پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | جنوب ایران در اضطرار

شهرها و روستاهای جنوب سیستان‌وبلوچستان، کرمان و هرمزگان گرفتار سیلابند

جنوب ایران در اضطرار

علاوه‌بر حدود ۳۰۰ روستای سیستان‌وبلوچستان که در محاصرهٔ سیل هستند، دستور تخلیهٔ سه روستا در حاشیهٔ جازموریان نیز صادر شده است





جنوب ایران در اضطرار

۲۹ فروردین ۱۴۰۳، ۲۱:۴۹

مطابق پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی کشور، بارش‌های سیل‌آسا از نخستین ساعت‌های ۲۷ فروردین در مناطق جنوبی کشور آغاز شد و سیلاب به بار آورد. براساس آخرین پیگیری‌های «پیام‌ ما»، علاوه‌بر اینکه حدود ۳۰۰ روستا در جنوب سیستان‌وبلوچستان در محاصرهٔ سیل هستند، مسیر دسترسی به بسیاری از روستاها مسدود است و یا مردم ناچار به تردد با خودروهایی مانند لودر هستند. تداوم بارش، مسئولان استان کرمان را نیز ناچار کرده است که برای سه روستا در حاشیهٔ جازموریان دستور تخلیه صادر کنند و همچنین در نیمهٔ جنوبی، استان‌های این منطقه را در حالت آماده‌باش قرار داده است. تا زمان تنظیم این گزارش آمار دقیقی برای خسارت اعلام نشده است. پیگیری‌های خسارت پس از فروکش کردن آب و قطعِ بارش و رفع خطر انجام می‌شود. جنوب استان سیستان‌وبلوچستان اسفند سال گذشته نیز با سیلاب روبه‌رو شده بود و آخرین گزارش «پیام‌ ما» در هفتهٔ سوم فروردین امسال از وضعیت آنان نشان می‌داد مردم هنوز هم به زندگی عادی بازنگشته‌اند. وزیر کشور نیز عصر دیروز به مناطق سیل زده سیستان‌وبلوچستان سفر کرد.

سیلاب بهاری سه استان سیستان‌وبلوچستان، کرمان و هرمزگان را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار داد و نخستین ماه بهار تمام نشده شهروندان را با مشکلاتی مانند تعطیل شدن ناگزیر مدارس، آبگرفتگی معابر و حصر در سیلاب درگیر کرد. 

 

مسدود شدن راه ۱۵۴ روستای نیکشهر

اسفند سال گذشته یکی از شهرستان‌هایی که از سیلاب خسارت دید، نیکشهر بود و حالا با گذشت مدت زمان کمی از سیل گذشته، سیلاب بهار دوباره به این شهرستان خسارت وارد کرد. تا ظهر روز چهارشنبه، جادهٔ دسترسی به ۱۵۴ روستای این شهرستان مسدود شد و ۴۷۰ مورد خاموشی و قطع برق در این شهرستان اتفاق افتاد.

«مجیب حسنی»، فرماندار نیکشهر، در مورد آخرین تحولات از شروع بارندگی‌ها در این منطقه به «پیام‌ ما» می‌گوید:  «مسیرهای مهم منطقه مانند راه نیکشهر به بنت، بنت به دستگرد و توتان و مهمدان و چاهان به زرآباد به‌دلیل بارش سنگین و سیلاب در حال حاضر مسدود است.» 

سیلاب و بارندگی‌های اخیر موجب خسارت سنگین در بخش‌های راه ،کشاورزی و زیرساخت‌های شهری و روستایی شده است و تاکنون ۲۱ روستای چابهار در محاصرهٔ سیل و گرگروها(فرسایش خندقی خاک) هستند

او همچنین در مورد قطع برق در این منطقه نیز توضیح می‌دهد: «در حوزهٔ برق شبکهٔ فشارمتوسط پایدار است و شکستگی دو اصله پایهٔ فشارضعیف و ۴۷۰ مورد خاموشی فشارضعیف، سه مورد کابل‌زدگی، دو مورد سوختن تابلوی برق در پی بارندگی‌ها بوده است. در حال حاضر شبکهٔ پایدار و خاموشی تحت‌کنترل است و تلاش برای رفع خاموشی‌ها در حال انجام است. براساس گزارش بخشداران، برق ۱۲ روستای این شهرستان شامل «کوراندپ»، منطقهٔ «سرگوست»، «بنت»، «روفنان» و «گیمک»، «احمدآباد»، «کوراندپ»، «ترانی»، «چاکری کچ»، «بنگلی‌سول»، «هادرت»، «ریکو»، «گجویی» و «منه» قطع است. مشکل این است که راه بسته است و امکان بررسی و بازدید خط در حال حاضر ممکن نیست و نیروهای برق در بنت منتظر باز شدن راه هستند تا خاموشی را برطرف و برق روستاها را برقرار کنند.»

 

به‌گفتهٔ او، میزان بارش عجیب و کم‌سابقه بوده است. روستای دستگرد تاکنون با بیش از ۹۰ میلی‌متر باران بیشترین بارش را داشته و شهر نیکشهر هم بیش از ۵۵ میلی‌متر ثبت شده است :«با شدت بارش‌ها سد خیرآباد نیکشهر برای دومین‌بار در دو ماه اخیر سرریز شده است. با وجود صدور اخطاریه‌ها و توصیه به انتقال مادران باردار به نزدیکترین مراکز درمانی متأسفانه طی روز گذشته شش مادر باردار در سیلاب گرفتار شدند که با تلاش نیروهای مردمی و امدادی به مراکز درمانی منتقل شدند.»

 

۲۱ روستای چابهار در محاصرهٔ سیل

اما فقط نیکشهر نیست که یک‌بار دیگر از سیلاب خسارت دیده است. معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری شهرستان ویژهٔ چابهار نیز اعلام کرد: «سیلاب و بارندگی‌های اخیر موجب خسارت سنگین در بخش‌های راه، کشاورزی و زیرساخت‌های شهری و روستایی شده و تاکنون ۲۱ روستای چابهار در محاصرهٔ سیل و گرگروها(فرسایش خندقی خاک) هستند.»

 

«دادکریم بلوچ» به ایسنا گفت: «بارندگی شدید هم‌اینک مسیر روستایی چابهار به بخش‌های پلان و پیرسهراب مشهور به محور دمبدف-صفرزهی و مسیر پارک پیرسهراب را مسدود کرده است. تعداد ۱۰ روستا و اراضی کشاورزی و خانه‌های مسکونی اطراف آنها در معرض تهدید گرگروها(فرسایش خندقی خاک) هستند. سد زیردان ۴۰ درصد قبل از بارندگی تخلیه شده و لیکن به‌دلیل آوردِ آب و بارندگیِ بالادست، فقط ۱۰ درصد خالی است. امیدوارم بارندگی اخیر باران رحمت و برای مردم باعث رحمت و آسایش باشد و شاهد کمترین خسارت باشیم.»

در شهرستان قصرقند سیل در بستر رودخانه موجب قطع ارتباط ۴۱ روستا با جمعیت ۱۸ هزار نفر شده است

به‌گفتهٔ بلوچ، ۵۷ نفر نیروی انسانی به‌همراه ۱۷ دستگاه ماشین‌آلات بخش دولتی و خصوصی و همچنین نیروهای بسیج و سپاه در دو بخش پلان‌پیرسهراب مستقر شده‌اند: «بهره‌برداران حوزهٔ کشاورزی چابهار اخطاریه‌های هواشناسی را همیشه جدی بگیرند و توصیه‌های ایمنی را تا پایان سامانهٔ بارشی رعایت کنند تا شاهد کمترین خسارت‌ها باشیم.» 

او تأکید می‌کند: «روستاییان گرفتار در سیل همیشه نیازمند امدادرسانی هوایی و ارسال کمک‌های غذایی و درمانی هستند. باید پیش از اتفاقی دیگر راه‌های ارتباطی را استاندارد کرد و آسفالت و پل‌ها و آبنماها را ساخت تا مشکلات به حداقل برسد.»

 

بسته شدن راه ۷۳ روستای قصرقند

«احمدرضا هاشم‌زهی» فرماندار قصرقند، نیز در گفت‌وگو با «پیام ما» تأیید می‌کند که بسیاری از روستاها در فاصلهٔ کوتاهی دوباره دچار سیلاب شدند: «بارندگی‌های سیل‌آسا و به‌تبع آن طغیان رودخانه‌های محلی متصل به رودخانهٔ کاجو و درنهایت راه افتادن سیل خروشان در بستر این رودخانه موجب قطع ارتباط ۷۳ روستا در بخش‌های مرکزی، ساربوک و تلنگ شده است. سیل در بستر رودخانه موجب قطع ارتباط ۴۱ روستا با جمعیت ۱۸ هزار نفر شده و تا چندین روز و برخی مواقع تا یک ماه تردد به‌سختی آن‌هم با خودروهای کمک‌دار و شاسی‌بلند انجام می‌شود. بارندگی و طغیان رودخانه دو روز گذشته علاوه‌‌بر بستن مسیر قصرقند-تلنگ-کاجو راه ارتباطی ۱۳۰ روستا در محدودهٔ حاشیهٔ رودخانهٔ کاجو، پایین‌دست دهستان حمیری ساربوک و محدودهٔ «عزیزآباد» تا «کلمت» و بخش تلنگ تا محدودهٔ سد زیردان (جگرکوه) و سارتاپ را نیز قطع کرده است و هیچ راهی برای امدادرسانی به آنها وجود ندارد.» 

 

او توضیح می‌دهد که باران، راه ۱۳ روستای محدودهٔ بالا و پایین دست سد زیردان ساربوک و ۲۳ روستای حاشیهٔ رودخانهٔ کاجو و ۷۴ روستای بخش تلنگ را نیز قطع کرده است و این روستاها در محاصره سیل قرار داشتند و با کم شدن باران راه برخی از روستا باز شده، اما تردد در مسیر گل‌ولای فقط با خودروی شاسی‌بلند مقدور است: «هم‌اکنون ۲۵ هزار نفر در بخش تلنگ قصرقند و بیش از ۶شش هزار نفر در محدودهٔ حاشیهٔ رودخانهٔ کاجو و ۱۳ هزار نفر در محدودهٔ بخش ساربوک در محاصرهٔ سیل هستند و فقط امداد هوایی برای کمک‌رسانی امکانپذیر است. تا زمان فروکش کردن سیلاب امکان تردد در این مسیرها و سایر روستاهای حوزهٔ بخش «ساربوکو» پایین‌دست منطقهٔ «چندوکان» و «کاجو» وجود ندارد.»

 

با هر بارندگی و جاری شدن سیلاب راه ارتباطی ۴۱ روستای این شهرستان در محدودهٔ رودخانهٔ کاجو و بخش ساربوک و پایین‌دست روستاهای چندوکان و محدودهٔ بالادست سد زیردان و بخش مرکزی به‌دلیل طغیان رودخانهٔ کاجو و رودخانه‌های فصلی حوزهٔ شهرستان و جاری شدن سیلاب بسته می‌شود و حدود ۲۰ هزار نفر همیشه گرفتار در پشت سیلاب هستند. هاشم‌زهی می‌گوید: «حجم آب فراوانی در رودخانهٔ کاجو در حال طغیان است و سیل‌بند شهر قصرقند نیز فرسوده و نیازمند مرمت و بازسازی است. توصیه می‌شود اهالی پایین‌دست رودخانه‌ها جوانب احتیاط را رعایت و از تردد شبانه‌ بر روی پل‌های قصرقند خودداری کنند؛ چراکه هرگونه کنجکاوی شبانه و گذر از بستر رودخانه تبعات جبران‌ناپذیری به‌دنبال خواهد داشت. ارتباط مخابراتی و برق برخی مناطق روستایی نیز قطع شده است. بارندگی اخیر موجب وارد شدن خسارت به بخش‌های زیربنایی این شهرستان و زمین‌های کشاورزی حاشیهٔ رودخانه نیز شده است. در حال حاضر تمام زمین‌های زراعی و خانه‌های مسکونی که در مسیر و حاشیهٔ رودخانهٔ کاجو قرار دارند و همچنین در شهر نیز واحدهای مسکونی دچار آبگرفتگی شده است. مردم تا کاهش میزان بارش‌ها از ترددهای غیرضروری در محورهای درون و برون ‌شهری به‌ویژه مسیل‌ها خودداری کنند.»

 

کرمان در وضعیت قرمز 

در کرمان نیز شرایط هنوز قرمز تلقی می‌شود. بند نیامدن بارندگی در این استان نیز مشکلات متعددی ایجاد کرده است. ایرنا به‌نقل از مدیرکل فرودگاه‌های استان کرمان نوشت: «برابر اعلام وضعیت قرمز هواشناسی در استان کرمان و لزوم پشتیبانی و امدادرسانی به نقاط بحرانی، هماهنگی‌های لازم به‌منظور حضور کارکنان و حالت آماده‌باش به پنج فرودگاه عملیاتی استان ابلاغ شده است.»

 

به‌گفتهٔ «علی جزینی‌زاده»، برابر اعلام وضعیت قرمز هواشناسی در استان کرمان و لزوم پشتیبانی و امدادرسانی به نقاط بحرانی، هماهنگی‌های لازم به‌منظور حضور کارکنان و حالت آماده‌باش به پنج فرودگاه عملیاتی استان ابلاغ شده است. به‌منظور پوشش امدادی در منطقهٔ جنوب استان بالگرد مذکور در آن فرودگاه مستقر شده است. فرودگاه شهدای بم نیز به‌منظور پشتیبانی شرق استان در حالت آماده‌باش کامل قرار گرفته است. لازم به ذکر است فرودگاه بین‌المللی کرمان، فرودگاه شهدای سیرجان و فرودگاه شهدای رفسنجان نیز پشتیبانی سایر مناطق و فرودگاه‌های هدف را برعهده دارند و با نیروی انسانی ویژه، تجهیزات و سامانه‌های هوانوردی و فرودگاهی در حالت آماده‌باش قرار دارند.»

 

«جواد دهقانی»، رئیس مرکز مدیریت راه‌های راهداری استان کرمان، نیز به در مورد انسداد راه‌های مواصلاتی این استان روز گذشته به «پیام ما» توضیح داد: «هم‌اکنون در محورهای ارزوئیه-بافت، بافت-رابر، شهربابک-هرات، شهربابک-انار، سیرجان-شهربابک، سیرجان-حاجی‌آباد، سیرجان-شیراز، زرند-راور، نگار-بافت، ابارق-دهبکری، سیرجان-بردسیر، ماهان-سیرچ، سیرچ-کرمان، انار-مهریز و رفسنجان-سرچشمه با بارش باران روبه‌رو هستیم.

 

«یزدان افشاری‌پور»، فرماندار عنبرآباد، منطقه‌ای که برخی جاده‌های روستایی آن مسدود شده است، به «پیام ما» گفت: «در پی شدت بارش در بخش جبالبارز جنوبی و طغیان رودخانهٔ فصلی گزآباد، راه ارتباطی چهار روستا مسدود شده است. البته اقدامات را بلافاصله و پس از دریافت هشدارهای هواشناسی شروع کردیم. روز گذشته  ۶۵ دستگاه لودر و بولدوزر توسط بخش خصوصی در نقاط مختلف شهرستان مستقر شده است. خوشبختانه لایروبی رودخانه‌های شهرستان انجام شده است و این عملیات شامل رفع نقاط حادثه‌خیز و بازگشایی و تسهیل مسیر رودخانه‌ها نیز می‌شود.» 

 

او تأیید می‌کند چهار مسیر روستایی در عنبرآباد مسدود شده است: «در پی شدت بارش باران و جاری شدن سیلاب‌ها در بخش جبالبارز جنوبی و طغیان رودخانهٔ فصلی گزآباد راه ارتباطی چهار روستا مسدود شده است، اما جای خوشبختی است که بارش باران تاکنون هیچ گونه خسارتی در سطح شهرستان نداشته است.»

 

فرماندار جازموریان نیز از مسدود شدن محور زهکلوت-دلگان در اثر جاری شدن سیلاب خبر داد. ایسنا به‌نقل از «محمدجعفر جهانگیری» نوشت: «در اثر جاری شدن سیلاب‌های ناشی از بارش‌های اخیر محور زهکلوت-دلگان هم‌اکنون مسدود است و رانندگانی که قصد تردد از این محور را دارند باید از مسیر جایگزین استفاده کنند. در حال حاضر هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد. اما اگر میزان بارش‌ها افزایش یابد، رودخانه‌ها با شدت بیشتری طغیان خواهند کرد که تمهیدات لازم با بازدید استاندار از این منطقه اندیشیده شده است.» 

 

احتمال خسارت در کرمان 

«حمید سالخورده»، مدیرکل بحران استانداری کرمان، در گفت‌وگو با رسانه‌های محلی این استان نیز اعلام کرد اقدامات خوبی در این راستا انجام شده است؛ اگرچه با شدت گرفتن بارش‌ها و جاری شدن رودخانه‌های فصلی احتمال خسارت وجود دارد.

 

او از صدور دستور برای تخلیهٔ روستای کروچان با ۱۲۰ خانوار در جازموریان و روستاهای پورشعبان و حسین‌آباد از توابع شهرستان منوجان خبر داد. سالخورده مسدود شدن ۱۰ راه روستایی و قطع برق دو روستا در اثر بارش‌های اخیر را اعلام کرد و گفت: «علی‌رغم مکاتبات انجام‌شده با فرمانداری و شهرداری جیرفت تاکنون نسبت به تهیه و ارسال طرح مطالعاتی احداث سیل‌بند موردنظر هیچ اقدامی انجام نداده‌اند.»

 

۵۶۴ مورد خرابی در هرمزگان 

براساس اخبار منتشرشده از استان هرمزگان یکی دیگر از استان‌های درگیر سیلاب بهاری، علاوه‌بر آبگرفتگی قطع برق ناشی از وزش باد و رگبار، در مناطق قابل‌توجهی از این استان به‌ویژه در بندرعباس و بندرلنگه مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرد. براساس اعلام مدیرعامل شرکت توزیع برق هرمزگان تاکنون گروه‌های عملیاتی در ۵۶۴ مورد اعزام، خرابی‌های برق را در نقاط مختلف استان برطرف کردند. 

 

به‌گفتهٔ «محمد کریمی» و به‌نقل از وب‌سایت خبری این دستگاه براساس آخرین اقدامات صورت‌گرفته جهت انجام اصلاحات و رفع خاموشی‌های ناشی از شرایط نامساعد جوی با استقرار ۷۹ اکیپ عملیاتی در سطح استان، هرس ۳۵۰ اصله درخت درگیر با شبکه در اولویت قرار گرفت. ۱۴۶ مورد پارگی سیم شبکه اصلاح شد و با رفع عیب و برق‌دار کردن ۱۴۵ دستگاه ترانسفورماتور در یک تلاش جمعی توسط نیروهای عملیاتی، مشترکین برق‌دار شدند: «با تعویض پایه‌های آسیب‌دیده و اصلاح ۱۷۰ مورد رابط ۱۷۰ فشارمتوسط، تعویض و اصلاح ۸۰ پایهٔ معیوب و همچنین جداسازی شبکه‌های آسیب‌دیده و انتقال بار روی خطوط همجوار در ۳۵ نقطه، تعویض ۱۲ اصله پایهٔ فشارضعیف کار نیروهای خدوم تداوم یافت تا برق پایدار به خانه‌های مردم بیاید و امشب خانه‌ای بدون برق نماند. همچنین، تاکنون ۱۶۹ اصله پایهٔ فشارمتوسط ۵۲ اصله پایهٔ فشارضعیف و مجموعاً ۱۹ دستگاه ترانس در ظرفیت‌های مختلف معیوب شدند که بخش عمدهٔ آنها تاکنون اصلاح و برق مشترکان دوباره وصل شد.»

 

او همچنین توصیه کرد: «شهروندان از قرار گرفتن در کنار شبکه‌های برق‌دار و یا پارک خودروها در شرایط بارانی در کنار پایه‌های برق خودداری و هرگونه نواقص و عیوب قابل‌رؤیت را در اسرع وقت به مرکز ۱۲۱ اطلاع‌رسانی کنند.»

دستگاه‌های خدمات‌رسان در هر سه استان درگیر باران و سیلاب همچنان در حال آماده‌باش هستند. 

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *