پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | فروش فرش افغان به‌نام فرش ایرانی در بازار تهران

رئیس موزه ملی فرش ایران مطرح کرد

فروش فرش افغان به‌نام فرش ایرانی در بازار تهران





فروش فرش افغان به‌نام فرش ایرانی در بازار تهران

۸ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۴۸

رئیس موزه ملی فرش ایران گفت: روزانه صدها قطعه فرش افغان به صورت قانونی از زابل وارد کشور می‌شود در بازار تهران اتیکت می‌خورد و به نام فرش ایرانی فروخته می‌شود.

به گزارش پیام ما به نقل از مهر، اولین نشست گفت‌وگومحور فرش دستباف ایران با هدف آسیب‌شناسی فرش دستباف معاصر با حضور متخصصان و هنرمندان حوزه فرش، نمایندگان وزارت میراث‌فرهنگی و وزارت صمت در موزه فرش ایران برگزار شد.
«محمد جواد اینانلو»، رئیس موزه فرش ایران در نشست رویداد «سرنخ» گفت: فرش، متولی زیادی در بخش دولتی و خصوصی دارد و اتحادیه‌ها و ادارات کل اصناف استان‌ها همه دست اندرکاران فرش محسوب می‌شوند. اما روزانه صدها قطعه فرش افغان به صورت قانونی از زابل وارد کشور شده، در بازار تهران اتیکت می‌خورد و به نام فرش ایرانی فروخته می‌شود. با این همه متولی که در صنعت فرش وجود دارد هیچکس جلوی این اقدامات را نمی‌گیرد.
رئیس موزه فرش اضافه کرد: چندی پیش از اداره آگاهی با من تماس گرفتند که در بازار تهران چند گونی فرش گرفته‌ایم و متوجه شدیم هیچکس مسئولیت و این فرش‌ها را بر عهده نمی‌گیرد. بعد از بررسی متوجه شدیم این فرش‌ها از افغانستان و از مرز زابل وارد می‌شوند و به اسم فرش ایرانی در داخل ایران فروخته می‌شوند. پیشتر فرش چینی و افغان را در خارج از ایران با عنوان فرش ایرانی می‌فروختند و حالا فرش افغان را در داخل ایران به اسم فرش دستباف ایرانی به خودمان می‌فروشند.
«محمدرضا تاجر رشتی»، رئیس مرکز جامع صدور شناسنامه فرش دستباف ایران شخنران دیگر این نشست بود. او به این نکته اشاره کرد که ما می‌توانیم با فرش ایرانی فرهنگ و سبک زندگی خود را صادر کنیم: زمانی غرب صنعت خود را به ما صادر کرد و امیدواریم روزی نرسد که آن‌ها فرهنگ و سبک زندگی ایرانی که همان آهسته زیستن و اندیشیدن است را دوباره به خودمان صادر کنند.

 

اجازه دهید فرش، صنعت شود

مدیرکل دفتر خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: مگر ما تحریم نیستیم اما چرا یکسری افراد گوشی گران که هیچ قابلیت برقراری ارتباط ندارد دست می‌گیرند؟ چون این گوشی برند است اما چرا فرش ایرانی که تحریم است جایی استفاده نمی‌شود؟
او با خطاب قراردادن هنرمندان و کارشناسان فرش افزود: اجازه بدهید فرش صنعت شود یا حداقل صنعت تبلیغات و برندینگ به کمک فرش ایرانی بیاید.
به گفته او، فرش ایرانی نیاز دارد که در طراحی و فناوری ارتقا پیدا کند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر