پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | عقیم‌سازی مگس‌های نر مدیترانه‌ای

«مگس میوهٔ مدیرترانه‌ای» به عنوان یکی از آفات شناخته شدهٔ باغ‌های مرکبات شناخته می‌شود

عقیم‌سازی مگس‌های نر مدیترانه‌ای

چندسالی است مشکلات و البته خسارت‌های قابل توجهی را به باغداران وارد کرده است





عقیم‌سازی مگس‌های نر مدیترانه‌ای

۱۰ مرداد ۱۴۰۲، ۱۵:۰۵

«مگس میوهٔ مدیرترانه‌ای» به عنوان یکی از آفات شناخته شدهٔ باغ‌های مرکبات شناخته می‌شود که چندسالی است مشکلات و البته خسارت‌های قابل توجهی را به باغداران وارد کرده است. حالا مدیرکل حفظ نباتات استان گلستان می‌گوید که به کمک روش جدید و با استفاده از فناوری هسته‌ای این احتمال وجود دارد که بتوان برای همیشه این آفت را مهار کرد؛ آن هم به‌وسیلهٔ عقیم کردن مگس‌های نر.

به گفته «کیانوش حق نما» مکاتباتی برای مبارزه با آفت مگس میوهٔ مدیترانه‌ای با استفاده از فناوری هسته‌ای انجام شده و در صورت میسر شدن شرایط امسال از این فناوری به صورت آزمایشی استفاده می‌شود: «مگس میوهٔ مدیترانه‌ای مهمترین آفت استان گلستان و یکی از مهمترین آفت‌های دو استان دیگر شمالی است. گلستان حدود ۲۱ هزار هکتار پتانسیل خسارت‌زایی دارد و این آفت انواع میوه‌های هسته‌دار، مرکبات و انار را درگیر می‌کند. سال گذشته حدود ۲.۵ میلیارد تومان در قالب کنترل مشارکتی برای کنترل این آفت اعتبار تخصیص داده شد و به‌رایگان الزامات در اختیار باغداران قرار گرفت. امسال نیز مقرر شده این امکانات فراهم شود و با توجه به کارگاه‌های آموزشی برگزار شده و اطلاعیه‌های ترویجی، تلاش شده تا در بخش آموزشی هم قوی‌تر و البته موثرتر عمل کنیم.»
به گفتهٔ حق‌نما، آفت مگس میوهٔ مدیترانه‌ای در سال ۱۳۵۴ به کشور وارد شده است و حالا بیش از هشت استان اعم از گیلان، مازندران، گلستان، یزد، کرمان و… درگیر این مگس هستند: «مبارزه با این مگس راه‌های متعددی دارد. به‌ویژه در اوایل شیوع آفت باید بهداشت باغی رعایت شود و میوه‌هایی که پای درختان ریخته است، جمع‌آوری شود. دفن کردن میوه‌های آلوده نیز اهمیت فراوانی دارد. همچنین در کنترل رفتاری از جلب‌کننده‌های «فرمونی» یا «پروتئین» استفاده شود تا به‌صورت انبوه پیش از مبارزه شیمیایی به صورت تلهٔ جذب‌کننده جلب و معدوم شوند.»
براساس توضیحات این مسئول، امسال مقرر شده تا با سازمان انرژی اتمی از روشی با عنوان اس‌آی‌تی برای مهار این آفت استفاده شود: «در این روش مگس‌های نر عقیم‌سازی می‌شوند. این روش با هدف استفاده بهینه از کاربرد انرژی اتمی، در دستور کار قرار دارد. مکاتبات لازم با سازمان انرژی اتمی انجام شده و مقرر شده در سطح محدود و آزمایشی این اتفاق انجام شود و نتایج در آخر فصل رونمایی می‌شود. اولین شکار مگس مدیترانه‌ای میوه در اوایل خرداد ماه انجام شده و فصل ازدیاد این آفت در تابستان به ویژه مرداد است. اکنون هشت شهرستان این استان درگیر این آفت هستند و مبارزات با این آفت عمومی توسط دولت به صورت رایگان انجام می‌شود. سال ۱۳۹۸، طغیان این آفت را داشتیم که حدود ۲۴ هزار هکتار سمپاشی اتفاق افتاده است و هم‌اکنون حدود شش هزار هکتار سمپاشی شده و بیش از ۱۵۰ هزار هکتار ردیابی در استان گلستان انجام شده است.»

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *