پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | پرنده آبی با «ماسک» سقوط می‌کند؟

سیاست فروش تأییدیه در توییتر جنجال آفرید؛

پرنده آبی با «ماسک» سقوط می‌کند؟

بسیاری از تحلیلگران شبکه‌های اجتماعی معتقدند حذف فرایند رایگان تأیید هویت افراد در توییتر به انتشار اخبار جعلی دامن خواهد زد





پرنده آبی با «ماسک» سقوط می‌کند؟

۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۰:۰۰

|پیام ما| شبکه اجتماعی توییتر با حذف تیک آبی کاربران هفته‌ای جنجالی را آغاز کرد. حذف تیک آبی از کنار نام کاربران یکی از تغییرات جنجالی ایلان ماسک، میلیاردر مشهور و مالک جدید توییتر است. بسیاری معتقدند که این کار راستی‌آزمایی اخبار و اطلاعات را با مشکل روبرو می‌کند؛ اتفاقی که به فاصله چند ساعت از عملی‌شدن تصمیم توییتر رخ داد و انبوهی از حساب‌های کاربری جعلی با نام افراد و سازمان‌های مختلف شکل گرفتند. برخی معتقدند که این یک «بازی خطرناک» است و می‌تواند پایان توییتر باشد.

 

پیش از این توییتر در کنار نام کاربری افراد مشهور و چهره‌ها این تیک آبی را قرار می‌داد تا حساب‌های کاربری اصلی از حساب‌های کاربری جعلی که با نام افراد مشهور ساخته می‌شوند، متمایز شود. با کمک این تیک آبی، کاربران می‌توانستند حساب کاربری افراد، مؤسسات، شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی مورد نظر خود را تشخیص دهند و به توییت‌ها و اظهارنظر منتشرشده در این حساب‌های کاربری اعتماد کنند. در واقع مشاهده این تیک آبی در کنار نام کاربری افراد، به‌معنای تأیید هویت صاحب حساب کاربری است.
فرایند دریافت این تیک آبی به گونه‌ای بود که افراد اولاً باید هویت خود را برای توییتر مشخص می‌کردند و اسناد قانونی (همانند عکس کارت شناسایی یا پاسپورت) را به توییتر ارسال می‌کردند و در ثانی باید مشخص می‌کردند که چرا به این تیک آبی احتیاج دارند. توییتر نیز براساس دستورالعمل خود، این درخواست‌ها را بررسی می‌کرد و معمولاً تعداد زیادی از این درخواست‌ها رد می‌شد.
با این‌حال در چند سال گذشته، توییتر علاوه‌بر روش سابق، به فروش تیک آبی نیز پرداخت و کاربران حقیقی و حقوقی می‌توانستند با پرداخت هزینه‌ای، برای حساب کاربری خود تیک آبی بخرند. با این تفاوت که توییتر در صفحه این حساب‌های کاربری مشخص می‌کرد که این تیک آبی، در ازای پرداخت هزینه در کنار نام این کاربر درج شده است.
حالا ایلان ماسک در جدیدترین تصمیم خود اعلام کرد که تمامی تیک‌های آبی را از توییتر حذف خواهد کرد و تنها کسانی که هزینه پرداخت کنند صاحب تیک آبی خواهند شد. به بیان دیگر او احراز هویت تمامی کاربران با روش گذشته را منسوخ اعلام کرد و قصد دارد این کار را در ازای دریافت هزینه‌های سالانه انجام دهد.

تغییرات ماسک در توییتر از چندی پیش موجب اعتراض به عملکرد این شبکه اجتماعی شده بود، اما با حذف تیک‌های آبی، اعتراضات کاربران به بالاترین حد خود رسید. بسیاری از چهره‌های سرشناس، روزنامه‌نگاران، فعالان دنیای مجازی و حتی برخی شبکه‌های خبری و رسانه‌ها اعلام کردند که از توییتر خارج می‌شوند و شبکه‌های اجتماعی دیگری را برای فعالیت انتخاب می‌کنند

امکانات رایگان تمام شد!
علاوه بر تیک آبی که کنار نام افراد درج می‌شد، بعضی حساب‌های کاربری تأیید شده، امکاناتی برای مدیریت بهتر حساب کاربری خود در اختیار داشتند. امکاناتی مانند مدیریت مخاطبان، دریافت تحلیل‌هایی از میزان توجه مخاطبان و آمارهای بازدید و همچنین افزایش کاراکتر مجاز برای هر توییت؛ کاربران عادی، تنها مجاز به درج ۲۸۰ کاراکتر برای هر توییت بودند.
آن‌طور که توییتر اعلام کرده، کاربرانی که قصد دارند صاحب تیک آبی شوند یا آن‌که تیک قدیمی خود را حفظ کنند، باید برای استفاده از خدمات مربوط به تأیید هویت و داشتن تیک آبی ماهانه بین ۸ تا ۱۱ دلار بپردازند. سازمان‌ها و شرکت‌ها هم باید سالانه تا یک‌هزار دلار برای حساب کاربری شرکت خود و ماهانه ۵۰ دلار برای حساب کاربری کارمندان و وابستگان به خود پرداخت کنند.
روز پنج‌شنبه گذشته توییتر این تصمیم خود را عملی کرد و به غیر از چند حساب کاربری، تمامی تیک‌های آبی را از کنار نام کاربران حذف کرد. تغییرات ماسک در توییتر از چندی پیش موجب اعتراض به عملکرد این شبکه اجتماعی شده بود. اکنون با حذف تیک‌های آبی، اعتراضات کاربران به بالاترین حد خود رسید. بسیاری از چهره‌های سرشناس، روزنامه‌نگاران، فعالان دنیای مجازی و حتی برخی شبکه‌های خبری و رسانه‌ها اعلام کردند که از توییتر خارج می‌شوند و شبکه‌های اجتماعی دیگری را برای فعالیت انتخاب خواهند کرد. بسیاری از تحلیلگران شبکه‌های اجتماعی این اقدام را بازی خطرناک ماسک و پایان توییتر دانستند.
گاردین دراین‌باره نوشت: «حذف فرایند رایگان راستی‌آزمایی کاربران در توییتر نگرانی‌های فراوانی را درباره رواج کلاهبرداری و جعل هویت افراد و سازمان‌ها به وجود آورده‌ است.»

حساب کاربری اصل فرمانداری نیویورک با شناسه NYCgov که قبلاً دارای تیک آبی بوده، پس از حذف این تیک در توییتی نوشت «این حساب رسمی فرمانداری نیویورک است»، اما چند دقیقه بعد حسابی جعلی با شناسه NYC_Government که تازه افتتاح شده بود و ۳۶ دنبال‌کننده داشت، در پاسخ این توییت نوشت: دروغ می‌گویید. حساب کاربری اصلی فرمانداری من هستم!

سربرآوردن انبوه حساب‌های جعلی
گاردین نوشت در روز پنج‌شنبه که توییتر تصمیم خود را عملی کرده است، صدها حساب کاربری جعلی منتسب به سازمان‌های مالی ایالات متحده در این شبکه اجتماعی ایجاد شده که هر یک ادعاهایی دروغین درباره سیاست‌های جدید این سازمان مطرح کرده‌اند.
اسوشیتدپرس هم در گزارشی نوشته است که حساب کاربری اصل فرمانداری نیویورک با شناسه NYCgov که قبلاً دارای تیک آبی بوده، پس از حذف این تیک در توییتی نوشت «این حساب رسمی فرمانداری نیویورک است» اما چند دقیقه بعد حسابی جعلی با شناسه NYC_Government که تازه افتتاح شده بود و ۳۶ دنبال‌کننده داشت، در پاسخ این توییت نوشت: «دروغ می‌گویید. حساب کاربری اصلی فرمانداری من هستم!» به دنبال آن حساب کاربری جعلی و جدیدی که خود را پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان معرفی کرد در پاسخ به آن توییت نوشت «با قدرتی‌که به عنوان پاپ در اختیار من است، اعلام می کنم که حساب اصلی فرمانداری NYC_Government است!»
اگرچه چنین رفتارهایی شوخی و طنزآمیز به نظر می‌رسد، اما این نگرانی وجود دارد که چنین جعل‌هایی درباره افراد و سازمان‌های کمتر مشهورتر به مشکلات قضایی و مسایل دنباله‌دار ختم شود.
منابع خبری نامشخص
از اقدامات توییتر در راستی‌آزمایی خبرها، مشخص کردن منابع و وب‌سایت‌های خبری نزدیک به دولت‌ها بود. به این صورت که سایت‌های خبری وابسته به دولت‌ها به‌وسیلۀ عبارتی در زیر نام کاربری مشخص می‌شدند و تا کاربران بتوانند منابع دولتی را از منابع خبری مستقل تشخیص دهند.
حالا این عبارت نیز از زیر اسامی کاربری بنگاه‌های خبری و نهادهای دولتی حذف شده‌اند تا کار شناسایی و پیگیری منابع خبری برای کاربران مشکل‌تر شود.
توییتر اعلام کرده که برای سازمان‌های تأییدشده «تیک طلایی» و برای سازمان‌های دولتی و افراد وابسته به آنها «تیک خاکستری» تعیین می‌کند. یکی از سازمان‌های بین‌المللی که در حال حاضر تیک طلایی دریافت کرده، «دیده‌بان حقوق بشر» است که پیش از این اعلام کرده بود تصمیمی برای پرداخت پول به توییتر و بازگرداندن تیک آبی‌اش ندارد.
با این حال هنوز سازوکار درج این علایم در کنار نام کاربری این حساب‌ها مشخص نیست و با توجه گستردگی این حساب‌های کاربری بیم آن می‌رود که اشتباهاتی صورت بگیرد.
آنها که توییتر را ترک کردند
باوجود اینکه توییتر دو روز پس از تصمیم جنجالی‌اش در مورد حساب برخی کاربران مشهور عقب‌نشینی کرد، اما برخی رسانه‌ها و افراد مشهور اعلام کردند که قصد ندارند به این شبکه اجتماعی پول پرداخت کنند و برخی دیگر پا را فراتر گذاشتند و اعلام کردند که به توییتر باز نمی‌گردند.
با این‌حال توییتر روز شنبه تیک آبی تعدادی از اکانت‌ها را که عمدتاً بیش از یک میلیون دنبال‌کننده دارند «بدون پرداخت پول» بازگرداند. «بیانسه» خواننده و بازیگر آمریکایی،‌ «ریچارد عثمان» نویسنده و مجری تلویزیون بریتانیایی، «هری کین» بازیگر مشهور و کاپیتان تیم فوتبال انگلستان، «ویکتوریا بکام» خواننده و طراح مد، «کریستیانو رونالدو» فوتبالیست پرتغالی از جمله افرادی هستند که تیک آبی خود را دوباره دریافت کرده‌اند. همچنین اکانت خبری بی‌بی‌سی نیز بدون پرداخت مبلغی مجدداً تیک آبی دارد.
نگرانی از رواج اخبار و اطلاعات جعلی
با این حال هنوز سازوکار مشخصی برای شناخت کاربران و تشخیص کاربران جعلی از افراد واقعی اعلام نشده است. ممکن است درباره افراد مشهور پیدا کردن حساب کاربری اصلی به توجه به تعداد دنبال کنندگان چندان دشوار نباشد، اما مشکل در مورد افراد کمتر مشهور، چهره‌های علمی یا مقامات محلی بیشتر است؛ چرا که این افراد معمولاً دنبال‌کنندگان بسیار کمتری دارند اما اظهارات آنها به دلیل اعتبار علمی و اجتماعی یا جایگاه حقوقی‌شان معمولاً در اخبار رسانه‌ها بازتاب پیدا می‌کند. رواج جعل هویت افراد در توییتر، می‌تواند تأثیرات ناخوشایندی بر انتشار اخبار، اطلاعات علمی و موضع‌گیری‌ها رسمی داشته باشد.
هنوز مشخص نیست که ایلان ماسک قصد دارد چه سیاستی را در قبال حساب‌های افراد مشهور و سازمان‌ها در پیش بگیرد. به نظر می‌رسد با پافشاری بر سیاست فعلی، توییتر رفته‌رفته اقبال خود را به‌عنوان یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین شبکه‌های اجتماعی از دست می‌دهدد.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر