پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | آغاز تحقیقات درباره شکستن سدها در لیبی

آغاز تحقیقات درباره شکستن سدها در لیبی

حدود یک هفته پس از آنکه سیل در کشور لیبی بیش از ۱۱ هزار نفر را به کام مرگ فرستاد، مقامات لیبی تحقیقات خود را دربارهٔ شکستن دو سد و جاری شدن سیل در پی شکستن این سدها آغاز کردند





۲۵ شهریور ۱۴۰۲، ۲۱:۲۲

حدود یک هفته پس از آنکه سیل در کشور لیبی بیش از ۱۱ هزار نفر را به کام مرگ فرستاد، مقامات لیبی تحقیقات خود را دربارهٔ شکستن دو سد و جاری شدن سیل در پی شکستن این سدها آغاز کردند.
«صدیق السور»، دادستان کل لیبی روز جمعه در یک کنفرانس خبری در شهر بندری «درنا» (محل اصلی وقوع سیل) گفته است که دادستان‌ها دربارهٔ شکستن سدها و تخصیص بودجه نگهداری برای آنها از مقامات محلی شهر و همچنین دولت‌های پیشین تحقیق خواهند کرد: «من به شهروندان اطمینان می‌دهم که هر کسی که اشتباه یا سهل‌انگاری کرده باشد، دادستان‌ها قطعاً اقدامات محکمی را انجام خواهند داد، پروندهٔ کیفری علیه او تشکیل خواهند داد و او را به دادگاه خواهند فرستاد.»
اما از سوی دیگر، گاردین گزارش کرده که گروه‌های امدادی دربارهٔ خطر شیوع بیماری در منطقه نیز هشدار داده‌اند و گفته‌اند که این موضوع می‌تواند به بحران انسانی دامن بزند. امید به پیدا کردن بازماندگان بیشتر چند روز پس از سیل مرگبار کاهش یافته است.
یکشنبه گذشته در پی باران‌ و توفان شدید، دو سد در کشور لیبی شکست و شهر درنا را غرق کرد و هزاران نفر از مردم و خانه‌ها را با خود برد. با این وجود شمار دقیقی از کشته‌شدگان اعلام نشده است و منابع مختلف اعدادی متفاوت را اعلام می‌کنند. اما براوردهای رسمی رقم کلی را بیش از 11 هزار نفر می‌دانند.
سازمان‌های امدادی مانند امداد اسلامی و پزشکان بدون مرز (MSF) هشدار داده‌اند که این منطقه به‌زودی می‌تواند شاهد گسترش بیماری و همچنین مشکلات جدی در ارائهٔ کمک به کسانی باشد که بیشترین نیاز را دارند. امداد اسلامی در مورد «بحران انسانی دوم» پس از سیل هشدار داد و به «خطر روبه‌رشد بیماری‌های منتقله از آب و کمبود غذا، سرپناه و دارو» اشاره کرد.
«صلاح ابوالقاسم»، معاون مدیر توسعه امداد اسلامی گفت: «هزاران نفر جایی برای خوابیدن و غذا ندارند. در شرایطی مانند این، بیماری‌ها می‌توانند به‌سرعت گسترش یابند زیرا سیستم‌های آب آلوده هستند. شهر بوی مرگ می‌دهد تقریباً هرکسی، یک آشنا را از دست داده است.»
«سالم الفرجانی»، مدیر کل خدمات اورژانس در شرق لیبی به گاردین گفته است که تنها تیم‌های جستجو و نجات مجاز به ورود به بخش‌هایی از شهر هستند که بیشتر تحت تاثیر سیل قرار گرفته‌اند. بسیاری از شهروندان داوطلبانه شهر را ترک کرده‌اند. با این حال، صلیب سرخ و سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرده‌اند که برخلاف باور گسترده، بدن قربانیان بلایای طبیعی به‌ندرت تهدیدی برای سلامتی محسوب می‌شود. این سازمان‌ها روز جمعه بیانیهٔ مشترکی صادر کردند و از لیبی خواستند دفن مردگان در گورهای دسته‌جمعی را متوقف کنند.
سازمان ملل متحد درخواست بیش از 71 میلیون دلار برای کمک به صدها هزار سیل‌زده در لیبی را آغاز کرده و هشدار داده است که هنوز ابعاد مشکل به‌درستی مشخص نیست. سازمان بین‌المللی مهاجرت نیز اعلام کرد که بیش از ۳۸ هزار و ۶۴۰ نفر در شرق لیبی بی‌خانمان شده‌اند که فقط ۳۰ هزار نفر از آنها در درنا هستند.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

، ،





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *