پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | 50 سگ معدوم‌شده بیمار بودند

سرپرست محیط زیست دماوند با تکذیب کشتار 1700 سگ عنوان کرد

50 سگ معدوم‌شده بیمار بودند





50 سگ معدوم‌شده بیمار بودند

۶ مرداد ۱۴۰۱، ۰:۰۰

رسانه‌ها و به ویژه صفحات مجازی اینترنتی گفته بودند 1700، بعضی نوشته بودند 1600 و یک هزار و برخی دیگر نوشته بودند هزاران. صحبت از سگ‌کشی در گندک دماوند است، آن هم با گلوله. این خبر از سه روز پیش افکار عمومی را درگیر کرده و واکنش‌های بسیاری به‌دنبال داشته. در خبرها از مرکز نقاهتگاه و عقیم‌سازی سگ‌های بدون صاحب در منطقه گندک دماوند نقل شده بود که بیش از ۱۰۰۰ سگ با گلوله کشته و دفن شده‌اند. اشاره به کشتن بیش از هزار سگ با هزار گلوله اگرچه به خودی خود غیرممکن به نظر می‌رسد اما سروصدای زیادی به پا کرده است. حالا سرپرست اداره محیط زیست شهرستان دماوند این خبرها را تکذیب کرده و ناچار به توضیح شده است. او گفته حدود ۵۰ سگ‌ بیمار و غیرمفید متعلق به مرکز دفن پسماند کشته شده است و اصلا مربوط به پناهگاه گندک نبوده‌اند.
نقی میرزاکریمی به ایسنا گفت: «اصلا امکان کشتار این تعداد سگ به یکباره وجود ندارد. کشتار سگ‌ها مانند برخی دیگر موضوعات بزرگ‌نمایی شده چرا که هیچ آسیبی به سگ‌های عقیم شده و واکسن‌زده که داخل پناهگاه گندک نگهداری می‌شوند، نرسیده است و سگ‌های کشته شده متعلق به این پناهگاه نبودند.» در فیلم تازه‌ای که از این پناهگاه منتشر شده هم سگ‌های این مجموعه سالم هستند. این در حالی است که مدیر پناهگاه پیش از این گفته بود: «عده‌ای با محبوس کردن مسئول وقت پناهگاه در اتاقی اقدام به کشتار و دفن تمامی سگ‌های پناهگاه کرده‌اند در حالی که از هزار سگ تنها ده، بیست سگ نجات پیدا کرده‌اند.»
میرزاکریمی درباره سگ‌های معدوم‌شده توضیح داد: «این سگ‌ها متعلق به مرکز دفن پسماند در حوالی پناهگاه گندک بودند که بیماری‌های آنها بر اساس گزارش‌هایی که دامپزشکی، شبکه بهداشت، محیط زیست و تمام دستگاه‌های متولی به ستاد کنترل جمعیت سگ ولگرد شهرستان ارسال کردند، تایید شده‌ است.»
او درباره نحوه کشته شدن این سگ‌ها هم توضیح داد: «این سگ‌ها با سلاح گرم کشته نشده‌اند. بر اساس دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد مصوب سال ۸۷، سگ‌های ولگرد باید جمع‌آوری و به مرکز و پناهگاه‌های مجاز انتقال داده شوند. در مراکز عقیم‌سازی، واکسینه و بیماری‌هایشان کنترل شود و در صورتی که متقاضی داشته باشند، سگ‌ها را با شناسنامه، شرایط خاص و اخذ تعهد به عدم رهاسازی در شهر و طبیعت به افراد متقاضی برای نگهداری واگذار می‌کنند. در غیر این صورت سگ‌های غیرمفید و بیمار به روش مرگ با ترحم حذف شوند.»
سرپرست اداره محیط زیست شهرستان دماوند از سوی دیگر اضافه کرد: «کل سگ‌های آن منطقه به ۱۷۰۰ سگ نمی‌رسد و تعداد سگ‌های موجود در پناهگاه نیز حدود ۴۰۰ قلاده است.»
او تنها راه معدوم کردن سگ‌ها را اجرای دستورالعمل مصوب سال ۸۷ دانست و افزود: «وقتی حامیان سگ‌ها در برابر اجرای این دستورالعمل مقاومت می‌کنند باعث افزایش تعداد سگ های بیمار و پراکنده شدن آن‌ها در سطح شهر می‌شوند که در نهایت باعث سلب آسایش و امنیت مردم می‌شوند و این موضوع را تبدیل به یک معضل می‌کند.»
میرزاکریمی با گلایه از فحاشی برخی افراد در فضای مجازی گفت: «با خبرسازی و اعلام کذب این موضوع که محیط‌ زیست و میرزاکریمی دستور کشتار را صادر کرده باعث فحاشی مردم در صفحات اینستاگرامی می‌شوند. ما هیچ وقت دستور این کشتار را صادر نکردیم و تنها سگ‌های غیرمفید را باید طبق دستورالعمل حذف کنیم که سال‌ها این اتفاق نیفتاده است.»

میرزاکریمی: کل سگ‌های آن منطقه به ۱۷۰۰ سگ نمی‌رسد و تعداد سگ‌های موجود در پناهگاه نیز حدود ۴۰۰ قلاده است

او در عین حال گفت: «اتفاق دیروز را تایید نمی‌کنم اما به هر حال تصمیمی گرفته شده است. دقیق اطلاعی ندارم اما ممکن است به روش مرگ با ترحم کشته شده باشند. زنده‌گیری سگ‌های بیمار در مرکز دفن پسماند آسان نیست بنابراین تحت شرایط خاص مجبور به انجام اقدامی مشابه هستیم.»
او محیط زیست را یکی از اعضای کمیته‌های تصمیم‌ گیرنده دانست و درباره وظیفه آن گفت: «محیط زیست وظیفه جمع‌آوری سگ‌های ولگرد، مرگ با ترحم، تشخیص مفید و غیر مفید بودن آنها را ندارد بلکه تنها معضلات محیط زیستی که برای شهروندان ایجاد می‌کنند و مشکلات بهداشتی و بیمارهای مشترک بین حیوان و انسان و خطراتی که برای جامعه دارند را در کمیته اعلام می‌کنیم. درباره کشته شدن سگ‌ها در دماوند نیز ما نظر خود را به کمیته داده بودیم.»
میرزاکریمی در ادامه عنوان کرد: «حذف سگ‌های بیمار و غیر مفید باید در کل کشور اتفاق بیفتد. مشکل ما عدم انجام دستورالعمل است و با افزایش تعداد سگ‌های بیمار مجبور به حذف آن‌ها به روش دیگری می‌شویم. از طرف دیگر کشتار تعداد زیادی سگ با گلوله امکان‌پذیر نیست چون سگ‌ها به محض شنیدن صدای گلوله قرار می‌کنند. با این حال کشتار سگ‌ها به این شکل نادرست است.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

ورود موج بارشی جدید به کشور طی روز پنجشنبه

ورود موج بارشی جدید به کشور طی روز پنجشنبه

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

خطر هزاران چاه نفت رهاشده برای خزر

«پروین فرشچی»، معاون اسبق سازمان حفاظت محیط زیست از مخاطرات بزرگترین دریاچهٔ جهان می‌گوید

خطر هزاران چاه نفت رهاشده برای خزر

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *