سایت خبری پیام ما آنلاین | خسته از وعده‌های فراموش شده

مقابله اهالی سراوان با ماشین‌های حمل زباله به یک هفته رسید

خسته از وعده‌های فراموش شده





خسته از وعده‌های فراموش شده

۳۰ فروردین ۱۴۰۱، ۰:۰۰

|پیام ما| از یک هفته قبل تا امروز، اهالی روستای سراوان در استان گیلان، هنوز پای حرف خود مانده‌اند و به هیچ یک از ماشین‌های حمل زباله اجازه گذر و رسیدن به سایت زباله سراوان را نداده‌اند. آنها بیش از سه دهه است که درگیر این سایت زباله و دل جنگل‌اند و تاکنون هم صحبت‌ها و جلسات مسئولان به جز وعده و وعید برایشان چیزی نداشته. اهالی سراوان در صحبت‌هایی که چند روز گذشته با «پیام ما» داشتند گفتند از وعده خسته‌اند و دیگر اجازه نمی‌دهند زباله به دل جنگل ریخته شود و اینبار مصمم‌اند. ماجرای جانمایی سایت جدید زباله و آوردن دستگاه زباله‌سوز هم تاکنون بی‌نتیجه مانده است. این درحالی است که فرمانداری گیلان به سراوانی‌ها قول داده بود تا پایان آبان سال 98 مشکل این سایت حل شود و دیگر زباله‌ای به این منطقه نیاید. اما آنطور که محلی‌ها می‌گویند با رایزنی و گرفتن مزایا توسط برخی از اعضای شورای قبل روستای سراوان این قول عملی نشد و قرار شد تا پایان سال 1401 این سایت ساماندهی شود. اما مردم می‌گویند این بار هم وعده است و دیگر خودشان نمی‌گذارند هیچ ماشینی برای ریختن زباله به دل جنگل برود.
تجمع و ایستادگی مردم سراوان در هفته گذشته بالاخره عاملی شد تا برخی از مسئولان نسبت به آن واکنش نشان دهند. فرماندار رشت، دیروز با حضور در این منطقه از مردم خواست تا برای حل مشکل صبوری کنند. حمیدرضا امام پناهی به ایرنا گفت: «دیشب از طرف استاندار برای دومین بار برای شنیدن حرف‌های مردم سراوان رشت در منطقه حضور یافتم و دغدغه مردم را از نزدیک شنیدیم. از مردم خواستیم تا نماینده‌ای را برای برگزاری جلسه‌ای در استانداری با حضور کارشناسان و مدیران مربوطه انتخاب کنند که البته تاکنون نماینده‌ای معرفی نشد.» او در ادامه گفت که مسئولان گذشته در سنوات قبل وعده‌هایی را برای حل مشکل سراوان به مردم منطقه داده‌اند که عدم تحقق آنها امروز منجر به بی‌اعتمادی مردم شده است.
او با اشاره به بازدید احمد وحیدی، وزیر کشور در سفر هیات دولت به گیلان در بهمن 1400 از محل دفن زباله و با توجه به تاکیدات او که باید ۲ کار اساسی برای رفع مشکل انجام شود، افزود: «ابتدا اینکه ظرفیت شرکت کودآلی از ۲۵۰ تن به هزار تن برسد و تفکیک انجام شود ضمن اینکه با راه‌اندازی زباله‌سوز دفن زباله را نداشته باشیم.»
این در حالی است که اسفند پارسال و بعد از سفر هیئت دولت به این منطقه، اسدالله عباسی، استاندار گیلان گفته بود: «از همین فردا برای رفع مشکل دفن زباله در سراوان رشت حرکت جهادی باید صورت گیرد.» او همچنین تاکید کرده بود که «هر چه در توان دارید به کار گیرید، صاحبان اندیشه و ایده را برای رفع مشکل فراخوان دهید، ضمن اینکه به دنبال پهنه و گزینه‌های دیگری برای دفن زباله نباشیم تا دردسرهای دیگر پیش نیاید» اما نه کاری جهادی انجام گرفت و نه از جانمایی مکان جدید خبری شد.
پروژه زباله‌سوز سراوان هم تاکنون و بر اساس گفته مسئولان فقط 20 درصد پیشرفت داشته و این در حالی است که پروژه راه‌اندازی زباله ‌سوز در ساری همزمان با رشت کلید خورد و حالا به بهره‌برداری رسیده است.
مردم سراوان در حالی برای چندمین بار دست به تجمع اعتراضی زده‌اند که قد زباله‌های جمع‌ شده در جنگل به صد متر رسیده و آنها سال‌هاست از بیماری‌های پوستی و گوارشی عجیبی رنج می‌برند. از سوی دیگر در حالی رسیدگی به وضعیت سراوان از آبان 98 به پایان سال 1401 موکول شده که عده‌ای از مردم این روستا، دلیل آن را توافق غیراخلاقی تعدادی از اعضای روستای سراوان با مسئولان می‌دانند. آنها می‌گویند در عوض گرفتن امتیازاتی برای معدن موجود در منطقه که معدنی کوهی بود و با این امتیازات برداشت از رودخانه سفیدرود که برای این معدن غیرقانونی است عملی شد، کار رسیدگی به سایت زباله سراوان به تعویق افتاده است.
اهالی سراوان حالا هر شب مراسم افطاری در ورودی سایت برگزار می‌کنند و اهالی روستا در کنار افرادی که برای جلوگیری از عبور ماشین‌های حمل زباله آنجا نگهبانی می‌دهند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *