رییس شورای شهر تهران در نخستین نشست هم اندیشی کارگروه‌های تخصصی کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهرانبرای تدوین برنامه علمی و جهادی محیط زیست آماده‌ایمزاکانی، شهردار تهران: در شهری زندگی می‌کنید که آلودگی‌های مختلفی را می‌بینید و شهرداری وظیفه دارد که در این زمینه نقش‌آفرینی کند

یکشنبه 07 آذر 1400

پیام ما | با وجود بارندگی‌های پاییزه تهران، وضعیت هوا همچنان در محدوده ناسالم قرار دارد. آلودگی مستمر ذرات کوچکتر از دو و نیم میکرون هوای پایتخت را کدر کرده و نفس پایتخت هنوز سر جایش نیامده است.
بسیاری از کارشناسان علت آلودگی هوای پایتخت را در کارشکنی‌های ممتد دستگاه‌‌ها در اجرای قانون هوای پاک جست‌وجو می‌کنند. قانونی که در آن وظایفی هم برای شهرداری و وزارت کشور تعریف شده است. براساس ماده ۹ قانون هوای پاک، وزارت کشور موظف است با همکاری سایر دستگاه‌ها زمینه نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی شهری از طریق کمک بلاعوض، یارانه، تسهیلات یا صفر کردن سود بازرگانی واردات خودروهای برقی-بنزینی (هیبریدی) و خودروهای الکتریکی و موتورسیکلت برقی، به انجام برساند. همچنین در ماده ۱۰ این قانون نیز تاکید شده که وزارت کشور بایستی از محل درآمدهای عمومی شهرداری‌ها و بودجه عمومی خود در قانون بودجه (هر یک به میزان ۵۰ درصد)، ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی درون شهری را افزایش دهد. همچنین براساس تبصره ۲ ماده ۲۷ قانون هوای پاک (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) مکلف است حداقل ۲۰ درصد از منابع در اختیار خود را به توسعه کمربند سبز موضوع این ماده اختصاص دهد و به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها پرداخت کند. تمام وظایف قانون برای مدیریت شهری، در حالی مطرح می‌شود که به گفته متولیان امر شهر، شهرداری تاکنون نتوانسته کمکی از جانب دولت برای توسعه ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی دریافت کنند و فرسودگی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی هم تمام شدنی نیست. اما راه حل اساسی مدیریت شهری برای کاهش آلودگی هوای پایتخت چه می‌تواند باشد؟ علیرضا زاکانی، شهردار تهران و اعضای شورای شهر تهران دیروز با حضور خبرنگاران نشستی برای ارائه راهکار کاهش آلودگی هوای تهران برگزار کردند. نشستی که البته شبیه به باقی جلسات مدیران به راهکار و ضرب‌الاجلی ختم نشد، شهردار تهران مانند بسیاری دیگر از جلسات و سخنرانی‌ها به آمار معتادان متجاهر اشاره کرد و پایتخت را شهری دانست که غیر از آلودگی هوا در آن آلودگی‌های بسیاری وجود دارد.

علیرضا زاکانی شهردار تهران، در ابتدای جلسه دیروز صحبت‌های خود را با انتقاد از الگوی «توسعه غربی» آغاز کرد. او بر اساس گزارشی که در سایت شهر منتشر شده است، درباره کلیات مسائل محیط زیستی پایتخت صحبت کرد و راهکار مشخصی برای آلودگی هوای پایتخت و کارکردی که شهرداری می‌تواند در این میان داشته باشد، ارائه نکرد. به گزارش سایت شهر شهردار تهران گفت: امروز در یک رقابت نفس‌گیر بین پیشرفت از صنف ایرانی اسلامی و توسعه غربی هستیم. وقتی از رقابت و جهان‌بینی حرف می‌زنیم صحبت از نوع نگاهی است که نسبت‌های چهارگانه انسان را با خدا، جامعه، طبیعت و خودش تعریف می‌کند. وقتی صحبت از نسبت با خدا است در نگاه پیشرفت ایرانی اسلامی، انسان خلیفه الهی است اما در نگاه غربی انسان جایگزین خدا است. وقتی مواجهه با طبیعت صورت می‌گیرد در نگاه توسعه غربی طبیعت اسیر انسان است اما در نگاه اسلامی طبیعت امانتی در دست ما است و حق نداریم هر کاری را با آن بکنیم.
شهردار تهران با اشاره به ظرفیت فضای سبز در مناطق مختلف شهر تهران گفت: در سالیان گذشته تا امروز کارهای بسیاری ناظر به فضای سبز برای دستیابی به فضای سبز درخور و شایسته انجام‌شده است اما با همه این تلاش‌ها در دل تهران فاصله معناداری وجود دارد. مثلا سرانه فضای سبز در یک منطقه ۲.۶۰ متر و در منطقه‌‌ای دیگر چند ده برابر آن و حدود ۱۲۲ متر است. بنابراین باید از منظر بینشی، نگاه دقیق به شهر تهران و محیط آن داشته باشیم و یک صورت‌بندی دقیق در آن برقرار کنیم.
او افزود: تهران یک کلان شهر به معنای متعارف نیست بلکه از نگاه رهبری معظم انقلاب یک کشور است که الگوی سایر شهرها و نمادی برای قابلیت نظام اسلامی است. بنابراین اثرات ما بیشتر از اداره یک کلان شهر است و تهران الگو بودن برای سایر شهرها و قابلیت توانمندی نظام را در تحقق اهداف خود به دوش می‌کشد. بنابراین باید اهداف را در موقعیت و مختصات تهران پیاده کنیم و باید مسئولیت‌های پرچمداری این تغییر را برای تهران بپذیریم.
او در ادامه به آلودگی‌های متنوع شهری پایتخت اشاره کرد: در شهری زندگی می‌کنید که آلودگی‌های مختلفی را می‌بینید و شهرداری وظیفه دارد که در این زمینه نقش آفرینی کند چرا که در این مساله مستقیما با سلامت انسان‌ها طرف هستیم.
زاکانی اضافه کرد: با نگاه جهان بینی گفته شده، هزاران مسئولیت برای ما متصور است . مثلا در بحث موتور سیکلت که حدود ۴.۵ میلیون موتور در تهران وجود دارد یک موتور سیکلت ۷ برابر و موتور سیکلت‌های کاربراتوری ۱۲ برابر آلودگی تولید می‌کنند و باید با یک قاعده مندی شرایط را به سمت موتورهای برقی ببریم.
در ادامه جلسه، مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران نیز اشاره‌ای به دوره‌های قبلی مدیریت شهری داشت و معتقد بود که در آن دوره بدون درگیری سیاسی زیست شهری ارتقا پیدا کرده است. به گزارش روابط عمومی شورای شهر تهران، چمران گفت: ما در دوره‌های دوم تا چهارم نشان دادیم که می‌توان با کار جهادی و بدون درگیری در مسائل سیاسی زیست شهری را ارتقا داد، چرا که وظیفه ما آماده کردن محیط زیست سالم برای شهروندان است. شهر تنها معطوف به ساختمان‌های بلند و آسمان‌خراش‌های‌ش نمی‌شود بلکه سلامت شهر در درجه اول اهمیت قرار دارد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: اگر در 12 سال گذشته تهران تحرک خوبی را شاهد بوده و حتی می‌شود گفت کم نظیر بوده به سبب برنامه خوبی بوده که شورا در دوران گذشته توانسته تدوین کند و مسئولان شهر هم بر اساس این برنامه با تلاش خود و کار جهاد گرانه خودشان توانستند اهداف این برنامه را به پیش برند. تا جایی که امروز به جایی برسیم که از آن دوران به عنوان یک دوران خوب و طلایی یاد کنیم. برنامه ریزی که در کمیسیون‌ها صورت می‌پذیرد در کل شهر مبنا خواهد بود و این بسیار مهم است.
چمران افزود: گرچه شاید برخی بگویند موضوع سلامت و محیط زیست و خدمات شهر مسئله ای است که در وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست دنبال می شود و شورای اسلامی شهر دخالتی در آن نخواهد داشت، اما ما تجربه کردیم زمانی که آقای خادم و دوستان دیگر نظیر آقای شریعتمداری که همین چند ماه پیش به رحمت خدا رفتند حرکت‌هایی را آغاز کردند سبب شد تحول و حرکت خوبی را شاهد باشیم و امروز نیز بر همین اساس برنامه ریزی‌ها در حال تدوین است و امیدواریم این برنامه ریزی که در ذیل نظر خواهی از متخصصین نظیر این نشست انجام می‌شود، به موفقیت بی‌ا‌نجامد.
چمران معتقد است که با یک برنامه‌ریزی می‌توان مشکلات شهر را حل کرد، او تاکید کرد: ما می‌توانیم با یک برنامه ریزی صحیح مشکلات عدیده شهر را حل کنیم مشکلاتی که در آن مشکلات محیط زیست حرف اول را می‌زند، گرچه تهران مشکلات فراوانی نظیر مباحث آلودگی هوا، ترافیک، بافت فرسوده، معادن داخل شهر، پارک‌ها و فضای سبز دارد که متاسفانه این موارد درگیر مناقشات سیاسی شده و مباحثی که کاملا محیط زیستی بوده و از طبیعت بر آمده را سیاسی کردند و به کشمکش‌های سیاسی کشاندند و ضربه های زیادی به ریه‌های شهر وارد کردند.
رئیس شورای شهر تهران اشاره‌ای به مناقشه این روزهای شهر تهران نیز داشت، موضوع برج باغ و تغییر قانون خانه باغ او با تاکید بر اینکه چه آنها که فضای سبز شهر را از بین می‌برند و چه کسانی که تشویق نمی‌شوند بر فضای سبز بیافزایند، افزود: ما بایستی راه دوم را دنبال کنیم چرا که تهران یک باغ شهر بوده است. همچنان‌که آثار نقاشی گذشته این نشان می دهد که تهران باغ شهر بوده و متاسفانه با هجوم ساخت و سازها و افزایش جمعیت شهرنشین از این باغ شهر چیزی باقی نمانده است. همه می‌دانیم که آلودگی هوا برای انسان‌ها بسیار مضر است به گونه‌ای که بر روی هوش کودکان، توان و انرژی انسان تاثیر نامطلوب می‌گذارد ولی به جای اینکه روش‌هایی را استخراج کنیم تا به محیط زیست‌مان غنا ببخشیم، این مسائل را درگیر موضوعات سیاسی می‌کنند.
مهدی چمران در پایان صحبت‌های خود از آمادگی مدیریت شهری برای سالم کردن محیط زیست خبر داد و گفت: ما آمدیم که بگوییم آماده هستیم تا یک برنامه ریزی صحیح ، علمی و جهادی تدوین کنیم. شورا و شهرداری عزم خود را جزم کردند تا محیط زیست سالم شهری را برای مردم ایجاد کنند گرچه در فضای نامناسبی قرار گرفته‌ایم و امروز بدهی‌ها فرصت اندیشیدن را گرفته است.

آلودگی هوابرنامه علمی و جهادی محیط زیستبرنامه محیط زیستمحیط زیست
مطالب مرتبط
اول
1924
سالانه دو میلیارد تن فرسایش خاک در ایران رخ می‌دهد و به گفته رئیس کمیته محیط‌زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام این میزان در سال‌های اخیر که با سیل‌های سنگینی مواجه بودیم، بیشتر شده است.
جادوگری به نفع محیط زیست
بوم و بَر
1929
فعالان سازمان‌های مردم نهاد برای کاهش آلودگی هوای پایتخت پیشنهاد کردندطرح ضربتی برای کاهش استفاده از موتوسیکلت
۲۹ دی ماه در تقویم ایران روز ملی هوای پاک است. روزی که علی‌رغم تمام روزهای هفته‌های گذشته هوایش در اغلب کلان‌شهرهای ایران پاک بود و خالی از آلاینده. برای دستیابی به هوای پاک در کلان‌شهرهایی که اغلب روزهای زمستان به سبب وارونگی دما هوای آلوده دارند

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.