پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سیل‌زدگان نیازمند امدادرسانی هوایی

راه ارتباطی بیش از ۱۰۰ روستا در نیکشهر سیستان‌وبلوچستان بر اثر سیل مسدود است

سیل‌زدگان نیازمند امدادرسانی هوایی

تاکنون جان‌باختن ۹ نفر در استان‌های سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان و فارس تأیید شده است





سیل‌زدگان نیازمند امدادرسانی هوایی

۳۱ فروردین ۱۴۰۳، ۲۲:۲۲

|پیام ما| سیل‌زدگان روستاها در جنوب سیستان و بلوچستان نیازمند امدادرسانی بیشتر هستند. سامانهٔ بارشی که با شروع هفتهٔ گذشته در کشور فعال شده بود با تداوم فعالیت، شمار استان‌های سیل‌زده را به هشت عدد افزایش داد که با افزایش تلفات جانی نیز همراه بود. در زمان تنظیم این گزارش ۹ فوتی در استان‌های سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان و فارس تأیید شده است که پیکر یک نوجوان جان‌باخته هنوز پیدا نشده است. در جنوب استان سیستان‌وبلوچستان شرایط در حال وخیم‌تر شدن است. فرماندار نیکشهر اعلام کرده است 100 روستای این شهرستان کاملاً از دسترس خارج شده‌اند و حتی امکان تردد برای تأمین نیازهای اساسی مانند غذا و دارو فراهم نیست. او اعلام کرده است هیچ ماشینی برای باز کردن مسیرها به نیکشهر نرسیده است و اکنون هم به ماشین‌آلات سنگین نیاز مبرم وجود دارد و هم به بالگرد. این اتفاق درحالی‌است که بارش در این منطقه همچنان تداوم دارد.

بر اثر بارش‌های هفتهٔ گذشته هشت استان در نیمهٔ جنوبی کشور دچار سیلاب شدند و براساس آنچه «بابک محمودی»، رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر، اعلام کرده است برای برخی از سیل‌زدگان شرایط اسکان اضطراری نیز ایجاد شده است. وب‌سایت خبری این دستگاه روز گذشته در خبری به‌نقل از محمودی نوشت: «۱۰ هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی استان‌های جنوبی کشور امدادرسانی شدند و امدادرسانی در چهار استان ادامه دارد. از ۲۷ فروردین تا ساعت ۵:۳۰ صبح امروز ۳۱ فروردین، استان‌های بوشهر، خراسان رضوی و جنوبی، سیستان‌وبلوچستان، فارس، کرمان، هرمزگان و یزد دچار سیل و آبگرفتگی شدند و به دریافت خدمات امدادی نیاز پیدا کردند.»

به‌گفتهٔ او، در این مدت با انجام ۸۵ مورد عملیات امدادی، به ۱۰ هزار و ۶۳۷ نفر امدادرسانی شد، ۱۲۵۱ نفر اسکان اضطراری یافتند و ۱۹۳ نفر نیز به مناطق امن منتقل شدند: «۲۶۲ تیم عملیاتی شامل ۱۰۵۱ امدادگر در عملیات امداد در سیل و آبگرفتگی مناطق جنوبی کشور مشارکت داشتند. با همکاری و تلاش امدادگران، تخلیهٔ آب از ۱۳۲ واحد مسکونی انجام و سه اردوگاه اسکان اضطراری نیز در شهرستان جاسک با ۸۰ دستگاه چادر، برای اسکان افراد متأثر از سیل، برپا شد. علاوه‌بر توزیع چادر امدادی، پتو، موکت، نایلون و … در میان حادثه‌دیدگان، یک‌هزار و ۵۳۴ بستهٔ غذایی نیز توزیع شد.»

یک نوجوان در استان سیستان‌‌وبلوچستان در رودخانه غرق شده است و جست‌وجو برای یافتن پیکرش هنوز ادامه دارد

اما ماجرای سیلاب فقط به همین اعداد امدادرسانی ختم نشده است. در استان سیستان‌وبلوچستان خسارت جانی افزایش پیدا کرده است. خبرهای محلی از مفقود شدن  نوجوانی ۱۸ساله در این استان و در رودخانهٔ «ماشکید» حکایت می‌کند. معاون امدادونجات جمعیت هلال‌احمر سیستان‌وبلوچستان در گفت‌وگو با ایسنا این خبر را تأیید کرده است. به‌گفتهٔ او، جست‌وجو برای یافتن این نوجوان ادامه دارد.

 

«حسن مصفا» ادامه داد: «در پی وقوع سیل و طغیان رودخانهٔ ماشکید روستای کلاتک شهرستان مهرستان تیم عملیاتی هلال‌احمر در حال جست‌وجوی نوجوان ۱۸ساله در منطقه هستند که براثر بی‌احتیاطی برای ماهیگیری رفته بود. با توجه به پیش‌بینی هواشناسی وضعیت قرمز هواشناسی، همواره توصیه شده است هموطنان از اتراق کردن و تردد در حاشیهٔ رودخانه‌ها خودداری کنند. از شهروندان می‌خواهیم جوانب احتیاط را رعایت کنند و از ترددهای غیرضروری در مسیرهای ارتباطی، اسکان در مسیل‌ها و حاشیهٔ رودخانه‌ها و پایین‌دست سدها خودداری کنند. تلفن ۱۱۲ جمعیت هلال‌احمر خط ارتباطی برای دریافت خدمات امدادی از سوی مردم است.»

در نیکشهر نیز شرایط به‌دلیل مسدود بودن راه‌های ارتباطی بغرنج است. «مجیب حسنی»، فرماندار این شهرستان، اعلام کرده است پس از گذشت چند‌روز هنوز ماشین‌آلات راهسازی برای بازگشایی راه‌های نیکشهر وجود ندارد و نیاز است مسئولان استانی و کشوری به کمک مردم روستایی بشتابند.

به‌گفتهٔ حسنی سیل‌بند حفاظتی ۱۰ روستا از جمله ملوران در نیکشهر تخریب شده است ‌و با تشدید بارش‌ها و یا سامانهٔ جدید وضعیت این مناطق بحرانی خواهد شد

وب‌سایت خبری این دستگاه به‌نقل از فرماندار نوشت: «در پی تداوم فعالیت سامانهٔ بارشی در سطح استان سیستان‌وبلوچستان و به‌ویژه شهرستان نیکشهر و جاری شدن سیلاب، منازل مردم در اکثر روستای آبگرفتگی و شاهد تخریب خانه‌های خشتی‌وگلی بودیم. بارندگی‌ها منجر به طغیان رودخانه‌های فصلی آبگاه و کوچینک، تنگ سرحه، ملوران، شگیم، کشیک و داروکان، جس آهوران، گرگان، متسنگ، هنزم و زیردان شده و راه‌های ارتباطی روستاهای بخش مرکزی، بنت، دهستان‌های چاهان، توتان و مهمدان، هیچان، مخت و مهبان، بخش آهوران و به‌ویژه دهستان کهیری را قطع کرده است. همچنان پس از گذشت چند روز از وقوع سیلاب راه دسترسی بیش از صد روستا در نیکشهر کاملاً مسدود و مردم برای تأمین مایحتاج زندگی و یا انتقال بیماران با مشکل جدی مواجه هستند.»

 

او همچنین بر ضرورت  اعزام بالگرد و ماشین‌آلات سنگین راهداری برای بازگشایی راه‌ها و جبران خسارت سیل، ساخت پل و ابنیهٔ فنی در تمام محورهای روستایی تأکید کرد و گفت: «سیلاب در چندین نقطه از شهرستان به خطوط مخابراتی و خطوط انتقال برق آسیب وارد کرد که در حال حاضر بخش‌های بنت و حدود ۲۰ روستای دهستان چاهان در خاموشی کامل و فاقد شبکهٔ مخابراتی هستند. به‌دلیل حجم بالای خسارت‌ها در حوزهٔ راه، برق و مخابرات ، امدادرسانی به روستاها با مشکل مواجه شده است و در کانون‌های بحرانی امدادرسانی با بالگرد انجام می‌شود. راه نیکشهر بنت نیازمند ساخت پل استاندارد در محدودهٔ بلپیر بر روی رودخانهٔ تنگ سرحه است و پل رودخانهٔ گنگ در محدودهٔ روستای هیتان هم نیازمند ساخت پل جدید است. حداقل بیش از ۵۰۰ دستگاه پل بزرگ و کوچک در محدودهٔ محورهای روستایی و فرعی و موردنیاز است تا در زمان بارندگی‌ها با مشکلات جدید و مسدود شدن راه‌ها مواجه نباشیم. در منطقهٔ عشایری هنزم و زیردان دو نفر گرفتار سیلاب شدند که پیکر بی‌جان آنها پیدا شده است.»

 

به‌گفتهٔ حسنی سیل‌بند حفاظتی ۱۰ روستا از جمله ملوران در نیکشهر تخریب شده است ‌و با تشدید بارش‌ها و یا سامانهٔ جدید وضعیت این مناطق بحرانی خواهد شد.

کمی آن‌سوتر و در استان فارس نیز سیلاب جان یک کودک را گرفت. طبق اعلام مرکز اورژانس فارس، یک کودک ۱۰ساله به‌علت آبگرفتگی حاصل از بارندگی در منطقهٔ لایزنگان داراب غرق شد. در پی وقوع این حادثه یک دستگاه آمبولانس اورژانس ۱۱۵ به محل حادثه اعزام شد، اما عمل احیا حین انتقال به درمانگاه رستاق متأسفانه بدون نتیجه بود و درنهایت کودک فوت شد. همچنین روز گذشته نیز یک مورد غرق‌شدگی ناشی از سیلاب جاری‌شده در خیابان در شهرستان کازرون از سوی اورژانس فارس گزارش شد که این فرد غریق نیز قبل از رسیدن اورژانس فوت شده بود.

براساس اعلام ایسنا دفتر استانی هرمزگان تا روز ۳۰ فروردین تعداد جان‌باختگان سیل در استان هرمزگان با فوت یک کودک در روز پنجشنبه، به چهار نفر افزایش پیدا کرد.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *