پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | خانه‌های محیط زیست و مشارکت محله‌ای

خانه‌های محیط زیست و مشارکت محله‌ای





خانه‌های محیط زیست   و  مشارکت محله‌ای

۱۳ تیر ۱۴۰۱، ۰:۰۰

نگاه به موضوعات محیط‌زیست شهری به عنوان موضوعاتی اجتماعی و فرهنگی و ایجاد فضایی برای مشارکت و حضور آگاهانه، داوطلبانه و موثر شهروندان همواره یکی از اهداف مدیریت شهری بوده است. از سال گذشته با راه‌اندازی «خانه‌های محیط زیست» به عنوان یکی از خانه‌های اختصاصی مدیریت محله در شهر تهران، پایگاهی برای حضور افراد علاقه‌مند به مشارکت و همکاری در موضوعات مرتبط با محیط زیست شهری فراهم شد. در شهر تهران نهادهای محلی مانند شورایاری‌ها و سراهای محله (مدیریت محله) نقش مهمی در واگذاری فعالیت‌های مردم به مردم دارند و خانه‌ها غالباً به عنوان رکنی از توسعه محلات پیش‌بینی شده‌اند. در اوایل دهه نود شمسی با فعالیت کانون‌های محیط زیستی در مناطق بیست و دوگانه تهران، این کانون‌ها در ذیل خانه‌های سلامت مستقر شدند.
با این حال به‌واسطه در اولویت قرار داشتن موضوعات سلامت‌محور در خانه‌های سلامت، عملا بستر مناسبی برای توسعه فعالیت‌های محیط زیستی در سراهای محلات شکل نگرفت و از این رو تشکیل خانه‌های مستقل محیط زیست با همکاری ستاد مدیریت محله (دبیرخانه ستاد راهبری مرکزی ساماندهی مشارکت‌های اجتماعی) از سال 1399 در دستور کار قرار گفت و خوشبختانه در حال حاضر بالغ بر 56 خانه محیط زیست در مناطق مختلف شهر تهران تشکیل شده‌اند.
آغاز به کار خانه‌های محیط زیست در زیرمجموعه مدیریت محله به‌نحوی است که هر منطقه به فراخور ظرفیت و بضاعت اقدام به تجهیز و راه‌اندازی خانه‌های محیط زیست در سرای محلات متبوع خود کرده است. شکل‌گیری خانه‌های محیط زیست در حقیقت توجه بیشتر به ظرفیت‌های محلی است و بخش‌های مختلف نیز می‌توانند فعالیت‌های محیط زیستی خود را از طریق این خانه‌ها، در سطح محلات اجرا کنند. «توانمندسازی» و «تثبیت و توسعه خانه‌های محیط زیست» از فازهای اجرایی برنامه عملیاتی پیش‌بینی شده است که مشارکت شهروندان در برنامه‌ریزی و نیازسنجی محله‌ای و بسیج منابع و امکانات موجود در سطح محله با افزایش شهروندانی آگاه و مسئولیت‌پذیر می‌‌تواند به بهبود وضعیت محیط زیست محله‌های شهری منجر شود.
ارتقاء سطح دانش کاربردی و مهارتی شهروندان در زمینه محیط زیست و بهره گیری از دانش متخصصان و سازمان‌های مردم‌نهاد، شناسایی معضلات محیط زیست محله توسط ساکنان و اقدام برای رفع مشکلات در تعامل با سازمان‌ها و نهادهای اجرایی، ایجاد ساختارهای پایدار اجتماعی در سطح محلات برای مدیریت مسائل محیط زیست و تشکیل شبکه محیط زیست محلات، جلب مشارکت آگاهانه و داوطلبانه شهروندان برای بهبود کیفیت محیط زیست شهری از جمله اهداف راه‌اندازی خانه‌های محیط زیست بوده که امید است با برداشته شدن قدم‌های آغازین برای استقلال، هویت‌بخشی و اثرگذاری بیشتر فعالیت کانون‌های محیط زیست، شاهد آن باشیم که موضوعات محیط زیستی از جمله پیاده‌سازی شاخص‌های محله سبز، فعالیت‌های آموزشی و ترویجی، و ‌سایر پروژه‌های فرهنگی و‌ مشارکتی محیط زیست در سطح محلات با سرعت و‌ اولویت بیشتری پیگیری شود.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

تغییر اقلیم؛ بحران جدید بناهای تاریخی

در سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی مطرح شد

تغییر اقلیم؛ بحران جدید بناهای تاریخی

اهمیت تاثیر تغییر اقلیم بر سلامت و ایمنی کارگران

رئیس انجمن متخصصین بهداشت حرفه‌ای مطرح کرد

اهمیت تاثیر تغییر اقلیم بر سلامت و ایمنی کارگران

تامین ۲۰ درصد برق مصرفی ادارات از نیروگاه‌های تجدیدپذیر

معاون استاندار تهران خبر داد

تامین ۲۰ درصد برق مصرفی ادارات از نیروگاه‌های تجدیدپذیر

لزوم ممنوعیت توزیع کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌ها

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌زیست مطرح کرد

لزوم ممنوعیت توزیع کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌ها

وقوع رگبار باران در مناطق نیمه شرقی کشور

وقوع رگبار باران در مناطق نیمه شرقی کشور

بند خاکی روستای «سالک‌آباد» شکسته شد

مدیرعامل هلال‌احمر خراسان‌جنوبی

بند خاکی روستای «سالک‌آباد» شکسته شد

پساب‌ها، مشکل اصلی شهرهای ساحلی است

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان «نور»:

پساب‌ها، مشکل اصلی شهرهای ساحلی است

روزگار سپری‌شدهٔ مخمل‌

هنر مخمل‌بافی در ایران بیش از هزار سال قدمت دارد

روزگار سپری‌شدهٔ مخمل‌

عکاسی به قیمت جان پرندگان

«پیام ما» باید و نبایدهای فعالیت عکاسان و تصویربرداران در فصل زادآوری پرندگان را بررسی می‌کند

عکاسی به قیمت جان پرندگان

نگهبان باستان‌شناسی ایران

مراسم بزرگداشت «حکمت‌الله ملاصالحی»، باستان‌شناس پیشکسوت برگزار شد

نگهبان باستان‌شناسی ایران

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *