پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | وزارت نفت برای ذخیره‌سازی گاز و نفت اقدام کند

رئیس جمهوری در بازدید از شرکت ملی گاز:

وزارت نفت برای ذخیره‌سازی گاز و نفت اقدام کند

وزیر نفت: مصرف گاز در کشور رکورد زد





وزارت نفت برای ذخیره‌سازی گاز و نفت اقدام کند

۲۶ دی ۱۴۰۱، ۸:۳۹

کاهش دمای هوا در کشور و افزایش مصرف گاز موجب شد ناترازی تولید و مصرف گاز بیش از پیش برای مسئولان و مردم ملموس شود. اکنون به گفته وزیر نفت سه استان خراسان رضوی، گلستان و مازندران با چالش تامین گاز روبه‌رو شده‌اند. در همین حال رئیس جمهوری دیروز در بازدید سرزده از شرکت ملی گاز از مسئولان وزارت نفت خواست برای ذخیره‌سازی گاز و نفت برنامه‌ریزی کنند.

 

رئیس جمهور وجه مکمل تلاش‌ها برای توزیع صحیح، مصرف صحیح گاز دانست و گفت: وزارت نفت باید پس از پایان شرایط ویژه فعلی موضوع ذخیره‌سازی گاز و نفت را، که متاسفانه در یک مقطعی مورد بی‌توجهی قرار گرفته و شرکت ذخیره‌سازی منحل شده است، مورد توجه جدی قرار دهد.
به گزارش ایرنا، سید ابراهیم رئیسی صبح دیروز یکشنبه با حضور از پیش اعلام نشده در شرکت ملی گاز، ضمن حضور در مرکز کنترل شبکه گاز کشور،‌ از نزدیک در جریان آخرین وضعیت توزیع گاز در سراسر کشور و اقدامات صورت گرفته جهت پایداری این شبکه قرار گرفت.
رئیس جمهور سپس در جلسه ویژه کارگروه تامین پایدار سوخت زمستانی شرکت کرده و از تلاش‌ها و زحمات وزیر نفت و مسئولان شرکت ملی گاز که با توجه به شرایط خاص آب و هوایی پیش آمده در کشور برای مدیریت صحیح توزیع گاز تلاش زیادی کرده‌اند، قدردانی کرد.
رئیس جمهور وجه مکمل تلاش‌های مسئولان اداره گاز را مصرف صحیح گاز از سوی مردم عنوان کرد و گفت: اصلاح الگوهای مصرف نیاز به فرهنگ‌سازی دارد که مسئولیت اصلی در این زمینه بر عهده رسانه ملی، اصحاب رسانه و تریبون‌داران است.
رئیسی با بیان اینکه در وضعیت خاص آب و هوایی پیش آمده با تلاش‌های مسئولان اداره گاز و البته همراهی و همکاری متعهدانه مردم قطعی گسترده گاز نداشتیم و فقط در نقاط محدودی متاسفانه گاز قطع شد، درباره مدیریت اعمال شده گفت: تعطیلی ادارات و سازمان‌ها راهکار مناسبی نیست، اما امروز موضوع اهم رساندن سوخت به منازل مردم است و بعد به واحدهای تجاری و اداری. او با تاکید بر ضرورت مدیریت جدی مصرف و مواجهه با مشترکان پرمصرف در بخش خانگی، تجاری و اداری به نحو مقتضی، افزود: در موضوع مشترکان پرمصرف نظارت بر مصرف سازمان‌های دولتی اولویت بیشتری دارد.
رئیس جمهور حضور و اقدام به موقع در کنار پیش‌بینی صحیح و اتخاذ سیاست‌های پیشگیرانه را از دیگر الزامات مدیریت صحیح دانست و تصریح کرد: موضوع ذخیره‌سازی گاز و نفت از مسائل بسیار مهم به ویژه برای شرایط بحرانی و غیرقابل پیش‌بینی است که متاسفانه در یک مقطعی مورد بی‌توجهی قرار گرفته و شرکت ذخیره‌سازی منحل شده است. وزارت نفت پس از پایان شرایط ویژه فعلی باید حتما این موضوع را مورد توجه جدی قرار دهد.
وزیر نفت گفت: مصرف گاز در کشور با توجه به سرمای کم سابقه طی چند روز گذشته رکورد جدیدی زد، به طوریکه ۷۰۰ میلیون متر مکعب گاز در بخش‌های مختلف مصرف شد.
جواد اوجی در سفر به مشهد با بیان اینکه طی این مدت میانگین دما در ۲۰ استان کشور ۱۰ درجه زیر صفر بود که رقمی بی‌سابقه است، افزود: با تدابیر انجام شده، تعمیرات اساسی و اقدامات در سکوهای تولید گاز‌، افزایش ظرفیت تولید گاز در این ایام در حال رقم خوردن است.

وزیر نفت: در سه استان خراسان و استان‌های گلستان و مازندران به سرعت ستاد سوخت و بحران تشکیل و با همکاری خوب استانداران کشور و با همکاری افراد در صنعت نفت و گاز اوضاع مدیریت شد تا مردم دچار چالش نشوند

او بیان کرد: بدین طریق تولید گاز خام نزدیک به ۹۹۰ میلیون متر مکعب و تولید گاز شیرین خروجی از پالایشگاه نیز به ۸۴۸ میلیون متر مکعب رسیده است که رکورد بی‌نظیری است.
وزیر نفت ادامه داد: طی چند روز اخیر و با توجه به سرما در استان‌های شرق کشور نزدیک به ۷۰۰ میلیون متر مکعب گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع مصرف شد که این میزان با مصرف بهینه و همکاری مردم به خصوص در استان‌های شمالی قابل تقدیر است.
او بیان کرد: صرفه‌جویی در تهران در روزهای گذشته ۶ میلیون متر مکعب بوده است که قابل تقدیر است، مردم همکاری دارند اما تقاضا داریم این روند تداوم یابد تا سایر مشترکان دچار قطعی گاز نشوند.
اوجی گفت: تا عصر شنبه در هیچ جای کشور شاهد قطعی گاز نبودیم ولی در شهرستان‌های شمال شرق کشور، با توجه به مصرف بالای گاز در مقایسه با سال قبل، در برخی شهرها و روستاها در جنوب استان خراسان رضوی به علت افت فشار، گاز قطع شد.
وزیر نفت تصریح کرد: البته همکاران در شرکت ملی گاز و استان‌ها موضوع را دنبال می‌کنند و شرکت پالایش و پخش نیز تدابیر خوبی را در نظر گرفته است، در این راستا سوخت مایع، نفت سفید و سیلندر، بخاری نفتی و برقی نیز برای مشترکان تدارک دیده شده است.
چالش تامین گاز در سه استان کشور
وزیر نفت در ادامه بیان کرد: از روزهای ابتدایی که موضوع قطع گاز ترکمنستان به دلیل سرمای بی‌سابقه در این کشور رخ داد، آنها صادرات گاز به خراسان رضوی را قطع کردند که با تدابیر اندیشیده شده شبکه انتقال انجام و مصرف مدیریت شد.
او گفت: در سه استان خراسان و استان‌های گلستان و مازندران به سرعت ستاد سوخت و بحران تشکیل و با همکاری خوب استانداران کشور و با همکاری افراد در صنعت نفت و گاز اوضاع مدیریت شد تا مردم دچار چالش نشوند.
اوجی افزود: شبکه انتقال گاز تاکنون پایدار است، در برخی نقاط جنوب استان خراسان رضوی از دیشب مشکل پیدا شد که همکاران ما در حال تلاش هستند و خانه به خانه می‌روند و نفت سفید، بخاری و سیلندر گاز ال.پی.‌جی توزیع می‌کنند.
به گفته او باتوجه به شرایط آب و هوایی پیش‌بینی مصرف گاز در خراسان رضوی بالای ۶۴ میلیون متر مکعب بود که با همکاری مردم در این استان، به طور میانگین ۲ میلیون متر مکعب صرفه‌جویی شد که قابل تقدیر است.
وزیر نفت بیان داشت: یک کار خوب استاندار خراسان رضوی برگزاری جلسات به صورت مستمر در ستاد سوخت و بحران استان بود تا با اتخاذ راهکارها مردم کمترین چالش را داشته باشند، امروز هم به اتفاق ایشان از برخی شهرستان‌های دچار قطعی گاز به صورت میدانی بازدید می‌شود.
او ادامه داد: طبق تصمیمات اتخاذ شده برای حل مشکل گاز جنوب خراسان رضوی توافق شد تا شرکت ملی گاز و پالایش و پخش برای احداث خط لوله «تاب» تسریع شود تا استان‌های مربوطه از نظر فرآورده‌های نفتی در سال‌های آتی تامین شوند. احداث خط لوله گاز به استان خراسان رضوی تقویت خواهد شد و در موضوع تولید گاز و مدیریت مصرف تصمیم‌های خوبی گرفته شده است.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

، ، ،





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر