پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | فرصتی برای ترمیم روابط منطقه‌ای

پس از اعلام توافق رسمی عربستان و ایران تمایل به از سرگیری روابط با ایران افزایش یافت

فرصتی برای ترمیم روابط منطقه‌ای

سخنگوی وزارت خارجه: در ارتباط با مصر معتقد به برداشتن گام‌های جدیدی برای ارتقای روابط هستیم، ولی همانطور که می‌دانید روابط بین کشورها در یک مسیر دوجانبه است و باید دید اراده کشور مقابل در چه مسیری است‌





فرصتی برای ترمیم روابط منطقه‌ای

۲۳ اسفند ۱۴۰۱، ۱۰:۰۰

در حالی که از سرگیری روابط ایران و عربستان به نظر نقطه تحولی مهمی نه فقط در روابط دیپلماتیک ایران، بلکه کشورهای منطقه خواهد بود، فقط با گذشت چند روز از اعلام رسمی حصول این توافق کشورهای دیگری نیز برای برقراری روابط سیاسی و اقتصادی اعلام آمادگی کرده‌اند که این میان نام مصر و بحرین جلب توجه می‌کند.

روز گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه کشور اعلام کرد که وزارت امور خارجه دو کشور ایران و عربستان در حال فراهم کردن مقدمات تماس و دیدارهای دو وزیر امور خارجه تهران و ریاض هستند و امیدواریم که با توجه به برنامه ریزی ها و حسن نیتی که وجود دارد در آینده بسیار نزدیک این موضوع محقق شود .
ناصر کنعانی با بیان این که برنامه‌ریزی‌ها در این زمینه در کانال‌های دیپلماتیک در حال انجام است و توافقات صورت گرفته در این زمینه در زمان مقتضی اعلام خواهد شد گفت: «این تحول مثبت می تواند در ارتباط با دیگر کشورهای منطقه از جمله بحرین اتفاق بیفتد و باید به مسیر دیپلماسی اعتماد بیشتری داشته باشیم.»
او ادامه داد: «گفت‌وگوهای خوبی بین ایران و دولت لیبی برقرار است و اخیراً سفیر غیرمقیم ما با وزیر خارجه لیبی گفت‌وگو انجام داده از جمله در مورد گسترش روابط دو کشور و فعالیت مجدد سفارتخانه‌های دو کشور در تهران و طرابلس. قبلا بررسی‌های مقدماتی در این زمینه شکل گرفته است، امیدواریم در آینده شاهد فعالیت سفارتخانه‌های دو کشور در تهران و طرابلس باشیم.»
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد روابط ایران و مصر نیز گفت: «مصر کشور مهمی در منطقه است و منطقه به هم افزایی ایران و مصر نیازمند است.»
کنعانی با بیان اینکه در حاشیه اجلاس بغداد ۲ در اردن گفت‌وگوی کوتاه و مثبتی بین امیرعبداللهیان و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر صورت گرفت، توضیح داد: «در ارتباط با مصر معتقد به برداشتن گام‌های جدیدی برای ارتقای روابط هستیم، ولی همانطور که می‌دانید روابط بین کشورها در یک مسیر دوجانبه است و باید دید اراده کشور مقابل در چه مسیری است‌.»

سخنگوی وزارت خارجه: در ارتباط با مصر معتقد به برداشتن گام‌های جدیدی برای ارتقای روابط هستیم، ولی همانطور که می‌دانید روابط بین کشورها در یک مسیر دوجانبه است و باید دید اراده کشور مقابل در چه مسیری است‌

ضرورت بازگشت روابط تهران اردن
همزمان با این سخنان ایسنا در خبری دیگر و به نقل از یک وزیر پیشین اردنی نوشت: «یک وزیر پیشین اردنی با اشاره به توافق ایران و عربستان خواستار بازگشت روابط دیپلماتیک تهران و امان شد.
محمد ابو رمان، وزیر پیشین فرهنگ و جوانان اردن گفت که بازگشت روابط ایران و اردن اکنون به یک ضرورت در دیپلماسی اردن تبدیل شده است. ضروری است که اردن در تغییرات منطقه ای و روابط و ائتلاف ها و دوستی های خود بازنگری کند.
این وزیر اسبق اردنی با اشاره به بازگشت روابط ایران و عربستان گفت که «به نظر من تمام موانع پیش روی بازگشت روابط ایران و اردن برداشته شده است.»
مالدیو هم اعلام آمادگی کرد
همچنین این خبرگزاری در خبری دیگر که صبح دیروز منتشر کرده است خبرداد: «جمهوری مالدیو با استقبال از توافق ایران و عربستان سعودی برای ازسرگیری روابط دوجانبه، اعلام کرد که آماده از سرگیری روابط خود با ایران است.»
ایسنا به نقل از وبگاه وزارت امور خارجه مالدیو و بیانیه‌ای با مضمون استقبال از توافق ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط دیپلماتیک، نوشت: «دولت جمهوری مالدیو از بیانیه مشترک سه‌جانبه عربستان سعودی، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین استقبال می‌کند که در آن توافقی میان ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط دیپلماتیک، بازگشایی سفارت‌ها اعلام و بر احترام به استقلال کشورها و عدم مداخله در امور داخلی کشورها تاکید شده است.» وزارت امور خارجه مالدیو اعلام کرد: «با توجه به این تحولات مثبت و خوشایند، دولت مالدیو تصمیم به از سرگیری روابط با جمهوری مالدیو گرفته است.»
وزارت امور خارجه مالدیو اردیبهشت سال ۱۳۹۵ (۲۰۱۶ میلادی) با انتشار بیانیه‌ای از تصمیم دولت این کشور برای قطع روابط دیپلماتیک با ایران خبر داده بود.
وزارت امور خارجه مالدیو این ادعای واهی را مطرح کرده بود که دولت جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه و به ویژه منطقه خلیج فارس سیاست‌هایی اتخاذ کرده که “برای صلح و امنیت منطقه زیان‌بار بوده” و این مسأله در ابعاد متعددی به ثبات، صلح و امنیت مالدیو نیز مرتبط است.
خبرگزاری آسوشیتدپرس در آن زمان گزارش داده بود که این تصمیم مالدیو که دارای جمعیتی ۳۴۱ هزار نفری است، از نزدیکی سیاست‌های این کشور به عربستان حکایت دارد.
پیش از این ریاض با افتتاح سفارت در مالدیو، مبالغی را به عنوان کمک مالی در اختیار دولت این کشور قرار داد و ضمناً مذاکراتی را به منظور سرمایه‌گذاری آغاز کرده بود.
توسعه روابط فعلی
این گفته‌ها در شرایطی بیان شده است که به نظر ایران در حال گسترش روابط خود با دوستان فعلی نیز هست. روز گذشته رئیس‌جمهوری گفت: «مصمم به افزایش روابط منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خود با بلاروس هستیم.»
به گزارش ایرنا،سید ابراهیم رئیسی در نشست خبری مشترک با الکساندر لوکاشنکو با اشاره به نشست مشترکی که دو طرف داشتند، اظهار کرد:توافقات خوبی‌ در زمینه‌های صنعت‌، معدن، تجارت، کشاورزی و راه امضاء شده‌است که امیدواریم گام‌هایی در جهت توسعه روابط بین دو کشور باشد.
رئیس جمهوری گفت: «امیدواریم این دیدار گام‌هایی در جهت توسعه همکاری‌های دو کشور باشد. مصمم هستیم روابط منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خود با بلاروس را افزایش دهیم. مذاکرات خیلی خوب و ثمربخشی با رئیس جمهور بلاروس در این زمینه داشتیم. در سازمان همکاری شانگهای و اوراسیا می‌توانیم همکاری‌های خیلی خوبی داشته باشیم و این همکاری‌ها با توجه به منافع مشترک به همکاری بین‌المللی منجر شود.»
او ادامه داد: «اراده دو کشور بر توسعه روابط در همه حوزه‌هاست. این روابط در سی سال وجود داشته است، اما پس از تشکیل این دولت روابط بیشتر شده و الان شرایط ما با گذشته قابل مقایسه نیست. هر دو کشور با یکجانبه‌گرایی مخالفیم و معتقدیم کشورهای مستقل می‌توانند با یکدیگر همکاری داشته باشند. این همکاری می‌تواند راهی برای مقابل با تحریم‌ها باشد. این کشورها باید از ظرفیت‌های یکدیگر بهره ببرند. امیدوارم این سفر گام بلندی برای توسعه روابط دو کشور باشد.»
استقبال از سرگیری روابط برخی کشورها با جمهوری اسلامی پس از اعلام رسمی توافق میان ایران و عربستان سعودی اتفاق افتاد. براساس بیانیه مشترک این دو کشور که جمعه گذشته در پکن صادر شد جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی توافق کردند ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند.
همچنین اعلام شد که وزرای امور خارجه دو کشور جهت اجرای این تصمیم و انجام تمهیدات لازم برای تبادل سفرا با یکدیگر ملاقات می‌کنند.
در بخشی از این بیانیه آمده بود: «دو کشور با تاکید بر احترام به حاکمیت و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر در زمینه اجرای موافقت‌نامه همکاری‌های امنیتی امضا شده در تاریخ ۱۳۸۰.۱.۲۸خورشیدی برابر با ۲۰۰۱.۴.۱۷ میلادی و نیز موافقت‌نامه عمومی همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، سرمایه‌گذاری، فنی، علمی، فرهنگی، ورزشی و جوانان، امضا شده در تاریخ ۱۳۷۷.۳.۶ خورشیدی برابر با ۱۹۹۸.۵.۲۷ میلادی توافق کردند.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر