پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | احتمال فوران آتشفشان تفتان وجود دارد

مدیرکل دفتر مخاطرات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی:

احتمال فوران آتشفشان تفتان وجود دارد

شهبازی: تا زمانی که سیستم پایش دقیقی برای مخاطره آتشفشان‌ها وجود نداشته باشد، در برابر این خطر بی‌دفاع هستیم





احتمال فوران آتشفشان تفتان وجود دارد

۹ خرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۱۱

مدیرکل دفتر مخاطرات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی می‌گوید که شواهدی از افزایش شکاف‌های خروج و متصاعدشدن گازها در قله تفتان استان سیستان و بلوچستان وجود دارد اما در کشور سیستم پایش دقیقی برای آتشفشان‌ها وجود ندارد و همان‌قدر که احتمال فوران این آتشفشان وجود دارد، احتما فوران‌نکردن آن نیز وجود دارد.

«رضا شهبازی» در گفت‌وگو با «پیام ما» می‌گوید: «شواهد به ما می‌گوید که شدت گازهای متصاعد شده افزایش قابل توجه داشته است و شکاف‌های خروج نیز بیشتر شده است. اما در ایران دستگاه سنجشی برای مشخص شدن ترکیب این گازها که در حقیقت برای ارزیابی فعالیت آتشفشان مهم است، وجود ندارد.»
او پیشتر نیز در مورد کمبود امکانات و اعتبارات در مورد رصد و پایش آتشفشان‌های ایران هشدار داده است. به گفته شهبازی، فعالیت‌های تفتان از اسفند سال گذشته (1402) زیر نظر کارشناسان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی قرار دارد اما جزییات دقیقی از آن وجود ندارد.
نه این بار و در مورد تفتان، بلکه از سیل دره «گزنه» در دامنه دماوند در سال ۱۳۹۷ نیز موضوع پایش آتشفشان‌های ایران که در دسته نیمه خاموش قرار می‌گیرند و امکانات محدود ایران در این بخش مورد توجه قرار گرفته بود. با این حال به‌نظر نه اعتباری به این بخش افزوده و نه دستگاه‌های مجهز به کشور وارد شد.
شهبازی می‌گوید: «باید تاکید کنم که از آتشفشان‌های ایران تصویری مانند آتشفشان‌های هاوایی یا فیلیپین نداشته باشید اما به این معنا نیست که بی خظر هستند. به ویژه در مورد تفتان که سابقه فعالیت نیز دارد.»
او همچنین می‌گوید: «یکی دیگر از مواردی که در در پایش و مطالعه ما دارای اهمیت می‌شود ثبت لرزه‌هاست که منشأ آتشفشانی داشته باشند. دستگاه‌های لرزه سنج ایران در اختیار موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران است که همه لرزه‌ها را ثبت می‌کند اما در منطقه تفتان تراکم نقاط ثبت لرزه بسیار کم است بنابراین ثبت این داده‌ نیز دقیق نیست.»
شهبازی می‌گوید احتمال فروان کردن تفتان با فوران نکردنش روی کاغذ برابر است. اما آنچه مسلم است اینکه تا زمانی که سیستم پایش دقیقی در کشور برای این مخاطره وجود نداشته باشد ما در برابر این مخاطره بی‌دفاع هستیم و غافلگیر می‌شویم.
در روزهای گذشته، تصاویری از تشدید متصاعدشدن گازها از شکاف‌های قله تفتان بارها در شبکه‌های اجتماعی به‌اشتراک گذاشته شده است و برخی احتمال فعالیت‌های آتشفشانی را برای این قله مطرح کرده‌اند.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

، ،





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر