پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مسیر مدیریت ضایعات نساجی

مسیر مدیریت ضایعات نساجی

استفادۀ مجدد از منسوجات یکی دیگر از اجزای حیاتی مدیریت پسماند است. افزایش طول عمر پوشاک از طرق مختلف به کاهش بار ضایعات کمک می‌کند





۳۰ تیر ۱۴۰۲، ۲۱:۱۰

منسوجات بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی ما هستند، از لباس‌هایی که می‌پوشیم تا وسایلی که روزمره استفاده می‌کنیم. بااین‌حال، بخش تاریک مصرف منسوجات، به‌شکل یک بحران فزاینده در مدیریت پسماند منسوجات ظاهر شده ‌است. ترکیبی از سرعت بی‌امان صنعت مد و ماهیت یکبارمصرف برخی محصولات، منجر به انباشت سرسام‌آور پسماند نساجی شده است.

 

به‌دلیل زنجیرۀ تأمین طولانی و روش‌های تولید انرژی‌بر، صنایع پوشاک و کفش 8 تا 10 درصد از انتشار کربن جهانی را تولید می‌کنند که این میزان انتشار حتی از صنایع حمل‌ونقل هوایی و کشتیر‌انی بیشتر است. علاوه‌براین، تخمین زده شده است که تا 20 درصد از آلودگی فاضلاب صنعتی ناشی از رنگرزی و فرایندهای تکمیلی منسوجات است. با این روند، پسماند نساجی دیگر یک نگرانی بی‌اهمیت نیست و به یک چالش جدی محیط زیستی تبدیل شده است. از سوی دیگر چرخش سریع لباس‌های مد روز که توسط صنعت مد تولید می‌شود، به‌طور قابل توجهی به این معضل دامن زده است. علاوه‌براین، دفع نامناسب ضایعات پارچه و نوار بهداشتی این مشکل را تشدید کرده است. هنگامی که منسوجات راه خود را در محل‌های دفن زباله پیدا می‌کنند، گازهای گلخانه‌ای مضر منتشر می‌کنند و تهدیدات تغییراقلیم را تشدید می‌کنند. علاوه‌براین، تولید منسوجات مقادیر زیادی آب، انرژی و مواد شیمیایی مصرف می‌کند که منجر به آلودگی و کاهش منابع می‌شود.

دفع صحیح نوارهای بهداشتی برای مدیریت مؤثر زباله بسیار مهم است. اگر از نوارهای یکبارمصرف استفاده می‌شود، ضروری است که در کیسه‌های زیست تخریب‌پذیر پیچیده شوند و از ریختن آنها در سرویس بهداشتی اجتناب شود

حرکت به‌سمت مدیریت پایدار
کاهش بحران ضایعات نساجی نیازمند تغییر به‌سمت شیوه‌های پایدار در کل چرخۀ عمر منسوجات است. اولین گام، اولویت‌بندی کاهش مصرف نساجی است. انتخاب کیفیت به‌جای کمیت و سرمایه‌گذاری در استفاده از منسوجات بادوام بالاتر می‌تواند به میزان قابل‌توجهی با افزایش عمر پوشاک شود. همچنین، اقدامات فرهنگی به‌منظور کاهش تأثیرپذیری جامعه از تغییرات مد نیز می‌تواند موجب کاهش میزان پسماند تولیدی در صنعت پوشاک باشد.
استفادۀ مجدد از منسوجات یکی دیگر از اجزای حیاتی مدیریت پسماند است. افزایش طول عمر پوشاک از طرق مختلف به کاهش بار ضایعات کمک می‌کند. اهدا یا تعویض لباس، بازارهای دست‌ دوم و اهدای لباس، و تغییر کاربری منسوجات برای کاربردهای مختلف، همگی راه‌های قدرتمندی برای کاهش ضایعات است.

استفادۀ مجدد از منسوجات یکی دیگر از اجزای حیاتی مدیریت پسماند است. افزایش طول عمر پوشاک از طرق مختلف به کاهش بار ضایعات کمک می‌کند. اهدا یا تعویض لباس، بازارهای دست‌دوم و اهدای لباس، و تغییر کاربری منسوجات برای کاربردهای مختلف، همگی راه‌های قدرتمندی برای کاهش ضایعات هستند

روش‌های مختلف بازیافت
بازیافت یک جنبۀ ضروری از مدیریت پایدار پسماند نساجی است. مناطق متعددی در جهان برنامه‌های بازیافت منسوجات را ارائه می‌دهند که منسوجات دور ریخته‌شده را به مواد جدید تبدیل می‌کنند و به‌طور مؤثر نیاز به منابع خام اولیه را کاهش می‌دهند. بررسی تأسیسات بازیافت و استقرار صنایع تبدیلی می‌تواند گامی ساده و درعین‌حال تأثیرگذار به‌سمت کاهش تولید این نوع پسماند باشد. با حمایت از این طرح‌ها، افراد نقش فعالی در به حداقل رساندن ضایعات نساجی و حفظ منابع ارزشمند دارند. روش‌های مختلفی برای بازیافت پسماند نساجی در جهان توسعه‌یافته وجود دارد که می‌توان موارد زیر را برشمرد: بازیافت مکانیکی، بازیافت شیمیایی و بازیافت و استحصال انرژی. هر یک از این روش‌ها، مزایا و معایب خاص خود را داشته که با توجه به نوع و نیز میزان پسماند پارچه، توجیه اقتصادی خود را دارند. برای استقرار هر یک از تکنولوژی‌های بازیافت این نوع ضایعات، به تجهیزاتی همچون سورتینگ، خردکن و آسیاب، سیستم‌های شست‌وشوی الیاف، تجهیزات بازیافت الیاف نیاز است که فرایندهایی مانند ریسندگی مذاب، اکستروژن مذاب، یا تکنیک‌های ترکیبی را برای تبدیل الیاف زباله به الیاف جدید مناسب برای تولید انجام دهند، رآکتورهای بازیافت شیمیایی، خطوط تولید نخ بازیافتی، تجهیزات رنگرزی و انتهای چرخۀ بازیافت و نیز آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت، در زمینۀ استقرار سیستم بازیافت ضایعات منسوجات و پارچه نیاز است.
رد پای بهداشت قاعدگی
موضوع ضایعات نوار بهداشتی به‌دلیل ماهیت یکبارمصرف آن نیازمند توجه ویژه است. نوارهای یکبارمصرف معمولی حاوی مواد غیرقابل تجزیۀ زیستی مانند پلاستیک هستند که اثرات محیط زیستی آنها را تشدید می‌کند. این نوع از پسماند، غالباً غیر از بازیافت به‌روش استحصال انرژی، به‌دلیل ماهیت آلوده‌کنندۀ آن، قابل بازیافت نیست. برای رفع این مشکل، اتخاذ جایگزین‌های سازگار با محیط زیست ضروری است. نوارهای پارچه‌ای قابل استفادۀ مجدد، کاپ یا فنجان‌های قاعدگی، و گزینه‌های زیست تخریب‌پذیر ساخته‌شده از الیاف پنبه یا بامبوی ارگانیک به‌عنوان گزینه‌های پایدار در حال معرفی هستند. این جایگزین‌ها نه‌تنها تولید پسماند را به حداقل می‌رسانند، بلکه رد پای اکولوژیکی مرتبط با بهداشت قاعدگی را نیز کاهش می‌دهند.
دفع صحیح نوارهای بهداشتی برای مدیریت مؤثر زباله بسیار مهم است. اگر از نوارهای یکبارمصرف استفاده می‌شود، پیش از قرار دادن آنها در سطل‌ زباله، ضروری است که در کیسه‌های زیست تخریب‌پذیر پیچیده شوند. از ریختن آنها در سرویس بهداشتی به‌شدت اجتناب شود، زیرا می‌تواند منجر به مسدود شدن و آلودگی آب شود. افراد با رعایت این شیوه‌های ساده به کاهش اثرات محیط زیستی نوارهای بهداشتی کمک می‌کنند.
افزایش آگاهی در مورد مدیریت ضایعات نساجی برای ایجاد تغییرات گسترده بسیار مهم است. جوامع با سازماندهی کارگاه‌ها، کمپین‌ها و برنامه‌های آموزشی نقشی محوری در این اقدامات ایفا می‌کنند. کارگاه‌هایی با تمرکز بر پایداری، تعمیرات و استفادۀ مجدد از لباس و غیره، فرهنگ مصرف آگاهانه را پرورش می‌دهند. همکاری با ارگان‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد، برای جمع‌آوری این نوع پسماند به‌منظور استفادۀ مجدد یا بازیافت، می‌تواند باعث افزایش نرخ جمع‌آوری شود.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر