پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مرگ سوال برانگیز دومین فرزند «ایران»

دومین توله‌یوزپلنگ سایت تکثیر توران، در مسیر 8 ساعته انتقال به تهران تلف شد

مرگ سوال برانگیز دومین فرزند «ایران»

«علیرضا شهرداری»، تیمارگر یوزها:‌ محل نگهداری از توله‌ها اتاقک 7 متری محیط‌بانی بود، محیط استریل نبود و برای نزدیک شدن به استاندارد تلاش کردیم|پیام ما| دومین توله‌یوز «ایران» هم تلف شد. طبق اعلام سازمان حفاظت محیط زیست، صبح دوشنبه بعد از مشاهده تغییراتی د





مرگ سوال برانگیز دومین فرزند «ایران»

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۰:۰۰

|پیام ما| دومین توله‌یوز «ایران» هم تلف شد. طبق اعلام سازمان حفاظت محیط زیست، صبح دوشنبه بعد از مشاهده تغییراتی در عادت دفع توله‌ها شده، دامپزشک متخصص «برای بررسی بیشتر و نظارت دامپزشکی» تصمیم به انتقال توله‌ها به «بیمارستان تخصصی دامپزشکی در تهران» گرفته و یکی از آنها در مسیر 8 ساعته توران تا تهران تلف شده است. معاون محیط زیست طبیعی که پیش از این علت مرگ اولین توله را چسبندگی مادرزادی ریه عنوان کرده بود، گفته دلیل تلف شدن توله دوم هم بعد از کالبدگشایی اعلام می‌شود. با این اتفاق نگرانی‌ها درباره سرنوشت سومین توله‌یوز که طی پروژه تکثیر در اسارت یوزپلنگ در توران متولد شده بود و همچنین «ایران»، یوزِ مادر بیشتر و انتقاداتی که پیش از این درباره روند نگهداری از یوزها مطرح شده بود پررنگ‌تر شده است. با این همه هیچ یک از مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست حاضر به توضیح به رسانه‌ها نیستند.

 

ایران ۱۱ اردیبهشت در مرکز تکثیر یوز آسیایی در سایت توران، با عمل سزارین ۳ توله به دنیا آورده بود و حالا فقط یک یوزپلنگ باقی مانده است. دومین توله یوزپلنگ روز دوشنبه تلف شده اما خبر بامداد سه‌شنبه به گوش کارشناسان و فعالان حوزه حیات وحش رسید. حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست درباره این اتفاق گفته است:‌ «صبح روز گذشته دامپزشک تیمارگر توله یوزها متوجه تغییر در عادت دفع آنها می‌شود که به فوریت موضوع توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان، به دامپزشکان گروه بیماری‌های دفتر حیات وحش منعکس و با هماهنگی دامپزشک متخصص داخلی دام کوچک از دانشکده دامپزشکی سمنان به محل نگهداری یوزها منتقل می‌شود و پس از معاینه نسبت به درمان آن اقدام می‌کند. پس از بررسی‌های انجام پذیرفته، با نظر دامپزشک متخصص، تصمیم بر این شد که توله‌ها برای بررسی بیشتر و نظارت دامپزشکی به یک بیمارستان تخصصی دامپزشکی در تهران منتقل شوند که متاسفانه یکی از توله‌ها در مسیر انتقال به تهران تلف شد.» به گفته او اکنون توله دوم به بیمارستان تخصصی دامپزشکی منتقل شد و تحت نظارت‌های دامپزشکی قرار دارد. این تمام توضیحی است که مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست درباره ماجرا داده‌اند. در حالی که ابهامات زیادی درباره این موضوع مطرح است، اکبری پاسخ به سوالات «پیام ما» را به نشست خبری روز یکشنبه موکول می‌کند.
در همین حال بعضی منابع دلیل مرگ توله دوم را لختگی و انباشت شیر در معده به دلیل غلظت نامناسب عنوان کرده‌اند. با این همه تولد سه فرزند «ایران» که پیش از این سبب شادمانی بسیار شده بود، با این روند، به افزایش ناامیدی انجامیده است.
حفاظت از توله‌ها در اتاقی 7 متری
منتقدان می‌گویند اتفاقی که رخ داده ثابت کرد هشدارهای پیشین کارشناسان گوش شنوایی نداشته است. پیش از این با مرگ اولین توله، مهدی نبی‌یان، کارشناس حیات وحش به «پیام ما» گفته بود که سلسله‌ خطاهای رخ داده نشان‌دهنده سردرگمی و بی‌تجربگی و نبود آمادگی برای تولد توله‌ها و برنامه تکثیر در اسارت یوز است. بعد از مرگ یکی از توله‌ها و انتشار فیلمی از شیوه ناصحیح شیردهی به توله‌ یوزهای ایران کارشناسان، سازمان محیط زیست یکی از تیمارگران یوزها را عوض کرد. علیرضا شهرداری که برای 6 روز تیمارگر داوطلب دو توله یوز بازمانده ایران بوده، دیروز در اینستاگرامش توضیحاتی درباره وضعیت نگهداری توله‌ها در روزهای نخست داد و گفت که حتی تیم حاضر، برای انجام عمل سزارین ایران آماده نبوده‌اند. توضیحات او بخشی از انتقادات کارشناسان را تایید می‌کند.
شهرداری در یک ویدیوی اینستاگرامی با انتقاد از پوشش دادن برخی اخبار مرتبط با این موضوع و پنهان کردن موارد دیگر گفت: «برای کمک به نگهداری از سه توله یوز در مسیر 8 ساعته توران بودم که خبر دادند یکی از توله‌ها تلف شده‌. آقای اکرامی، بعد از کالبدگشایی به به چسبندگی ریه اشاره کرد و گفت که در توله اول در نای توله شیر آسپیره کرده است. شرایط خیلی سختی بود، حفاظت از گونه‌ای با این اهمیت آن هم در حالی که یکی از آنها تلف شده. 12 شب کارم را شروع کردم. شیر و سرشیشه را باید تغییر می‌دادیم. توله‌ها ابتدا سرشیشه را قبول نمی‌کردند، چون سرشیشه اول انسانی بود.»
اما شرایط نگهداری از توله‌ها چطور بود؟ «در یک اتاق 9 متری نگهداری می‌شدند که پاسگاه محیط‌بانی است. محیط‌‌بان آنجا زندگی می‌کند. تنها تغییراتی که توانستم ایجاد کنم این بود که دیگر رفت و آمد آنجا نباشد. و گفتم فقط یک ملافه کفایت نمی‌کند. در فیلمی که محیط‌بانان گرفته بودند دیدم که حتی توله‌های دو روزه روی فرش هم رفته‌اند. شرایط نگهداری استاندارد نبود.»
شهرداری البته در گفته‌هایش تاکید کرد که با حضور او هم شرایط استاندارد نشده اما برای نزدیک شدن به استانداردها تلاش کرده است: «قطعا به اتاق ایزوله و افراد متخصص احتیاج داشتیم اما اینطور نبود. شاید آنها هم فکر نمی‌کردند که قرار است سزارین شود و اصلا پیش بینی نکردند. فکر می‌کردند زایمان ایران طبیعی خواهد بود.»
شهرداری در ادامه اضافه کرد:‌ «به من گفتند اختیار تام داری و هر چیزی نیاز داری تهیه می‌کنیم. همین کار را هم کردند. در آن 6 روز که آنتن موبایل هم نداشتم، از توله یوزها مراقبت کردم. و علاوه بر تغییر شیر، شیشه شیر و سرشیشه، برای تنظیم دما هم هیت‌پد گرفتیم و دما را استاندارد کردیم. شرایط استریل را تا حد ممکن رعایت کردیم و دستکش و ماسک خیلی جدی گرفته شد. ما تمام تلاشمان را کردیم و در مدتی که بودم شرایط بدی نبود. بهترین شرایط نبود اما خیلی خوب وزن گرفتند و اشتهایشان خوب بود. حتی چشم باز کردند و خواب خوب و تنفس عالی داشتند. روش دفعشان هم رعایت می‌شد اما گاهی به مشکل برمی‌خورد.»
به گفته شهرداری بعد از چند روز دکتر باستانی، به عنوان دامپزشک معرفی شد تا ناظر وضعیت باشد اما آنجا حضور نداشت چون با وجود دو محیط‌بان، در اتاق جایی برای او نبود. «در تمام این زمان بارها و بارها درباره زاویه شیردهی، دما و نوع دفع با وسواس بسیار زیاد به محیط‌بانان توضیح میدادم تا بدانند موضوع بسیار جدی است. حتی به دامپزشک قبلی و بعدی که آمد هم توضیح دادم اما ناچار بودم که به سفر بروم. در آن سفر پیام دادم و بارها وضعیت را پرسیدم. اما دیروز که پرس و جو کردم، پیامم را دیدند و جوابی ندادند.»
این گفته‌ها در حالی است که پیش از این نیز انتقاداتی درباره نبود تجهیزات و امکانات بهداشتی در سایت توران مطرح شده بود و بعد از مرگ اولین توله، بهرام ظاهری، مدیر کل محیط زیست استان سمنان به «پیام ما» گفته بود: «برای تکثیر و زایش این گونه، پیش از همه تمامی امکانات لازم و پیش‌بینی‌ها را در نظر گرفتیم و در عرصه میدانی، در محیطی صحرایی، متخصصان جمع شدند و شرایط را پایش کردند. اینجا با شرایط بیمارستانی داخل شهرستان متفاوت است و این کار بزرگ با تمامی امکانات موجود در کشور انجام شد.»
پنهان‌کاری دلیل مرگ توله‌ها بود
شهرداری از سوی دیگر درباره علت مرگ توله‌ها گفت: «مهم‌ترین دلیل اصلی مرگ توله‌ها را پنهانکاری می‌دانم. این یکی از مخرب‌ترین است. اگر مشکلی وجود دارد باید از متخصصان بخواهیم که بیایند و همراهی کنند. افراد توانمند کنار این کار بزرگ نبودند. حضور یک نفر برای این کار کافی نبود.»
او ادامه داد: «شاید اگر من هم آنجا حضور داشتم این اتفاق می‌افتاد اما حرف من این است که باید گروهی از متخصصان در ماجرا دخالت می‌کردند. یکی از موضوعات دیگر این بود که از اول که از من خواستند به آنجا بروم، گفتند هیچ عکس و فیلمی نگیرید. من داوطلبانه به توران رفته بودم و این محدودیت خوشایند نبود. حالا امیدوارم دلیل درست تلف‌شدن توله‌یوز را توضیح دهند، توله سوم زنده بماند و حال ایران هم خوب باشد. امیدوارم وضعیت یوزها در طبیعت خوب باشد چون یک توله یوز که به طبیعت اضافه شود، بهتر از 20 توله یوز در اسارت است.»
گفته‌های شهرداری که یکی از تیمارگران یوزها بوده نشان می‌دهد برنامه‌ریزی درستی صورت نگرفته است. حالا منتقدان از سازمان حفاظت محیط زیست می‌خواهند درباره پروژه تکثیر در اسارت یوز آسیایی اطلاع‌رسانی کنند و به انتقادات و نقص‌های مطرح شده پاسخ دهند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

تشویق مردم به کاهش استفاده از کیسه‌های پلاستیکی ادامه دارد

تشویق مردم به کاهش استفاده از کیسه‌های پلاستیکی ادامه دارد

تغییر اقلیم؛ بحران جدید بناهای تاریخی

در سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی مطرح شد

تغییر اقلیم؛ بحران جدید بناهای تاریخی

اهمیت تاثیر تغییر اقلیم بر سلامت و ایمنی کارگران

رئیس انجمن متخصصین بهداشت حرفه‌ای مطرح کرد

اهمیت تاثیر تغییر اقلیم بر سلامت و ایمنی کارگران

تامین ۲۰ درصد برق مصرفی ادارات از نیروگاه‌های تجدیدپذیر

معاون استاندار تهران خبر داد

تامین ۲۰ درصد برق مصرفی ادارات از نیروگاه‌های تجدیدپذیر

لزوم ممنوعیت توزیع کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌ها

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌زیست مطرح کرد

لزوم ممنوعیت توزیع کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌ها

وقوع رگبار باران در مناطق نیمه شرقی کشور

وقوع رگبار باران در مناطق نیمه شرقی کشور

بند خاکی روستای «سالک‌آباد» شکسته شد

مدیرعامل هلال‌احمر خراسان‌جنوبی

بند خاکی روستای «سالک‌آباد» شکسته شد

پساب‌ها، مشکل اصلی شهرهای ساحلی است

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان «نور»:

پساب‌ها، مشکل اصلی شهرهای ساحلی است

عکاسی به قیمت جان پرندگان

«پیام ما» باید و نبایدهای فعالیت عکاسان و تصویربرداران در فصل زادآوری پرندگان را بررسی می‌کند

عکاسی به قیمت جان پرندگان

باستان‌شناسِ حکیم

تأملی بر اندیشه‌های «حکمت‌الله ملاصالحی»

باستان‌شناسِ حکیم

نظر کاربران

نرگس روحاتی

سلام آقای سردبیر شماا روزنامه وزینی در مورد محیط زیست هستید با شبکه من و تو تفاوت دارید اگر می‌خواهید در مورد یوزها بگویید از دامپزشکان که قبل امتحان پس دادند و الان در مسند تحقیق و استادی هستند بپرسید قبلا تلفن به خانم جودکی دادم دکتر علی تقی پور لستاددانشگاه آزاد کرج که ببرها را او نجات داد واز خانم مارکر در مرکز تحقیقات تانزانیا پرسش کنید که آموزشی هم باشد اصلا باید از اول این کار را میکردید امیدوارم خبر نگارانی که کاملا تسلط به زبان انگلیسی داشته باشند داشته باشید با باغ وحش شیکاگو به گفتگو بنشینید. شما فقط بلندگوی آن معماریان ملعون که ۵ سال پولهارا خورد و با بیسوادی پدر رحم آن یوز ماده را درآورد و فقط قصد تبلیغاتی داشت نه تنها اینجا روی یوز بلکه روی آن میمون و بسیاری از حیوانات پارک ارم و پارک پردیسان خدا میداند چقدر عقاب طلایی حواصیل و میش را به اصطلاح کشت و یوتانایز نامگذاری کرد آنقدر که از همه جا بیرونش کردند این آقای شهرداری هم بیشتر برای تبلیغات رفته بود بعد که دید آنتن قطع است آنجا را ترک کرد معلوم است که عشق این کار را ندارد و تازه توقع بیجا دارد وبا وقاحت اعلام می‌کند که شرط گذاشتند عکس و تصویر نگیرید اگر سپاه وارد می‌شد هم می‌توانست همینجور گنده گویی کند؟؟یک پروژه تحقیقاتی صد البته که می‌بایست بدون سرو صداو جو سازی باشد این در مورد تمام مسائل مصداق دارد چرا نویسنده های شما آقای مهدی نبیان را اینهمه بزرگ می‌کنند نمی‌دانم چرا ؟؟؟ ایشان اصلا صلاحیتی ندارد که در مورد حیات وحش ابراز عقیده کند من قبل مفصل به خانم جودکی توصیح دادم و تلفن بسیاری از اساتید را دادم امیدوارم رسالت مطبوعاتی خودرا بهتر به سرانجام برسانید و دیگر از این مصاحبه های یکطرفه با کسانی که فقط قصد تبلیغاتی دارند دوری کنید روزنامه شما روزنامه وزینی است پس آنرا بالنده تر کنید کارشناسان حات وحش ما که در مورد حیات وحش تجربه داشتند یا درزندان است مثل هومن جوکار یا در خارج از ایران هستند مثل علی گلشن و یا فرهای تیا و پ...و...وبسیاری دیگر که الان نامشان را از یاد بردم یشنهاد میدهم یک خبرنگار را به سمنان بفرستید با اساتید دامپزشک دانشکده دامپزشکی سمنان همچنان دکتر نوشین عزاله لستاد جراحی دانشکده دامپزشکی سمنان گفتگو کند با آقای دکتر عابدی استاد جراحی دانشگاه آزاد که کلی سابقه جراحی روی شیروانی خرس وپلنگ دارد و دکتر دهقانی استاد جراحی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهر آن و دکتر تقی پور حضوری گفتگو کنید با دکتر ال داوود استاد دامپزشکی دانشگاه تهران و رئیس انجمن حمایت حیوانات که عصو جامعه جهانی حیات وحش نیز عست و ق یب ۱۸ سال ریس انجمن حمایت حیوانات ایران اعم از شهری و عیر شهری بود نظرخواهی کنید با دکتر جوالچی که معاون او بود و همچون او ۱۸ سال در کوران راه بود با دکتر شکیبا دامپزشک در استان گلستان که تجربیاتی دارد گفتگو کنید آقای دکتر باستانی شاگرد اول برد تخصص داخلی در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران لست و دکتری بسیار دلسوز و حاذق است خود دکتر اکرامی که تمام سواد و تجربه و شرف هوش خود را در این پروژه گذاشته و فوق تخصص مامایی واستاد دانشگاه چالوس است چرا صحبتی در میان نیست امیدوارم که در مورد یوز مصاحبه های وزین نویسنده های شما را شاهد باشیم با سپاس دکتر نرگس روحانی انجمن ارزیابی دکتر مخدوم

نرگس روحاتی

سلام آقای سردبیر ما روزنامه وزینی در مورد محیط زیست هستید با شبکه من و تو فرث دارید اگر می‌خواهید در مورد یوزها بگویید از دامپزشکان که قبل امتحان پس دادند و الان در مسند تحقیقو استادی هستند بپرسید قبل تلفن به خانم جودکی دادم دکتر علی تقی پور لستاددانشگاه آزاد کرج که ببرها ا او نجات داد واز خانم مارکر در مرکز تحقیقات تانزانیا پرسش کنید که آموزشی هم باشد اصلا باید از اول این کار را نیکردید امیدوارم خب نگارانی که کاملا تست به زبان انگلیسی داشته باشند داشته باشید با باغ وحش شیکاگو به گفتگو بنشینید. شما فقط بلندگوی آن معماریان ملعون که ۵ سال پولدارا خورد و با بیسوادی پدر رحم آن یوز ماده را درآورد و فقط قصد تبلیغاتی داشت نه تنها اینجا روی یوز بلکه روی آن میمون و بسیاری از حیوانات پارک آرم و پارک پردیسان خدا نیداند چقدر عقاب طلایی حواصیل و میش را به اصطلاح کشت و یونانیان نامگذاری کرد آنقدر که از همه جا بیرونش کردند این آقای شهرداری هم بیشتر برای تبلیغات رفته بود بعد که دید آنتن قطع است آنجا را ترک کرد معلوم است که عشق این کار را ندارد و تازه توقع بیجا دارد وبا وقاحت اعلام می‌کند که شرط گذاشتند عکس و تصویر نگیرید اگر سپاه وارد می‌شد هم می‌توانست همینجور گنده گویی کند؟؟یک پروژه تحقیقاتی صد البته که می‌بایست بدون سرو صداو جو سازی باشد لین در مورد تمام مسائل مصداق دارد چرا نویسنده های شما آقای مهدی نبیان را اینهمه بزرگ می‌کنند نمی‌دانم چرا ایشان اصلا صلاحیتی ندارد که در مورد حیات وحش ابراز عقیده کند من قبل مفصل به خانم جودکی توصیح دادم و تلفن بسیاری از اساتید را دادم امیدوارم رسالت مطبوعاتی خودرا بهتر به سرانجام برسانید و دیگر از لین نصاحبهدهای یکطرفه با کسانی که فقط قصد تبلیغاتی دارند دوری کنید روزنامه شما روزنامه وزینی است پس آنرا بالنده تر کنید کارشناسان حات وحش ما که در مورد حیات وحش تجربه داشتند یا درزندان است نثل هومن جوکار یا در خارج از ایران هستند مثل علی گلشن پیشنهاد میدهم یک خبرنگار را به سمنان بفرستید با اساتید دامپزشک دانشکده دامپزشکی سمنان گفتگو کند با آقای دکتر عابدی استاد جراحی دانشگاه و دکتر دهقانی استاد جراحی دانشکده دامپزشکی دانشگاه ته آن و دکتر تقی پور حضوری گفتگو کنید با دکتر ال داوود لستاد دامپزشکی و رئیس انجمن حمایت حیوانات که عصو جامعه جهانی حیات وحش نیز عست و ق یب ۱۸ سال ریس انجمن حمایت حیوانات ایران اعم از شهری و عیر شهری بود نظرخواهی کنید با دکتر جوالچی که معاون او بود و همچون او ۱۸ سال در کوران راه بود با دکتر شکیبا دامپزشک در استان گلستان که تجربیاتی دارد صگفتگو کنید آقای دکتر باستانی شاگرد اول بدرد تخصص داخلی در دانشکده دامپزشکی لست و دکتری بسیار دلسوز و حاذق است خود دکتر اکرامی که تمام سواد و تجربه و شرف هوش خود را در این پروژه گذاشته چرا صحبتی در نیان نیست امیدوارم که در مورد یوز مصاحبه های وزین نویسنده های شما را شاهد باشیم با سپاس دکتر نرگس روحانی انجمن ارزیابی دکتر مخدوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *