پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مادربزرگ های چینی از نوه‌داری خسته و آماده وایرال شدن هستند

چطور گروه‌ها و اجتماعات آنلاین به زنان سالمند چینی در بازپس‌گیری زندگی اجتماعی‌شان کمک کردند؟

مادربزرگ های چینی از نوه‌داری خسته و آماده وایرال شدن هستند





مادربزرگ های چینی از نوه‌داری خسته و آماده وایرال شدن هستند

۲۲ آذر ۱۴۰۱، ۱۰:۳۹

برگرفته از گزارش نیویورک‌تایمز
نهادیابی و پیوستن به نهادها و اجتماعات، حال در فضای مجازی یا واقعی، همواره به افراد کمک کرده تا احساس تعلق پیدا کنند، رهایی از بند کلیشه‌ها و وظیفه‌های از پیش تعیین شده را تسهیل کرده و بستری برای فعالیت‌های اجتماعی و جمعی ایجاد کرده است. به نظر می‌آید جمعیت سالمند در چین که بزرگترین و در حال رشدترین جمعیت سالخورده دنیا هستند هم از این وضعیت مستثنی نیستند. بخوانید از مادربزرگ‌هایی که دیگر نمی‌خواهند تنها نقششان «مادر بزرگ نوه‌دار» باشد و به قول نیویورک‌تایمز آماده وایرال شدن هستند.
بیش از 260 میلیون نفر در چین بالای 60 سال عمر دارند. این گروه بزرگترین و در حال رشدترین جمعیت سالخورده در جهان هستند. نیمی از این جمعیت به دنیای اینترنت دسترسی دارند و زمان زیادی از روز را آنلاین می‌گذارند. معمولا چنین فعالیت‌هایی به ارتباط با فرزندان، تفریحات و سریال دیدن و موسیقی گوش دادن خلاصه می‌شود. حالا تعداد زیادی از آنها گروه‌ها، اجتماعات و نهادهایی را پیدا کرده‌اند که به آنها کمک می‌کند زندگی خود را در فضای مجازی به تصویر بکشند، لایوهای اینترنتی بگذارند و حتی رویاهای جوانی‌شان را برای داشتن فعالیت حرفه‌ای و کاری از نو زندگی کنند. آنها می‌گویند داشتن مخاطبان آنلاین و دوستان کهنسالی که مانند آنها از نقش‌های سنتی مامان‌بزرگ و خاله بودن دور شده‌اند به آنها زندگی دوباره و احساس تعلق داده است. بدون این فعالیت‌های آنلاین، بیشتر آنها در نبود حمایت‌های اجتماعی و برخورداری از خدمات مراقبتی تنها و بی‌کس خواهند بود و یا مجبور مجبورند تنها مراقب نوه‌هایشان که پدر و مادرهای شاغل دارند باشند.
نقش کلیشه‌ای مادربزرگی که حتی در 80 سالگی از بچه‌ها مراقبت می‌کند، خانه را تمیز می‌کند و غذا درست می‌کند در جامعه چین بسیار پررنگ است و تاریخچه‌ای طولانی دارد. این تصویرها و قصه‌ها را می‌توان در سریال‌ها و فیلم‌های محبوب چینی و کره‌ای به کرات مشاهده کرد. به نظر می‌آید مادربزرگ‌هایی که به ارتش خوره‌های اینترنت پیوستند این کلیشه‌ها را به چالش کشیده‌اند و اعضای جامعه به خصوص جوانان نیز از این فعالیت‌ها حمایت می‌کنند و دنبال‌کننده پروپاقرص این گروه‌ها و نهادهای اجتماع محور آنلاین هستند.
به اشتراک گذاشتن زندگی روزمره و فعالیت‌های جمعی و غیرمعمول توسط این مادربزرگ‌ها حسابی سر و صدا برپا کرده و ویدئوهای آن به دفعات وایرال می‌شود. آنها موقع غذا درست کردن برای گردهمایی دوستانشان می‌رقصند، آموزش متفاوت لباس پوشیدن و آرایش کردن می‌گذارند، به جوانان نصحیت‌های عجیب و غریب و غیرمعمول که برگرفته از حسرت‌های آنها در زندگی است می‌کنند و حتی که پیرزن 86 ساله آنلاین و لایو Call of Duty بازی می‌کند. نهاد «خواهران وَنگ وارد می‌شوند» از جمله این گروه‌هاست. آنها لباس‌های سنتی خود را دوباره از نو می‌دوزند و با آنها در خیابان راه می‌روند یا جلسات پخت و پز جمعی می‌گذارند که این بار به جای خانواده و نوه‌ها خودشان آن را همراه با موسیقی و گفت‌وگوهای بامزه مصرف می‌کنند.
سون یانگ یکی از اعضای این گروه‌ها می‌گوید: «به کمک اینترنت داریم رویاهای جوانی‌مان را زندگی می‌کنیم.»
لین وی 67 ساله که قبلا پرستار بوده و حالا بازنشسته و فعال فضای مجازی در عرصه مد لباس است می‌گوید که «هم زمان و هم جامعه تغییر کرده است و ما نیز خود را با آن تطبیق داده‌ایم.» یک گروه دیگر از زنان حتی رپ می‌خوانند و به جای میکروفون سبزیجاتی که خودشان کاشته‌اند را در دست نگه می‌دارند.
مدیران این گروه‌ها که اکثرا به صورت مشورتی اداره می‌شوند معتقدند که سلامت جسم روان خود را بازیافته‌اند. برخی از آنها در نبود حقوق مناسب بازنشستگی حتی راهی برای رسیدن به استقلال مالی و رهایی از بند فرزندان خود را نیز پیدا کرده‌اند. حالا دیگر تصویر مادر بزرگ چینی آن خانمِ سالخورده قوز کرده که بچه‌ای را به کمرش بسته و دارد نودل سرخ می‌کند نیست.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

وزیر ارشاد به آزادی رسانه‌ها متعهد باشد

انجمن‌های صنفی روزنامه‌نگاران تهران و عکاسان مطبوعاتی ایران در نامه‌ای به دفتر ٰرئیس جمهوری منتخب خواستار شدند

وزیر ارشاد به آزادی رسانه‌ها متعهد باشد

ارزیابی روانی کادر درمان ضمانت اجرا ندارد

«شهناز نوحی» روانشناس، در گفت‌وگو با «پیام ما»:

ارزیابی روانی کادر درمان ضمانت اجرا ندارد

معدنی از طلای قابل کشت

دانشمندان می‌گویند گنجینه‌ای ۱۰۰ ساله از گندم می‌تواند به امنیت غذایی در جهان کمک کند

معدنی از طلای قابل کشت

«اکوآرت»، جنبشی هنری برای نجات زمین

آموزش هنر اکولوژیک می‌تواند به ایجاد فرهنگ محیط‌زیستی در مدارس و جوامع کمک کند

«اکوآرت»، جنبشی هنری برای نجات زمین

مهاجران متهم شیوع بیماری‌ها نیستند

تاکید دو فعال اجتماعی بر لزوم به رسمیت شناختن مهاجران و اجرای برنامهٔ غربالگری

مهاجران متهم شیوع بیماری‌ها نیستند

فردای داغ شهرها

پژوهشگران پیش‌بینی‌های خود برای آیندهٔ اقلیم نقاط مختلف را روی نقشه منتشر کردند

فردای داغ شهرها

آتش مزارع، خائیز را خاکستر کرد

«پیام ما» منشأ و ابعاد آتش‌سوزی در منطقه‌ای حفاظت‌شده در مرز دو استان خوزستان و کهگیلویه‌وبویراحمد را بررسی کرد

آتش مزارع، خائیز را خاکستر کرد

تهران تاب‌آور نیست

تاب‌آوری حلقۀ مفقودۀ مدیریت شهری

تهران تاب‌آور نیست

لزوم توجه به عوامل موثر در تغییرات اقلیمی کشور

لزوم توجه به عوامل موثر در تغییرات اقلیمی کشور

هفت متهم سیل ویرانگر

چرا در «سوادکوه» سیلاب آمد و برای جلوگیری از تکرار آن چه باید کرد؟

هفت متهم سیل ویرانگر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر