پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تولدِ دیگر گرمابه در کارآفرینی زنان

تولدِ دیگر گرمابه در کارآفرینی زنان





۲۲ دی ۱۴۰۰، ۰:۰۰

حدود یک سال‌ و نیم پیش بود که به عنوان تسهیلگر محله به درکه آمدم و مشغول به کار شدم. کرونا در بدترین وضعیت بود و در طول شبانه روز بسیاری از هموطنان جان خود را از دست میدادند.برگزاری هرگونه جلسه ی گروهی و کلاس های آموزشی با افراد محله ممنوع اعلام شد بعد از چند ماه توانستم به صورت انفرادی با زنان محله گفتگویی داشته باشم و متوجه شدم که تعداد بسیار کمی از آنها در بیرون از خانه مشغول به فعالیت اقتصادی هستند و یا مشارکت اجتماعی بسیار کمی در سطح محله دارند. دختران مهارت خاصی که بتوانند از طریق آن به صورت جدی کسب درآمد کنند ندارند. زنان هنرمند و دارای مهارت هم به دلیل داشتن همسر و فرزند شرایط پیچیده‌ و دشواری دارند.

اما با این وجود ‎قریب به اتفاق از عدم حضورشان در تصمیمات و برنامه‌های محلی احساس رضایت چندانی نداشتند و مطالباتی نظیر برگزاری کلاس‌های با کیفیت و مقرون به صرفه و یا کسب مهارت‌های درآمدزا در سطح محله داشتند.
‏‎با توجه به اینکه محله درکه در نزدیکی محله‌های کوهسار و ‎ولنجک قرار گرفته است با یک مقایسه به راحتی میتوان به تفاوت وضعیت فعالیت‌های زنان به ویژه فعالیت اقتصادی،حضور آنها در فضاهای محلی و میزان توجه به آنها پی برد. زنان محله درکه فعالیت زیادی در محله ندارند،گاهی برای خرید مایحتاج روزانه‌ی زندگی و یا شرکت در مراسم مذهبی از خانه خارج می‌شوند. اغلب زنان محله از نظر فرهنگی و مذهبی علاقه‌ای به حضور و فعالیت در سطح محله ندارند.البته مکان و فضای مناسب برای حضور و فعالیت آنها به منظور ارتقای توانمندی اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی هم وجود ندارد. سرای محله درکه چندین سال است مشکل ایمنی دارد و به‌رغم تمام پیگیری‌ها هنوز مقاوم‌سازی نشده و استفاده از آن در حال حاضر ممکن نیست. اغلب اماکن عمومی و محلی به شدت مردانه است و یا مناسب برگزاری مراسم و برنامه‌های مذهبی است.
‏‎زنان علاقه داشتند در فضایی زنانه ساعت‌ها از خانه بیرون بیایند و برای یادگیری و کسب مهارت خودشان وقت بگذارند اما این جا وجود نداشت. شروع کار با کارگاه آموزشی خیاطی بود که اغلب زنان با برگزاری آن موافق بودند. جهاد‌ دانشگاه علامه طباطبائی یکی از موسساتی است که در حال حاضر در این زمینه بسیار موفق عمل کرده است و برای شروع به تامین مواد اولیه، آموزش، فروش و بازاریابی و کمک به دریافت سفارش به حمایت و پشتیبانی این موسسه نیاز داشتیم. هدف اصلی این بود که زنان محله مهارتی را کسب کنند تا بتوانند بعد از آن درآمدی هم داشته باشند. بعد از برگزاری چندین جلسه‌ با زنان علاقه‌مند به کسب مهارت که با حضور آقای شوقی، تسهیلگر بسیج ناحیه جماران و سرهنگ موسوی مسئول جهاد سازندگی، موافقت خود را برای همکاری اعلام کردند.
‏‎اما با وجود پشتیبانی‌، فضای مناسبی برای برگزاری کارگاه نبود پس با امام جماعت محله درکه حاج آقا الله‌وردی صحبت شد تا حسینه سادات درکه معروف به (ثارالله) را به صورت موقت در اختیارمان قرار دهند. شبکه تولید پوشاک در درکه به مدیریت جهاد دانشگاهی خانم موسوی، پیشرانی آقای وظیفه با مسئولیت خانم طلیعه سلمانی مسئولِ جهاد سازندگی پایگاه کوثر و البته به پشتیبانی خانم شهابی فرمانده بسیج بانوان کوثر و فرمانده حوزه ۱۳۲ طیبین راه اندازی شد.
جهاد دانشگاهی تجهیزات مورد نیاز برای خیاطی را به صورت اقساطی در اختیار زنان محله قرار داد تا افراد بیشتری بتوانند در رشته‌های مختلف دیگر مانند قالی بافی، پخت نان و گوهر تراشی مشغول به کار شوند.
‏‎ زنان محله می‌دانستند که اگر آنها خودشان را جدی نگیرند و به کارشان ایمان نداشته باشند موفق نخواهند شد. همه این‌ها در حالی بود که هنوز فضای مناسب برای کارگاه آموزشی مخصوص زنان در محله وجود نداشت. مدت‌ها بود که گفت‌و‌شنودهایی درباره اینکه قرار است گرمابه‌ قدیمی محله که سالیان سال رها شده است به مرکز کارآفرینی بانوان تبدیل شود شنیده می‌شد. پیشنهادی که اولین بار از سوی هیات امنای مسجد جامع درکه ارائه شد. این حمام قدیمی که حدود سه سال از بازسازی آن می‌گذرد با کمبود بودجه مواجه شده بود. زنان محله درکه می‌دانستند که این تنها و یا آخرین مکان عمومی است که می‌تواند نقش مهمی در ارتقای توانایی آنها در راستای رسیدن به استقلال مالی و جایگاه اجتماعی‌شان داشته باشد. فضایی زنانه که قرار است به مکانی برای کسب مهارت‌شان تبدیل شود. زنان فعال محله با همتی که داشتند عزم خود را جزم کردند تا بتوانند بودجه‌ لازم برای اتمام بازسازی گرمابه را فراهم کند. در این راستا خانم سالومه نصراللهی یکی از زنان توانمند فرامحلی با شناختی که از محله درکه داشتند موافقت کردند هزینه‌ باقی‌مانده برای بازسازی که مبلغ کمی هم نبود را تامین کنند. به همت حاج آقا الله‌وردی این مکان بعد از چندین ماه تجهیز شد و برای شروع فعالیت زنان در زمینه‌ خیاطی آماده‌سازی شد. این مرکز کارآفرینی هفته گذشته با حضور مسئولان جهاد دانشگاهی و محلی، معتمدین و ریش سفیدان محله افتتاح شد. از گرمابه قدیمی اکنون گرمای تازه‌ای می‌جوشد: گرمای بالندگی زنانی تلاشگر و کارآفرین.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *