سایت خبری پیام ما آنلاین | گام‌های‌آرام حذف تدریجی یکبارمصرف‌ها

کانادا با وضع قوانین جدید به فهرست کشورهایی پیوست که با پلاستیک‌های یکبار مصرف مقابله می‌کنند

گام‌های‌آرام حذف تدریجی یکبارمصرف‌ها

وزیر بهداشت کانادا: فقط 8 درصد پلاستیکی که دور می‌ریزیم بازیافت می‌شود بیانیه سازمان صلح سبز: وضع مقررات یک گام مهم رو به جلو است، اما ما هنوز حتی در خط شروع مقابله با آلودگی پلاستیکی نیستیم





گام‌های‌آرام حذف تدریجی یکبارمصرف‌ها

۱ تیر ۱۴۰۱، ۰:۰۰

|پیام ما| جغرافیای سرزمین‌های ممنوعه برای پلاستیک‌ یکبار مصرف، هر روز بزرگ‌تر می‌شود. بعد از همه‌گیری کرونا که ممنوعیت‌های ظروف پلاستیکی را به حاشیه برد و به تولید زباله بیشتر دامن زد، این بار کانادا با وضع قوانینی جدید فروش، تولید و واردات برخی از پلاستیک‌های یکبار مصرف را ممنوع کرد. این ممنوعیت به دنبال اقدام مشابه در فرانسه در سال گذشته است. اینطور که مقامات کانادا گفته‌اند شرکت‌ها و کارخانه‌ها تا پایان سال دیگر اجازه تولید و واردات پلاستیک‌های یکبار مصرف را نخواهند داشت. کیسه‌های پلاستیکی خرید، ظروف بیرون‌بر و حلقه‌های نگهدارنده قوطی‌ها و بطری‌ها در کنار هم از جمله موارد ممنوع شده است که بر اساس قانون جدید فروش آنها در سال ۲۰۲۳ و صادرات آنها در سال ۲۰۲۵ ممنوع خواهد شد. با این همه بعضی سازمان‌های محیط زیستی می‌گویند با توجه به حجم تولیدی زباله‌های پلاستیکی در کانادا، این ممنوعیت‌ها کافی نیست.

 

دولت کانادا اعلام کرده در تلاشی گسترده برای مبارزه با آلودگی و تغییرات آب و هوایی، ساخت و واردات پلاستیک‌های یکبار مصرف «مضر» را تا پایان سال ممنوع خواهد کرد. اینطور که گاردین نوشته، دولت کانادا به عنوان بخشی از طرح ممنوعیت پلاستیک‌های یکبار مصرف، حذف تدریجی شش پلاستیک مضر را آغاز کرده است. این کشور قوانین نهایی خود را روز دوشنبه وضع کرد و نحوه اعمال ممنوعیت کیسه‌های پلاستیکی، نی، ظروف بیرون‌بر و سایر انواع پلاستیک‌های یکبار مصرف را مشخص کرد. بر این اساس ممنوعیت تولید و واردات کیسه‌های پلاستیکی، کارد و چنگال، نی و سایر اقلام از دسامبر ۲۰۲۲ اجرایی و فروش این اقلام از دسامبر ۲۰۲۳ ممنوع می‌شود.

همه‌گیری کرونا برای بسیاری از کشورها یک گام به عقب در بحران جهانی پلاستیک تلقی می‌شود. بر اساس یک مطالعه جهانی استفاده از ماسک‌های یکبار مصرف و تجهیزات حفاظت فردی منجر به افزایش شدید آلودگی شده است. چنان که حدود 8 میلیون تن زباله پلاستیکی مرتبط با بیماری همه‌گیر توسط 193 کشور ایجاد شد. این در حالی است که بسیاری از این زباله‌ها به اقیانوس‌ها سرازیر شده، زیست دریایی را مختل و سواحل را آلوده کرده است

ژان ایو دوکلوس، وزیر بهداشت فدرال گفته است: «فقط 8 درصد پلاستیکی که دور می‌ریزیم بازیافت می‌شود.» به گفته او در همین حال سالانه 43000 تن پلاستیک یک‌بار مصرف به محیط زیست راه پیدا می‌کند، به ویژه در آبراهه‌ها.
همچنین استیون گیلبولت، وزیر محیط زیست و تغییرات آب و هوا، در ساحلی در شهر کبک به دوکلوس پیوست تا متن قانونی نهایی را اعلام کند. اینطور که وبسایت دولت کانادا نوشته در 22 ژوئن 2022 (امروز) بخش دوم مقررات منع پلاستیک یکبار مصرف در Canada Gazette، منتشر خواهد شد. این مقررات، ساخت، واردات و فروش شش دسته از پلاستیک‌های یک‌بارمصرف را ممنوع می‌کند: کیسه‌های پلاستیکی، کارد و چنگال، ظروف خدمات غذایی ساخته‌شده یا حاوی پلاستیک‌های مشکل‌دار، حامل‌های نگهدارنده بطری‌ها، همزن و نی. البته استثنائاتی در این مقررات وجود دارد از جمله برای نی‌های انعطاف‌پذیر پلاستیکی که در فروشگاه‌ها و مراکز بهداشتی درمانی، تحت شرایط خاص، برای افرادی که به آن‌ها نیاز دارند، در دسترس باقی می‌مانند و همینطور مواردی که در پزشکی کاربرد دارد.
در این رابطه دولت دو سند راهنما منتشر کرده است: یکی برای کمک به کسب‌وکارها برای سازگاری با مقررات، و دیگری برای کمک به کسب‌وکارها و مردم در کانادا برای انتخاب جایگزین‌های پایدارتر برای پلاستیک‌های یکبار مصرف.
ممنوعیت ساخت و واردات این شش نوع کالا از دسامبر 2022 آغاز می‌شود و ممنوعیت فروش این اقلام، یک سال بعد. طبق یک خبرنامه دولتی، تا پایان سال 2025، این کشور صادرات را هم ممنوع خواهد کرد و «کانادا به اولین کشور در بین کشورهای همتا تبدیل خواهد شد که این کار را در سطح بین‌المللی انجام می‌دهد». سیشن (Cision) در گزارشی با اشاره به این قانون جدید نوشته است: «هیچکس دوست ندارد زباله‌های پلاستیکی را در پارک محلی، مسیر پیاده‌روی یا در خط ساحلی که بچه‌هایش در آن بازی می‌کنند ببیند. به همین دلیل است که دولت طرح جامعی را برای ممنوعیت پلاستیک‌های یکبار مصرف مضر و دور نگه داشتن آنها از محیط زیست پیش برده است.» بر اساس این گزارش طی دهه آینده، این «ممنوعیت پیشرو در جهان» منجر به حذف بیش از 1.3 میلیون تن زباله پلاستیکی سخت‌بازیافت و به طور کلی بیش از 22 هزار تن زباله پلاستیکی خواهد شد که معادل بیش از یک میلیون کیسه زباله پر از زباله است.
مقررات تازه چند استثنای دیگر هم دارد. خرده‌فروشان مجاز به فروش نی‌های انعطاف‌پذیر پلاستیکی یکبار مصرف در صورت بسته‌بندی در کنار ظرف نوشیدنی هستند. آنها همچنین مجاز به فروش بسته‌های 20 یا بیشتر نی یکبار مصرف هستند، البته تا زمانی که از دید مشتری دور باشد. علاوه بر این در مقررات جدید ممنوعیت بسته‌بندی‌های پلاستیکی برای کالاهای مصرفی وجود ندارد. با این همه کانادا وعده داده تا سال 2030 اطمینان حاصل شود که تمام بسته‌بندی‌های پلاستیکی حاوی حداقل 50 درصد محتوای بازیافتی هستند.
پیش از این در سال 2018، کانادا مسئولیت ایجاد منشور بین‌المللی مقابله و رفع آلودگی ضایعات پلاستیکی اقیانوس‌ها را برعهده داشت که تاکنون 28 کشور از جمله فرانسه، آلمان و کاستاریکا به آن پیوسته‌اند. این تعهد شامل اقداماتی برای کاهش مصرف پلاستیک و همکاری با صنایع برای افزایش نرخ بازیافت پلاستیک است.
دیروز واشینگتن‌پست هم در گزارشی نوشت: جاستین ترودو، نخست‌وزیر که اولین بار وعده داد پلاستیک‌های سخت‌بازیافت را در سال ۲۰۱۹ حذف کند، از این اقدام به عنوان تقویتی برای تلاش‌های کانادا برای مقابله با تغییرات آب و هوایی استقبال کرده و در توییتی نوشته است: «متعهد شدیم استفاده از پلاستیک‌های یک‌بار مصرف مضر را ممنوع کنیم و به این وعده عمل می‌کنیم.»
طبق آمار دولت کانادا، سالانه بیش از 15 میلیارد کیسه پلاستیکی و روزانه تقریباً 16 میلیون نی استفاده می‌شود، که این پلاستیک‌های یک‌بار مصرف بیشتر زباله‌های پلاستیکی موجود در سراسر سواحل کانادا را تشکیل می‌دهند.
استیون گیلبولت، وزیر محیط زیست و تغییر اقلیم، گفته است: «با این مقررات جدید، یک گام تاریخی رو به جلو در کاهش آلودگی پلاستیکی و تمیز نگه داشتن جوامع و مکان‌هایی که دوستشان داریم، برداشته‌ایم.»
اینها کافی نیست
همه‌گیری کرونا برای بسیاری از کشورها به عنوان یک گام به عقب در بحران جهانی پلاستیک از سوی کارشناسان محیط زیست تلقی می‌شود. بر اساس یک مطالعه جهانی که سال گذشته منتشر شد، استفاده از ماسک‌های یکبار مصرف و تجهیزات حفاظت فردی منجر به افزایش شدید آلودگی شده است. چنان که حدود 8 میلیون تن زباله پلاستیکی مرتبط با بیماری همه‌گیر توسط 193 کشور ایجاد شد. این در حالی است که بسیاری از این زباله‌ها به اقیانوس‌ها سرازیر شده، زیست دریایی را مختل و سواحل را آلوده کرده است.
سازمان صلح سبز کانادا (Green Peace) از اقدام اتاوا برای ممنوعیت پلاستیک یکبارمصرف استقبال کرده اما گفته این کشور باید کارهای بیشتری انجام دهد. سارا کینگ، رئیس کمپین اقیانوس‌ها و پلاستیک‌های گروه محیط ‌زیست این سازمان، در بیانیه‌ای گفته است: «وضع مقررات یک گام مهم رو به جلو است، اما ما هنوز حتی در خط شروع مقابله با آلودگی پلاستیکی نیستیم.» او اضافه کرد: «دولت باید با گسترش فهرست ممنوعیت‌ها و کاهش تولید کلی پلاستیک، به سرعت خود بیفزاید.»
از سوی دیگر بنیاد سیِراکلاب کانادا، یک موسسه خیریه محیط زیستی، از دولت کانادا خواست تا «اقداماتی سریع‌تر برای جلوگیری از موج آلودگی پلاستیکی» را اجرا کند. این سازمان اعلام کرد که فشار عمومی در حال افزایش است و پیشنهاد کرد که لیوان نوشیدنی، فیلتر سیگار و بسته‌های سرو تک‌نفره به فهرست کالاهای پلاستیکی ممنوعه اضافه شود.
اینها در حالی است که اعلام همگانی ممنوعیت‌ سبب بعضی نارضایتی‌ها شده است. «تورنتو استار» که رسانه‌ای محلی است این مواضع را پوشش داده و از اولیویه بوربو، معاون امور ملی رستوران‌های کانادا، اینطور نقل کرده است: «شما نمی‌توانید سوپ را در یک جعبه مقوایی قرار دهید. نمی‌توانید سیب‌زمینی سرخ کرده را توی دست مردم سرو کنید.» در حالی که اکثر صاحبان رستوران‌ها با ایده کاهش آلودگی موافق هستند، به گفته او مهلتی نیاز است تا به کسب‌وکارها اجازه دهد جایگزین‌هایی برای موارد ممنوع‌شده پیدا کنند. این در حالی است که یکی از مقامات فدراسیون تجارت مستقل کانادا گفته که جایگزین‌های غیرپلاستیکی گران‌تر و پیدا کردن آنها سخت‌تر است.

تلاش‌های جهانی برای یافتن راه‌های مقابله با موادی که تجزیه آن قرن‌ها طول می‌کشد ادامه دارد. کنیا، شیلی، بریتانیا و اتحادیه اروپا همگی ممنوعیت‌های مختلفی را برای کالاهای پلاستیکی یک‌بار مصرف وضع کرده‌اند. این در حالی است که ایالات متحده آمریکا، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های زباله‌های پلاستیکی در جهان شناخته می‌شود

مقابله با زباله‌ای که تجزیه آن سال‌ها طول می‌کشد
تلاش‌های جهانی برای یافتن راه‌های مقابله با موادی که تجزیه آن قرن‌ها طول می‌کشد ادامه دارد. کنیا، شیلی، بریتانیا و اتحادیه اروپا همگی ممنوعیت‌های مختلفی را برای کالاهای پلاستیکی یک‌بار مصرف وضع کرده‌اند. این در حالی است که همسایه کانادا، ایالات متحده آمریکا، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های زباله‌های پلاستیکی در جهان شناخته می‌شود.
سازمان ملل در اوایل سال جاری میلادی، پایه‌های یک معاهده الزام‌آور قانونی را برای کاهش زباله‌های پلاستیکی بنا کرد؛ معاهده جهانی برای «پایان دادن به آلودگی پلاستیکی» می‌تواند منجر به این شود که محدودیت‌هایی برای تولید پلاستیک ایجاد یا قوانینی برای استفاده از پلاستیک‌های قابل بازیافت وضع شود. با این حال، پیشنهاد این معاهده، از سوی صنایع نفت و پتروشیمی با فشار مواجه شده است. اگرچه این توافق تا سال ۲۰۲۴ کامل نخواهد شد اما می‌تواند یکی از مهم‌ترین تلاش‌ها برای مهار تغییرات آب و هوایی از زمان توافق پاریس در سال ۲۰۱۵ باشد.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *