پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | نماد وضوخانه را باغچه نکنید

نماد وضوخانه را باغچه نکنید





۱۰ آبان ۱۴۰۰، ۰:۰۰

بی‌شک موزه فرش ایران را یکی از بی‌نظیرترین موزه‌های مدرن کشور می‌توان نامید که توسط مهندسی ایرانی برای هنری ایرانی ساخته شد. چنانچه کشوری که با نام فرش در جهان شناخته شده، باید موزه‌ای در خور داشته باشد اما انتصاب آخرین مدیر این موزه توسط عزت‌الله ضرغامی،‌ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دولت سیزدهم، نگرانی‌های زیادی را در بین دوستداران موزه‌داری و این هنر ایجاد کرده است.سجاد نوروزیان 18 مهرماه امسال، به سمت مدیریت موزه ملی فرش ایران منصوب شد. در رزومه او هیچ سنخیتی با هنر و البته تاریخ و موزه دیده نمی‌شود و به ادعای خودش آمده تا تحول ایجاد کند و از قضا نخستین تحول او، تغییر عمده هویت و مفهوم معماری این موزه است، او حوض‌های ورودی موزه را به باغچه تبدیل کرد.

اتفاقی که چند سال بود شهرداران منطقه 6 به دنبال آن بودند اما مدیر سابق موزه ملی فرش به دلیل آگاهی از داستان این حوض‌ها با آن مخالفت می‌کرد و حال مدیر جدید در نخستین دیدارش با شهردار این منطقه این مجوز را به آنها داد. تا چند سال پیش قبل از اینکه در نزدیکی موزه ملی فرش، حفاریات مترو صورت گیرد، آب جاری به حوض‌ها می‌رسید و از زمانی که این اتفاق افتاد، راه آب نیز کور شد و حالا شهرداری تهران که نخست آب جاری حوض‌ها را قطع کرد با خیال راحت، حوض‌ها را هم به باغچه تبدیل کرد تا هیچ ردی از تاریخ آن باقی نماند.
اما داستان این حوض ها چیست؟ «عبدالعزیز فرمانفرماییان» معمار، طراحی این موزه را در زمینی به وسعت 12‌هزار مترمربع برعهده داشت و محوطه بیرونی که حوض ها را در برمی گیرد اثر کامران دیباست. کلنگ ساختمان موزه کنونی در سال 1340 بر زمین خورد و بعد از 15 سال توقف، پروژه از سال 1355 آغاز شد و در 22 بهمن 1356 به منظور ساختمان موزه برای نمایش قالیچه‌های شهری با وسعتی در حدود سه هزار و 400 مترمربع افتتاح شد، قرار بود کنار این ساختمان، ساختمان دیگری برای نمایش قالی‌های بزرگ و عشایری ساخته شود که فرصتی برای اجرای آن پیش نیامد.طرح موزه شبیه دارهای قالی است و نمادهای آن در عین اصیل بودن مدرن است،‌ چون نمازخانه‌ای که در محوطه قرار گرفته و حوض‌هایی که به عنوان وضوخانه نمادین آن، ایفای نقش می‌کرد. در زمان افتتاح حصاری بین محوطه موزه و خیابان وجود نداشت اما بعدها با نرده‌کشی تعدادی از این حوض‌ها خارج از محوطه موزه قرار گرفت که حالا به باغچه تبدیل شد.این نخستین اقدامی است که مدیر نابلد موزه ملی فرش انجام داده و با افتخار از آن یاد می‌کند. دیگر نگرانی‌ها مربوط به حفاظت، نگهداری اعم از گندزدایی و شست‌وشو، معرفی و آموزش است که با نبود علم و آگاهی تخصصی معلوم نیست چطور پیش خواهد رفت.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

توانمندسازی بدون تعیین هدف

طرح‌های مختلفی برای زنان شهر برگزار می‌شود که چندان تأثیرگذار نیستند

توانمندسازی بدون تعیین هدف

کسی «گشت ارشاد» را گردن نمی‌گیرد

کسی «گشت ارشاد» را گردن نمی‌گیرد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

اشتغال پایدار تعصبات مخرب را از بین برد‎‎‏

روایت‌هایی از توانمندی زنان حاشیه‌نشین زاهدان

اشتغال پایدار تعصبات مخرب را از بین برد‎‎‏

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *