سایت خبری پیام ما آنلاین | فشار برای دروغگویی درباره تغییرات اقلیمی

اسناد لابی‌گری کشورهای آلوده‌کننده برای تغییر گزارش تغییر اقلیم سازمان ملل و تلاش نفتی‌ها برای حضور در اجلاس گلاسکو افشا شد

فشار برای دروغگویی درباره تغییرات اقلیمی

عربستان سعودی و استرالیا علیه پیشنهادات سازمان ملل مبنی بر حذف فوری سوخت‌های فسیلی لابی کرده‌اند ایمیل‌های خصوصی رد و بدل شده میان اعضای نشست Cop26 نشان می‌دهد که تردیدهایی در اجرای برنامه انتشار کربن صفر در یکی از شرکت‌های بزرگ نفتی وجود دارد





۱ آبان ۱۴۰۰، ۰:۰۰

با وجود آنکه به آغاز نشست تغییرات اقلیمی Cop26 در گلاسکو اسکاتلند دو هفته باقی مانده، روزنامه‌نگاران سازمان صلح سبز (Greenpeace) موسوم به unearthed، اسنادی را بدست آوردند که نشان می‌دهد چندین کشور آلوده‌کننده جهان تلاش کرده‌اند تا گزارش کلیدی سازمان ملل درباره تغییرات اقلیمی را با ایجاد تغییراتی، کمرنگ‌تر و کم‌اهمیت‌تر نشان دهند.

به گزارش پولیتیکو، درز این اسناد که به‌وسیله بی‌بی‌سی نیز ارزیابی شده است نشان می‌دهد که عربستان سعودی و استرالیا در میان کشورهایی قرار دارند که علیه پیشنهادات سازمان ملل مبنی بر حذف فوری سوخت‌های فسیلی لابی کرده‌اند. در این میان، بزرگترین تولیدکنندگان گوشت در آرژانتین و برزیل تلاش می‌کنند به یافته‌هایی دست پیدا کنند که به نفع حذف رژیم‌های گیاهی است. این اسناد حاوی ده‌ها هزار نظر و پیشنهاد از سوی دولت‌ها، سازمان‌های غیردولتی و دیگر طرف‌های صاحب منفعت به نویسندگان گزارش کلیدی گروه بین دولتی تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد یا IPCC است که راهکارهای کاهش گرمایش کره‌زمین را ارائه می‌دهد. نویسندگان این گزارش را دانشمندان برجسته تغییرات اقلیمی سازمان ملل تشکیل می‌دهند. گروه IPCC هر ۶ تا ۷ سال یکبار گزارشی درباره وضعیت تغییرات اقلیمی منتشر می‌کند که به عنوان مبنای سیاست‌گذاری برای مقابله با آن در نظر گرفته می‌شود.
دولت انگلستان که میزبان این نشست است، امیدوار است تا کشورهای دیگر تعهدات بلندپایه‌ای را در اقدامات اقلیمی خود ارائه دهند. اما استرالیا، برزیل، عربستان سعودی تاکنون با ارتقای برنامه‌های خود مخالفت کرده‌اند. پیرز فاستر، استاد دانشگاه لیدز و یکی از رده‌بالاترین نویسندگان این گزارش می‌گوید: «در ۲۰ سالی که تجربه نوشتن گزارش‌های IPCC را دارم، لابی‌گری همیشه از کانال‌های مختلفی وجود داشته است. مهم این است که نویسندگان آخرین حرف را می‌زنند چون در نهایت دانشمندان این گزارش عملی را تخصصی می‌نویسند و نه بر اساس نظرشان.»
بر کاهش مصرف گوشت و لبنیات تاکید نشود
بر اساس گزارش بی‌بی‌سی، عربستان سعودی از نویسندگان می‌خواهد که بخش «تمرکز تلاش‌ها برای کربن‌زدایی در بخش سیستم‌های انرژی که فورا باید به سمت منابع بدون کربن تغییر کنند و حذف سوخت‌های فسیلی» را در این گزارش پاک کنند. آنها می‌خواهند IPCC به نقش بالقوه تکنولوژی جذب کربن اشاره کنند که می‌تواند دی‌اکسید‌کربن را از جو زمین جذب کند. اما این تکنولوژی همچنان در مقیاس بزرگ تولید نشده است. بزرگترین نیروگاه جذب کربن در ایسلند قرار دارد که می‌تواند میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای معادل ۸۷۰ خودرو را حذف کند.
جذب و ذخیره کربن فناوری است که می‌تواند کربن آزاد شده از سایت‌های صنعتی مانند نیروگاه‌های برق را جذب کند و از فرستادن آن به جو زمین یا استفاده از آن در صنایع جلوگیری کند. استرالیا،‌ عربستان سعودی، ایران عضو سازمان کشورهای تولیدکننده نفت یا اوپک و ژاپن برداشت متفاوت خود را از این موضوع دارند. گزارش unearthed ادعا می‌کند که ایران اعلام کرده که کاهش گرمایش کره زمین به ۱.۵ درجه سانتی‌گراد امکان‌پذیر نیست و دنیا باید آن را به ۲ درجه سانتی‌گراد تغییر دهد. بر اساس این گزارش ایران می‌گوید که با وجود روندها و تکنولوژی‌های کنونی، کاهش ممتد نشر گازهای گلخانه‌ای به بیش از ۵درصد بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۰ تقریبا امکان‌پذیر نیست.
در این میان، بر اساس گزارش unearthed‌ برزیل و آرژانتین، به ترتیب دومین و ششمین تولیدکنندگان گوشت در دنیا به نویسندگان این گزارش فشار آورده‌اند تا تاکیدی بر یافته‌های خود درباره نیاز به کاهش مصرف گوشت و لبنیات نکنند.
مقامات هر دو کشور درخواست کرده‌اند تا قسمت‌هایی حذف شوند که پیشنهاد می‌کنند مواد خوراکی بر پایه گیاهان تولید شوند و گوشت خوراکی «کربن بالا» نامیده می‌شود. آرژانتین همچنین فشار می‌آورد تا مطالب مربوط به مالیات بر گوشت قرمز و کمپین کاهش مصرف گوشت مانند کمپین «دوشنبه‌های بدون گوشت» حذف شوند.
چیره‌گری علم بر فشار لابی‌ها
مارتین سیگرت، یکی از مدیران موسسه گرنتام در کالج امپریال لندن می‌گوید که IPCC دست علم را در برابر این دسته از منافع قدرتمند بالاتر می‌گیرد و ما باید قدردان دانشمندانی باشیم که در برابر این نوع فشارها تسلیم نمی‌شوند.
مارک مازلین، استاد دانشگاه علم سیستم زمین در دانشگاه کالج لندن هم می‌گوید که لابی‌گری تاکیدی است بر ضرورت انجام اقدامات برای کاهش تغییرات اقلیمی: حذف هر چه سریع‌تر زغال‌سنگ، حذف هر چه سریع‌تر نفت و گاز طبیعی، توقف جنگل‌زدایی و آغاز جنگل‌زایی و تغییر رژیم غذایی به مواد گیاهی و کاهش قطعی تولید گوشت.
مخالفت با حضور تولیدکنندگان سوخت‌های فسیلی
با افزایش نگرانی‌ها در میان مقامات انگلستان درباره اینکه برنامه انتشار صفر خالص کربن غول‌های نفتی نتایج قابل توجهی نداشته است، تصمیم بر آن شد تا در نشست تغییرات اقلیمی که آخرین روز اکتبر آغاز می‌شود، شرکت‌های نفتی هیچ نقش رسمی نداشته باشند.
ایمیل‌های خصوصی رد و بدل شده میان اعضای نشست Cop26 که به دست گاردین رسیده نشان می‌دهد که شک و تردیدهایی در اجرای برنامه انتشار کربن صفر در یکی از شرکت‌های بزرگ نفتی وجود دارد. به گفته یکی از مقامات، شرکت بریتیش پترولیوم در حال حاضر در پایبندی به تعهد خود در اجرای کربن‌زدایی به خوبی عمل نکرده و معیارهای لازم برای حضور در این نشست را ندارد.
سال گذشته روزنامه گاردین افشا کرده بود که شرکت‌های نفتی برای حضور در نشست Cop26 چندین جلسه محرمانه با مقامات انگلستان برگزار کرده‌اند. شواهد نشان می‌دهند که بزرگترین آلوده‌کنندگان جهان با لابی‌گری و پیشنهاد پرداخت پول در ازای شرکت در این نشست قصد داشتند تا به عنوان واسطه میان انگلستان و دیگر دولت‌ها عمل کنند.
اما حالا اتفاقی رخ داده که کنشگران آن را دستاوردی برای فعالان تغییرات اقلیمی می‌دانند: هیچکدام از غول‌های نفتی نقش رسمی در نشست تغییرات اقلیمی گلاسگو نخواهد داشت.
کریس جرارد، یکی از فعالان محیط زیستی کمپین Culture Unstained که تحت قانون آزادی اطلاعات به ایمیل‌هایی دست پیدا کرده، می‌گوید: «سال‌هاست که به شرکت‌های نفتی پلتفرمی در نشست‌های تغییرات اقلیمی سازمان ملل داده می‌شود که خود را به عنوان رهبران تغییرات اقلیمی ترویج می‌کنند. در حالی که میلیون‌ها دلار در سوخت‌های فسیلی سرمایه‌گذاری می‌کنند.» پیش از این از دولت انگلستان به خاطر حمایت از استخراج سوخت‌های فسیلی انتقادهای گسترده‌ای مطرح می‌شد: از اکتشاف‌های زمین‌های نفتی جدید در دریای شمال تا سرمایه‌گذاری‌های چندین میلیون پوندی در پایانه گازی در آفریقا. به گفته جرارد این حقیقت که غول‌های نفتی نمی‌توانند نقش رسمی در این نشست داشته باشند نشان می‌دهد که برگزارکنندگان پذیرفته‌اند ادعای صنایع نفتی برای انتشار کربن صفر خالص درست نیست و برنامه‌های این شرکت‌ها به طور مستقیم به اهداف مقابله با تغییرات اقلیمی آسیب می‌زند. نایجل تاپینگ یکی از حامیان نشست Cop 26 می‌گوید که تعهدات کنونی شرکت‌های نفتی کافی نبوده و با اهداف تغییرات اقلیمی همسو نیست.
به گفته او این نشست نمی‌تواند پلتفرمی برای موسساتی باشد که به این سطح از تعهدات خود عمل نکرده‌اند. اما به گفته سخنگوی این نشست، شرکت‌های بزرگ نفتی می‌توانند در برنامه‌های جانبی این نشست شرکت کنند. سال گذشته برنامه شرکت بریتیش پترولیوم برای رسیدن به انتشار کربن صفر خالص تا سال ۲۰۵۰ منتشر شد انتقادهای بسیاری را از سوی کنشگران و دانشمندان اقلیمی به همراه داشت. اما سخنگوی این شرکت نفتی می‌گوید که اهداف کوتاه‌مدتی را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۲۵ و ۲۰۳۰ در نظر گرفته است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *