پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ورود واکسن گریزها به مترو تهران ممنوع می‌شود

سیاست‌های مقابله با مخالفان واکسیناسیون کرونا جدی‌ شد

ورود واکسن گریزها به مترو تهران ممنوع می‌شود





ورود واکسن گریزها به مترو تهران ممنوع می‌شود

۲۱ بهمن ۱۴۰۰، ۰:۰۰

پیام ما / مترو تهران ورود واکسن گریزها به مترو را ممنوع کرده است. اقدامی که ابتدای پاییز امسال یکی از اعضای ستاد ملی کرونا وعده آن را داده بود و گفته بود زندگی برای واکسن گریزها سخت‌تر می‌شود زیرا ورود آن‌ها به مترو و بانک ممنوع می‌شود. اولتیماتوم مسئولان ستاد ملی کرونا ۵ ماه بعد به وقوع پیوسته است و حالا مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران اعلام کرده است که ورود آن‌هایی که واکسن نزدند به متروی تهران ممنوع است. مدتی پیش هم سازمان تاکسیرانی اعلام کرد که رانندگانی که واکسن نزدند از کار کردن محروم می‌شوند. در کشورهای دیگر نیز برای مخالفان واکسن علاوه بر اقدامات تشویقی، اقدامات تنبیهی لحاظ شده است.

مهدی شایسته‌اصل، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه دیروز در گفت‌وگو با صداوسیما از مصوبه تازه ستاد ملی کرونا و قرارگاه مقابله با کرونای وزارت کشور خبر داد. مصوبه‌ای که می‌خواهد محدودیت‌های ویژه برای پیشگیری و کنترل امیکرون لحاظ کند. شایسته اصل گفت: از هفته گذشته با جدیت و حساسیت بیشتری از ورود افراد فاقد ماسک به ایستگاه و واگن های مترو جلوگیری شده است و ماموران افراد فاقد ماسک را به محل‌های فروش ماسک هدایت می‌کنند.
شایسته اصل افزود: در آینده نزدیک با راه اندازی سامانه ایران من، افراد واکسن نزده از طریق کارت‌های بلیط مترویشان و حتی با تهیه خرید بلیط‌های عادی شناسایی و از ورودشان به محدوده ایستگاه و سکوها ممانعت به‌عمل می‌آید.در ایستگاه‌های منتخب همچنان کار تزریق واکسن صورت می‌پذیرد و افرادی که تاکنون واکسن نزده‌اند برای بهره‌مندی از خدمات مترو حتما باید واکسن بزنند.
شایسته اصل گفت: مسافران واکسن‌گریز و یا کسانی که مبتلا به کرونا هستند کد ملی و نامشان از طریق سامانه «ایران من» برای شرکت بهره‌برداری مترو ارسال می‌شود و با اتصال این سامانه به سامانه فروش بلیت مترو این افراد امکان تردد در مترو را نخواهند داشت .
مدیر‌عامل مترو تهران تاکید کرد: تا هفته آینده به دستور وزیر کشور و استاندار «سامانه ایران من» به سامانه فروش بلیت متصل می‌شود.
شایسته اصل همچنین با بیان اینکه در خصوص هواسازها هم اقدامات خوبی آغاز شده است گفت: فیلترهای هپا، اولپا در داخل قطارهای مترو استفاده شده است تا هوا را فیلتر و هوای پاک در محیط دمیده شود. همچنین روش‌های ضد عفونی به روش کلد پلاسما یا پلاسمای سرد، اوزون، مواد ضدعفونی نانو سیلور در برخی خطوط و ایستگاه‌ها به صورت پایلوت در حال استفاده است و اگر نتیجه بخشی خوبی داشته باشد آن را برای سایر ایستگاه‌ها استفاده می‌کنیم.
اواخر تابستان امسال نیز خبرهایی از محدودیت رانندگان تاکسی مخالف واکسیناسیون منتشر شد. مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی کشور به ایلنا گفته بود که واکسیناسیون برای رانندگان اجباری است: از آنجایی که رانندگان قرار است در حوزه عمومی کار کنند لذا موضوع اجباری شدن تزریق واکسن باید رخ می‌داد. این موضوع توسط سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به سراسر شهرداری‌های کشور ابلاغ شده است تا رانندگانی که بدون دلیل پزشکی واکسن نمی‌زنند، حتما محدودیت‌هایی را برای آن‌ها در نظر بگیرند و پروانه فعالیت آن‌ها را تمدید نکنند. مکاتبات انجام شده و در شهرها در حال اجرا است.
این درحالیست که معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی شهر تهران بهمن امسال در گفت‌وگو با ایسنا تاکید کرده بود که از فعالیت رانندگان تاکسی که واکسن نزدند، ممانعت به عمل می‌آید. امیر هنجن با بیان اینکه براساس ابلاغ ستاد ملی مقابله با کرونا و همچنین هماهنگی صورت‌گرفته با وزارت کشور، رانندگان تاکسی می‌بایست با مراجعه به سایت salamat.gov.ir نسبت به دریافت تصویر کارت واکسن دیجیتال دارای QR کد اقدام کنند، گفت: رانندگان می‌بایست تصویر کارت واکسن خود را بر روی شیشه جلوی تاکسی، در قسمت پایین سمت راست نصب کنند.
او با بیان اینکه پیرو آخرین تطبیق اطلاعات صورت پذیرفته در سامانه مدیریت هوشمند کرونا مشخص شد که از حدود ۸۰ هزار راننده تاکسی شهر تهران، ۴۶۲۰ نفر هنوز واکسن تزریق نکردند که به این افراد اطلاع‌رسانی لازم و ابلاغ پیامکی صورت پذیرفته و از آنها خواستیم هرچه سریعتر نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند، گفت: در غیر این صورت ضمن اعمال محدودیت سیستمی انجام شده، از فعالیت‌شان در سطح شهر نیز جلوگیری به عمل می‌آید و محدودیت‌های اعمال شده برای این افراد تا زمان ارائه مدارک واکسیناسیون خود به دفاتر هماهنگی امور اداری تاکسیرانی ادامه خواهد داشت. معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی شهر تهران با تاکید بر اینکه رانندگان تاکسی از ابتدای بهمن ماه فرصت داشتند که نسبت به الصاق کارت واکسیناسیون خود اقدام کنند، افزود: از نیمه بهمن ماه برای تمامی تاکسیران ها نصب کارت واکسیناسیون دارای کیو آر کد الزامی است و در صورت عدم نصب آن بر روی شیشه تاکسی، عوامل نظارتی سازمان، نسبت به ثبت تخلف تاکسیران و جلوگیری از فعالیت اقدام می‌کنند.
سیاست‌های مقابله با واکسن گریزان در کشورهای دیگر نیز با جدیت دنبال می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که کشورهای عربی، دسترسی مخالفان واکسن به مراکز خرید را محدود کرده‌اند. در فرانسه واکسن گریزان نمی‌توانند در رستوران‌های سربسته غذا بخورند و از ورود آن‌ها به سینما و تئاتر و فضاهای سربسته نیز ممانعت می‌شود. در بعضی کشورها که آمار واکسن گریزان بیشتر است اما دولت‌ها سیاست‌های تشویقی در پیش گرفته‌اند، ایسنا در همین رابطه نوشته است که در آمریکا، رئیس جمهوری این کشور پیشنهاد جایزه ۱۰۰ دلاری به کسانی که حاضر به دریافت واکسن کرونا می‌شوند را ارائه داده است. شرکت‌های هند هم هدیه و پیشنهادهای تشویقی در نظر گرفته‌‌اند و در برخی فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و مراکز هند، برای افرادی که واکسینه شده‌اند تخفیف در نظر گرفته می‌شود.
همچنین تعدادی از شرکت‌های مالزیایی به کارمندان واکسینه شده خود بسته‌های مالی می‌دهند و تعدادی دیگر آن‌ها را به سفر و تعطیلات با هزینه شرکت می‌فرستند. همچنین دولت کره‌جنوبی نیز برای افراد و سالمندان واکسینه شده، استفاده از استخرهای شنای عمومی را آزاد کرده است. در این کشور همچنین وعده‌های غذایی رایگان به دارندگان کارت واکسیناسیون کرونا ارائه می‌شود و درهای مراکز رفاهی و اجتماعی به روی سالمندانی که هر دو دوز واکسن دریافت کرده‌اند، باز است.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

مریم

نه به واکسن اجباری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *