پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مرگ شتاب گرفت

مرگ شتاب گرفت





۹ آبان ۱۳۹۹، ۱۶:۰۹

| پیام ما | این روز‌ها کرونا چهره مرگبارتر خود را نشان داده است، به نظر می‌رسد، پاییز مرگبار و سیاهی که در پیش بینی‌ها و گمانه زنی‌ها به آن اشاره می‌شد، حالا دیگر تنها یک گمانه زنی نیست و در واقعیت آن را می‌بینیم، پاییزی که هنوز در ابتدای آن هستیم و اگر بیشتر نکات بهداشتی را رعایت نکنیم، مرگبارترین و سیاه‌ترین پاییز قرن خواهد بود. روزگذشته  سخنگوی وزارت بهداشت از فوت ۴۱۵ بیمار کووید ۱۹ در کشور خبر داد. «سیما سادات لاری» سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تا روز  ۷ آبان ۱۳۹۹ و براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۸۲۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد.

سخنگوی وزارت بهداشت  دیروز خبر داد که در طول ۲۴ ساعت قبل از آن، ۴۱۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۳۳ هزار و ۷۱۴ نفر رسید. به گفته‌ی سخنگوی وزارت بهداشت تاکنون چهار میلیون و ۸۲۱ هزار و ۶۸۱ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

بنا به اعلام وزارت بهداشت استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند و استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

امیدواریم تا سال آینده خبر ساخت واکسن کرونا را بدهیم

در همین حال وزیر بهداشت اظهار امیدواری کرد که به زودی کار ساخت واکسن وارد مرحله آزمایش انسانی شود و گفت «از هفته‌های آینده وارد فاز انسانی واکسن کرونا خواهیم شد و امیدواریم تا اوایل سال آینده خبر خوش ساخت واکسن را به مردم بدهیم».

«سعید نمکی» وزیر بهداشت گفت: واکسن کووید 19 در سه مورد از 10 الی 12 موردی که کار می‌کردند، نتایج خوبی حاصل شده است و خوشبختانه از هفته‌های آینده در فاز انسانی می‌رود.

او ادامه داد: ما امیدواریم تا اوایل سال آینده، خبر خوش ساخت واکسن را به مردم بدهیم و این خبر را به سازمان بهداشت جهانی هم اعلام کردیم. خوشبختانه از هفته‌های آینده نیز وارد فاز انسانی آن خواهیم شد.

نمکی افزود: امیدواریم تا اوایل سال آینده و شاید هم زودتر بتوانیم خبر خوش ساخت واکسن را بدهیم. مراحل اعلام و ثبت در سازمان بهداشت جهانی نیز در حال انجام است و امیدواریم بتوانیم این خبر را به عنوان یک مژده بسیار دلگرم کننده به مردم بدهیم.

جیب خالی و کم زوری

وزیر بهداشت با اشاره به افزایش تست‌های روزانه کرونا افزود: با توجه به این موضوع بیش از گذشته حضور بیمه‌ها در کنار ما باید احساس شود. دو مشکل عمده ما در این دوراه، جیب خالی و زور کم است؛ خدا نکند نای راه رفتن نداشته باشی. آن زمان نمی توانی به کسی بگویی بالای چشمت ابروست.

او ادامه داد: ما منابع بسیار محدودی داشتیم و در شرایطی که قیمت هر تست ۲۵۰هزار تومان برایمان تمام می‌شد، روزی ۶میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان هزینه تست می‌دادیم. اکنون تصور کنید قرار باشد ظرفیت انجام تست‌های روزانه به ۵۰هزار مورد برسد؛ آن زمان باید چه مبلغی را پرداخت کنیم.

وزیر بهداشت گفت: خوشبختانه متوجه شدیم ۶۰۰میلیون یورو باقیمانده از آن یک میلیارد یورو صندوق توسعه ملی که قرار بود به ما اختصاص داده شود، قرار است به زودی پرداخت شود. اما با کمک بیمه سلامت می‌توانیم گام‌های بزرگتری را در زمینه انجام تست‌ها و افزایش بیماریابی انجام دهیم.

او با اشاره به سختی‌هایی که بحران کرونا بر نظام سلامت کشور تحمیل کرده است، گفت: شاید به زبان نیاوریم اما در ۱۵۰ سال گذشته، فکر نمی‌کنم وزارتخانه‌ای همچون ما دچار چنین مشکلاتی شده باشد. در حالی آمار مرگ و میر کرونا به بیش از ۴۰۰ نفر در روز رسیده است که روزهای سخت و بغض آلودی را طی می‌کنیم. خداوند شاهد است شبهای طولانی را نخوابیدم تا اکسیژن به یک بیمارستان در یک شهرستان برسد. خداوند شاهد این رنج‌ها هست، اما در کنار نظام سلامت بیمه‌ها می‌توانند با فعالیت بیشتر به کمک ما آیند.

نمکی افزود: اگر کرونا را مهار نکنیم هیچ چیز در کشور آرام نخواهد بود. اولین اولویت ما باید کنترل کرونا باشد. بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری قرار شد تا قرارگاهی اجرایی برای مدیریت کرونا تشکیل شود؛ زیرا من به عنوان وزیر بهداشت نمی توانم جاده ها را ببندم، مغازه‌ها را پلمب کنم و … شاهد بودیم در جاهایی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکردیم چگونه مشکلاتمان دو چندان شد و این در حالی بود که این مرد حکیم بزرگ، خودشان یکی از مراعات کننده ترین افراد در نظام جمهوری اسلامی بودند.

وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم مداخله جدی تر بیمه‌ها در کنترل بحران کرونا، اظهار کرد: امروز بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی در اوج تنگدستی هستند. 

در این بحران پزشکان و متخصصان بسیار زیادی که جایگزین کردن آن‌ها سخت خواهد بود از بین رفته‌اند. درآمدهای اختصاصی بیمارستان‌ها به ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است و این درحالی است که حتی برای خرید روزانه خود نمی‌دانند که قیمت‌های فردا چگونه خواهد بود.

رکورد هفتگیِ مبتلایان به کرونا در جهان شکسته شد

سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرد: در هفته گذشته ۲.۸ میلیون مبتلا به بیماری کووید-۱۹ در جهان شناسایی شده که یک رکورد جهانی بوده است. سازمان جهانی بهداشت روز (سه شنبه) در گزارشی اعلام کرد: در هفت روز گذشته تقریبا سه میلیون مبتلای جدید به بیماری کووید-۱۹ در سراسر جهان شناسایی شده‌اند. مقامات این سازمان اظهار داشتند هرچند این افزایش در تعداد موارد ابتلا به این بیماری از زمان آغاز همه گیری کووید-۱۹ کم بوده اما تعداد مرگ و میرهای جدید با هفته گذشته قابل مقایسه است.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *