سایت خبری پیام ما آنلاین | جلوی احداث پتروشیمی میانکاله را بگیرید

در نامه ۳۰۵ عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها به رهبر انقلاب مطرح شد

جلوی احداث پتروشیمی میانکاله را بگیرید





۲۴ فروردین ۱۴۰۱، ۱۲:۳۴

۳۰۵ نفر از اعضای هیئت علمی و استادان دانشگاه با امضای نامه‌ای خطاب به رهبرانقلاب‌اسلامی خواستار مداخله ایشان در توقف طرح احداث پتروشیمی میانکاله شدند. اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های مختلف کشور در نامه‌ای که یک پیوست فنی نیز دارد خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای نوشته‌اند: نظر به درایت و دلسوزی حضرتعالی و با عنایت به موارد معروض شده، امضا کنندگان این نامه از محضر آن مقام درخواست دارند دستور توقف اجرای طرح پتروشیمی میانکاله و توجه به قابلیت‏ها و محدودیت‏های طبیعی این منطقه مهم زیستی در برنامه‏ریزی و اجرای هر گونه طرح اقتصادی و توسعه‏ای را صادر فرمایید. این نامه همچنین به روسای سه قوه رونوشت شده است. اعضای هیئت علمی دانشگاه‌هایی چون دانشگاه تهران، مازندران، گلستان، شهید بهشتی تهران، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، دانشگاه تربیت مدرس تهران، دانشگاه چابهار، دانشگاه حکیم سبزواری، دانشگاه شهرکرد، دانشگاه آزاد اهواز، دانشگاه بوعلی سینا همدان، دانشگاه خیلج فارس و دانشگاه کرج ۳۰۵ نفری هستند که این نامه را امضا کرده‌اند. در بخشی از این نامه آمده است : ابلاغ سیاست‏های کلی نظام در حوزه محیط زیست توسط حضرتعالی در سال 1394 بارقه امید را در دل تمام دوستداران این آب و خاک برافروخت که نگاه جامع عالی‏ترین مقام کشور به محیط زیست و الزام کلیه قوا به رعایت سیاست‏‌های حافظ آن بی‌‏تردید به حفاظت و صیانت مبتنی بر دانش و خرد از منابع ارزشمند طبیعی کشور خواهد انجامید و مانع قدرتمندی در برابر دست‌اندازی‌‏ها و زیاده‌خواهی‏‌ها ایجاد خواهد شد.
امضا کنندگان نامه تقاضای جلوگیری از ساخت پتروشیمی میانکاله از رهبر در بخش دیگری از نامه خود آورده‌اند: مصائبی که در سال‏های اخیر بر سر محیط زیست بی‏دفاع کشور آمده است نشان می‏دهد همچنان که کشور در حوزه‏های مختلف سیاسی و اقتصادی و اجتماعی در معرض تهدیدات و دسیسه چینی‏های متفاوت قرار دارد در زمینه محیط زیست نیز بی‏دفاع تر و مظلوم تر از سایر بخش‏ها آماج آسیب‏های متعدد است. دردناک ترین بخش ماجرا این است که زخم‏هایی که شاهد رشد بی‏رویه آنها بر پیکر محیط زیست کشور هستیم در مواردی نه از سوی دشمن نقشه پرداز خارجی بلکه از سوی فرزندان ناآگاه این سرزمین و به قصد خدمت وارد می‏شوند.اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در نامه‌ خود به رهبر انقلاب یادآور شدند: در حالی که بیش از 90 پروژه پتروشیمی ناتمام در کشور به حال خود رها شده و 40 مورد از مجوزهای احداث آن به دولت قبل برمی‏گردد، متاسفانه در واپسین روزهای اسفند سال گذشته در اقدامی عجولانه و با استفاده از سکوت خبری نوروز 1401 کلنگ پروژه‏ای فاقد مجوزهای لازم تحت عنوان پتروشیمی مازندران (پتروشیمی میانکاله) در مرتع حسین آباد واقع در ذخیره‏گاه جهانی زیست‏کره میانکاله بر زمین زده شد. در بخش دیگری از این نامه تأکید شده است : از آنجا که در طرح آمایش استان مازندران زمین‏های در نظر گرفته شده برای استقرار واحد مورد نظر جزو اراضی مرغوب درجه 2 کشاورزی تعیین شده است، احداث این مجتمع با کاربری‏های نهایی طرح آمایش استان و همچنین سیاست‏های مصوب واگذاری اراضی موصوف به بانک زمین تطابق ندارد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

جمشید منصوری

مشکل تنها یکی دوتا نیست. مساله اینست که این منطقه اگر اکنون سرپاست و طبیعتش دست نخورده است به دلیل حفاظت طولانی مدتی است که در آن اعمال شده ولی کافی است تردد و سر وصدای ماشین آلات سنگین در آن صورت گیرد فقط در چندروز باعث تخریب و از بین رفتن دست‌آوردهای چندین دهه حفاظت شده واین دستآوردد طبیعت و حفاظت از بین خواهد رفت . حالا چه آبدار باشد چه خشک شود. اگر به ز ور در ایران آنرا ازبین ببریم آیا از نظر جهانیان و کنوانسیون رامسر بخاطر این تخریب شرمنده نخواهیم بود. چرا حتی یکبار حاضر به گوش دادن به نظر کارشناسان و متخصصین نیستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *