پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مینو محرز: سن ابتلا به ایدز در ایران کاهش یافته است

مینو محرز: سن ابتلا به ایدز در ایران کاهش یافته است





مینو محرز: سن ابتلا به ایدز در ایران کاهش یافته است

۷ مرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۲۲

رئیس پیشین مرکز تحقیقات ایدز می‌گوید: درحال‌حاضر بیش از ۴۰ هزار بیمار مبتلا به اچ‌آی‌ویِ شناسایی‌شده در کشور داریم که درمان می‌گیرند. اما این تعداد ۶۰ درصد مبتلایان هستند و بقیه شناسایی نشده‌اند. چون خیلی‌ها می‌ترسند و برای انجام تست‌های ایدز نمی‌آیند.

«رئیس پیشین مرکز تحقیقات ایدز می‌گوید: درحال‌حاضر بیش از ۴۰ هزار بیمار مبتلا به اچ‌آی‌ویِ شناسایی‌شده در کشور داریم که درمان می‌گیرند. اما این تعداد ۶۰ درصد مبتلایان هستند و بقیه شناسایی نشده‌اند. چون خیلی‌ها می‌ترسند و برای انجام تست‌های ایدز نمی‌آیند.

به گزارش پیام ما به نقل از همشهری‌آنلاین، مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی، رئیس پیشین مرکز تحقیقات ایدز ایران و عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی ایران می‌گوید: درحال‌حاضر بیماران مبتلا به اچ‌آی‌وی فقط با دارو زنده می‌مانند و در صورت شناسایی بیمار، دیگر مرگ و میری در کار نیست. الان بعضی از بیماران من ۳۰ سال است با دارو درمان می‌گیرند و زندگی طبیعی دارند. اما چون همه مبتلایان شناسایی نشده‌اند، نمی‌شود گفت چه تعداد مبتلا در کشور داریم.

متخصص بیماری‌های عفونی توضیح می‌دهد: ناآگاهی در جامعه می‌تواند منجر به کاهش سن ابتلا به اچ‌آی‌وی و افزایش آمار مبتلایان شود. آگاهی نسبت به این بیماری در جامعه ما خیلی پایین است و خیلی از جوانان هیچ چیزی درباره اچ‌آی‌وی، عواقب رابطه‌های جنسی کنترل‌نشده و بیماری‌های ناشی از تماس‌های جنسیِ نامطمئن نمی‌دانند. این بیماری ممکن است ۱۰ سال بی علامت بماند اما فرد مبتلای بدون علامت هم می‌تواند بقیه را مبتلا کند. این ویروس فقط خود را در آزمایش‌ها نشان می‌دهد اما مساله این است که مردم برای انجام آزمایش مراجعه نمی‌کنند.

محرز با تاکید بر این که آگاهی مردم درباره این بیماری نسبت به قبل ابدا بالاتر نرفته، می‌گوید: مگر بچه‌ها در مدرسه درباره غرایز جنسی و … آموزشی می‌بینند؟ مگر رادیو و تلویزیون چیزی آموزش می‌دهند؟ مگر والدین به فرزندان خود در این زمینه یاد می‌دهند؟ پس نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که آگاهی مردم بهتر از قبل شده باشد. همین ناآگاهی و همچنین ترس از مراجعه برای انجام تست‌های اچ‌آی‌وی باعث شده که هم آمار مبتلایان بیشتر شده و هم سن ابتلا در کشور پایین آمده است. تا چند سال پیش به طور متوسط گروه سنی ۲۵ تا ۴۵ سال درگیر این ویروس می‌شدند اما الان ما بیماران اچ‌آی‌ویِ ۲۰ تا ۲۲ ساله هم داریم.

به گفته عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی ایران، رفتارهای پرخطر نسل جدید خیلی بیشتر است و یک علت مهمش این است که مسئولین، چشم‌های خود را بسته‌اند. به نوجوانان و جوانان باید آگاهی داد و اطلاع‌رسانی کرد تا به سمت خطر نروند. وگرنه نوجوان و جوان از کجا باید یاد بگیرند؟

رئیس سابق مرکز تحقیقات ایدز ایران می‌گوید: افراد به دلیل عدم آگاهی و همچنین از ترس انگ خوردن، برای انجام تست یا گرفتن درمان مراجعه نمی‌کنند. افرادی هم که برای انجام تست می‌آیند و اچ‌آی‌وی مثبت می‌شوند، اولش با هراس می‌پرسند که آیا ممنوع الخروج نمی‌شویم؟ آیا اسم‌مان در لیست سیاه نمی‌رود؟! با این که ۴۰ سال است داریم برای اچ‌آی‌وی می‌جنگیم، اما هنوز مشکلات زیادی در جامعه داریم.

به گفته محرز، اگر افراد به موقع مراجعه کنند، ما آنها را فوری و رایگان در لیست درمان می‌گذاریم تا حداقل ویروس را به بقیه انتقال ندهند.

مینو محرز می‌گوید: دانشمندان درباره اعلام روش سلول‌های بنیادین به عنوان یک درمان قطعی ایدز محتاط هستند. چون ویروس hiv قابلیت جهش بسیار سریعی دارد و میلیون‌ها سویه‌ جهش‌یافته دارد و با ترفندهای زیادی تلاش می‌کند که زنده بماند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر