پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ردیابی تغییر اقلیم در خشکسالی‌ و سیلاب‌

تحقیقات تازه تایید کرد که تغییر اقلیم رویدادهای شدید آب و هوایی را حادتر می‌کند

ردیابی تغییر اقلیم در خشکسالی‌ و سیلاب‌

خشکسالی حاد ایران در سال 2021، احتمالا 50 درصد به دلیل انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت‌های انسانی بوده است





ردیابی تغییر اقلیم در خشکسالی‌ و سیلاب‌

۲۱ دی ۱۴۰۱، ۹:۳۸

|پیام ما| خشکسالی حاد در ایران، بارندگی شدید در بریتانیا، رکورد گرمای بی‌سابقه در چین؛ تحقیقات جدید نشان می‌دهد که بعضی از شدیدترین رویدادهای آب و هوایی که در چند سال گذشته در جهان رخ داده‌، به احتمال بسیار زیاد به دلیل بحران اقلیمی بوده‌ است. تحلیل وقایع شدید بین سال‌های 2021 تا 2022 نشان می‌دهد که بسیاری از این رویدادها با گرمایش جهانی حادتر شده‌اند و در برخی موارد اگر بشر با استفاده از سوخت‌های فسیلی، تغییر اقلیم را رقم نمی‌زد، وقوع این رویدادها از نظر شدت غیرممکن می‌شد. دانشمندان نتایج این تحقیقات را «بسیار هشداردهنده» توصیف کرده‌اند.

 

رد پای تغییر اقلیم در سراسر سیاره در حال شناسایی است. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد خطر خشکسالی شدید در کالیفرنیا و نوادا، به دلیل بحران اقلیمی و رویداد شدید آب و هوایی لانینا، از اکتبر 2020 تا دسامبر 2021 به میزان 6 برابر افزایش یافت. این در حالی است که بارش‌های سیل‌آسایی که بخشی از بریتانیا را در می 2021 یک و نیم برابر بیشتر به زیر آب برد به دلیل افزایش گرمای جهانی روی داده است. این تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که دوره گرمای فوریه 2021 در چین، به دلیل تغییر اقلیم ناشی از فعالیت‌های انسان چهار تا 20 برابر شدیدتر بود. گاردین از استفانی هرینگ، دانشمند آب و هوا در اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده (Noaa) نقل کرده که می‌گوید: «ماهیت این رویدادها، از نظر شدتشان، بسیار نگران‌کننده است. آیا این رویدادها نشانه‌هایی از افزایش سریع گرما بیش از انتظار ماست؟ باید این را بفهمیم. در حال حاضر می‌دانیم که گرما باز هم شدیدتر خواهد شد اما تحقیقات بیشتر به ما کمک می‌کنند که از تغییرات آینده باخبر باشیم.»
خطر خشکسالی ایران به دلیل انتشار گازهای گلخانه‌ای
این مجموعه تحقیقات به ایران هم اشاره دارد. در یکی از مقالات منتشر شده در بولتن انجمن هواشناسی آمریکا (AMS) آمده است که احتمال می‌رود خشکسالی حادی که ایران در سال 2021 تجربه کرد، دست‌کم تا 50 درصد به دلیل گازهای گلخانه‌ای اتفاق افتاده باشد که توسط بشر به اتمسفر پمپاژ می‌شود. در خلاصه این مقاله آمده: خشکسالی هواشناسی ایران در سال 2021 از کمبود بارش در اکتبر 2020 آغاز شد. این شرایط تا دسامبر 2021 ادامه داشت و دومین خشکسالی شدید این کشور را رقم زد. تجزیه و تحلیل و شبیه‌سازی‌ها نشان داد که فعالیت‌های انسانی شدت خشکسالی‌های سال 2021 را حداقل تا 50 درصد افزایش داده است، به‌ویژه از طریق افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای. خشکسالی‌های استثنایی نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورهای خاورمیانه نیز رخ داده است، اما فعالیت‌های انسانی در ایران (شکست عملکرد سد، حذف آب‌های زیرزمینی و رشد سریع اقتصادی) چالش دیگری در کاهش خشکسالی آینده است.
این یک هشدار است
مجموعه‌ای از اثرات شدید دیگر را می‌توان حداقل تا حدی به تاثیر بحران اقلیمی نسبت داد. از جمله احتمال وقوع آب و هوایی که در سال 2021 باعث آتش‌سوزی خطرناک جنگلی در کیپ‌تاون در آفریقای جنوبی شد، در آن زمان 90 درصد بیشتر از زمان ماقبل گرمایش جهانی بود. حتی تداوم هوای ابری که رشد پوشش گیاهی را در فلات تبت کاهش داده، به گفته محققان، ناشی از افزایش دمای جهانی، بادهای غیرعادی و آلودگی محلی است.

تجزیه و تحلیل و شبیه‌سازی‌ها نشان داد که فعالیت‌های انسانی شدت خشکسالی‌های سال 2021 را حداقل تا 50 درصد افزایش داده است، به‌ویژه از طریق افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای. خشکسالی‌های استثنایی نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورهای خاورمیانه نیز رخ داده است، اما فعالیت‌های انسانی در ایران (شکست عملکرد سد، حذف آب‌های زیرزمینی و رشد سریع اقتصادی) چالش دیگری در کاهش خشکسالی آینده است

مجموعه تحقیقاتی که دوشنبه این هفته توسط Noaa در یک کنفرانس ارائه شد، برخی از آخرین نمونه‌های انتساب تغییر اقلیم به رویدادهای آب و هوایی را گرد‌آوری می‌کند؛ مواردی که دانشمندان موفق شده‌اند اثر تغییر اقلیم ناشی از فعالیت‌های بشر را بر رویدادهای آب و هوایی و بلایا مشخص کنند.
هرینگ پیش از این گفته بود که دانشمندان تمایلی به صحبت در مورد تاثیر تغییر اقلیم بر رویدادهای آب و هوایی مجزا نداشتند و یک چارچوب احتمالی کلی‌تر را ترجیح می‌دادند، اما این موضوع در طول زمان با افزایش تحقیقات به روش‌های استناد دقیق‌تر تبدیل شد. دانشمندان با استفاده از مدل‌های اقلیمی قوی‌تر، همراه با مشاهدات تاریخی، اکنون می‌توانند ارزیابی دقیق‌تر و سریع‌تری از تأثیر بحران اقلیمی بر بلایای خاص ارائه دهند.
در همین مورد، یک مطالعه نشان داده است که باران شدیدی که سال گذشته به سیل‌های ویرانگر در نیجریه، نیجر و چاد انجامید، حدود 80 درصد به دلیل بحران اقلیمی بوده است.
دانشمندان نتایج این تحقیقات را هشداردهنده دانسته‌اند. هرینگ هم هشدار می‌دهد که دمای کنونی، بسیار فراتر از وضعیت نرمالی است که در طول تاریخ تجربه شده است و این روند بشریت را به وضعیت جدید و البته خطرناکی سوق می‌دهد. برای مثال، موج گرمایی که اکتبر 2021 در کره جنوبی رخ داد، آنقدر شدید بود که تقریبا 7 درجه فارنهایت بالاتر از حد معمول تخمین زده شده؛ دمایی که فقط هر 6250 سال یک بار اتفاق می‌افتد. این در حالی است که مدل‌های اقلیمی پیش‌بینی می‌کنند که اگر گازهای موثر در گرمایش سیاره به‌طور اساسی کاهش نیابند، تکرار این روند تا سال 2060 برای کره جنوبی عادی خواهد شد.
همین سرنوشت ممکن است در انتظار دمای معمولی اقیانوس آرام در شمال غربی ایالات متحده باشد، جایی که موج گرمای شدید آن در سال 2021 جان 600 نفر را گرفت. مطالعه بعدی نشان داد که بحران اقلیمی احتمال این موج گرما را 43 برابر شدیدتر کرده است.
پل هیگینز، معاون مدیر اجرایی انجمن هواشناسی آمریکا می‌گوید: «تغییر اقلیم ناشی از فعالیت‌های بشر اختلال شدیدی در سیستم زمین ایجاد می‌کند. به گفته او همانطور که این تحقیقات جدید نشان می‌دهد، باید انتظار داشته باشیم که تغییر اقلیم به وقوع رویدادهای شدیدتر منجر شود. اما در همین حال می‌توان به مردم کمک کرد، چرا که زندگی با وجود این خطرات ادامه دارد.»

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *