پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | «به هوای زمین» عادت‌های غلط را کنار بگذاریم

مینا کامران، موسس استارتاپ روستاتیش از اهداف کمپین 40 روزه محیط زیستی می‌گوید

«به هوای زمین» عادت‌های غلط را کنار بگذاریم

کاهش مصرف پلاستیک، مهم‌ترین عادت بدی است که شرکت‌کنندگان باید آن را کنار بگذارند





«به هوای زمین» عادت‌های غلط را کنار بگذاریم

۲۸ خرداد ۱۴۰۰، ۲۱:۳۱

مشهور است برای ترک هر عادت بدی و اضافه‌ کردن هر عادت خوبی به ریتم یکنواخت زندگی باید 40 روز زمان گذاشت. باید 40 روز تلاش کرد که عادت بد را رفته رفته از زندگی حذف کنیم یا عادت خوب را کم‌کم به زندگی اضافه کنیم. این قاعده شامل همه عادت‌های خوب و بد هم می‌شود. مثلا برای تولید زباله کمتر و تبدیل آن به روتین زندگی هم باید 40 روز تلاش کرد. چند استارتاپ محیط زیستی حالا کمپین 40 روزه‌ای میان دو مناسبت محیط زیستی تقویمی تشکیل دادند، کمپینی که هدفش کاهش عادات بد محیط زیستی مثل کاهش استفاده از پلاستیک است.

«به هوای زمین» ایده شکل‌گیری کمپینی است ما بین دو رویداد مهم محیط زیستی جهان. یعنی 15 خرداد روز جهانی محیط زیست و 21 تیر، روز جهانی بدون پلاستیک. هدف از این کمپین ترغیب هرچه بیشتر مردم برای توجه به زمین است. کمپینی که استارتاپ «روستاتیش» و «تیک‌نیک» از برگزار‌کنندگان اصلی آن هستند و روزنامه «پیام‌ما» حامی رسانه‌ای کمپین است. مینا کامران، موسس استارتاپ روستاتیش در گفت‌وگو با پیام‌ما می‌گوید هدف اصلی پویش ترویجی «به‌هوای زمین» این بود که به مردم بگوییم در این مقطع، زمان بسیاری مهمی برای توجه به سیاره‌‌مان است. او تاکید می‌کند: «خواستیم تا مردم توجه کنند که چه قدر کارهایی که انجام می‌دهند، برای آینده زمین و آینده خودمان تاثیرگذار است. از این بابت هم اسم کمپین را به هوای زمین گذاشتیم که بگوییم ما به خاطر زمین می‌توانیم خیلی کارهای بزرگی انجام دهیم، خواستیم بار دیگر گوشزد کنیم که زمین باارزش است و همه عناصر روی آن حق حیات دارند و این تنها آدمیزاد نیست که مهم است.» اما برای به هوای زمین چه باید کرد، براساس اطلاعاتی که در پوسترهای کمپین منتشر شده، باید 40 روز برای ترک یک عادت بد محیط زیستی زمان گذاشت. کامران از حرف قدیمی‌ها برای ترک عادت کمک می‌گیرد و می‌گوید: «فلسفه این چهل روز این است که تمرین در این مدت زمان می‌تواند سبک زندگی را تغییر دهد، بنابراین ما تشویق می‌کنیم تا آدم‌ها در این 40 روز یک سری کارهای کوچک مفید برای زمین و محیط زیست را انجام دهند و عادت بد محیط زیستی را کنار بگذارند.»
ترک چهل روزه عادت‌های بد
ایده اصلی این کمپین از سوی تیم روستاتیش شکل گرفت اما برای شرکت در این پویش افراد بایستی داخل اپلیکیشن «تیک نیک» در کمپین به هوای زمین شرکت کنند. برای شرکت اما چند مرحله در نظر گرفته شده است، نخست باید ضمن ترک عادت‌ها، اقدامات محیط زیستی‌شان را گزارش و در اپلیکیشن به اشتراک بگذارند.
ترک پلاستیک
اما این اقدامات محیط زیستی باید چه شاخصه‌هایی داشته باشد؟ کامران می‌گوید اولین آن کاهش مصرف پلاستیک است. او با مدد گرفتن از آمار می‌گوید، روزانه بین 3 تا 5 کیسه پلاستیکی وارد چرخه مصرف می‌شوند و این باعث شده که کشور ایران بین 10 کشور مصرف‌کننده پلاستیک به حساب بیاید. این ارقام را شاید باید کنار دیگر ارقام سایت‌های خبری قرار داد که می‌گوید در ایران روزانه بیش از 50 هزار تن زباله تولید می‌شود که سهم زباله‌های پلاستیکی از آن، 3500 تن است. این درحالی است که آمار جهانی نیز نشان دهنده فاجعه‌ای دیگر است. در ایالات متحده آمریکا در سال حدود 400 میلیارد قطعه پلاستیک مورد استفاده است که در نهایت چیزی کمتر از 10 میلیارد آن بازیافت می‌شود. یعنی حدودا یک تا دو درصد آن. یکی از اهداف این کمپین کاهش مصرف ظروف یکبار مصرف و بطری آب معدنی نیز است. شاخصه دیگر محیط زیست در کمپین به هوای زمین که برای ایجاد کنندگان این پویش مسئله مدیریت پسماند است. کامران می‌گوید هرچند که این روزها بسیاری تفکیک پسماند تر و خشک می‌کنند اما همچنان افرادی هستند که نمی‌دانند پسماند خشک را کجا تحویل دهند یا چگونه شیرابه پسماند تر را از بین ببرند. او می‌گوید موضوع دیگر عادت ایرانیان است که بحث دور ریختن مواد‌غذایی است. یکی دیگر از اقدامات این کمپین جمع کردن خرده پارچه‌ و دورریزهای خیاطی است. این خرده پارچه‌ها در نهایت به روستاهای مختلف ارسال می‌شوند تا عروسکی از آن‌ها ساخته شود.
شش مرحله در 40 روز
کمپین شش مرحله و شش قدم دارد. «آگاهانه خرید کنیم،‌ به کیسه پلاستیکی نه بگویم، به بطری پلاستیکی و یکبار مصرف‌ها نه بگویم، پسماند خشک را مدیریت کنیم، شیرابه کمتری تولید کنیم، مواد‌غذایی را دور نریزیم.» پایان 40 روز اما کسانی که در این کمپین مشارکت کردند، هدایایی دریافت می‌کنند.
اهدای 20 پک محیط زیستی برای ۲۰ نفر از دارندگان نشان قهرمان زمین به ترتیب میزان سکه‌هایی که در این اپلیکیشن کسب کردند به همراه اهدای ۴۰ درخت به نام ۴۰ نفر از کسانی که در کمپین شرکت کردند و از طریق قرعه کشی انتخاب می‌شوند، از جمله هدایایی است که به افرادی که در این کمپین مشارکت می‌کنند، تعلق می‌گیرد. کامران می‌گوید غیر از تیک‌نیک، استارتاپ‌های دیگری نظیر «روستاگل» و «تیرجر» می‌خواهند به برندگان مسابقه درخت اهدا کنند، گروه کارآفرینی مانیز و خود روستاتیش، در ایام برگزاری این کمپین، پک‌های محیط زیستی خود را با تخفیف 20 درصدی عرضه می‌کنند. شرکت پرسال هم قرار است به پاس فعالیت جمعی 25 درخت خریداری کند و بکارد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *