پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تزریق دو دُز واکسن؛ شرط سفر اربعین

رئیس‌جمهور اعلام کرد:

تزریق دو دُز واکسن؛ شرط سفر اربعین

رئیس گروه واکنش سریع کرونا: بهتر است امسال مراسم راهپیمایی اربعین یا بسیار محدود شود یا یک سال دیگر به تعویق بیفتد





تزریق دو دُز واکسن؛ شرط سفر اربعین

۱۳ شهریور ۱۴۰۰، ۲۰:۵۷

عقب ماندن ایران و عراق در روند واکسیناسیون نسبت به میانگین جهانی، سبب شده که برخی از کارشناسان سفر نامحدود ایرانیان به عراق برای زیارت اربعین را در زمینه شیوع بیشتر ویروس کرونا خطرناک بخوانند و خواستار تعویق یا محدود کردن این مراسم باشند. هم‌زمان با مطرح شدن این نگرانی‌ها رئیس‌جمهور عنوان کرده است که برگزاری مراسم اربعین در عراق وابسته به تصمیم عراق است و در صورت موافقت این کشور افرادی که 2 دز واکسن دریافت کرده‌اند می‌توانند به مراسم اربعین در عراق بروند.

ابراهیم رئیسی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا که روز شنبه، 13 مردادماه برگزار شد، برگزاری مراسم اربعین حسینی را وابسته به موافقت دولت عراق و اعلام شرایط پذیرش زائران از جانب این کشور دانست. او همچنین اظهار کرد که در صورت موافقت کشور میزبان تنها کسانی می‌توانند به زیارت اربعین بروند که در حال حاضر با تایید وزارت بهداشت و درمان هر دو دُز واکسن کرونا را دریافت کرده باشند.
همزمان با صحبت‌های رئیس‌جمهور، رئیس گروه واکنش سریع کرونا درباره برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین اشاره کرد که پوشش واکسیناسیون کشور ما و عراق با میانگین جهانی فاصله دارد و بهتر است امسال مراسم راهپیمایی اربعین یا بسیار محدود شود یا یک سال دیگر به تعویق بیفتد تا نظارت بیشتری بر اپیدمی داشته باشیم.
حمید سوری به ایسنا گفت: «بیماری نتیجه مواجه افراد با عوامل بیماری‌زا و ویروس است، هرچقدر تراکم و فراوانی مواجهه بیشتر و کنترل کمتر باشد، احتمال اینکه بیماری و اپیدمی گسترش یابد بیشتر خواهد بود به همین منظور لازم است که معادله منطقی بین خطر و سودی که قرار است ببریم را درنظر بگیریم. اگر خطری که متوجه ما می‌شود، بیشتر از بهره‌ای باشد که قرار است ببریم، قطعا آن اقدام باید محدود یا متوقف شود.» او تاکید کرد که باید ارزیابی خطر صورت گیرد تا اگر خطری مردم را تهدید می‌کند آن اقدام کنترل شود. سوری همچنین تاکید کرد که بهتر است واکسیناسیون به جای گروه‌های سنی بر اساس گروه‌های پرخطر و گروه‌هایی که بیشترین سهم را در ابتلا، بستری و مرگ و میر دارند متمرکز شود:« این افراد الزاما در همه نقاط کشور یکسان نیستند پس باید ارزیابی خطر صورت گیرد و متناسب با ارزیابی خطر برای موارد مذکور گروه‌ها را در اولویت قرار دهیم و سعی کنیم پوشش واکسیناسیون در این گروه‌ها به ۱۰۰ درصد نزدیک شود. »
مقابله با آسیب‌های اجتماعی و روانی موج پنجم کرونا
رئیسی همچنین در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا به آسیب‌های ایجاد شده اجتماعی و روانی از موج پنجم کرونا اشاره کرد و از وزارت کشور و کمیسیون اجتماعی در استان‌ها خواست که برای مقابله با این آسیب‌ها بررسی‌های لازم را انجام دهند و راهکارهایی را ارائه کنند. او اظهار کرد:«با پیش‌بینی و پیشگیری‌های فعالانه می‌توان آسیب‌های ناشی از ایجاد موج‌های جدید را کاهش داد. باید این موضوع در دستور کار قرار بگیرد و با استفاده از نظرات فرهیختگان حوزه و دانشگاه راهکارهای علمی اتخاذ شود تا کمترین آسیب اجتماعی و روحی را داشته باشیم.»
رئیس‌جمهور از پایین بودن عوارض واکسن‌های استفاده شده وارداتی و تولید داخل ابراز خوشحالی کرد و واکسن‌های داخلی را دارای کمترین عوارض خواند:«اینکه واکسن داخلی در مقایسه با انواع وارداتی آن کمترین عوارض را دارد، می‌تواند برای مردم در مقابله با تبلیغات بدخواهان که تولید و توانایی متخصصان داخلی را زیر سوال می‌برند، اطمینان خاطر و آرامش به همراه داشته باشد.»
رئیسی همچنین بر اهمیت توجه به واکسیناسیون مهاجرین و «مشکوک‌التابعین» تاکید کرد و از وزارت کشور و استانداران مرزی خواست نظم و انضباطی در زمینه واکسیناسیون این افراد که میهمانان فراهم کنند . او روند واکسیناسیون در کشور را امیدبخش خواند و با اشاره به افزایش واردات واکسن و تولید داخل در هفته های آینده بر سرعت بخشی و توسعه واکسیناسیون در گروه‌های سنی مختلف تاکید کرد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *