پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | «تنگ‌ سرخ» فاجعه‌ای برای اقلیم فارس

استاندار فارس می‌گوید، محیط زیست بعد از ۱۲سال با ساخت یک سد موافقت کرد

«تنگ‌ سرخ» فاجعه‌ای برای اقلیم فارس

اجرای این سد، باعث از بین رفتن رویشگاه و عرصه‌های جنگلی تنگ‌ سرخ خواهد شد





«تنگ‌ سرخ» فاجعه‌ای برای اقلیم فارس

۲۶ اسفند ۱۴۰۲، ۲۰:۴۷

با اعلام استاندار فارس مبنی‌بر موافقت سازمان حفاظت محیط زیست، بعد از مخالفت و ایستادگی ۱۲سالهٔ اداره‌کل حفاظت محیط زیست فارس، آن اداره با چرخش ۱۸۰ درجه با اجرای سد تنگ سرخ که تهدیدی مهلک برای شیراز و شهروندانش است، موافقت کرد. اما آنچه از اجرای این سد استنباط می‌شود، ماجرای زمین‌خواری در بازه‌های جنوب‌شرق تنگ سرخ تحت‌عنوان ایجاد طرح‌های گردشگری و... است. شهرداری شیراز همچنین می‌گوید قصدش از راه‌اندازی این سد آبرسانی به باغ‌های قصرالدشت شیراز است. اما این منطقه به‌وسیلهٔ دو مجرا آبیاری می‌شده، یکی تنگ سرخ و دیگری نهری به‌نام «نهر اعظم» که از چشمهٔ جوشک به این منطقه می‌آید و بخشی از باغ‌های شیراز را مشروب می‌کند. اما باغ‌های قصرالدشت در چهار دههٔ گذشته مساحتشان به یک‌چهارم تقلیل یافته و بدل به ساختمان و جاده شده است. بنابراین، آبرسانی به این منطقه هم بهانه است و سعی بر این است که اراضی تحت‌عنوان گردشگری، توسعهٔ نامتوازن یابند و مافیای زمین‌خواری آبرسانی را را هم بهانه‌ٔ دیگری برای ساخت سد کرده است.

سال ۱۳۹۰ بود که موضوع ساخت تنگ سرخ واقع در شیب مثبت شمال‌غرب شهر شیراز توسط برخی از مسئولان رؤیاپرداز شهر شیراز و افراد پیدا و پنهانی که درصورت اجرای چنین طرح مهلکی، استمرار تکاثر مالی فردی و گروهی خود را جست‌وجو می‌کردند، خبرساز شد. در پی آن اعتراضات تشکل‌های محیط زیستی و چهره‌های علمی فارس که برخی از آنان نیز در سطح بین‌المللی دارای موقعیت خاصی هستند و همچنین کنشگران محیط زیست با ارائهٔ نظرات علمی و کارشناسانه خطاب به مسئولان استانی و کشوری را برانگیخت.

 

هرچند که در طول سالیان متمادی مجریان سد تنگ سرخ، با جایگزینی دولت‌های جدید خیزهای عملیاتی برداشتند، اما با توجه به مخالفت شدید مدیران اداره‌کل حفاظت محیط زیست ادوار پیشین فارس و همچنین ریاست سازمان حفاظت محیط زیست کشور مبنی‌بر فقدان ارزیابی و ملاحظات محیط زیستی و همچنین مخالفت فعالان اجتماعی و علمی شیراز و فارس، اجرای سد متوقف شد. اما عواملی در شهرداری شیراز همچنان در اندیشهٔ اجرای آن سازه غیرضروری بودند که مورد اعتراض دانشمندان و کنشگران طبیعت استان فارس قرار گرفت. 

با ساخت این سازه و کاهش آب ورودی به تالاب مهارلو، معضلات محیط زیستی و شیوع انواع بیماری‌های مزمن ناشی از خشکی تالاب به مقداری بیشتر از وضع کنونی، گسترش یافته و یکی از مهمترین آسیب­‌های این طرح برای ساکنان کل منطقه به‌ویژه ساکنان شهرستان سروستان است که پیامدهای آسیب‌زای آن فراوان است

مخالفت‌ها باعث شد تا استانداری به مخالفان بگوید نتیجهٔ پژوهش‌هایشان را تا اسفند سال ۱۴۰۱ اعلام کنند و اگر نظرات در کمیسیون تأیید شد، دیگر سد ساخته نمی‌شود. آن زمان ما مطالعات زمین‌شناسی گسترده‌ای با اساتید دانشگاه انجام دادیم و چندین غار جدید کشف کردیم که اصلاً در خود آب نگه نمی‌داشتند. نظراتمان را به استانداری دادیم و البته پیشنهاد دادم که اگر آب برای باغ‌های قصرالدشت یا آب دادن به مسیل خشک شیراز می‌خواهید، فاضلاب شهرک‌های اقماری شیراز را تصفیه کنید. در شمال‌غرب شیراز شهرک‌های گلستان، قمشه، شهر حافظ، بهشتی هستند و از بالادست شهرک معالی‌آباد از طریق لوله‌های بزرگ فاضلاب به پل فسا منتقل می‌شود. گفتیم آب این چند شهرک را تصفیه و بازچرخانی کنید و این آب برای تأمین آب باغ‌های قصرالدشت کافی است. همچنین، در شمال‌شرق شیراز، آب فاضلاب مربوط به شهر صدرا در منطقهٔ تنگ قره پیری رها می‌شود و این آب تمام قنوات و سفره‌های آب زیرزمینی را آلوده کرده است، گفتیم این آب هم تصفیه کنید و با بازچرخانی به نقاطی که لازم دارید ببرید. چرا با وجود آب‌های بسیار می‌خواهید این سد را بسازید؟ چون همهٔ این داستان‌ها برای مافیای زمین‌خواری حرفی بیش نیست و آنها توجهی به این موارد ندارند. 

 

 دلایل مخالفت با ساخت سد

از جمله موارد مخالفت این بود که درصورت اجرای این سد، ضمن از بین رفتن رویشگاه و عرصه‌های جنگلی تنگ سرخ که علاوه‌بر دیگر مزایای طبیعی‌شان نقش فیلترینگ جریان هوا به جلگه شیراز دارند، در دریاچهٔ ذخیرهٔ آب سد نابود می‌شوند و همچنین، به‌دلیل سست بودن سازند زمین ساخت‌وساز منطقهٔ سد و وجود دو گسل فعال در جوار آن از جمله گسل زلزله‌خیز سبزپوشان، ساخت آن سبب ایجاد تهدید جدی جان و مال مردم  کلانشهر شیراز می‌شود و از سویی دیگر تهدید امنیتی از دیدگاه پدافند غیرعامل در زمان بروز جنگ یا تعرضات تخریبی است. براساس مطالعات زمین‌شناسی، درصورت ساخت سد تنگ سرخ، جلگه شیراز وارد تهدید و مرحلهٔ بحرانی می‌شود که چنانچه آن سد بعد از عملیات اجرایی، تخریب و یا شکسته شود، شهر شیراز تا حدود پنج متر زیر آب فرو خواهد رفت.

 

از سوی دیگر به‌دلیل وجود سازنده‌های دارای تناوب مارن و گچ در زیرلایهٔ آن منطقه، این سازه پس از ساخت، دچار فرار آب شده و عملاً دریاچه‌ای در آن شکل نمی‌­گیرد و همان اتفاقی که برای برخی سدهای استان فارس از جمله سد سیوند که دارای شرایط زمین شناسی حتی با آب­گریزی کمتر بوده­‌اند، تکرار می‌شود. شایان ذکر است سد سیوند با گذر بیش از ۱۵ سال از افتتاح، هنوز دریاچهٔ آن آبگیری نشده ­است. از‌این‌رو، ساخت این سازه هدر دادن چند هزار میلیارد ریال از اعتبارات عمومی از محل اخذ عوارض شهروندان شیراز و بودجهٔ ملی خواهد بود. از آن مهمتر آب نشت‌یافته از زیر سد به زمین‌های شمال دراک در جوار بلوار حسینی­ الهاشمی که دارای سازند گچی متخلخل است، نفوذ یافته و سبب سست شدن لایه‌های زیرسطحی زمین ساختمان­‌های آن مکان که هزاران نفر را در خود جای داده، خواهد شد. 

در حوزهٔ بالادست سد با تصاحب و تخریب حدود سه هزار هکتار از عرصه‌های حیاتی جنوب‌شرقی تنگ سرخ، مضاف‌بر از بین رفتن رویشگاه جنگلی پرتراکم منطقه و مضافاً ایجاد سازه‌های مختلف تحت‌لوای طرح‌های گردشگری، موجب کاهش عملکرد فیلترینگ جریان غالب هوا به‌سمت جلگهٔ شیراز و آلودگی مضاعف هوا خواهد شد

 دیگر اینکه، با ساخت این سازه و کاهش آب ورودی به تالاب مهارلو، معضلات محیط زیستی و شیوع انواع بیماری‌های مزمن ناشی از خشکی تالاب به مقداری بیشتر از وضع کنونی، گسترش یافته و یکی از مهمترین آسیب­‌های این طرح برای ساکنان کل منطقه به ویژه ساکنان شهرستان سروستان است که پیامدهای آسیب‌زای آن فراوان است و می‌توان به برخی از آنها چون کاهش رطوبت در جنوب شرق شیراز تا منطقه سروستان، افزایش دما، کاهش ریزش باران، بروز بیماری‌های متعدد پوستی و ریوی، حمل ریزگردهای نمکی به مناطق اطراف و افزایش تخریب مزارع و باغات پیرامون تالاب، اشاره کرد. همان بلاهایی که اکنون در اطراف دریاچه‌های طشک، بختگان و ارومیه روی داده است و باید برای مقابله با آنها نیرو و سرمایه‌های گزافی از کشور را برای مدیریت کنترل هزینه کرد.  

 

به‌دلیل وجود تفکر وندالیسمی در مدیریت چیدمان مبلمان شهر شیراز، هنوز شیرازیان داغ تلفات جان ده‌ها انسان بی‌گناه ناشی از یک طرح آبی اشتباه در دروازه قرآن را بر دل دارند و مسئولان قبلی و فعلی به‌وسیلهٔ نهاد قضایی مجرم شناخته شدند، اما هیچ تنبیه و مجازاتی جان انسان‌ها را باز نخواهد گرداند و جبران زیان‌های وارده به شرایط اکولوژیکی لطمه‌دیده را نمی‌کند. 

 

شایان ذکر است درصورت اجرای سد تنگ سرخ دو اتفاق خطرناک و مهلک در بوم‌سازگان طبیعی و موقعیت اجتماعی بالادست و پایین‌دست آن سد بروز می‌کند. در حوزهٔ بالادست سد با تصاحب و تخریب حدود سه هزار هکتار از عرصه‌های حیاتی جنوب‌شرقی تنگ سرخ، مضاف بر از بین رفتن رویشگاه جنگلی پرتراکم منطقه و مضافاً ایجاد سازه‌های مختلف تحت لوای طرح‌های گردشگری، موجب کاهش عملکرد فیلترینگ جریان غالب هوا به‌سمت جلگهٔ شیراز و آلودگی مضاعف هوا خواهد شد و همچنین، پیدایش مکان‌های انسان‌ساخت جدید و متأثر از آن حضور بیش از حد جمعیت، باعث افزایش فشار در مناطق زیست‌پالای شمال‌غرب شیراز می‌شود و مشکلات موجود در این باره را بیش‌از‌پیش نمایان می‌سازد. 

 

در حوضهٔ انتهای رودخانهٔ خشک شیراز، دریاچهٔ مهارلو که به‌دلیل شوری آن از دیرباز به دریاچه نمک معروف است نیز به‌طور کامل خشک و تبدیل به کویر نمک می‌شود. در این‌صورت ضمن اختلال و از بین رفتن کارکردهای اکولوژیک و هیدرولوژیک آن بیوم‌ناحیه از سویی دیگر با حمل ریزگردهای نمکی به‌وسیلهٔ باد، بخش وافری از مزارع کشاورزی و باغات جنوب‌شرق شیراز، نواحی اجتماعی دریاچهٔ مهارلو تا شهرستان سروستان با رویکرد به‌هم‌ریختگی آلیاژ خاک به‌سمت شوری می‌روند و عملاً کارکرد بهره‌وری معیشت فلاحتی مردم مختل می‌شود. همچنین، جوامع ساکن در آن سامان با گسترش بیماری‌های پوستی،  گوارشی و سرطان به‌ویژه سرطان ریوی مواجهه می‌شوند.

بنابراین، با از بین رفتن تعادلات طبیعی، اجتماعی و اقتصادی، جوامع نامبرده مجبور به ترک سرزمین آبا و اجدادی‌شان می‌شود و عملاً مهاجرت اجباری مردم تسهیل خواهد شد. 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

سیل، بلای جان تاریخ

با نگاهی به تجربه‌های تخریب ناشی از سیلاب در کشورهای مختلف

سیل، بلای جان تاریخ

میانکاله روی خط بحران

محیطبانان پناهگاه حیات‌وحش میانکاله جلوی ورود مصالح غیرمجاز به منطقه را گرفتند

میانکاله روی خط بحران

تغییر اقلیم؛ بحران جدید بناهای تاریخی

در سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی مطرح شد

تغییر اقلیم؛ بحران جدید بناهای تاریخی

حق ساخت‌وساز، بدون تعیین حریم وجود ندارد

مدیر سابق تماشاخانه «سنگلج»:

حق ساخت‌وساز، بدون تعیین حریم وجود ندارد

ساختمان‌های قدیمی بندرانزلی بلاتکلیف رها شده‌اند

رئیس اداره میراث فرهنگی بندرانزلی:

ساختمان‌های قدیمی بندرانزلی بلاتکلیف رها شده‌اند

مزایدهٔ ۱۲۶ بنای تاریخی

صندوق توسعه و احیای بناهای تاریخی اعلام کرد

مزایدهٔ ۱۲۶ بنای تاریخی

مزایده کاروانسراهای ثبت جهانی مشکل قانونی ندارد

مدیرعامل صندوق توسعه و احیا:

مزایده کاروانسراهای ثبت جهانی مشکل قانونی ندارد

وضعیت بحرانی «خانه‌ گازر»

یک بنای تاریخی در شوشتر در آستانهٔ تخریب کامل قرار دارد

وضعیت بحرانی «خانه‌ گازر»

 ۸ بنای تاریخی اردستان در وضعیت اضطرار مرمت

رئیس اداره میراث فرهنگی اردستان خبر داد

 ۸ بنای تاریخی اردستان در وضعیت اضطرار مرمت

نم‌نم‌دوزی با مهره‌های رنگارنگ

زندگی پرشتاب و با عجله در عصر ارتباطات جایی برای هنری که با صبر و سوزن گره خورده، باقی نگذاشت

نم‌نم‌دوزی با مهره‌های رنگارنگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *