پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | از استارتاپ‌های گردشگری حمایت می‌کنیم

معاون گردشگری کشور در نشست خبری پانزدهمین نمایشگاه گردشگری و سی و پنجمین نمایشگاه صنایع دستی:

از استارتاپ‌های گردشگری حمایت می‌کنیم

محمودیان، معاون صنایع دستی کشور: حضور پررنگ شهرها و روستاهای ملی و جهانی صنایع‌دستی یکی از ویژگی‌های این دوره از نمایشگاه است





از استارتاپ‌های گردشگری حمایت می‌کنیم

۶ بهمن ۱۴۰۰، ۰:۰۰

پس از دو سال سکوت و رکود، نمایشگاهی با حضور فعالان صنایع دستی و گردشگری از نهم بهمن ماه در تهران آغاز به کار خواهد کرد. پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و سی و پنجمین نمایشگاه ملی صنایع دستی به طور همزمان در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران، به ارائه و معرفی ظرفیت‌های این دو بخش خواهند پرداخت. در نشستی که دیروز معاونان گردشگری و صنایع دستی و مدیران این حوزه با رسانه‌ها داشتند، به انتقادها در خصوص شیوه برگزاری نمایشگاه گردشگری در دوره‌های قبل پاسخ داده شد و گلایه هنرمندان صنایع دستی درباره زمان و نحوه برگزاری نمایشگاه ملی صنایع دستی نیز از سوی رسانه‌ها مطرح شد و معاونان این دو بخش توضیحاتی در پاسخ به مسائل مطرح شده ارائه کردند.

یکی از عمده انتقاداتی که در سال‌های گذشته نسبت به برگزاری نمایشگاه گردشگری مطرح بود، حضور متعدد غرفه‌های ارائه غذا بود که هرچند به ارائه غذاها و خوراک محلی می‌پرداختند اما شیوه حضور این غرفه‌ها تناسبی با فضای کلی نمایشگاه نداشت و بسیاری از شرکت‌کنندگان و مخاطبان نمایشگاه را گله‌مند می‌کرد. دیروز اما در نشست با رسانه‌ها معاون گردشگری کشور تاکید کرد: «امسال در نمایشگاه گردشگری الزاماً آش نمی‌فروشیم. با توجه به نگرانی‌هایی که درباره شیوع سویه امیکرون وجود دارد و در روزهای اخیر شاهد افزایش آمار مبتلایان هستیم، نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی با رعایت پروتکل‌های مورد نظر ستاد کرونا برگزار می‌شود» علی اصغر شالبافیان در خصوص حضور نهادهای مرتبط با گردشگری در این نمایشگاه هم گفت: «امسال حضور نهادهای مختلف، اتاق‌های بازرگانی و شهرداری‌ها را در غرفه‌های استانی پیش بینی کرده‌ایم. همچنین تلاش این است که ایده‌های نو و اقدامات ارزشمندی که کمتر مورد توجه قرار داده شده بودند در نمایشگاه امسال ظهور و بروز داشته باشند. مانند فعالیت‌هایی که در حوزه زیرساخت‌ها انجام شده و افرادی که کارشناس بودند اما تریبون نداشتند این فرصت را به دست آورده‌اند که در نمایشگاه فعال‌تر شوند. همچنین بسته‌های سرمایه‌گذاری در حوزه جنگل‌ها تهیه شده که در روزهای اول نمایشگاه از آن رونمایی خواهد شد. ۲۰ بسته سرمایه‌گذاری در حوزه جنگل‌ها با هماهنگی و پیشنهاد سازمان جنگل‌ها و سازمان حفاظت از محیط‌زیست آماده کرده‌ایم و در نمایشگاه در قالب دفترچه‌ای رونمایی می‌شود» معاون گردشگری نبود مشکلات محیط‌ زیستی و مسائل بین‌بخشی را به‌عنوان ویژگی اصلی این بسته‌ها اعلام کرد و گفت: «در سطح استانی نیز مدیران کل استانی فرصت‌های سرمایه‌گذاری را شناسایی و در نمایشگاه ارائه می‌دهند. همچنین استفاده از منابع تبصره ۱۸ حدود ۶۰۰ طرح گردشگری با پیشرفت بیش از ۷۰ درصد شناسایی و معرفی شده‌اند. تلاش ما ایجاد هماهنگی و همکاری در بین ذی‌نفعان گردشگری بود تا این نمایشگاه بتواند محلی برای نشان دادن فعالیت‌های آنها باشد. به همین منظور تفاهم نامه‌های مختلفی در حاشیه این نمایشگاه بسته می‌شود ضمن اینکه سالن مجزایی برای مذاکرات B2B اختصاص خواهیم داد. همچنین تجمع در غرفه‌ها را به دلیل شیوع بیماری به حداقل خواهیم رساند. ما سامانه‌ای را فراهم آورده‌ایم که بتوانیم غرفه‌های مجازی را نیز داشته باشیم»
به گفته شالبافیان از کشورهای پاکستان، ترکیه، تاجیکستان، عمان، عراق و افغانستان هیئت‌های تجاری در این نمایشگاه حضور خواهند داشت. شالبافیان می‌گوید :«تلاش ما این است که این نمایشگاه واقعی باشد به همین دلیل حمایت از استارتاپ‌ها را در دستور کار قرار داده‌ایم و بر این مهم تاکید داریم که استارت‌آپ‌ها رقیب گردشگری سنتی نیستند آنها برای ارائه راه‌حل‌های جدید در حوزه گردشگری مورد حمایت قرار می‌گیرند. حتی اگر کسب‌و‌کاری امکان حضور مستقل ندارد می‌تواند به کمک ادارات استانی در این نمایشگاه فعال باشد. نمایشگاه گردشگری نمایشگاه تخصصی سفر است نه خصوصی. نمایشگاه تخصصی یعنی اینکه بتوان ذی‌نفعان گردشگری از جمله کسب‌وکارها و مردم را در آن مشارکت داد.»
در خصوص روزهای برگزاری نمایشگاه و کاهش ساعات برگزاری در روزهای اخیر انتقاداتی به ویژه از سوی شرکت کنندگان بخش صنایع دستی مطرح شده و این احتمال می‌رود که به واسطه برگزاری نمایشگاه در روزهای ابتدایی هفته استقبال از آن به قدر کافی نباشد، شالبافیان در پاسخ به این انتقاد گفت: «روزهای نمایشگاه نه تنها برای نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری بلکه برای همه نمایشگاه‌های گردشگری توسط متولی قانونی یعنی شرکت‌ها و نمایشگاه‌ها در اول سال تعیین و ابلاغ شده است. بنابراین نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی امسال در ۴ روز اول هفته برگزار می‌شود. ضمن اینکه از ابتدای سال تقویم نمایشگاه‌های کشور اعلام شده بود. امسال با توجه به مصوبه شورای عالی ترافیک، ساعات نمایشگاه از ۸ صبح تا ۱۵ تعیین شده است. اما با پیگیری‌هایی که انجام شد و اجازه موردی که توانست بگیریم ۲ ساعت به ساعت نمایشگاه افزوده شد. بنابراین ساعت نمایشگاه از ۸ صبح تا ۱۷ خواهد بود اما این موضوع برای نمایشگاه‌های دیگر صدق نمی‌کند»
مصطفی فاطمی مدیر‌کل دفتر توسعه گردشگری با بیان اینکه امیدواریم این نمایشگاه شروع مجددی برای رونق گردشگری کشور باشد، گفت: «در این نمایشگاه تمامی ظرفیت‌های حوزه گردشگری، میراث‌فرهنگی، طبیعی و موزه‌ها حضور دارند. همچنین جنبه‌های تخصصی گردشگری که پیش‌از این کمتر به آن‌ها توجه شده بود، در این دوره مورد توجه ویژه قرار گرفته‌اند.» فاطمی با اشاره به اختصاص غرفه‌های ویژه به گردشگری خوراک و سلامت، گفت: «از سایر دستگاه‌ها مانند شهرداری‌ها برای انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی در طول نمایشگاه نیز دعوت به‌عمل آمده است.» برگزاری کارگاه‌ها، آیین اقوام و نشست‌ها و حضور ۴۰ غرفه به صورت مجازی از دیگر نکات مورد اشاره فاطمی در این نشست بود.
در خصوص نمایشگاه صنایع دستی که همزمان با نمایشگاه گردشگری برگزار می‌شود، پویا محمودیان معاون صنایع دستی کشور درباره برگزاری همزمان این دو نمایشگاه گفت: «به منظور هم‌افزایی و نیز فراهم کردن فرصت برای حضور سرمایه‌گذاران مشترک در دو حوزه گردشگری و صنایع‌دستی، مقرر شد پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و سی‌و‌پنجمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی در کنار هم برگزار شود و هنرمندانی از ۳۱ استان کشور در این نمایشگاه حضور پیدا کنند» به گفته معاون صنایع‌دستی کشور: «حضور پررنگ شهرها و روستاهای ملی و جهانی صنایع‌دستی یکی از ویژگی‌های این دوره از نمایشگاه است که می‌تواند به معرفی هرچه بهتر این ظرفیت‌ها در این دوره کمک کند. همچنین در این دوره از نمایشگاه صنایع‌دستی فضاهای بسیار خوبی برای استان‌های کم برخوردار در نظر گرفته شده است. ۱۲ استان به عنوان استان‌های کم‌برخوردار شناسایی شده‌اند و با دستور مستقیم وزیر و به منظور حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی این استان‌ها، فضاهای رایگان در اختیار آنان قرار گرفته است.» محمودیان در خصوص بسته‌های حمایت از فعالان صنایع دستی و اینکه گفته می‌شود هزینه غرفه‌ها از متری 500 تا 700 هزار تومان بوده است، گفت: «قیمتی که مطرح شده اینگونه نبود هر چند در بخش حمایتی با توجه به بودجه اندک و شرایط که بسیار محدود بود، وزارتخانه سعی کرد با نگاه حمایتی نقش خود را در چند بخش ارائه دهد که از جمله می‌توان به حمایت‌هایی از استان‌های محروم شهرهای و روستاهای ملی و جهانی اشاره کرد. افزایش مبادی فروش صنایع دستی در برنامه قرار گرفته ضمن آنکه فروش در فضای مجازی و برگزاری نمایشگاه‌های مختلف را مدنظر داریم.»
حسین علوی مدیرکل دفتر بازاریابی و تجاری سازی صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی می‌گوید: «ما سه محور حمایتی را در نمایشگاه ملی صنایع دستی که با نمایشگاه گردشگری همزمان شده، داریم. این سه محور حمایتی شهرهای جهانی، استان‌های کم برخوردار و سالن نام‌آوران و پیشکسوتان است. در این دوره سالنی تهیه شده که در آن سالن هنرمندان دارای مدرک درجه یک و دو هنری حضور خواهند یافت. در این سالن محصولات فاخر عرضه می‌شود و با توجه به تاکید دولت بر توجه به نخبگان، در این سالن شاهد حضور و فعالیت پیشکسوتان برجسته و هنرمندان نام‌آور حوزه صنایع‌دستی خواهیم بود. در این دوره از نمایشگاه سالن‌های جدیدی داریم که در آن هنرمندان دارای نشان‌های درجه یک هنری حضور خواهند داشت. این اتفاق در هیچ دوره‌ای از نمایشگاه مسبوق به سابقه نبوده است. هنرمندان ما سالن‌های خوبی را دارند که کالاهای فاخر خود را در نمایشگاه عرضه کنند. مهمترین کاری که می‌شد برای آنها کرد این بود که امکانی برای هنرمندان فراهم شود که غرفه‌های رایگان در اختیارشان قرار گیرد و تصویر واقعی هنرمندان به نمایشگاه گذاشته شود»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

پلاستیک، آفتی برای حیات

شعار امسال روز زمین «متحد شدن برای آینده‌ای بدون پلاستیک» است

پلاستیک، آفتی برای حیات

نسخه پایداری در «کندوان»

معماری سنتی ایران چگونه به اقلیم توجه می‌کرد؟

نسخه پایداری در «کندوان»

معماری ایران دچار تجمل‌گرایی شده است

گفت‌وگو با فرزانه سفلایی، استاد دانشکده معماری دانشگاه همپتون ویرجینیا:

معماری ایران دچار تجمل‌گرایی شده است

در معماری پایدار از همسایه‌ها عقب افتادیم

گفت‌وگو با وحید قبادیان، معمار، مولف و استاد دانشگاه:

در معماری پایدار از همسایه‌ها عقب افتادیم

زنگ خطر غفلت از آمایش سرزمین

ترانه یلدا معمار و شهرساز در گفت‌وگو با «پیام ما» جریان معماری ایران را نقد کرد

زنگ خطر غفلت از آمایش سرزمین

معدن‌کاوی در کمین«دره‌برفی»

در منطقه‌ای که فعالان محیط زیست خوزستان پیشنهاد تأسیس ژئوپارک داده‌اند، مجوز برداشت معدن صادر شد

معدن‌کاوی در کمین«دره‌برفی»

حقابهٔ ایران به «شوره‌زار» رفت

طالبان بند کمال‌خان را اصلاح نکرد

حقابهٔ ایران به «شوره‌زار» رفت

فصل تعارض پلنگ در هرمزگان

گرمای تابستان در میناب،‌ طعمهٔ گوشتخواران وحشی این منطقه را کاهش می‌دهد

فصل تعارض پلنگ در هرمزگان

پلاستیک‌، فاجعه‌ای برای سلامتی و محیط‌زیست

پلاستیک‌، فاجعه‌ای برای سلامتی و محیط‌زیست

یوزپلنگ‌آسیایی؛ شکستی تمام‌ عیار؟

یوزپلنگ‌آسیایی؛ شکستی تمام‌ عیار؟

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *