سایت خبری پیام ما آنلاین | تبر بر کمر توسکاها

«پیام ما» قطع درختان توسکا در حاشیه و بستر رودخانه «تلار» را بررسی کرد

تبر بر کمر توسکاها

در حالی که قرار بود تنها درختان خمیده یا افتاده بردارند،‌ درختان ایستاده را هم قطع کردند و با خود بردند





تبر بر کمر توسکاها

۱ شهریور ۱۴۰۱، ۰:۰۰

مزایده «فروش درختان خطرآفرین در بستر جریانی رودخانه تالار واقع در محدوده منطقه سرخ آباد تا طالع» هجدهم خرداد 1401 آغاز شد و سی و یکم این ماه به پایان رسید. این اقدام اولین بار نیست که در این منطقه رخ می‌دهد. در سال 98 نیز این اتفاق رخ داد و مسئولان در برابر انتقادات وارد شده بر روند قانونی انجام شده تاکید کردند.

 

در خرداد ماه سال 1398 حمید‌‌رضا احمدی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سوادکوه در گفت‌و‌گو با فارس عنوان کرده بود: «قطع درختان حاشیه رودخانه تلار سوادکوه با رعایت ضوابط قانونی بوده و از دادستان، استاندار و مدیران در شرایط بحرانی برای قطع درختان خطر‌ساز اجازه و مصوبه داشتند و این کار با حضور مدیر‌کل منابع‌طبیعی استان و مأموران ما با رعایت شرایط قانونی انجام شد». او همچنین گفته‌ بود: «پیشنهاد قطع درختان خطر‌ساز در حاشیه رودخانه تلار با پیشنهاد اداره امور آب بود که عدم قطع درختان خطر‌ساز باعث قطع درخت بر اثر سیل و بسته‌شدن دهانه‌های پل‌ها ‌مسیر رودخانه و حوادثی مانند تخریب منازل مسکونی و تجاری و زمین‌های کشاورزی و باغی می‌شد.

یک کنشگر محلی: در هفته‌های اخیر کارشناسان سازمان مدیریت بحران تشخیص دادند این درختان باعث سیل می‌شوند و در یک مسیر تصمیم به قطع این درختان گرفتند. استدلال آنها این بود که درختان خمیده یا افتاده را برمی‌دارند در حالی که درختان ایستاده را هم قطع کردند

وجود درختان خطر‌ساز باعث ریشه‌کنی درختان در ابتدای جوارم شد که درختان ریشه‌کن‌شده از شهرستان‌های پایین‌دست و چوب قاچاق آن هم از کارگاه‌های آمل پیدا شدند.» به گفته این مقام مسئول قرار بود درختان قطع شده به نفع دولت به فروش رفته و پول آن هم به خزانه واریز شود ضمن اینکه «قطع درختان با دستور مدیران مرتبط بود و به گفته استاندار مازندران اگر در سیل بعدی درختان به همراه سیل می‌آمدند، مقصر اصلی منابع طبیعی بود. از این رو با پیشنهاد امور آب بیش از 90 اصله درخت خطر‌ساز حاشیه رودخانه تلار برای جلوگیری از خطرات ناشی از سیل قطع شد.»
پرسشی که کارشناسان در برابر چنین اقداماتی مطرح می‌کنند این است که چنین پروژه‌هایی بر اساس طرح‌، اجرایی شده یا دستگاه‌های دیگر در این زمینه تصمیم گرفته‌اند؟ احمد باوند کنشگر محلی در گفت‌وگو با «پیام ما» با اشاره به اینکه رودخانه تلار بلندترین رودخانه در مازندران است می‌گوید: این رودخانه 150 کیلومتر طول دارد و در مسیر خود به شاخه‌های فرعی تقسیم می شود. در هر سه شاخه فرعی درختان توسکایی داریم که عمر برخی از آنها به 500 سال هم می‌رسد. در هفته‌های اخیر کارشناسان سازمان مدیریت بحران تشخیص دادند این درختان باعث سیل می‌شوند و در یک مسیر تصمیم به قطع این درختان گرفتند. استدلال آنها این بود که درختان خمیده یا افتاده را برمی‌دارند در حالی که درختان ایستاده را هم قطع کردند.
او با اشاره به اینکه عدد درختان برداشت شده حدود 200 تا 300 درخت بود، می‌افزاید: برخی کارشناسان منابع طبیعی با این کار موافق نبودند اما مجموعه فشارهایی باعث شد این اتفاق در منطقه بیفتد و شاهد قطع این درختان باشیم.
علی امینی رئیس اداره منابع طبیعی سوادکوه اما در مقابل نظر دیگری دارد. او به «پیام ما» می‌گوید: درباره هر کار و اقدامی باید کارشناسان نظر دهند و اینکه کسانی خارج از یک حوزه درباره آن اظهار نظر کنند دقیق نیست.
به گفته این مقام مسئول مطالعات مرتبط با قطع این درختان بر اساس نظرات کارشناسان اداره کل منابع طبیعی مازندران انجام شده است.
او به مصوبه ستاد مدیریت بحران استان مازندران،‌ تقاضای فرماندار و آب منطقه‌ای شهرستان سوادکوه اشاره کرده و ادامه می‌دهد: این مصوبه تاکید داشت درختانی که در بستر رودخانه خطر آفرین هستند قطع شوند. کارشناسان از این نقطه بازدید و مشاهده کرده بودند برخی درختان ریشه‌کن شده و یا معلق و در حال ریشه کن شدن بودند.
امینی می‌گوید: نباید به اظهار نظر هنرپیشه‌ها و برخی اشخاص اهمیت داد‌، اگر منابع طبیعی این درختان را قطع نمی‌کرد آنها با وقوع سیل و باد و باران می‌افتادند و خسارت به بار می‌آوردند.
او در پاسخ به این پرسش که چرا برخی درختان سرپا که هیچ مشکلی نداشتند قطع شدند،‌ بیان کرد: این درختان در بستر و کف رودخانه بودند و امکان ریشه‌کنی آنها وجود داشت. در این حالت آنها به همراه سایر درختان خطرآفرین در پل یا در معبر رودخانه که عرض کمی دارد باعث انسداد و وقوع سیل می‌شدند.

رئیس اداره منابع طبیعی سوادکوه: ما فقط یک طرح جنگل داریم و بقیه امور بر اساس تقاضا است. به عنوان مثال یک جا می ‌خواهند جاده بزنند یا خطوط انتقال برق را احداث کنند، زمانی هم پروژه انتقال گاز و … را داریم

به گفته امینی درختان بر همین اساس علامت‌گذاری شده و سیاهه آنها به منابع طبیعی ارسال شد. با تایید اداره منابع طبیعی مجوز قطع درختان صادر شد و همه چیز در یک روند قانونی پیش رفته است.
او در پاسخ به این پرسش که آیا طرحی مستقل از سوی اداره منابع طبیعی در این زمینه وجود داشت یا چنین اقدامی بر اساس درخواست سایر نهادها بوده است، می گوید: ما فقط یک طرح جنگل داریم و بقیه امور بر اساس تقاضا است. به عنوان مثال یک جا می‌‌خواهند جاده بزنند یا خطوط انتقال برق را احداث کنند، زمانی هم پروژه انتقال گاز و … را داریم. زمانی که تقاضا به اداره ارسال شوند بر اساس توان کارشناسی بررسی‌های لازم انجام می‌شود و امکان‌پذیری آن مورد تحقیق قرار می‌گیرد. آنچه در رودخانه تلار انجام شده کاملا قانونی و فنی بوده است.
رئیس اداره منابع طبیعی سوادکوه با تاکید دو تا سه باره فنی و قانونی بودن این طرح می‌افزاید: متاسفانه برخی با قصد و غرض مطلبی را عنوان می‌کنند. آنچه در این منطقه انجام شده روال قانونی خود را طی کرده و ابهامی درباره آن وجود ندارد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *