پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | برکناری ناگهانی مدیر پارک ملی گلستان

سازمان حفاظت محیط زیست به درخواست کارشناسان «نه‌» گفت

برکناری ناگهانی مدیر پارک ملی گلستان





برکناری ناگهانی مدیر پارک ملی گلستان

۱۴ اسفند ۱۴۰۲، ۱۹:۵۲

|پیام ما| رئیس پارک ملی گلستان برکنار شد و معاون اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان گلستان، با حفظ سمت، به عنوان سرپرست مشهورترین پارک ملی ایران شد. این در حالی است که چندی پیش که زمزمهٔ کنار رفتن «مهدی تیموری» از ریاست این پارک ملی مطرح شده بود، جمعی از استادان دانشگاه و فعالان محیط زیست در نامه‌ای به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خواستار ادامهٔ فعالیت مدیر فعلی شدند.

«مهدی تیموری» که از سال ۱۳۹۶ به‌عنوان مدیر پارک ملی گلستان از استان یزد به استان گلستان رفت، با حکم «حسن اکبری»، معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست جای خود را به «وحید خیرآبادی»، معاون اداره‌کل محیط زیست استان گلستان داد. خیرآبادی با حفظ سمت، به‌عنوان سرپرست این پارک ملی منصوب شده است. این در حالی است که هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی قبلی دربارهٔ این انتصاب و تغییر مدیریت انجام نشده بود.

 

در مراسم تودیع و معارفه نیز علاوه‌بر مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان، «غلامرضا ابدالی»، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط زیست حضور داشت.

تیموری در دولت پیشین، در پی اقدام سازمان حفاظت محیط زیست برای تغییر نحوهٔ مدیریت پارک ملی گلستان به ریاست این زیستگاه مشهور منصوب شد. در آن زمان، سازمان حفاظت محیط زیست سعی داشت «مدیریت مشارکتی» را در این پارک ملی به اجرا بگذارد و با تشکیل یک شورای مشورتی، متشکل از نمایندگان دستگاه‌های دولتی، نمایندگان اقوام مختلف حاشیه‌نشین پارک ملی و کارشناسان پیشکسوت این تغییر سبک مدیریت را آغاز کرد. تیموری نیز به‌دلیل تجارب خود در استان یزد برای ریاست منطقه انتخاب شد.

 

با انتصاب تیموری، جمعی از جامعه محلی به‌عنوان همیار محیط زیست به کار حفاظت پارک مشغول شدند و جمعی از کارشناسان مستقل نیز به طور مستقیم دربرنامه‌های سرشماری، ایش و حفاظت منطقه حضور داشتند. با این‌حال با تغییر دولت، زمزمه‌های تغییر مدیریت پارک نیز بالا گرفت. نگرانی اصلی فعالان محیط زیست دربارهٔ برکناری تیموری، حذف مدیریت مشارکتی از پارک ملی گلستان و کنار گذاشته‌شدن همیاران محیط زیست و داوطلبان این پارک و بازگشتن سبک مدیریت پیشین است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *