سایت خبری پیام ما آنلاین | بریتانیا در مقابله با خطرات آب‌وهوایی در حال شکست خوردن است

کارشناسان دولت هشدار دادند:

بریتانیا در مقابله با خطرات آب‌وهوایی در حال شکست خوردن است

مشاوران رسمی اقلیمی دولت بریتانیا هشدار داده‌اند که دولت این کشور در محافظت از مردم در مقابل خطرات روزافزون بحران آب‌وهوایی، اعم از امواج گرمایی تا قطعی برق، در حال شکست خوردن است.





۲۶ خرداد ۱۴۰۰، ۲۳:۲۶

مشاوران رسمی اقلیمی دولت بریتانیا هشدار داده‌اند که دولت این کشور در محافظت از مردم در مقابل خطرات روزافزون بحران آب‌وهوایی، اعم از امواج گرمایی تا قطعی برق، در حال شکست خوردن است.

کمیته تغییرات آب‌وهوایی گفته است که اقدامات برای توسعه تاب‌آوری کشور، متناسب با تاثیرات گرمای جهانی نیست و تاثیر این گرما، همین حالا هم اثرات مخرب خود را روی زمین گذاشته است. متخصصان کمیته تغییرات آب‌وهوایی گفته‌اند که آنها به خاطر عدم اقدام کافی «کاملا غیرمنطقی» در زمینه سازگاری، خصوصا به عنوان اقدامی که تا 10 برابر مقرون‌به‌صرفه‌تر از بی‌عملی است، ناامید شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری گاردین، کارشناسان کمیته تغییرات آب‌وهوایی گفته‌اند که تغییرات آب‌وهوایی، هم‌اکنون، همینجاست. در امواج گرمایی سال 2020، حدود 2 هزار و 500 نفر در بریتانیا جان خود را از دست دادند اما کمیته تغییرات آب‌وهوایی گفته است که دولت بیش از یک دهه است که به هشدارهای آنها توجه نکرده است. آنها بیش از 10 سال است که به دولت‌ها هشدار می‌دهند باید کاری کرد که خانه‌ها راحت‌تر خنک شوند و پیشنهادهایی را هم در این زمینه ارائه کرده‌اند.
کمیته تغییرات آب‌وهوایی گفته است که کاهش انتشار گازهای کربنی همچنان یکی از کارهای حیاتی برای مقابله با بدترین شرایط ممکنِ آب‌وهوایی است. با این حال آنها گفته‌اند که برخی از تبعات تغییرات آب‌وهوایی، اجتناب‌ناپذیر و حتمی‌الوقوع است. آنها همچنین مجموعه‌ای از خطرات را نشان داده‌اند که برای مقابله با آنها حداکثر تا دو سال فرصت باقی است. از جمله این موارد می‌توان به خسارت‌ها به جنگل‌ها و خاک‌های پیت در اثر حرارت بالا و افزایش خشکسالی است که مانع از تحقق هدف بریتانیا برای رسیدن به انتشار صفر کربن تا سال 2050 می‌شود، چراکه با نابودی این مناطق، آنها دیگر قادر به حذف دی‌اکسید‌کربن از جو نیستند.
بارونس براون، رئیس کمیته سازگاری تغییرات آب‌وهوایی گفته است: «سازگاری همچنان شبیه سیندرلای تغییرات آب‌وهوایی است که در گوشه‌ای نشسته: کمبود منابع، بدون پول و بودجه و نادیده گرفته شده.» او در ادامه گفته است: «نه تنها بسیار ضروری و حیاتی است که خود را سازگار کنیم، بلکه این شرایط برای ما سود اقتصادی هم فراهم می‌کند. بسیار غیرمنطقی است که ما هیچ کاری در این زمینه نمی‌کنیم.»
او در ادامه با بیان اینکه برنامه‌های سازگاری با شرایط آب‌وهوایی تناسب کافی ندارد، گفته است: «ناامیدی ما خصوصا برای این است که پس از انتشار آخرین ارزیابی خطرات تغییرات اقلیمی در سال 2016، برنامه‌های سازگاری که منتشر شد، واقعا ناکافی بود. این برنامه بسیاری از خطرات را نادیده می‌گیرد و به هیچ‌وجه اقدام‌محور نبوده است. ما حالا به برنامه‌ای عملیاتی با جزئیات کامل نیاز مبرم داریم تا با تغییرات آب‌وهوایی در بریتانیا مقابله کنیم.»
کریس استارک، مدیر اجرایی کمیته تغییرات آب‌وهوایی گفته است که وزرا برای لحاظ کردن سازگاری در سیاست‌های خود، اکراه داشته‌اند: «چون این کار مشکل است و با چرخه سیاسی (پنج ساله) متناسب نیست و زرق و برق رسیدن به صفر خالص انتشار را در خود ندارد. اما دولت باید به این موضوع واقعیت ببخشد.»
گزارش کمیته تغییرات آب‌وهوایی‌بر اساس تحلیل 1500 صفحه‌ای مستقل توسط 450 متخصص از 130 سازمان است که دیدگاه جامعی از خطرات تغییرات آب‌وهوایی را که انگلستان با آنها روبه‌رو است، ارائه می‌دهد.
در این گزارش آمده است: «بسیار نگران‌کننده است که این شواهد جدید نشان می‌دهند، فاصله میان سطح خطراتی که با آنها مواجهیم و سطح سازگاری که در پیش گرفته‌ایم، بسیار زیاد شده است. بریتانیا ظرفیت و منابع کافی برای پاسخی موثر به این بحران را دارد اما هنوز هیچ کاری در این زمینه صورت نگرفته است.»
این ارزیابی 53 خطر را که مرتبط با افزایش دمای 2 تا 4 درجه سانتی‌گرادی در آینده است، در نظر گرفته و دریافته است که فقط برای چهار مورد از این خطرات، سازگاری وجود دارد. در گزارش کمیته تغییرات آب‌وهوایی آمده است، با نظر به این ارزیابی، حتی اگر افزایش گرمایش جهانی به 2 درجه هم محدود شود، که البته نگاهی خوشبینانه است، تعداد خطراتی که سالانه میلیاردها دلار روی دست کشور، هزینه می‌گذارند، تا دهه 2080، سه برابر می‌شود.
این گزارش، بر روی اثرات امواج گرمایی برای سلامت انسان و بهره‌وری، خصوصا در خانه‌ها بیمارستان‌ها و خانه‌های سالمندانی که به سختی خنک می‌شوند، تاکید کرده است. از زمان ارزیابی سال 2016، بیش از 570 هزار خانه جدید در بریتانیا ساخته شده که در برابر درجه حرارت بالا مقاوم نیستند و 1.5 میلیون خانه دیگر هم قرار است در پنج سال آینده ساخته شود، در حالی که هنوز در سیاست تهویه و سایه‌اندازی د رساخت‌وساز خانه‌ها تغییری ایجاد نشده است. از سوی دیگر، در بعضی مناطق، پس از امواج گرمایی سال 2018، گرما، بیش از 10 هزار خانه را تحت تاثیر قرار داد.
در این گزارش همچنین روی آسیب‌پذیری شبکه برق در برابر جاری شدن سیل، طوفان و کمبود آب‌های خنک به علاوه اثرات قطعی برق در آینده که خصوصا با وجود برقی شدن ماشین‌ها و لوازم برقی خانه‌ها، افزایش می‌یابد، تاکید شده است. خطر دیگر که در گزارش کمیته تغییرات آب‌وهوایی روی آن تاکید شده است، خطرات ناشی از حوادث شدید آب‌وهوایی است که می‌تواند زنجیره تامین مواد غذایی وارد شده به بریتانیا را از بین ببرد.
طبیعت و حیات وحش هم در گزارش کمیته تغییرات آب‌وهوایی مورد تاکید قرار گرفته است. با افزایش حرارت و گرما، طبیعت و حیات وحش نابود می‌شود. همچنین اگر اکوسیستم‌ها نتوانند کربن و آب را جذب کنند و مانع از وقوع سیل شوند، زندگی انسان‌ها تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. در گزارش کمیته آمده است که بریتانیا تا سال 2050 باید 80 میلیون تُن دی‌اکسیدکربن را در هر سال از هوا خارج کند تا بتواند انتشار کربن در بخش‌هایی مثل سفرهای هوایی را که نمی‌تواند حذف کند، جبران کند.
استارک گفته است: «ما که نمی‌توانیم از طبیعت و درختان انتظار داشته باشیم با وجود این همه گرما و خشکی، همه کربنی را که تولید می‌کنیم، جذب کنند.» در گزارش کمیته تغییرات آب‌وهوایی به این موضوع اشاره شده که بازیابی طبیعت برای جان سالم بدر بردن از اثرات تغییرات آب‌وهوایی، حیاتی است.
خاک‌های پیتی همچنین می‌توانند مقدار زیادی از کربن را در خود ذخیره کنند، اما کاترین براون در کمیته تغییرات آب‌وهوایی می‌گوید که آنها با وجود این همه گرما و خشکی، اگر در همین شرایط سخت بمانند، احتمالا «ازبین خواهند‌رفت». او گفته: «امروزه فقط حدود 5 درصد از زمین‌های مرتفع پیتی در شرایط خوبی قرار دارند و بریتانیا اخیرا متعهد شده که 5 درصد دیگر را هم احیا کند. اما ما باید تا سال 2045 100 درصد آنها را احیا کنیم.»
در گزارش کمیته تغییرات آب‌وهوایی همچنین به مزایای بالقوه گرم‌تر شدن زمین اشاره شده است: اینکه یک بریتانیای گرم‌تر به معنای طولانی‌تر بودن فصل رشد برای گیاهان است، کاهش تعداد مرگ‌ومیر بر اثر سرما را در زمستان به دنبال دارد و به معنای قبض‌های ارزان‌تر برای گرمایش خانه در زمستان است. با این حال این گزارش افزوده که این مزایا نسبت به تاثیرات منفی بسیار زیادی که گرمایش زمین دارد، ناچیز است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *