پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ۹سال مطالبهٔ عمومی احیای دریاچه

تحلیل آماری توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی به مسئلهٔ دریاچهٔ ارومیه نشان داد

۹سال مطالبهٔ عمومی احیای دریاچه

تا سال ۱۴۰۰ کمتر از یک درصد کاربران توییتر به دریاچه ارومیه توجه داشتند اما این میزان در سال ۱۴۰۲ به چهار درصد رسید





۹سال مطالبهٔ عمومی احیای دریاچه

۱۴ اسفند ۱۴۰۲، ۲۲:۵۱

|پیام ما| هر بار خبر کم شدن آب دریاچه ارومیه، زخمی بر پیکر جامعه بود. در سال‌های گذشته با هربار صحبت از خشکی این دریاچه واکنش مردم افزایش یافت و نگرانی خود را از سهل‌انگاری در نگهداری این دریاچه در فضای مجازی فریاد زدند. این در‌حالی‌است که براساس بررسی سامانهٔ درصد فضای مجازی «لایف‌وب» تا پیش از سال ۱۳۹۴ میزان محتوای موجود در فضای آنلاین در این موضوع بسیار کم بود. اما در بازه‌های زمانی مختلف شاهد رشد تولید محتوا در این زمینه هستیم. بیشترین مخاطب مردم هم دولت‌ها و بعد ستاد احیای دریاچه ارومیه بوده است و درخواست پاسخ از این دو ارگان در صدر قرار داشته است.

بررسی داده‌ها که از سال ۱۳۹۴، تا هشتم اسفند ۱۴۰۲ و در سه بستر ایکس، تلگرام و خبرگزاری‌ها انجام گرفته، نشان می‌دهد در بهمن ۹۶، اخبار پیرامون تلاش دولت، دریافت بودجه و بالا آمدن نسبیِ سطح دریاچه ارومیه محتوای زیادی را به‌خصوص در تلگرام به خود اختصاص داده است.  در تیر ۱۴۰۱، فراخوان اعتراضی در توییتر با موضوع دریاچه ارومیه باعث افزایش محتوا شد. همچنین، عکس‌هایی از خشک شدن دریاچه و خبرهایی مبنی‌بر تصویب بودجه برای احیای دریاچه از دیگر اخبار و محتوایی بود که باعث بالا رفتن نمودار شد. 

بیشترین مخاطب مردم دربارهٔ دریاچه ارومیه،‌ دولت‌ها و بعد ستاد احیای دریاچه ارومیه بوده و درخواست پاسخ از این دو ارگان در صدر قرار داشته است

پاییز ۱۴۰۱ همراه بود با اعتراضات سراسری. در این مدت، در فضای آنلاین به‌ویژه توییتر، تقریباً به‌تمامیِ مشکلات شاخص کشور اشاره شد که دریاچه ارومیه نیز یکی از مهمترین آنها بود. در مرداد ۱۴۰۲ نیز عبارت «مرگ دریاچه ارومیه» به یکی از ترندها و موضوعات مهم تبدیل شد. 

بررسی‌های سامانهٔ رصد فضای مجازی «لایف‌وب» همچنین کاربران مؤثر در این حوزه را نشان می‌دهد. در توییتر، اکانت فلات ایران و ژنرال آلکاراز، توییت‌هایی که با موضوع دریاچه ارومیه زدند، بیشترین میزان ریتوییت را داشته است و در تلگرام، کانال‌های خبر فوری، خبرهای فوری/مهم، سه کانالی بودند که محتوای منتشرشده توسط آنها بیشترین میزان بازدید را داشته است. در بین خبرگزاری‌ها نیز فارس‌نیوز با چهار هزار خبر بیشترین پوشش خبری از اتفاقات پیرامون دریاچه ارومیه در ۹ سال اخیر را داشته است. 

 

توییتری‌ها در پی اخبار دریاچه

در هر موضوع و چالشی، کاربران و رسانه‌ها به سراغ بررسی عملکرد سازمان‌ها و مخاطب قرار دادن آنها می‌روند. در موضوع دریاچه ارومیه، دولت‌ها اصلی‌ترین مخاطبان بودند. اخبار عملکرد و انتقاداتی که از هر دولت انجام می‌شد، بیشترین میزان محتوا را در مقایسه با سایر سازمان‌ها داشت. 

 

پس از دولت، به‌طور خاص ستاد احیای دریاچه ارومیه و مجلس شورای اسلامی بیشترین محتوا را داشتند. سایر سازمان‌ها به‌ترتیب عبارتند از: سازمان محیط زیست، وزارت نیرو، استانداری آذربایجان‌غربی، صداوسیما، قوهٔ قضائیه، وزارت جهادکشاورزی و سازمان برنامه‌وبودجه. 

این درحالی‌است که در گذر زمان به‌تدریج میزان توجه به موضوع دریاچه ارومیه در بین توییتری‌ها افزایش داشته است. تا سال ۱۴۰۰، کمتر از یک درصد کاربران به دریاچه ارومیه توجه داشتند، اما سال ۱۴۰۰ این شاخص از یک درصد بیشتر شد و در سال ۱۴۰۱ به شش درصد رسید و سال ۱۴۰۲ به چهار درصد. آمارهای سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نشان می‌دهد دریاچه ارومیه تبدیل به یکی از موضوعات مهم توییتر فارسی شده است. همچنین، در سال ۱۴۰۱ به‌دلیل هم‌زمانی با اعتراضات، بیش از ۴۰۰ هزار محتوا تولید شده است. در سالی که گذشت این میزان به ۲۰۰ هزار رسیده است.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *