پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | آرامش پس از طوفان

پس از 11 روز جنگ بی‌امان، اسرائیل و فلسطین اعلامِ آتش‌بس کردند

آرامش پس از طوفان

جو بایدن: با فرصتی واقعی برای پیشرفت روبه‌رو هستیم





۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۲۱:۴۷

رهبران جهان از آتش‌بسی که از ساعات ابتداییِ بامداد جمعه به وقت محلی آغاز شد، استقبال کرده و متعهد شده‌اند که به بازسازی غزه کمک کنند. غزه شاهد 11 روز بمباران اسرائیل بود و در این میان 243 نفر از مردم این شهر جان خود را از دست دادند. در حملات راکتی فلسطینی‌ها نیز 12 اسرائیلی کشته شدند. صدها نفر هم در این درگیری‌ها مصدوم شدند.

حملات راکتی فلسطینی‌ها و بمباران‌های اسرائیل، تا آخرین لحظات نزدیک به آتش‌بس ادامه داشت. آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد از اسرائیل و حماس خواست که آتش‌بس را رعایت کنند. او همچنین از رهبران جهانی درخواست کرد تا بسته‌ای را برای بازسازی غزه تهیه کنند که «از مردم فلسطین حمایت و نهادهای آنها را تقویت کند.»
آنتونیو گوترش پس از اعلام روز پنجشنبه در مورد پایان دادن به درگیری‌های 11 روزه، گفت: «مسئولیت رهبران اسرائیل و فلسطین فراتر از بازگرداندن آرامش است؛ آنها باید گفت‌وگوهای جدی را برای رسیدگی به دلایل اصلی درگیری آغاز کنند.»
تعداد کمی از تحلیل‌گران بر این باورند که در آینده‌ای نزدیک، اسرائیل و فلسطین به سمت حل‌وفصل مسائل اساسی حرکت می‌کنند. با این حال، هنوز هیچ شاهدی بر پایان یافتن تسلط نظامی اسرائیل بر سرزمین‌های فلسطین و محاصره شهرِ هم‌اکنون ویران‌شده و محصورِ غزه که 2 میلیون نفر در آن تحت حاکمیت حماس، به سختی زندگی می‌کنند، وجود ندارد.
با این حال، آنتونیو گوترش گفته که سازمان ملل آماده است تا با همکاری با اسرائیل، مردم فلسطین و دیگران، به «مذاکرات هدفمند» در مورد توافق فلسطین و اسرائیل بر اساس خطوط سرزمینیِ پیش از جنگ 1967 است.
جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا در پیامی تصویری از کاخ سفید، متعهد شد آنچه را که او «دیپلماسی آرام و بی‌وقفه» در جهت توافقی طولانی‌مدت خوانده، ادامه دهد. او افزوده است: «من باور دارم که با فرصتی واقعی برای پیشرفت روبه‌رو هستیم.»
در کوتاه‌مدت، تلاش‌های بین‌المللی متمرکز بر حصول اطمینان از برقراری آتش‌بس و آغاز کار امدادرسانی بشردوستانه و بازسازی غزه خواهد‌بود. گاردین گزارش داده که در شمارش معکوس برای آتش‌بس در ساعت 2 بامداد روز جمعه به وقت محلی، پرتا موشک‌های فلسطینی ادامه داشت و اسرائیل هم در این مدت دست‌کم یک حمله هوایی داشته است. با رسیدن به ساعت 2 بامداد، آتش‌بس آغاز شد و طرفین، دست از حمله برداشتند. با این حال، هردو طرف اعلام کرده‌اند که هرگونه نقض آتش‌بس از سوی طرف مقابل را تلافی می‌کنند. دولت مصر که واسطه این آتش‌بس بوده، اعلام کرده که دو تیم را برای نظارت بر آتش‌بس ارسال خواهد کرد.
در ساعات ابتدایی بامداد جمعه، با ساکت شدن صدای بمباران و حملات راکتی، صدای جشن و پایکوبی مردم در خیابان‌های غزه بلند شد. جشنی برای پایان جنگی که به گفته مقامات بهداشتی فلسطین، جان 243 نفر از جمله 65 کودک را گرفت. مقامات اسرائیلی هم تلفات خود را 12 نفر از جمله دو کودک اعلام کرده‌اند. از بلندگوی مساجد، پیام «پیروزی‌مقاومت» پخش می‌شد و مردم هم با ماشین‌های خود به خیابان‌های اصلی آمده بودند.
راننده‌ها دست از روی بوق برنمی‌کشیدند و سرنشینان هم پرچم‌هایشان را از پنجره بیرون آورده و تکان می‌دادند. مردان، تیر هوایی می‌زدند و عده‌ای هم با بمب‌های صوتی و ترقه، شادی خود را عیان می‌کردند. در منطقه «تل‌الهوی» در غزه، مردم می‌گفتند که برای امنیت و پیروزی، جشن گرفته‌اند.
آتش‌بازی در محله شیخ جراح در شرق بیت‌المقدس هم برپا بود؛ جایی که نبرد میان خانواده‌های فلسطینی با سربازان اسرائیلی برای مقابله با اخراج اجباری آنها توسط شهرک نشینان اسرائیلی باعث بسیجِ معترضان در سراسر «شهر قدیم» و سایر مناطق در ماه رمضان شد.
آتش‌بس پس از آن برقرار می‌شود که کابینه اسرائیل طرح آتش‌بس «متقابل و بدون قیدوشرط» مصر را پذیرفت.
حماس و جهاد اسلامی هم توافق «متقابل و همزمان» را پذیرفتند. بایدن در اولین اظهارات اساسی خود در مورد این بحران پس از 11 روز خونریزی، اعلام کرد: «صمیمانه به همه خانواده‌های اسرائیلی و فلسطینی که عزیزانشان را از دست دادند، تسلیت می‌گویم و امیدوارم بهبودی کاملی برای مجروحان حاصل شود.»
رئیس‌جمهور آمریکا در سراسر جهان و حتی در حزب خود به دلیل امتناع از موافقت با درخواست مشترک شورای امنیت سازمان ملل برای آتش‌بس و عدم انتقاد مستقیم از اسرائیل به خاطر آن‌که در پاسخ به موشک‌های حماس، غزه را بمباران کرده و جان بسیاری از غیرنظامیان را در این شهر گرفته، مورد انتقاد شدید است.
حالا بایدن «به خاطر تصمیم برای خاتمه دادن به خصومت‌های فعلی در کمتر از 11 روز» از نتانیاهو تمجید کرده است. او همچنین سیستم پدافند هوایی اسرائیل را که ایالات متحده آمریکا به توسعه آن کمک کرده، به خاطر آن‌که مانع از برخورد صدها موشک به شهرهای اسرائیل شده، تحسین کرده است. رئیس‌جمهور آمریکا «پشتیبانی کامل خود را برای مجهز کردن دوباره سیستم دفاعی گنبد‌آهنین برای اطمینان از دفاع و امنیت اسرائیل در آینده» اعلام کرده است.
بایدن همچنین از عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر برای نقش میانجی‌گری «صمیمانه قدردانی» کرد و گفت که آمریکا برای بازسازی غزه، با آژانس‌‌های سازمان ملل و حکومت خودمختار فلسطین همکاری می‌کند، اما نه با با حماس.
بایدن در بیانیه تلویزیونی مختصر خود گفته است: «من باور دارم که فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها به یک اندازه لیاقت دارند که با خیال راحت و در امنیت زندگی کنند و از آزادی، سعادت و دموکراسی برابری برخوردار باشند. دولت من، دیپلماسی آرام و بی‌وقفه خود را در این راستا ادامه خواهد‌داد.»
اوایل روز جمعه، پرزیدنت السیسی در توئیتی از بایدن تشکر کرد و گفت که او تاکید رئیس‌جمهور آمریکا را روی دیپلماسی برای مدیریت منازعه میان اسرائیل و فلسطین به اشتراک گذاشته است.
دومینیک راب، وزیر امور خارجه انگلیس هم گفت: «همه طرف‌ها باید تلاش کنند تا آتش‌بس بادوام باشد و به چرخه غیرقابل قبول خشونت و از بین رفتن جانِ غیرنظامیان، پایان دهند.» او همچنین اضافه کرده که بریتانیا از «تلاش برای ایجاد صلح» حمایت می‌کند.
اگر چنین توافقی حاصل شود، پایانی خواهد بود بر سنگین‌ترین نبرد از سال 2014 که در آنها، حملات هوایی اسرائیل باعث ویرانی گسترده‌ای در غزه شده و شبه‌نظامیان فلسطینی هم هزاران موشک به سمت اسرائیل شلیک کرده‌اند.
وقتی جنگ به پایان رسید، دو طرف اعلام پیروزی کردند. یکی از مقامات حماس به نام «علی براکه» یه خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته که این آتش‌بس، شکستی برای نتانیاهو و «پیروزی برای مردم فلسطین» است. ارتش اسرائیل هم به طرز مشابهی ادعای کسب «موفقیت‌های بزرگ» کرده است.
در این درگیری‌های 11 روزه، ده‌ها هزار فلسطینی، آواره شدند و صدها خانه ویران شد. بسیاری از غیرنظامیان، عزیزانشان را از دست دادند و بسیاری دیگر هم دست‌وپایشان را.
حالا به لحاظ سیاسی شرایط آرام شده و مردم هم از این آتش‌بس خوشحالند اما حالا نوبت به آن رسیده که مردم برای مرگ عزیزانشان، در آرامش عزاداری کنند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *