پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | نقطه‌زنی و سنداژ برای شناسایی محل دقیق مفقودین معدن شازند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی خبر داد

نقطه‌زنی و سنداژ برای شناسایی محل دقیق مفقودین معدن شازند





نقطه‌زنی و سنداژ برای شناسایی محل دقیق مفقودین معدن شازند

۲۸ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۲۹

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی اعلام کرد با روشن شدن هوا عملیات نقطه‌زنی و سنداژ برای شناسایی محل دقیق مفقودین معدن شازند که از شب گذشته آغاز شده بود، شدت گرفته است.

به گزارش پیام ما به نقل از ایسنا، بهنام نظری در مورد آخرین وضعیت جستجوی دو تن از مفقودین حادثه ریزش معدن در شازند گفت: حجم بالای آوار و وزن بالای سنگ‌های ریزش‌کرده که به بیش از ۳۰۰ تن می‌رسد کار جستجو و آواربرداری را سخت و دشوار کرده است.

او با بیان اینکه روز گذشته پیکر دو تن از مفقودین پیدا شد، افزود: با تاریکی هوا گرچه فعالیت تیم امدادی و مهندسی ادامه داشت، اما با روشن شدن هوا از ساعت ۴.۳۰ بامداد امروز جلسه مدیریت بحران در نقطه محل وقوع حادثه تشکیل شد و تقسیم وظایف مجددا مورد تاکید قرار گرفت. چند دستگاه اکیپ فنی در محل مستقر هستند و چون نیاز به دستگاه‌های ویژه بود، دستگاه‌ها شبانه از شهرستان محلات و برخی شهرهای همجوار به محل ریزش معدن منتقل شد.

معاون استاندار مرکزی با بیان اینکه بعید است مفقودین با این حجم آوار زنده مانده باشند، گفت: تلاش خواهیم کرد که با کردن پیداکردن مفقودین خانواده های آنها از دل نگرانی خارج شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا امروز احتمال پیدا شدن مفقودین وجود دارد، گفت: در چنین شرایطی با حجم بالای آوار نمی‌توان زمان مشخصی برای یافتن مفقودین اعلام کرد اما تلاش خواهیم کرد که در سریعترین زمان ممکن عملیات جستجوی مفقودین به اتمام رسیده و در ادامه، کار آواربرداری و سنگ برداری از محل ریزش معدن ادامه پیدا کند که حجم بالای آوار و ریزش سنگ ها نشان می‌دهد عملیات آواربرداری زمان‌بر باشد.

نظری گفت: یک اصل مهم در عملیات جستجوی مفقودین حوادث این چنینی این است که در خلال جستجو، تیم امدادی و فنی مهندسی دچار حادثه جدید نشوند چرا که سنگ‌ها لرزان بوده و پایه ثابتی ندارند و به محض هرگونه بی‌احتیاطی احتمال وقوع خطر حادثه جدید دور از انتظار نیست. اگر روند عملیات جستجو کند است به این دلیل است که جوانب احتیاط رعایت و ایمن‌سازی برای پیشگیری از حادثه جدید انجام می‌شود. چنانچه ایمن‌سازی و جوانب احتیاط در حین عملیات انجام نشود احتمال وقوع اتفاق تلخ دیگری وجود دارد که شرایط را نگران‌کننده خواهد کرد.

معاون استاندار مرکزی با بیان اینکه اکیپ‌های متعدد امدادی، فنی و مهندسی، امنیتی و انتظامی در محل وقوع حادثه مستقر هستند و محل ریزش معدن در وضعیت قرمز مورد مراقبت قرار گرفته تا از ورود افراد برای پیشگیری از وقوع حادثه جلوگیری شود، اضافه کرد: اکیپ برق، شبانه اقدام به روشن کردن منطقه کرده و همه دستگاه‌های اجرایی دست به دست هم دادند تا عملیات در نهایت آرامش و امنیت انجام شود.

او با اشاره به اینکه این احتمال وجود دارد که عملیات شبانه جستجو با درصد خطای بالاتری انجام شود، گفت: پس از گمانه‌زنی در مورد نقاط محبوس‌شدن مفقودین و ماشین‌آلات آنها که شب گذشته انجام شد، کار جستجو با روشن شدن هوا شدت گرفت.

نظری تصریح کرد: با روشن شدن هوا عملیات نقطه زنی و سنداژ برای شناسایی محل دقیق مفقودین که از شب گذشته آغاز شده بود به صورت فنی و تکنیکی با بهره گیری از تمام توان دستگاه‌های اجرایی شدت گرفته است.

وی افزود: ساعت ۱۲ امروز جلسه ستاد مدیریت بحران در محل وقوع حادثه تشکیل و گزارش اکیپ های امدادی و فنی مهندسی در جلسه ارائه و میزان پیشرفت گزارش می شود و چنانچه نیاز به امکانات بیشتری باشد تامین خواهد شد و گزارش آخرین وضعیت عملیات امداد و نجات و جستجوی مفقودین به اطلاع مردم رسانده خواهد شد.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر