پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سرزمین مصائب

طالبان خواستار کمک فوری به زلزله‌زدگان افغانستان شد اما بر سر راه امدادرسانی موانعی وجود دارد

سرزمین مصائب

بر اثر وقوع زلزله، سیل و پس لرزه در افغانستان بیش از 1900 تن در روزهای اخیر جان باخته‌اند





سرزمین مصائب

۴ تیر ۱۴۰۱، ۰:۰۰

|پیام ما| مردم سرزمین مصیبت‌زده افغانستان هنوز از غم مصیبت قبلی رها نشده دوباره باید رخت عزا بر تن کنند. پیامدهای قدرت گرفتن طالبان در این کشور به اندازه کافی فضای اجتماعی و سیاسی این کشور را تحت تاثیر قرار داده بود. اما حالا با وقوع حوادث طبیعی مسائل این کشور پیچیده‌تر از قبل شده است. در همین حال طالبان از جامعه جهانی تقاضای کمک کرده است.

 

مقامات حکومت طالبان در افغانستان خواستار ارسال کمک به فوری به این کشور شده‌اند. بر اساس گزارش خبرگزاری فارس، بر اثر وقوع زلزله و سیل‌های ویرانگر اخیر در افغانستان 1900 تن جان باخته‌اند و 2000 هزار تن هم آسیب دیده‌اند. همچنین شدت حوادث موجب تخریب هزاران خانه و از دست رفتن صدها راس دام شده ‌است.
بامداد روز چهارشنبه اول تیرماه بود که زمین‌لرزه‌‌ای به بزرگی 6.1 ریشتر شرق افغانستان از جمله ولایت‌های «پکتیکا» و «خوست» را لرزاند.

مسئول امداد رسانی سازمان ملل متحد اعلام کرده حدود نیمی از گروه‌های امدادی در انتقال کمک‌های مالی به افغانستان با مشکل مواجه‌اند

علاوه بر زلزله، چندین ولایت افغانستان در روزهای اخیر شاهد بارش باران‌های شدید و جاری شدن سیلاب‌های زیان‌آور بوده است. به گفته مسئولان در آن وزارت، سیلاب‌های اخیر زیان‌های هنگفت مالی به شهروندان وارد کرده است. مولوی شرف‌الدین مسلم، معان وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت سرپرست افغانستان، گفت که عملیات نجات و کمک به آسیب دیدگان آغاز شده است. ولایت‌های ننگرهار، کنر، بدخشان، نورستان، لغمان، پنجشیر، پروان، کابل، کاپیسا، میدان وردک، بامیان، غزنی، لوگر، سمنگان، سرپل، تخار، پکتیا، پکتیکا، خوست و دایکندی به شمول سالنگ‌ها از ولایت‌هایی‌اند که در چند روز اخیر شاهد باران‌های شدید و سرازیر شدن سیلاب‌ها بوده‌اند. همچنین دیروز جمعه رسانه‌های محلی افغانستان از وقوع پس لرزه در مناطق زلزله‌زده این کشور و کشته شدن پنج تن دیگر خبر دادند. به گزارش ایسنا، مرکز لرزه نگاری آمریکا اعلام کرد: امروز (جمعه) پس لرزه‌ای به بزرگی ۴.۳ ریشتر مناطق زلزله زده افغانستان را لرزاند. یک مقام وزارت بهداشت افغانستان گفته است که این پس لرزه جان پنج نفر را گرفته اما هنوز از میزان خسارات و مصدومین جدید خبری منتشر نشده است.
سخنگوی وزارت بلایای طبیعی هیات حاکمه افغانستان، ذخایر دارویی این کشور را برای رسیدگی به مصدومان زلزله اخیر این کشور ناکافی اعلام کرد و خواستار کمک جامعه بین‌المللی شد؛ در همین حال مقام های سازمان ملل نیز گفته‌اند که تنها راهبرد برای کمک به مردم افغانستان، گفت‌وگو با طالبان است. به گزارش ایرنا، محمد نسیم حقانی در گفت‌و‌گو با رویترز از پایان جستجو برای یافتن افراد زنده در منطقه کوهستانی جنوب شرق این کشور که تحت تاثیر زلزله قرار گرفته است، خبر داد.
ایران از نخستین کشورهایی بود که بعد از وقوع حادثه برای ارسال کمک به این کشور اعلام آمادگی کرد و دو هواپیما کمک‌های اولیه هم به افغانستان ارسال شد.علاوه بر این تیم ۱۸ نفره از امدادگران متخصص سازمان امداد و نجات هلال‌احمر ایران نیز از طریق هوایی به افغانستان اعزام شده است. کشورهایی چون قطر و ژاپن نیز برای اعزام نیرو و ارسال کمک‌های بشردوستانه به افغانستان اعلام آمادگی کرده‌اند. سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گفت: ایران در چند ماه گذشته بیش از ۳۰ محموله کمک‌های بشردوستانه برای مردم افغانستان ارسال کرده است.
مشکل افغانستان فقط زلزله و سیل نیست
افغانستان در شرایطی با مشکلات ناشی از زلزله و سیل روبه‌رو شده که این کشور از زمان در دست گرفتن قدرت از سوی گروه طالبان، مسایل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی متعددی داشته است. از همین رو به نظر می‌رسد این مشکلات از موانع مهم امدادرسانی به این کشور است. رامز الکبروف نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان روز پنجشنبه در نشست شورای امنیت با بیان اینکه زلزله فقط یکی از بحران‌هایی است که افغانستان با آن روبه‌روست، گفت‌و‌گو با طالبان را تنها راهبرد پیش رو برای کمک به مردم این کشور و تامین امنیت جهانی و منطقه‌ای اعلام کرد.او در عین حال، وضعیت حقوق بشر در افغانستان را همچنان نامناسب و قدرت را در انحصار طالبان ارزیابی کرد و افزود: در صورت بهبود نیافتن اقتصاد افغانستان، احتمال گسترش نزاع مسلحانه، افراط گرایی و مهاجرت بیشتر مردم در این منطقه وجود دارد. این مقام سازمان ملل، گفت‌وگو با طالبان در مورد دغدغه‌های دوجانبه مثل بهبود وضعیت اقتصادی، مین‌زدایی و مبارزه با مواد مخدر را در دسترس عنوان کرد.مسئول امداد رسانی سازمان ملل متحد هم روز پنجشنبه اعلام کرد حدود نیمی از گروه‌های امدادی در انتقال کمک‌های مالی به افغانستان با مشکل مواجه هستند.
مارتین گریفیتس، به شورای امنیت گفت: سیستم بانکی رسمی همچنان به مسدود کردن نقل و انتقالات مالی به افغانستان، به دلیل ریسک زیاد ادامه می دهد و این امر بر کانال‌های پرداخت تاثیر گذاشته و در زنجیره تامین اختلال ایجاد کرده است. سازمان ملل متحد تلاش کرده است سیستمی موسوم به تسهیلات مبادله بشردوستانه را راه‌اندازی کند تا میلیون‌ها دلار کمک را به پول افغانی تبدیل کرده و از بحران‌های اقتصادی افغانستان جلوگیری کند و تحریم‌های رهبران طالبان را دور بزند.
مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل هم در نشست شورای امنیت در مورد افغانستان با ابراز همدلی با مردم افغانستان و خانواده قربانیان زلزله اخیر در خوست افغانستان گفت: ما در این زمان سخت در کنار مردم افغانستان ایستاده‌ایم و تاکنون دو محموله هواپیمای کمک‌های بشردوستانه را به مناطق زلزله‌زده ارسال کرده‌ایم. به گزارش فارس او گفت: جمهوری اسلامی ایران در چند ماه گذشته بیش از ۳۰ محموله کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان ارسال کرده است.
سفیر ایران در ادامه با اشاره به تحولات افغانستان و اهمیت تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان گفت: نیاز مطلق به تشکیل یک حکومت فراگیر در افغانستان که نماینده واقعی جامعه چند قومیتی کشور باشد، کاملاً واضح است. مردم افغانستان از پیشینه‌های مذهبی و قومی مختلف، به ویژه نسل جوانی که در آینده رهبری افغانستان را بر عهده خواهند داشت، باید مطمئن باشند که در امور کشور خود حرفی برای گفتن دارند. این امکان‌پذیر نخواهد بود، مگر اینکه یک حکومت فراگیر ایجاد شود و توجه کافی به ساختارهای سیاسی و اجتماعی افغانستان مبذول شود که بتواند مردم را از هر طبقه از جمله قومیت‌ها، مردان، زنان و جوانان مشارکت دهد. با این حال، علیرغم درخواست‌های مکرر بین‌المللی، طالبان هنوز نتوانسته است تلاش‌های قابل توجهی برای تضمین فراگیری قومی و سیاسی واقعی حکومت انجام دهد. تشکیل یک حکومت فراگیر در افغانستان یک پیش نیاز و جزء حیاتی برای شناسایی بین‌المللی است. نماینده دائم کشورمان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان همسایه با افغانستان، در کنار مردم افغانستان ایستاده و از ظرفیت‌ها و منابع خود برای غلبه بر چالش‌هایی که در چهار دهه گذشته با آن‌ها مواجه بوده‌اند، استفاده کرده است. او گفت: ایران میزبان میلیون‌ها پناهنده بوده است که متاسفانه در ۴۰ سال گذشته کمترین کمک بین‌المللی را دریافت کرده‌اند. آخرین نمونه از تلاش‌های ایران، واکسیناسیون گسترده علیه کووید-۱۹ افغان‌های مقیم ایران بوده است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *