پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | هوای آلوده به وسعت ایران

وضعیت هوای بسیاری از شهرهای کشور از جمله تهران، قزوین، قم، اصفهان، مشهد، اهواز و همدان ناسالم گزارش شد

هوای آلوده به وسعت ایران

بار دیگر زنگ خطر حکمرانی محیط زیست را به صدا درآمد.





هوای آلوده به وسعت ایران

۱۲ دی ۱۴۰۱، ۹:۰۱

| پیام ما | وضعیت آلودگی هوای گسترده در شهرهای ایران بار دیگر زنگ خطر حکمرانی محیط زیست را به صدا درآورد. همین دو روز پیش بود که «پیام ما» با استناد به داده‌های منتشر شده از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس از سقوط ایران در زمینه عملکرد محیط زیستی در میان کشورهای جهان خبر داده بود. هوای آلوده این روزهای ایران می‌تواند یکی از نشانه‌های وضعیت حکمرانی محیط زیست باشد. آلودگی هوا کار را به آنجا رسانده که دیروز (یکشنبه) عضو شورای شهر تهران از نگارش نامه‌ای با امضای همه اعضای شورا خطاب به سران سه قوه در مورد وضعیت آلودگی هوای تهران خبر داد و گفت: این روزها وضعیت آلودگی هوای تهران بحرانی‌تر شده است.

 

عضو شورای شهر تهران گفته در سال جاری تنها دو روز هوای پاک تنفس کرده‌اند. علی اصغر قائمی دیروز در تذکر پیش از دستور خود با بیان اینکه در شرایط سخت آلودگی هوا قرار داریم و نامه‌ای با امضاء اعضای شورا، خطاب به روسای قوای سه گانه کشور نوشته شده است، گفت: در این نامه آورده‌ایم که شهروندان تهران در حالی‌ست که تعداد روزهای ناسالم به بیش از ۱۳۰ روز رسیده است و بنا به گفته مسئولان سالانه ۲۶ هزار نفر در کشور به علت عوارض ناشی از آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.
او با بیان اینکه این روزها وضعیت آلودگی هوای تهران بحرانی‌تر شده است، گفت: تولید ۶۰ درصد از ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون توسط منابع متحرک همچون خودرو و موتورسیکلت است و تجارب موفق سایر کشورها نشان می‌دهد که غلبه بر این مشکل غیرقابل دسترس نیست و می‌توان با هماهنگی دستگاه‌ها نسبت به بهبود اوضاع اقدام کرد. به گونه‌ای که توسعه مترو و حمل و نقل پاک، اسقاط خودروهای فرسوده و جایگزینی موتورهای برقی می‌تواند نقش موثری در کاهش هوا داشته باشد.

وضعیت هوای تهران و برخی شهرهای کشور از نظر شاخص سلامت در حالی رو به وخامت می‌رود که در نخستین روز هفته رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت از درخواست این وزارتخانه برای دورکاری کارمندان تهرانی در پی تشدید آلودگی هوا خبر داد

هوای تهران و کرج ناسالم می‌ماند
هشدار اعضای شورای شهر تهران به سران قوا نیز در حالی نگارش شده است که نه فقط سازمان هواشناسی کشور وضعیت دو شهر تهران و کرج را برای همه گروه‌های سنی ناسالم اعلام کرده است بلکه بسیاری دیگر از شهرهای کشور به ویژه شهرهای بزرگ نیز در حال تجربه تنفس از هوای کاملا ناسالم هستند.
سازمان هواشناسی کشور با اشاره به تداوم پایداری و سکون جوی نسبت به افزایش غلظت آلاینده‌ها در تهران و کرج تا حد «بسیار ناسالم» هشدار داد و بر ضرورت خودداری از تردد غیرضروری برای تمام گروه‌ها و پرهیز از فعالیت فیزیکی و ورزشی در فضای باز تاکید کرد.
همچنین این سازمان با صدور هشدار سطح نارنجی از پایداری جو همراه با انباشت و افزایش غلظت آلاینده‌های جوی از روز یکشنبه تا چهارشنبه (۱۱ تا ۱۴ دی) در تهران و کرج خبر داد.
بر اثر این مخاطره جوی افزایش شاخص‌های آلودگی هوا، افزایش غلظت آلاینده‌ها، کاهش کیفیت وضع هوا در حد ناسالم برای تمام گروه‌ها و در صورت عدم مهار منابع آلاینده ثابت و متحرک در مناطق پرتردد تا حد بسیار ناسالم پیش‌بینی می‌شود.
بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای نیز هم‌اکنون و در زمان تنظیم این گزارش شاخص آلودگی هوای پایتخت روی عدد ۱۶۲ یعنی بازه ناسالم برای برای همه افراد قرار دارد و طی ۲۴ ساعت قبل از آن این شاخص روی عدد ۱۵۹ یعنی بازه ناسالم قرار داشته است. طبق آمار منتشر شده در وب‌سایت اطلاع رسانی این شرکت، پایتخت‌نشینان از ابتدای سال تاکنون ۱۴۸ روز هوای قابل قبول، ۱۱۴ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۸ روز هوای ناسالم برای همه افراد جامعه، دو روز هوای بسیار ناسالم، دو روز هوای خطرناک و تنها دو روز هوای پاک را تجربه کردند.
در مقایسه با سال قبل پایتخت‌نشینان ۲۰۰ روز هوای قابل قبول، ۷۸ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، دو روز هوای پاک و شش روز هوای ناسالم را تجربه کرده بودند. این شرایط جوی روز یکشنبه در اراک، یزد، اصفهان، اهواز، سه‌شنبه در اراک ،اصفهان ،اهواز، تبریز، یزد، سمنان و مشهد و چهارشنبه نیز در اراک ،اصفهان، یزد، سمنان، مشهد پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان به «پیام‌ ما» گفت: به دنبال استمرار شرایط آلودگی هوا، ریزش هوای سرد و سنگین، پایداری جو و وارونگی دما، کمیته شرایط اضطرار آلودگی هوای استان اصفهان که به‌صورت مستمر درحال برگزاری است، با تشکیل نشست اضطراری، دانشگاه‌ها و مدارس همه مقاطع تحصیلی مناطق شش گانه آموزش و پرورش اصفهان، فلاورجان، خمینی شهر، برخوار، مبارکه، شاهین‌شهر، نجف آباد، زرین شهر، فولادشهر، سجزی، کاشان و آران و بیدگل را در روزهای دوشنبه و سه شنبه ۱۲ و ۱۳ دی‌ماه غیرحضوری اعلام کرد

افزایش آلاینده‌ها در یزد و خراسان
به گزارش رسانه‌های محلی در خراسان رضوی، اداره کل هواشناسی این استان نیز برای ۹۶ ساعت آینده جوی به نسبت پایدار همراه با افزایش آلاینده‌های جوی در استان از جمله مشهد را پیش‌بینی کرده است.
افزایش آلاینده‌ها در شهرهای ایران به مرکز کشور هم رسیده است و صبح دیروز، کارگروه شرایط اضطراری آلودگی هوا در استان یزد با توجه به سطح هشدار رسیدن آلودگی هوای شهر محدودیت هایی را مصوب و هواشناسی نیز طی اطلاعیه‌ای هشدار سطح نارنجی اعلام کرد.
بنا به اعلام مصوبه کارگروه شرایط اضطرار استان، با توجه به پایداری و سکون جو در استان یزد، کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوا تصمیماتی برای روز یکشنبه و دوشنبه در شهرهای یزد، اشکذر، میبد، اردکان و مهریز محدودیت‌هایی را مصوب کرد.
بنا به گزارشی منتشر شده در خبرگزاری ایسنا، مرکز یزد، تعطیلی کودکستان‌ها و مراکز پیش دبستانی، ممنوعیت فعالیت های ورزشی در کلیه مقاطع تحصیلی و عدم حضور افراد در فضای باز و انجام فعالیت‌های سنگین به خصوص گروه‌های حساس (زنان باردار، کودکان و بیماران تنفسی و قلبی و سالمندان) از جمله مصوبات کارگروه شرایط اضطرار در استان یزد است. دانشگاه علوم پزشکی یزد نیز موظف به اطلاع رسانی در این باره شد و تمام دستگاه‌های امدادی و خدمات رسان نیز در آماده باش کامل قرار دارند.
همچنین هواشناسی یزد ضمن اعلام هشدار سطح نارنجی برای اوایل وقت دوشنبه تا پیش از ظهر روز چهارشنبه این هفته، اعلام کرد: از یکشنبه یازدهم دیماه تا چهارشنبه با توجه به پایداری و سکون نسبی هوا و همچنین سرما و یخبندان شبانه، انباشت آلاینده های جوی بویژه در مناطق صنعتی و پرتردد شهری و کاهش کیفیت هوا در حد ناسالم برای تمام گروه ها پیش بینی می‌شود. براساس بررسی آخرین نقشه‌های پیش یابی هواشناسی از اواخر وقت چهارشنبه تا ظهر جمعه افزایش دما، افزایش ابر، گاهی وزش باد نسبتاً شدید و در برخی نقاط بویژه در ارتفاعات و مناطق جنوبی بارندگی انتظار می رود.
هواشناسی یزد نسبت به تشدید پایداری و سکون نسبی هوا و به دنبال آن افزایش غلظت آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا هشدار داد.
اهواز و اصفهان روی خط قرمز
مانند هر بار آلودگی هوای سراسری در کشور شهرهای استان خوزستان نیز درگیر این پدیده شدند. طبق اعلام سامانه پایش هوای کشور صبح یک‌شنبه ۱۱ دی، هوای سه شهر اهواز، ماهشهر و سوسنگرد خوزستان ناسالم شده و در حال تبدیل به وضعیت قرمز هستند. همچنین دید افقی در دو شهر بستان و شادگان به ۵۰ متر رسیده و علاوه بر غیرحضوری شدن مدارس در برخی شهرهای این استان، ۱۰ پرواز فرودگاه اهواز به دلیل مه سنگین لغو شده یا با تاخیرهای چند ساعته همراه بوده است. طبق این اعلام هیچ کدام از شهرهای خوزستان در شرایط پاک به سر نمی‌برند.
دانشگاه‌ها و مدارس همه مقاطع تحصیلی مناطق شش گانه آموزش و پرورش شهرستان اصفهان، فلاورجان، خمینی شهر، برخوار، مبارکه، شاهین‌شهر، نجف‌آباد، زرین شهر، فولادشهر، سجزی، کاشان و آران و بیدگل نیز در روزهای ۱۲ و ۱۳ دی‌ماه غیرحضوری اعلام شد.
منصور شیشه فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تایید این خبر به «پیام‌ ما» گفت: به دنبال استمرار شرایط آلودگی هوا، ریزش هوای سرد و سنگین، پایداری جو و وارونگی دما، کمیته شرایط اضطرار آلودگی هوای استان اصفهان که به‌صورت مستمر درحال برگزاری است، با تشکیل نشست اضطراری، دانشگاه‌ها و مدارس همه مقاطع تحصیلی مناطق شش گانه آموزش و پرورش اصفهان، فلاورجان، خمینی شهر، برخوار، مبارکه، شاهین‌شهر، نجف آباد، زرین شهر، فولادشهر، سجزی، کاشان و آران و بیدگل را در روزهای دوشنبه و سه شنبه ۱۲ و ۱۳ دی‌ماه غیرحضوری اعلام کرد. مهدهای کودک، پیش دبستانی و آموزش استثنایی در این مناطق طی دو روز اعلام شده تعطیل و نیز مطابق با برنامه ریزی آموزش و پرورش، امتحانات دوره اول و دوم متوسط براساس زمان بندی اعلام شده برگزار خواهد شد.
شیشه فروش ادامه داد: به منظور کاهش ترافیک و انتشار آلاینده‌های خودرویی، طرح محدودیت تردد خودروهای با پلاک زوج و فرد در محدوده ترافیکی شهر اصفهان طی دو روز مذکور از درب منزل و از ساعت ۸ تا ۱۳ و ۱۶ تا ۲۱ اعمال خواهد شد. طی این مدت هرگونه تخلف در بخش منابع آلاینده ثابت همچون صنایع، کارگاه‌ها و منابع آلاینده سیار از جمله خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی توسط محیط زیست و عوامل راهنمایی رانندگی اعمال قانون خواهند شد. همچنان توصیه می‌شود شهروندان از ورزش در فضای باز اجتناب کنند و تردد خود را در هسته‌های مرکزی و پر ترافیک شهرها کاهش دهند.
هوای همدان آلوده برای همه
براساس داده‌های پایش کیفیت هوای شهر همدان هم از روز یکشنبه وضعیت هوای همدان به رنگ «قرمز» درآمده و برای همه آلوده است.
به گزارش ایسنا، براساس داده های پایش کیفیت هوای شهر همدان، طی ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۱۱ نیمروز ۱۱ دی ۱۴۰۱، هوای شهر همدان در وضعیت ناسالم برای همه گروه ها است. همچنین کیفیت هوای شهرهای ملایر و نهاوند طی ۲۴ ساعت گذشته ناسالم برای گروه های حساس بوده و کیفیت هوای کبودراهنگ و اسدآباد نیز قابل قبول گزارش شده است.
استان‌های قم و قزوین در همسایگی پایتخت نیز از این وضعیت مصون نماندند. بنا به اعلام وب‌سایت خبری دانشگاه علوم پزشکی قم معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به اطلاعات سازمان حفاظت محیط‌زیست کیفیت هوای شهر قم امروز در وضعیت ناسالم قرار گرفت. در این اطلاعیه آمده: با استناد به اطلاعات اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان در شهر قم به علت آلاینده ذرات معلق در شرایط ناسالم قرار دارد. افراد مبتلابه بیماری‌های قلبی یا ریوی، کودکان و سالمندان و مبتلایان به آسم و زنان باردار باید از فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل اجتناب ورزند و افراد دیگر باید فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.
سازمان هواشناسی در استان قزوین نیز اعلام کرده است که آلودگی هوا در ای استان تا چهارشنبه ادامه دارد. مریم بهروزی، کارشناس هواشناسی اداره کل هواشناسی قزوین در این خصوص به پیام‌ما گفت: تا صبح چهارشنبه ۱۴ دی ماه، به‌دلیل جوّ نسبتاً پایدار و با توجه به سکون جو و ماندگاری هوای سرد، انباشت آلاینده‌ها و کاهش کیفیت هوا را خواهیم داشت. سکون جو و ماندگاری هوای سرد، موجب انباشت آلاینده‌ها و کاهش کیفیت هوا در پاره‌ای مناطق به‌ویژه مناطق صنعتی و پرتردد استان می‌شود. از بعدازظهر چهارشنبه با گذر امواج حاصل از یک سامانه بارشی در برخی ساعات بارش باران و برف و در ارتفاعات بارش برف پیش‌بینی می‌شود.
وضعیت هوای تهران و برخی شهرهای کشور از نظر شاخص سلامت در حالی رو به وخامت می‌رود که در نخستین روز هفته رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت از درخواست این وزارتخانه برای دورکاری کارمندان تهرانی در پی تشدید آلودگی هوا خبر داد و گفت: این درخواست به طور جدی و ویژه برای کارمندان خانم باردار، کارمندان دارای فرزند زیر ۶ سال، کارمندان دارای بیماری تنفسی و قلبی و کارمندان با سن بالای ۶۰ سال مطرح می‌شود.
دکتر عباس شاهسونی در این خصوص گفت: در روزهایی که هوا ناسالم برای گروه‌های حساس (شاخص کیفیت هوا ۱۰۱ الی ۱۵۰ و رنگ زرد) باشد زمان بازی کودکان در فضای باز و پارک‌ها را به میزان زیادی کاهش دهید. همچنین افراد مسن و بیمارانی که دارای مشکلات تنفسی هستند نیز فعالیت خود را در فضای بیرون کاهش دهند. در روزهایی که شاخص کیفیت هوا “ناسالم برای همه گروه‌ها” (۱۵۱ الی ۲۰۰ و رنگ قرمز) است باید از ورزش، دوچرخه سواری و به طور کلی از قرار گرفتن در معرض هوای آزاد بپرهیزید.
او در مورد علائم مواجهه با آلودگی هوا نیز توضیح داد: سوزش چشم، تحریک ریه و گلو، افزایش تولید خلط در بینی و گلو، سرفه، مشکل در تنفس از علائم مواجهه با آلودگی هوا است. اگر بیماری قلبی دارید، استنشاق ذرات می‌تواند باعث مشکلات جدی مانند حمله قلبی شود. علائم در بیماران قلبی شامل درد یا سفتی قفسه سینه، ضربان قلب سریع، احساس تنگی نفس، افزایش فشار خون و خسته تر از حد معمول بودن است. اگر هر یک از این علائم را دارید، با پزشک خود تماس بگیرید و اگر علائم بدتر شد یا بیشتر از حد معمول طول کشید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید و یا با اورژانس با شماره ۱۱۵ تماس بگیرید.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

ارزیابی روانی کادر درمان ضمانت اجرا ندارد

«شهناز نوحی» روانشناس، در گفت‌وگو با «پیام ما»:

ارزیابی روانی کادر درمان ضمانت اجرا ندارد

«اکوآرت»، جنبشی هنری برای نجات زمین

آموزش هنر اکولوژیک می‌تواند به ایجاد فرهنگ محیط‌زیستی در مدارس و جوامع کمک کند

«اکوآرت»، جنبشی هنری برای نجات زمین

مهاجران متهم شیوع بیماری‌ها نیستند

تاکید دو فعال اجتماعی بر لزوم به رسمیت شناختن مهاجران و اجرای برنامهٔ غربالگری

مهاجران متهم شیوع بیماری‌ها نیستند

«آلاینده تابستانه» در حوالی پایتخت

«آلاینده تابستانه» در حوالی پایتخت

شناسایی مشکلات آلایندگی استان خوزستان

نماینده مردم اهواز خبر داد:

شناسایی مشکلات آلایندگی استان خوزستان

تجهیز تئوریک ایدۀ «مدرسۀ طبیعت»

«پیام ما» مبانی نظری ایجاد مدارسی که در آن‌ها رابطۀ کودک و طبیعت در اولویت قرار دارند را بررسی کرد

تجهیز تئوریک ایدۀ «مدرسۀ طبیعت»

مرگ‌های تکراری

ظرف دو ماه گذشته ۴ کارگر در ۴ حادثه در معادن زغال سنگ کرمان جان‌باخته‌اند

مرگ‌های تکراری

توصیه‌هایی برای پیشگیری از غرق شدگی

کمپین «غرق نشویم» در سراسر کشور اجرا می‌شود

توصیه‌هایی برای پیشگیری از غرق شدگی

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

گفت‌وگوی «پیام ما» با بستگان کارگران مفقودشدۀ معدن شازند اراک

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

صدای جمهور آمد

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری با مشارکت ۴۰ درصدی برگزار شد

صدای جمهور آمد

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر