پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سرنوشت قنات مسدود شده در گود هتل هجرت

سرنوشت قنات مسدود شده در گود هتل هجرت





۱۰ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۳۹

سرنوشت قنات مسدود شده در گود هتل هجرت

سوگل دانائی | تهران 485 گود دارد که حدود 20 درصد آن‌ها پرخطر محسوب می‌شوند. این آخرین آماری است که افشین حبیب‌زاده، عضو کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل ترافیک شورای شهر تهران چندی پیش درباره تعداد گودهای پایتخت اعلام کرد. حفره‌هایی با ابعاد چند ده متری یکی از معضلات این روزهای شهرند که حضور بلاتکلیفشان در پایتخت گاه موجب نشست زمین و آسیب به جداره‌های ساختمان‌ها می‌شود. گودهای بلاتکلیف اما باید پر شوند. شورای شهر تهران آخرین اولتیماتوم‌ها را چند ماه پیش به صاحبان گودها و شهرداران مناطق داده بود. یکی از این گودها، گود موسوم به هتل بین‌المللی تهران در خیابان سیدخندان است. هتلی که در زمان جنگ تحمیلی ایران پناهگاه شماری از جنگ‌زدگان بود. بعد از جنگ ساختمان هتل به محل تجمع معتادان متجاهر مبدل شد، زمینش به دست یکی از هولدینگ‌های شرکت مخابرات افتاد و مقرر شد تا به جای آن ساختمان بلند مرتبه‌ای بنشیند. ساختمانی که اکنون بعد از گذشت بیش از 10 سال خبری از آن نیست. گودی که حین حفر شدن یک مشکل محیط‌زیستی بزرگی در منطقه 7 ایجاد کرده بود.

محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران درباره گود هتل بین‌المللی که به هتل هجرت هم شهره است، به روزنامه «پیام‌ما» گفت: «این گود یکی از گودهای نسبتا پرخطر در تقاطع خیابان شریعتی و سیدخندان است که در مکان پرتردد مردم و اتومبیل‌ها قرار گرفته و از دوره گذشته مدیریت شهری بلاتکلیف است.» او تاکید کرد: «برای اولین بار در دوره چهارم دوره شهری متوجه گودبرداری در این محل شدم بعد از بررسی‌ها مشخص شد اساسا برای این پروژه علی‌رغم این‌که رای کمیسیون ماده 5 مبنی بر 25 طبقه به صورت ساختمان بلند مرتبه اخذ شده اما پروانه ساختمانی در منطقه صادر نشده است و با یک دستور یا پیش پروانه مالک آنجا که ظاهرا یکی از هولدینگ‌های وزارت ارتباطات هم است نسبت به گودبرداری اقدام کرده است.»

این اما تمام ماجرا نیست، گود منطقه 7 شهرداری تهران یک مشکل محیط‌زیستی هم داشته و آن برخورد آن با یک قنات پر آب بوده است، عضو شورای شهر تهران در این‌باره گفت: «گزارش‌هایی که به ما واصل شد مبنی بر این بود که در زیر این گود قناتی پر آب عبور می‌کند، به حدی که اگر یک اتومبیل در قنات قرار بگیرد، می‌تواند آن را با خودش حمل کند و ببرد. مشخص شده بود که بدون توجه به این موضوع سرمایه‌گذار ملک عملیات گودبرداری انجام داده و قنات به بی‌راهه رفته و در اصل مسدود می‌شود.»

او ادامه داد: «با پیگیری‌های میدانی ما عملیات گودبرداری متوقف شد و شهرداری منطقه، مالک گود را ملزم کرد که نسبت به ساماندهی قنات زیرسطحی اقدام کند و نسبت به انتقال مسیر قنات به نحوی هیچ‌گونه آسیب به دبی آب ورودی وارد نکند، اقدام کند.» سالاری با اشاره به تازه‌ترین بازدید خود از منطقه درباره آخرین وضعیت این قنات گفت: «گزارش شهردار منطقه گویای این بود که مبتنی بر اصول فنی و تحت نظر اداره مسیل‌ها این اتفاق صورت گرفته گرچه قرار شد که ما خودمان شخصا بازدیدی از فضای زیرسطحی داشته باشیم.»

سرنوشت گود هتل تهران اما چه می‌شود، این پرسش دیگری است که سالاری در توضیح آن می‌گوید: «باتوجه به این‌که پروانه ساختمانی برای پروژه گرفته نشده و اساسا الان هم ضابطه بلندمرتبه‌سازی لغو شده به‌رغم این‌که آن‌ها سابقه کمیسیون مصوبه ماده 5 را دارند اما چون پروانه ساختمانی هنوز نگرفتند بایستی پروانه ساحتمانتی که صادر می‌شود مبتنی بر مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران باشد که الان دیگر مصوبه بلند مرتبه نمی‌دهند ما از شهرداری منطقه خواستیم تا در خصوص صدور مجوز به آن توجه داشته باشند و براساس ضوابط ملاک عمل حال حاضر پروانه صادر شود.»

او در پاسخ به این پرسش که چرا مالک تاکنون تلاشی برای اخذ پروانه نکرده است نیز گفت: «به نظر می‌رسد که مشکلات مالی در این میان وجود دارد شهرداری هم می‌گوید درست است عوارض پرداخت کرده‌اید اما پروانه ندارید و برای گرفتن پروانه سامانه بر اساس نرخ امروز محاسبه می‌شود و ما به تفاوتی دارد که آن‌ها نمی‌خواهند پرداخت کنند، اما به نظر باید همین را به فال نیک گرفت که باعث می‌شود ما شاهد یک ساختمان بلند مرتبه نباشیم.»

ظرف یکی دو ماه آینده سرنوشت خوبی در انتظار این گود نیست، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر می‌گوید: «شهرداری منطقه قرار شد به صورت قانونی پیگیری کند که اگر این‌ها ظرف یکی دوماه آینده نسبت به ادامه عملیات ساختمانی مبتنی بر ضوابط اقدام نکردند، نسبت به پر کردن گود اقدام کند.»

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

سه رویکرد در تحلیل باغ ایرانی

ایرانی‌ها چگونه به باغ نگاه می‌کنند؟

سه رویکرد در تحلیل باغ ایرانی

تأمین آب از بیرون مرزها امید واهی است

گفت‌وگو با «سیدعباس عراقچی» دربارهٔ دیپلماسی آب

تأمین آب از بیرون مرزها امید واهی است

افسانۀ بارورسازی

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی سازمان هواشناسی: هیچ‌ داده‌ای از اثر بارورسازی ابرها بر بارش باران وجود ندارد

افسانۀ بارورسازی

چطور مدل اقتصادی «دونات» به پایداری شهرها کمک می‌کند؟

چطور مدل اقتصادی «دونات» به پایداری شهرها کمک می‌کند؟

میانکاله روی خط بحران

محیطبانان پناهگاه حیات‌وحش میانکاله جلوی ورود مصالح غیرمجاز به منطقه را گرفتند

میانکاله روی خط بحران

تغییر اقلیم؛ بحران جدید بناهای تاریخی

در سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی مطرح شد

تغییر اقلیم؛ بحران جدید بناهای تاریخی

اهمیت تاثیر تغییر اقلیم بر سلامت و ایمنی کارگران

رئیس انجمن متخصصین بهداشت حرفه‌ای مطرح کرد

اهمیت تاثیر تغییر اقلیم بر سلامت و ایمنی کارگران

تامین ۲۰ درصد برق مصرفی ادارات از نیروگاه‌های تجدیدپذیر

معاون استاندار تهران خبر داد

تامین ۲۰ درصد برق مصرفی ادارات از نیروگاه‌های تجدیدپذیر

لزوم ممنوعیت توزیع کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌ها

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌زیست مطرح کرد

لزوم ممنوعیت توزیع کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌ها

وقوع رگبار باران در مناطق نیمه شرقی کشور

وقوع رگبار باران در مناطق نیمه شرقی کشور

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *