پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | «فاجعه اقلیمی» در پاکستان

بیش از هزار تن بر اثر سیلاب‌های موسمی جان باختند

«فاجعه اقلیمی» در پاکستان

شیری رحمن، وزیر تغییر اقلیم پاکستان:‌ ممکن است مسئولان کشور مجبور شوند کمک‌های مالی مربوط به توسعه و بودجه بالقوه را برای پیامد سیلاب‌های اخیر مصرف کنند





«فاجعه اقلیمی» در پاکستان

۷ شهریور ۱۴۰۱، ۰:۰۰

|پیام ما| بیش از هزار نفر در سیلاب‌های مداوم پاکستان کشته‌اند. به طور دقیق تا ظهر دیروز آمار تلفات بارش‌های سیل‌آسایی که از نیمه ژوئن شروع شده، 1033 نفر اعلام شده و باران همچنان ادامه دارد. وزیر تغییر اقلیم و محیط زیست پاکستان نتیجه مرگبار باران‌های موسمی امسال را «یک فاجعه اقلیمی جدی» خوانده است و در این کشور «وضعیت اضطراری ملی» اعلام شده. حالا این سیلاب طولانی‌مدت که سه استان از چهار استان پاکستان را در برگرفته، زندگی 33 میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داده و به اقتصاد این کشور آسیب جدی زده است، با بدترین سیل پاکستان در سال 2010 مقایسه می‌شود.

 

با آغاز فصل مونسون، بارش‌های مرگبار از نیمه ژوئن در بیشتر نقاط پاکستان باریدن گرفت. اکنون طبق آمارهای اعلام شده از سوی اداره ملی مدیریت بلایای طبیعی پاکستان، علاوه بر مرگ بیش از هزار نفر، 1527 نفر مجروح یا آواره شده‌اند، 3451.5 کیلومتر جاده آسیب دیده، 149 پل فرو ریخته، 170 مغازه تخریب شده است. در مجموع 949858 خانه به طور جزئی یا کامل تخریب شده و از مجموع 662 هزار و 446 خانه خسارت جزئی دیده و 287 هزار و 412 خانه به طور کامل تخریب شده است. در همین حال 719 هزار و 558 راس دام نیز تلف شده است و هراس از تامین منابع غذایی و اسکان مردم در فصل سرد مقامات را به جذب کمک‌های مالی از صندوق‌های بین‌المللی واداشته است.

عابد سولری، رئیس اندیشکده مؤسسه سیاست توسعه پایدار معتقد است «فاجعه‌های انسان‌ساز»، مانند ساختمان‌های ضعیفی که در مکان‌های ناامن ساخته شده‌اند، به افزایش این آسیب‌ها دامن زده‌ است. او به فایننشال تایمز می‌گوید: هر کشوری نمی‌تواند از بلایای طبیعی جلوگیری کند، اما می‌توان جلوی فجایع انسانی ناشی از این بلایا را گرفت

یک‌سوم پاکستان زیر آب می‌رود
پاکستان در این مدت 375.4 میلی‌متر بارندگی را تجربه کرده است؛ 2.87 برابر بیشتر از میانگین ملی 30 ساله 130.8 میلی‌متری. گاردین در گزارشی درباره بارش‌های موسمی و آمارهای تازه از این کشور نوشته است: سیل ناگهانی ناشی از باران‌های شدید موسمی، روستاها و محصولات کشاورزی را از بین برده است. سربازان و نیروهای امدادی ساکنان سرگردان خانه‌های ویران‌شده را به کمپ‌های امدادی منتقل کرده‌ و برای هزاران آواره غذا فراهم کرده‌اند.
اداره ملی مدیریت بلایای طبیعی پاکستان اعلام کرد که تعداد تلفات باران‌های موسمی به 1033 نفر رسیده است و فقط 119 نفر در 24 ساعت منتهی به دیروز کشته شده‌اند. بر اساس اعلام این اداره، سیل‌های امسال با سیل‌هایی که در سال 2010 رخ داد قابل مقایسه‌ است؛ بدترین سیل ثبت شده تاریخ پاکستان که جان دو هزار نفر را گرفت و یک پنجم کشور را زیر آب برد.
شیری رحمن، مقام ارشد محیط زیست پاکستان، در ویدئویی که در توییتر منتشر شد، گفت که پاکستان در حال تجربه یک فاجعه آب و هوایی جدی و یکی از سخت‌ترین فاجعه‌های دهه اخیر است. «ما اکنون در خط مقدم رویدادهای شدید آب و هوایی هستیم؛ زیر آبشاری بی‌امان از موج‌های گرما، آتش‌سوزی جنگل‌ها، سیل‌های ناگهانی، طغیان‌های متعدد دریاچه‌های یخ و هیولای موسمی بی‌وقفه در حال انتقام و تخریب کشور است.» سفیر پاکستان در اتحادیه اروپا بیانیه رحمن که مقابل دوربین قرائت شد را بازنشر کرده است.
بادهای موسمی که وقوع سالانه آن برای آبیاری محصولات کشاورزی و پر کردن دریاچه‌ها و سدها در سراسر شبه قاره هند ضروری است، باعث تخریب نیز می‌شود اما این بار با همیشه فرق دارد. فصل باران‌های موسمی به‌شکلی بی‌سابقه، بیش از 33 میلیون نفر را در هر چهار استان پاکستان تحت تاثیر قرار داده است؛ یعنی از هر هفت پاکستانی یک نفر. نزدیک به 300 هزار خانه ویران شده است، بسیاری از جاده‌ها غیرقابل تردد شده‌اند و قطعی برق گسترده است.
رحمن به شبکه خبری ترکیه‌ای TRT World گفته است تا زمانی که بارندگی‌ها شروع به کاهش کند، «یک چهارم یا یک سوم پاکستان زیر آب رفته است». سیل شبانه از رودخانه سوات، استان خیبر پختونخوا را در شمال غربی پاکستان تحت تأثیر قرار داد؛ جایی که ده‌ها هزار نفر – به ویژه در ولسوالی‌های چارسدا و نوشهر – از خانه‌های خود به کمپ‌های امدادی که در ساختمان‌های دولتی ایجاد شده، نقل مکان کردند.
مقامات گفته‌اند که انتظار می‌رود توفان و سیلاب در چند روز آینده به استان سند جنوبی برسد و بر بدبختی میلیون‌ها نفری که قبلاً تحت تأثیر سیل قرار گرفته‌اند اضافه کند. به هزاران نفر از مردمی که در نزدیکی رودخانه‌های سیل‌زده در شمال پاکستان زندگی می‌کردند دستور داده شد از مناطق خطرناک خارج شوند.
نتیجه اقدامات غیرمسئولانه کشورهای دیگر
مسئولان این کشور می‌گویند که پاکستان به طور ناعادلانه عواقب اقدامات غیرمسئولانه و ضد محیط زیستی که در سایر نقاط جهان را متحمل می‌شود. سازمان غیردولتی Germanwatch پاکستان را در رتبه هشتم شاخص جهانی خطر آب و هوا قرار داده است؛ فهرستی از کشورهایی که در برابر وقایع آب و هوایی ناشی از تغییر اقلیم آسیب‌پذیرترند.
با این همه فساد، مدیریت ضعیف و زیر پا گذاشتن مقررات محلی را هم نمی‌توان نادیده گرفت؛ عواملی که خود سبب شده است که هزاران ساختمان در مناطق مستعد سیل‌های فصلی ساخته شوند. بعضی تحلیلگران استدلال می‌کنند که بی‌توجهی مزمن و سوء‌مدیریت، تلفات ناشی از فاجعه ناشی از تغییر اقلیم را تشدید کرده است و با این استدلال دولت شریف را نقد می‌کنند.
عابد سولری، رئیس اندیشکده مؤسسه سیاست توسعه پایدار معتقد است «فاجعه‌های انسان‌ساز»، مانند ساختمان‌های ضعیفی که در مکان‌های ناامن ساخته شده‌اند، به افزایش این آسیب‌ها دامن زده‌ است. او به فایننشال تایمز می‌گوید: «هر کشوری نمی‌تواند از بلایای طبیعی جلوگیری کند، اما می‌توان جلوی فجایع انسانی ناشی از این بلایا را گرفت.»
اما شیری رحمن، وزیر تغییر اقلیم پاکستان استدلال می‌کند که هیچ کشوری نمی‌تواند چنین سیل شدیدی را تحمل کند. او می‌گوید: «اگر اسلام‌آباد 700 درصد بارندگی بیشتری داشته باشد، به مشکل می‌خورد، همانطور که نیویورک با این میزان بارش به مشکل خواهد خورد. جذاب به‌نظر می‌رسد که بگوییم این شکست توسعه است اما من مطمئن نیستم که تمام ماجرا همین باشد. اتفاقی که افتاده روان شدن میزان زیادی آب در کشور است.»
رحمن که بیش از همه بر تغییر اقلیم تاکید دارد، پیش از این نیز در ماه می به بی‌بی‌سی نیوز گفته بود که شمال و جنوب پاکستان به دلیل افزایش دما شاهد رویدادهای شدید آب و هوایی هستند.
سیل در بدترین زمان ممکن
سیل مهیب پاکستان در بدترین زمان ممکن رخ داد؛ وقتی که اقتصاد این کشور در حال سقوط آزاد است و عمران خان، نخست وزیر سابق، با نگر رای عدم اعتماد پارلمان در ماه آوریل برکنار شد. فایننشال با بررسی ابعاد اقتصادی این فاجعه نوشته است که فجایع ناشی از تغییر اقلیم، بهبود وضعیت اقتصادی پاکستان را به خطر انداخته است. چرا که پیش از تصمیم مهم صندوق بین‌المللی پول در مورد بسته مالی 1.2 میلیارد دلاری، باران سیل‌آسا خسارت‌های گسترده‌ای در پاکستان به بار آورد. بر اساس داده‌های دولتی، سند تقریباً هشت برابر میانگین بارندگی در ماه اوت دریافت کرده است و محصولاتی مانند برنج و پنبه را از بین برده است. این شواهد نشان می‌دهد که سیل بار سنگین دیگری بر مشکلات مالی پاکستان افزوده است.
انتظار می‌رود که هیئت مدیره صندوق بین‌المللی پول روز دوشنبه با پرداخت 1.2 میلیارد دلار برای تقویت ذخایر ارزی رو به کاهش این کشور موافقت کند.
در همین حال تورم در پاکستان افزایش یافته است و شاخص اقلام حساس مانند مواد غذایی و سایر کالاهای ضروری در هفته گذشته به 45 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.
شیری رحمن هم در گفت‌وگو با فایننشال تایمز پیش‌بینی کرد که ممکن است مقامات مجبور شوند کمک‌های مالی مربوط به توسعه و بودجه بالقوه را برای پیامدهای سیلاب‌های اخیر مصرف کنند. دولت در حال آماده کردن درخواست سازمان ملل برای کمک‌های بشردوستانه برای حمایت از مناطق آسیب دیده است و شهباز شریف، نخست وزیر روز جمعه با دیپلمات‌های خارجی دیدار کرد تا برای کمک‌های بین‌المللی بیشتر تلاش کنند. او گفت: ادامه بارش باران در سراسر کشور ویرانی ایجاد کرده است. چین هم اخیراً بیش از 2 میلیارد دلار به اسلام‌آباد وام داده است و عربستان سعودی با تمدید سپرده 3 میلیارد دلاری در بانک مرکزی پاکستان موافقت کرده است. مقامات پاکستانی احتمال می‌دهند کمک‌های بیشتری از سوی کشورهای دیگر از جمله قطر برسد. جنوب آسیا در ماه‌های اخیر تحت تأثیر رویدادهای شدید آب و هوایی قرار گرفته است و موج‌های گرما با باران‌های سیل‌آسا هزاران نفر را در سرتاسر هند، بنگلادش و افغانستان به کام مرگ فرستاده است. در همسایگی پاکستان سیل‌زده، طالبان افغانستان هم پس از سیل در استان مرکزی و شرقی درخواست کمک کرده است. مقامات بلایای طبیعی این کشور اعلام کردند که تلفات سیل این ماه در افغانستان به 192 نفر رسیده است.
هزاران دام کشته شده و 1.7 میلیون درخت میوه از بین رفته‌اند، که این نگرانی را در مورد نحوه تغذیه خانواده‌ها در ماه‌های سردتر در حالی که کشور با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند، ایجاد کرده است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *