پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | آنها با تلاش بسیار به منصب رسیده بودند

توضیحات معاون امور زنان و خانواده رئیس‌ جمهور سه روز پس از پایان کنگره زنان تاثیرگذار

آنها با تلاش بسیار به منصب رسیده بودند

دولت و معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری تنها دو روز پیش از برگزاری این کنگره درباره آن اطلاع‌رسانی کرده بودند و هیچ‌کس به درستی از رزومه میهمانان خبر نداشت





آنها با تلاش بسیار به منصب رسیده بودند

۶ بهمن ۱۴۰۱، ۰:۵۰

|پیام ما| سه روز پس از پایان نخستین «کنگره زنان تاثیرگذار» و در حالی که حواشی متعددی پیرامون محتوای این کنگره و میهمانان آن مطرح شد، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌ جمهور در نشستی دیگر توضیحاتی دراین‌باره مطرح کرد. این در حالی است که دولت و معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری تنها دو روز پیش از برگزاری این کنگره درباره آن اطلاع‌رسانی کرده بودند و هیچ‌کس به درستی از رزومه میهمانان خبر نداشت. فارغ از اعطای جوایز قابل‌تامل به برخی از این میهمانان سه روز پس از پایان این کنگره «انسیه خزعلی» گفته است: «شرکت‌کنندگان «کنگره زنان تأثیرگذار» با تلاش بسیار به منصب رسیده‌اند».

 

«انسیه خزعلی»، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌ جمهور سه‌ روز پس از پایان «کنگره زنان تاثیرگذار» در حالی که در نشست تخصصی «جایگاه و نقش زنان در چندجانبه‌گرایی» شرکت کرده بود توضیحاتی درباره میهمانان خارجی دعوت‌ شده به کنگره ارائه داد.
پایگاه اطلاع‌رسانی دولت یک روز پس از نشست خبری خزعلی درباره برگزاری نخستین کنگره بین المللی بانوان تأثیرگذار یعنی در روز ۲۹ دی در خبری درباره این کنگره به نقل از «انسیه خزعلی» نوشت: «معاونت امور زنان و خانواده امسال دو کنگره برای شناسایی زنان تاثیرگذار در عرصه‌های مختلف در صدر برنامه‌های خود داشت که کنگره ملی برگزار شد و همین کنگره بین‌المللی نیز در روز جمعه ۳۰ دی برگزار خواهد شد.»
او از شناسایی ۱۴ هزار زن تاثیرگذار ایرانی و حمایت از ایده‌های بانوان خبر داد و افزود: انتخاب این زنان تاثیرگذار از طریق عموم مردم، سایت گوهرشاد، امور بانوان استانداری‌ها، حلقه‌های میانی همچنین از طریق شناسایی در جشنواره بانوی ایرانی در هنر و فرهنگ و جشنواره ایده‌های دختران ۱۲ تا ۱۸ سال بوده است.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، همچنین از برپایی نمایشگاه جانبی در ۳ بخش در حوزه تولید و دستاوردهای زنان خبر داد و ۹۰۰ مدیرعامل زن شرکت‌های دانش‌بنیان شناسایی، ۱۰۰ شرکت به عنوان برترین انتخاب و ۵۰ شرکت به نمایشگاه دعوت شدند.
زنانی که کسی آنها را نمی‌شناخت
در حالی که این کنگره بدون هیچ چهره شناخته شده‌ای در حال انجام بود زمزمه‌هایی در شبکه‌های اجتماعی شکل گرفت که این زنان تاثیرگذار دقیقا چه کسانی هستند و بابت چه کار تاثیرگذارانه‌ای انتخاب و دعوت شده‌اند. در عین حال انتشار ویدئویی از «مایا صباغ» که یک بلاگر لبنانی بود نیز بر حاشیه‌های این کنگره و چگونگی انتخاب میهمانان آن افزود.
جالب اینجاست که «انسیه خزعلی» در توضیحات روز گذشته خود درباره این بلاگر لبنانی گفته است: مایا صباغ سفر تفریحی به ایران داشته و اصلا جزو مهمانان کنگره بین‌المللی زنان تاثیرگذار نبوده‌ است. اما پیشتر در نقد رویه‌ای که برگزاری این کنگره داشته «حسین انتظامی»، معاون پیشین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حساب توییتر خود نوشت: « پیشنهاد به برگزارکنندگان کنگره زنان تاثیرگذار. انتشار دو مورد زیر: ۱- اسامی مهمانان به تفکیک کشور و حوزه سرآمدی آنان، تا بشود با گوگل کردن، میزان اهمیت آنان را فهمید.۲- هزینه‌های این رویداد، ترجیحا به تفکیک هر مهمان.»
اما چهره دیگری که به این موضوع در توییتر خود واکنش نشان داد «محمد مهاجری»، روزنامه‌نگار اصول‌گرا بود که نوشت: «۲روز تمام اسم‌ زنان تاثیرگذار را که به دعوت دولت جمیله در تهران دورهمی داشتند سرچ کردم تا ببینم در چه حوزه‌ای تاثیرگذار بوده اند. غیر از همسر رئیس‌جمهور خودمان که بدلیل حکومت بر بخش‌هایی از دولت، از بانیان وضع موجود است، بقیه هیچکاره‌اند. امید که با خاطره خوب از ایران برگردند!»
در عین حال چهره‌های دیگری از جمله «شهیندخت مولاوردی»، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور در دولت یازدهم نیز در توییتر خود به این موضوع واکنش نشان داد و نوشت: «خداقوت. زمان‌ مناسب، پیشینی و تاثیرگذار. برای برگزاری چنین رویدادی، البته با ترکیبی فراگیر، گره‌گشا و موثر، قبل از ایام رای‌گیری برای لغو عضویت ایران در کمیسیون مقام زن نبود؟ یا من دچار اشتباه محاسباتی شدم! برای یارگیری و کنش لازم اندکی دیر نیست؟»
احسان بداغی، روزنامه‌نگار نیز در توییتر خود نوشت: «کسی نگفته زنان مهمان دولت چون اهل بورکینافاسو یا نیجر بودند، پس مهم نیستند. تحریف نکنید؛ منتقدان می‌پرسند اولا این زنان که بودند؟ ثانیا کارنامه و سابقه آنها چه بوده که شما آنها را «برجسته و تاثیرگذار» معرفی کردید؟ سوال و انتقاد متوجه «پاسپورت» آنها نیست، متوجه «رزومه» آنهاست.»
در همین حال پایگاه خبری رویداد۲۴ در گزارشی رزومه مهمانان کنگره بین‌المللی زنان را بررسی کرده و همچنین نشان داده برای حضور آنها به مدت ۵ روز در ایران چقدر هزینه شده است. محاسبات رویداد ۲۴ نشان می‌دهد کل بودجه معاونت زنان ریاست جمهوری ۳۸.۵ میلیارد تومان است، اما حدود ۲۱ میلیارد تومان هزینه این کنگره شده است.
همچنین در این گزارش آمده است: در ردیف اول مهمانان کنگره، بانوان اول کنونی و سابق برخی کشور‌های دور و نزدیک در کنار جمیله علم‌الهدی بانوی اول جمهوری اسلامی یعنی همسر ابراهیم رئیسی به چشم می‌خورند. مشخص نیست تاثیرگذاری این زنان در چه حوزه‌هایی است. حتی به فرض تاثیر این زنان بر همسرانشان باید تاکید کرد که کشور‌های متبوع آنها هم کمترین تاثیر را در معادلات بین‌المللی و حتی روابط خارجی ایران با جهان دارند. علاوه بر اینها «آنا هاکوبیان» همسر نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان، همسر نخست وزیر بورکینافاسو ، «آیگل جباروف» همسر صدر جباروف رئیس جمهور قرقیزستان، «تامارا ووچیچ» همسر الکساندارا وچیچ رئیس جمهور صربستان، شیرانتی راجاپاسکا همسر ماهیندا راجاپاسکا رئیس جمهور سابق سریلانکا و دختر سید حسن نصرالله تنها چهره‌های شناخته شده سیاسی بودند که آن هم بیشتر به سبب سمت همسرانشان یا پدرشان متمایز می‌شدند.
خزعلی چه پاسخی داد
حال که سه روز از برگزاری این کنگره و صرف هزینه سپری شده است، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور با اشاره به برخی حواشی پیرامون کنگره زنان تأثیرگذار گفت: مسئولانی که در آن کنگره شرکت کردند، از زنان اثرگذاری بودند که با تلاش بسیار به آن منصب رسیده‌اند و با توجه به شاخص‌های چندجانبه‌گرایی، زن تأثیرگذار همان خانمی است که به سختی توانسته آن منصب را کسب کرده و برای ارزش‌گذاری بر توانمندی‌هایش، جنگیده است. اینها زنانی هستند که باید حضورشان را قدر دانست.
به گزارش ایسنا، نشست تخصصی «جایگاه و نقش زنان در چندجانبه‌گرایی» به همت کمیسیون ملی یونسکو-ایران و با همکاری معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، وزارت امور خارجه، وزارت ورزش و جوانان و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، شهرداری تهران، دانشگاه تهران و مؤسسه صیانت از حقوق زنان در تالار ایوان شمس تهران برگزار شد.
انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور ضمن تبریک به‌مناسبت ایام ماه رجب، افزود: سال گذشته در کمیسیون مقام زن در نیویورک جلسه‌ای با مدیر اجرایی بخش زنان سازمان ملل داشتم که در آن نشست با بیان اهمیت تفاوت‌های فرهنگی و تنوع آداب و رسوم به مقوله بی‌توجهی مفادها و اسناد بین‌المللی در این خصوص اشاره کردم و از ایشان پرسیدم: آیا یک پزشک برای همه یک نسخه می‌نویسد و آیا تفسیر برخی‌ها از مساوات و اینکه زن و مرد را یکسان ببینند، با شرایط ویژه زن در خلقت سازگار است؟
او تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به چندجانبه‌گرایی معتقد است اما وقتی ما متفاوت هستیم، چرا مساوی به ما نگاه می‌شود؟ ما متفاوت هستیم و باید متفاوت دیده شویم. این رویکرد به نفع زن است و از تحمیل جلوگیری می‌کند و ارزش‌گذاری بر تقدس مقام مادری و همسری است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر