پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تخلف در بندر تاریخی «سیراف»

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان بوشهر

تخلف در بندر تاریخی «سیراف»

اعلام کرد برای نخستین‌بار و به‌شکل همزمان کار مطالعات باستان‌شناسی پنج محوطۀ تاریخی با هدف اثبات قدمت تاریخی این استان آغاز شده است





تخلف در بندر تاریخی «سیراف»

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۰:۰۰

همین چند روز پیش بود که معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان بوشهر اعلام کرد برای نخستین‌بار و به‌شکل همزمان کار مطالعات باستان‌شناسی پنج محوطۀ تاریخی با هدف اثبات قدمت تاریخی این استان آغاز شده است. نصرالله ابراهیمی هم‌زمان با این خبر‏، بندر سیراف را مهمترین قطب‌های گردشگری و مطالعات باستان‌شناسی در حوزۀ خلیج‌فارس دانسته بود که باید با همت همۀ مسئولان محلی، استانی و کشوری ثبت جهانی شود. حالا اما یک فعال میراث فرهنگی با انتشار تصاویری از «سیراف» از وضعیت وخیم، رهاشده و تخلف‌های آشکار در این بندر باستانی خلیج‌فارس خبر می‌دهد.
سیاوش آریا، پژوهشگر و فعال میراث‌فرهنگی در آستانۀ روز ملی خلیج‌فارس (دهم اردیبهشت‌ماه) دربارۀ وضعیت بندر باستانی سیراف به ایسنا گفته است که شهر باستانی و بسیار ارزشمند «سیراف» در بدترین شرایط حفاظتی و نگهداری به‌سر می‌برد. ساخت‌وسازهای غیرمجاز گسترده در عرصه و حریم درجه یک بناهای تاریخی و ملی شهر «سیراف» آیندۀ تاریکی را برای نگین شهرهای جنوبی ایران رقم زده است. دست‌اندازی به بناهای ملی در بندر باستانی «سیراف» بیداد می‌کند و باید هرچه زودتر به داد آن رسید.
او «سیراف» را نامی پرآوازه در جهان باستان توصیف کرده است که به جای اینکه سبب ماندگاری گردشگران و توسعۀ پایدار گردشگری باشد، به جایگاهی برای زباله‌های شهری مردم منطقه و مسافران و بازدیدکنندگان تبدیل شده و ساحل آن، صحنۀ زشت و زننده‌ای را به نمایش گذاشته است. امروزه از هر سو و هر زاویه‌ای که به شهر تاریخی «سیراف» می‌نگرید، جز زباله و نازیبایی و ساخت‌وسازهای بی‌رویه و غیرمنطقی و بدون دوراندیشی و دست‌اندازی‌های فراوان به عرصه و حریم بناهای ملی و تاریخی چیزی نمی‌بینید.
آریا می‌گوید: «آنچه مایۀ افسوس و شگفتی و آزاردهنده بوده، دست‌اندازی‌های گسترده به عرصه و حریم بناهای تاریخی و ملی شهر باستانی «سیراف» است. از آغاز ورود به شهر و در سمت راست خیابان با مجموعه خانه‌های اَعیانی مربوط به اوایل و میانۀ دورۀ اسلامی روبه‌رو می‌شویم که با شمارۀ ۲۳۳۲۷ در تاریخ ۱۸ شهریورماه ۱۳۸۷خورشیدی به ثبت ملی رسیده است. بااین‌همه، در عرصه و حریم آن ساخت‌وسازهای گسترده‌ای از گذشته انجام شده و همچنان نیز در حال انجام است که برپایۀ قانون‌های میراث فرهنگی و مادۀ ۵۶۰ قانون تعزیرات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵ خورشیدی تخلف بوده و جرم به شمار می‌آید.
پس از مجموعه خانه‌های اعیانی تاریخی بسیار ارزشمند، به یک بنای کم‌مانندی برخورد می‌کنیم که امروزه آن را با نام «مسجد جامع سیراف» می‌شناسیم. این بنای تاریخی بی‌همتا در اصل روی ویرانه‌های یک دژ ساسانی ساخته شده است و در سده‌های دوم و سوم هجری قمری به مسجد تغییر کاربری داده است که با شمارۀ ۶۵۰۳ در تاریخ ۷ مهرماه ۱۳۸۱ خورشیدی به ثبت ملی رسیده است.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *