پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | آزمون جمهوریت

فهرست نامزدهای تایید صلاحیت‌شده‌ شورای نگهبان بدون حضور برخی چهره‌های شناخته شده منتشر شد

آزمون جمهوریت

رئیس پیشین قوه قضائیه: هیچ‌گاه تصمیمات شورای نگهبان را تا این حد غیر قابل دفاع نیافته‌ام





۴ خرداد ۱۴۰۰، ۲۱:۵۸

ساعت 23:52، چند دقیقه مانده بود به پایان دوشنبه که خبرگزاری فارس، خبر کوتاهی را با عنوان «دست رد شورا به بانیان وضع موجود» منتشر کرد. در تصویر این خبر هم چهار چهره دیده می‌شد: علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری، محمود احمدی‌نژاد و مصطفی تاجزاده. در این خبر، فارس از قول «منابع مطلع» نوشته بود که صلاحیت لاریجانی و جهانگیری تایید نشده و «نتایج نهایی نشان می‌دهد شورای نگهبان در روند بررسی صلاحیت‌ها، پرونده و سوابق افراد را بدون توجه به موقعیت و جایگاه آنها، مد‌نظر قرار داده و قانون را فدای مصلحت‌اندیشی نکرده است.»

گمانه‌زنی‌ها و واکنش‌ها از اولین دقایق بامداد سه‌شنبه آغاز شد و با انتشار خبر رسمی ستاد انتخابات کشور، همچنان ادامه دارد. طبق اطلاعیه ستاد انتخابات کشور، فقط صلاحیت 7 نفر از نامزدها تایید شد. سعید جلیلی، محسن رضایی‌میرقائد، ابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، محسن مهرعلی‌زاده و عبدالناصر‌همتی نامزدهای تایید شده انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم هستند.
واکنش‌ها به رد صلاحیت‌های گسترده توسط شورای نگهبان، بسیار زیاد بوده؛ بیشتر منفی. محمد مهاجری، از فعالان اصولگرا و عضو شورای سردبیری سایت خبرآنلاین پس از انتشار اسامی تایید شده‌ها در توییتر نوشت: «از دیشب که لیست 7 نفره کاندیداهای مورد قبول شورای نگهبان بیرون آمده، بچه‌های نظام و انقلاب، بیچاره شده‌اند در برابر سوالات فراوانی که حتی برای خودی‌ها ایجاد شده.» او در ادامه خطاب به عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان نوشته است: «دو صفحه توضیح برایمان بفرستید تا در برابر اعتراضات منطقی در گل نمانیم ما اصولگراها.»
رایزنی برای رقابتی‌شدن انتخابات
به نوشته بسیاری از فعالان در فضای مجازی و خصوصا توییتر، رد صلاحیت‌های گسترده و عجیب، فضای انتخاباتی را از بین خواهد برد. تا جایی که حتی ابراهیم رئیسی، رئیس فعلی قوه قضائیه و نامزد انتخابات ریاست جمهوری در حساب توییتری خود نوشته که از عصر دوشنبه از نتایج تایید صلاحیت‌ها باخبر شده و برای تایید صلاحیت کاندیداهای دیگر، به منظور رقابتی‌تر کردن فضای انتخابات، در حال رایزنی است. ابراهیم رئیسی، دیروز سه‌شنبه نوشت: «از دیروز عصر که از نتایج تعیین صلاحیت‌ها مطلع شدم، شاید شماها و خود آقایان هم خبر نداشته باشند، من تماس‌هایی گرفتم و در حال انجام رایزنی‌هایی هستم که صحنه انتخابات، رقابتی‌تر و مشارکتی‌تر شود.»
رد صلاحیت‌ها نه تنها رئیس فعلی قوه قضائیه را به رایزنی برای تایید عده‌ای دیگر از نامزدها واداشت، بلکه حتی صدای رئیس پیشین قوه قضائیه را هم درآورد. صادق آملی‌لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و یکی از اعضای فقهای شورای نگهبان در اکانت توییتری خود به شدت از این شورا انتقاد کرده است. او در اکانت توییتری خود نوشت: «از اولین حضور این‌جانب در شورای نگهبان در سال 1380، قریب به بیست سال می‌گذرد. در تمام این مدت، از شورای نگهبان دفاع کرده‌ام، حتی در سال‌هایی که در قوه قضائیه بودم؛ اما هیچ‌گاه تصمیمات شورا را تا این حد غیر قابل دفاع نیافته‌ام؛ چه در تأیید صلاحیت‌ها و چه در عدم احراز صلاحیت‌ها.» عضو شورای نگهبان در ادامه نوشته است که «سبب این نابسامانی‌ها تا حد زیادی، دخالت‌های فزاینده دستگاه‌های امنیتی از طریق گزارش‌های خلاف واقع، در تصمیم‌سازی برای شورای نگهبان است.»
صادق آملی‌لاریجانی در انتها نوشته که در مواجهه با اعضای دیگر شورای نگهبان، با وضعیتی مواجه شده که استدلال‌هایش را بی‌تاثیر یافته است.
ملاک ما قانون است
ساعت 2 بعدازظهر دیروز، خبر رسمی لیست نهایی منتشر شد و عباسعلی کدخدایی، عضو و سخنگوی شورای نگهبان در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما، در پاسخ به واکنش‌ها گفته «ملاک و معیار اعضای شورای نگهبان قانون و قانون اساسی است» و «ممکن است یک دوره‌ای از یک جناح، افراد بیشتر باشند در دوره دیگر از جناح دیگری.» سخنگوی شورای نگهبان همچنین بار دیگر در مورد دلایل رد صلاحیت‌ها گفته که چون احراز شرایط است، «فقط می‌توانیم بگوییم آقای زِیْد یا آقای عَمْر این شرایط را واجد نبودند و چیز بیشتری نمی‌توانیم بگوییم.» علی لاریجانی که در چند روز گذشته، رد و بدل کردن توئیت‌هایش با سعید جلیلی، خبرساز شده بود، اولین نفری بود که در واکنش به رد صلاحیت خود، بیانیه‌ای منتشر و به راحتی حکم اعضای شورای نگهبان را پذیرفت. در بیانیه لاریجانی، خطاب به «ملت ایران» آمده است: «در این دوره از انتخابات، بر حسب وظیفه اسلامی، ملّی و انقلابی و بر اساس تاکید رهبر معظّم انقلاب اسلامی مبنی بر حضور حداکثری در انتخابات و توصیه مراجع عظام تقلید و برخی صاحب‌نظران دانشگاهی و اقشار مختلف مردم، لازم دیدم برای خدمت‌گزاری به ملّت، به صحنه انتخابات وارد شوم.» در ادامه بیانیه رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی آمده است: «اما حال آن‌که روند انتخابات اینگونه رقم زده شد، بنده وظیفه خویش را در پیشگاه الهی و ملّت عزیز انجام داده‌ام و راضی به رضای الهی هستم.» او در پایان بیانیه‌اش از مردم ایران خواسته تا در انتخابات شرکت کنند.
ساعاتی پس از بیانیه لاریجانی، بیانیه اسحاق جهانگیری هم منتشر شد. او در بیانیه خود نوشت: به خدا پناه می‌‌برم و عدم احراز صلاحیت بسیاری از شایستگان را تهدیدی جدی برای مشارکت همگانی و رقابت عادلانه گرایش‌ها و جریان‌های سیاسی به‌ویژه اصلاح‌گرایان می‌دانم.
دفتر اطلاع‌رسانی مسعود پزشکیان هم پس با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که پزشکیان قصد اعتراض به تصمیم شورای نگهبان را ندارد.
از سوی دیگر، خبرآنلاین به نقل از محمد مهاجری از نامه حسن روحانی به رهبری در مورد صلاحیت کاندیداها خبر داده و نوشته است: «با اطلاع می‌گویم حسن روحانی، رئیس‌جمهور در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب از ایشان درخواست کرده که تغییراتی در لیست اعلام شده از سوی شورای نگهبان انجام گیرد. رئیس‌جمهور همچنین به وزیر کشور دستور داده فعلا از اعلام لیست شورای نگهبان خودداری کند.»
فراهم ساختن شرایط مشارکت، تکلیف حاکمان است
علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری خود در خصوص توییت محمد مهاجری در رابطه با نامه حسن روحانی به مقام معظم رهبری پیرامون رد صلاحیت‌های کاندیداها توسط شورای نگهبان، ابراز بی‌اطلاعی کرده است. ربیعی گفت: معمولا آقای رئیس جمهور، در موارد مهم نامه‌نگاری می‌کنند؛ از آنجا که از صبح درگیر بحث سخنگویی بودم آخرین اطلاعات را ندارم. دقیق می‌پرسم و اطلاع‌رسانی می‌کنم، چون نمی‌خواهم اطلاع‌رسانی غلط داشته باشم فعلا اطلاع دقیقی از این موضوع ندارم.
ربیعی همچنین گفته است که دولت «به عنوان یک درک از وضعیت ایران و نیازمندی‌های فردای ایرانیان در جهان پر آشوب امروز، معتقد است مشارکت حداکثری در این دوره بیش از هر زمان دیگری، کارکردهای متعدد برای ایران و ایرانیان خواهد داشت.» او ادامه داد: «مشارکت حداقلی به نفع هیچ کس نیست و اولین زیان‌کننده در نتیجه مشارکت حداقلی، مردم هستند و هیچ گروه سیاسی برنده مشارکت حداقلی نخواهد بود.» ربیعی گفته است: «عمیقا باور داریم که وحدت در حضور، معنا می‌یابد و نه در عدم مشارکت؛ دولت عمیقا باور دارد که اسلامی بودن نظام سیاسی اقتضا می‌کند که از جمهوریت آن پاسداری شود؛ دولت عمیقا باور دارد که فراهم ساختن شرایط مشارکت سیاسی، حق شهروندان و تکلیفی بر حاکمان است و در مردمسالاری دینی، بیش از آنکه شهروندان در مشارکت، مکلف باشند، این‌ها هستند که مکلف‌اند و موظف.»‌سخنگوی دولت از همه نهادهایی که در فرآیند انتخابات نقش دارند، خواسته که با توجه به ضرورت تقویت وحدت ملی در شرایط کنونی کشور، با دوراندیشی، تعهد به روح حاکم بر قانون اساسی و وفاداری به منافع ملی، زمینه امیدآفرینی و شورانگیزی در انتخابات را فراهم آورند و با تقویت زمینه مشارکت در انتخابات، تداوم ثبات و امنیت و پیشرفت کشور را تضمین کنند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر