پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ۷ هزار امضا برای مقابله با ساخت‌و‌ساز در جوار باغ ملی گیاه‌شناسی

۷ هزار امضا برای مقابله با ساخت‌و‌ساز در جوار باغ ملی گیاه‌شناسی

به‌رغم اینکه عضو شورای شهر تهران، ساخت و ساز در همسایگی باغ گیاه‌شناسی را بلااشکال می‌داند، کارشناسان محیط زیست از تاثیر غیرمستقیم برج‌سازی بر گونه‌های باغ گیاه‌شناسی می‌گویند





۷ هزار امضا برای مقابله با ساخت‌و‌ساز در جوار باغ ملی گیاه‌شناسی

۲۲ دی ۱۴۰۰، ۰:۰۰

پیام ما/ مخالفت‌ها با ساخت و ساز در ضلع شمالی باغ ملی گیاه‌شناسی و در امتداد پارک چیتگر به مرحله جمع‌آوری امضا برای جلوگیری از این تصمیم در سایت کارزار ختم شده است. در روزهای اخیر یک فعال محیط زیست در توییتر خبر داده بود که در منتهی‌الیه شمالی باغ گیاه‌شناسی ملی ایران که در منطقه ۲۲ قرار است ۲۲ برج ۲۷ طبقه ساخته شود. محمد درویش تاکید کرده که بهترین کاربری برای آن منطقه فضای سبز است تا چشم‌انداز و حیات بوم شناختی باغ آسیب نبیند. در روزهای اخیر اعضای شورای شهر تهران نیز به ساخت و ساز در اطراف باغ ملی گیاه‌شناسی واکنش نشان دادند، آن‌ها برخلاف کارشناسان محیط زیست ساخت و ساز را قانونی و بلااشکال می‌دانند.

تا لحظه انتشار این گزارش ۷۹۰۰ نفر از شهروندان تهرانی، کارزار «درخواست رسیدگی به مخاطره جدی برای باغ ملی گیاه‌شناسی» را امضا کرده‌اند. کارزار خطاب به آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور و علیرضا زاکانی، شهردار تهران نوشته شده است. در متن این کارزار دلایل مخالفت با ساخت ده‌ها برج چند طبقه در شمال باغ ملی گیاه‌شناسی برشمرده شده است: پایین رفتن سطح آب زیرزمینی به‌دلیل برداشت آب در بالادست باغ و همینطور از بین رفتن امکان ذخیره‌سازی آب برای باغ در زمین‌های بالادست. این در حالی است که هم‌اکنون نیز به‌دلیل انبوه‌سازی‌های فراوان باغ رویایی با مشکل کمبود آب به همان دلایل بالا روبه‌روست. دلیل دیگری که امضاکنندگان این کارزار برای مخالفت با ساخت‌و‌ساز در همسایگی باغ ملی گیاه‌‌شناسی آورده‌اند، افزایش آلودگی‌های مختلفی نظیر آلودگی هوا و صداست. از دست رفتن پایه‌هایی از گیاهان که آخرین نوع آن‌ها در باغ ملی گیاه‌شناسی وجود دارد از دیگر دلایل مخالفان بود. آن‌ها در بخش دیگری از متنی که در کارزار منتشر شده نوشته‌اند که: برج‌های ساخته‌شده، طول نمای شمالی باغ را خواهند گرفت و بازدیدکنندگان به‌جای دیدن نمایی کوهستانی، با منظره‌ای شهری روبه‌رو می‌شوند! این یعنی دل‌چرکینیِ مطلق برای کسانی که شهر را برای ساعاتی رها کرده‌اند تا در باغ آرامش بگیرند.
در بخش دیگری از متن این مخالفت نیز آمده است که: «در طرح تفصیلی مصوب، این قطعه برای فعالیت‌های آموزشی که ارتفاع کم دارد منظور شده بود و قرار نبود آنجا مسکونی بشود. تردیدی نیست که این آسیب‌ها، گوهر یگانه میهن عزیزمان، این اثر ثبت‌شده ملی را که در خاورمیانه بی‌مانند است و سهم بزرگی در حفاظت، پژوهش و افزایش آگاهی و دانش طبقات مختلف مردم ایفا می‌کند با چالش جدی روبه‌رو خواهد کرد و دیری نخواهد گذشت که زوال گونه‌های گیاهی و مهاجرت پرندگان و سایر جانوران مأمن‌گرفته در آن را سبب می‌شود.»
با وجود راه‌افتادن این کارزار اما اعضای شورای شهر تهران رویکرد دیگری در قبال برج سازی در همسایگی باغ ملی گیاه‌شناسی دارند. مهدی عباسی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی به رسانه‌ها گفته است که ساخت و ساز در اطراف باغ گیاه‌شناسی اشکالی ندارد. او تاکید کرده که بعد از اصلاح طرح تفصیلی منطقه ۲۲ صدور پروانه املاک با مشکل مواجه شده است. او با بیان اینکه در سال ۹۹ کمیته‌ای در شورای شهر تهران وضعیت تعدادی از املاک را روشن کرده بود تاکید کرد: با توجه به اینکه زمان آن مصوبه به اتمام رسیده، شهرداری باید یک لایحه بیاورد و مجددا تمدید کند تا بشود اینها را در آن کمیته‌ای که در مصوبه مقرر شده، بررسی کرد. او درباره این ملک خاص نیز گفت: در مورد این ملک خاص پروانه به صورت دستی صادر شده و سیستمی نبوده است. تعدادی از قطعات و برج‌ها در بالاتر از این قطعه‌ای که بلافصل است ساخته شده اما تعدادی از این برج‌ها هم ساخته نشدند و در این زمین بلافصل با گیاه‌شناسی بودند. گودبرداری در سال ۹۶ انجام شده، اما ساخت و ساز انجام نشده است.
او در پاسخ به این سوال که ساخت و ساز در آنجا باید انجام شود یا خیر نیز به رسانه دیگری گفته است: اینکه ما توقع داشته باشیم که ساخت و ساز در حیطه باغ گیاه‌شناسی انجام نشود، طرح تفصیلی پهنه مسکونی برای آن در نظر گرفته و از لحاظ پهنه هم منطبق است و مشکل ندارد. اما اینکه آیا تعداد طبقات باید مطابق آن پروانه قبل باشد، اینها را شهرداری باید در آن کمیته تعیین تکلیف کند. عباسی تاکید کرد: حقوق مکتسبه باید بررسی شود، چرا که اگر حقوق مکتسبه باشد هر کاری کنیم می‌توانند از دیوان عدالت رای بگیرند.
این صحبت درحالی مطرح می‌شود که عادل جلیلی، رئیس مرکز باغ گیاه‌شناسی تهران معتقد است که که ساخت‌وساز برج‌های متعدد در حریم این پاک سبب از بین رفتن گونه‌های خاص باغ گیاه‌شناسی می‌شود. او که پیشتر هم درباره توسعه منطقه ۲۲ و تبعات آن در باغ ملی گیاه‌شناسی هشدار داده بود، اینبار به ایسنا گفته است: اولین تاثیر گسترش منطقه ۲۲ در این بخش و ساخت ساختمان‌های بلند پایین آمدن سطح آب چاه باغ بود که قبلا میزان آب برداشتی ۲۰۰لیتر در ثانیه بود و در حال حاضر زیر ۹۰ لیتر در ثانیه است بنابراین کم‌آبی به‌شدت باغ گیاه‌شناسی را تهدید می‌کند. وزارت نیرو برای رفع این مشکل جدی در تلاش است ولی اگر این ساختمان‌ها در محدوده باغ گیاه‌شناسی ساخته شوند باید فاتحه ۹۰لیتر آب باقی مانده را بخوانیم.
جلیلی تاکید کرده است: با حضور ساختمان‌های زیاد و جمعیت بالا در این محدوده و ایجاد آلودگی‌های صوتی و هوایی و کاهش سطح آب، گونه‌های خاصی که در باغ گیاه‌شناسی قرار دارند، از بین می‌روند. جلیلی با اشاره به اینکه باغ‌های گیاه‌شناسی حریم ساخت دارند نیز تاکید کرده است: هیچوقت در کنار موسسه‌های پژوهشی ملی ساختمان‌های بلند نمی‌سازند. نمی‌دانم چرا باغ گیاه‌شناسی، موسسات پژوهشی مختلفی که در این محدوده قرار دارند مورد توجه قرار نمی‌گیرند. باوجود تاثیر غیرمستقیم ساخت و ساز در جوار باغ ملی گیاه‌شناسی هشدار کارشناسان و کارزاری که بر تعداد امضاهای آن افزوده می‌شود، باید دید شهرداری چه تصمیمی اتخاذ می‌کند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *