پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | فاضلاب بندرعباس و تهدید تنوع زیستی

یادداشتی از مهدی شیرخانی کارشناس محیط زیست

فاضلاب بندرعباس و تهدید تنوع زیستی

موضوع فاضلاب بیش از دو دهه است که در هرمزگان و به ویژه در شهر بندرعباس روی میز تمام دولت‌ها بوده، همه مدیرانی که در حوزه محیط زیست و شهرداری و آب و فاضلاب روی کار آمده‌اند





۱ بهمن ۱۳۹۹، ۱۰:۴۳

موضوع فاضلاب بیش از دو دهه است که در هرمزگان و به ویژه در شهر بندرعباس روی میز تمام دولت‌ها بوده، همه مدیرانی که در حوزه محیط زیست و شهرداری و آب و فاضلاب روی کار آمده‌اند، از سوی مردم و سمن‌ها (سازمان‌های مردم‌نهاد) انگیزه‌هایی برای رفع وضعیت موجود در دستور کار قرار دادند. حدود دو سال پیش امیدواری‌های جدی شکل گرفت و یک شرکت آلمانی تقبل کرد که برای تصفیه فاضلاب بندرعباس اقدام کند و برای مصارف شهری و کشاورزی و صنایع غرب آب خاکستری استحصال کند. اما این پروژه به دلایلی به نتیجه نرسید.
امروز آب شیرین‌کن‌هایی که در کرانه ساحلی خلیج فارس در حال شیرین‌سازی آب و انتقال آن به فلات مرکزی هستند بخشی از آب شرب مورد نیاز شهر بندرعباس و مناطق دیگر استان هرمزگان را تامین می‌کند. اما در سوی دیگر با پدیده‌ای روبه‌رو هستیم که به نوعی با تغلیظ نمک و ورود تلخاب به خلیج فارس اکوسیستم را دچار اخلال می‌کند. تغلیظ نمک روی زیستگاه‌های ما اثرگذار است. باید بپذیریم که در آینده زیستگاه خلیج فارس روز به روز مطلوبیت کمتری خواهد داشت. تاب‌آوری کمتری خواهد داشت و اکسیژن موجود در آب که توسط مرجان‌ها و جلبک‌ها و خزه‌های دریایی تولید می‌شوند، روز به روز کمتر می‌شود. وقتی زیستگاه‌ها ضعیف‌تر می‌شوند تنوع زیستی آبزیان ضعیف‌تر خواهد شد و چرخه‌ای که نسبت به آن آگاهی داریم آسیب‌پذیرتر و شکننده‌تر می‌شود.
در مناطقی از بندرعباس بویی بسیار وحشتناک و متعفنی از وجود فاضلاب وجود دارد. این خورها و محل تجمع فاضلاب در شهر در نزدیکی اماکنی مثل هتل امین، هتل هرمز، پارک علم و فناوری و کانون پرورش فکری قرار دارند. این وضعیت در حالی در شهر بندرعباس ایجاد شده است که تجربه جهانی با شفافیت در دسترس است. تجربه‌ای که نشان می‌دهد اگر فاضلاب شهری وارد دریا شود، زیستگاه‌ها تخریب می‌شود و تعادل زیستگاه به هم می‌خورد. ممکن است بعضی در نگاه نخست به رشد جلبک‌ها و حضور پرندگان در محل ورود فاضلاب به دریا اشاره کنند، اما این تصویر ناشی از فسفات بسیار زیادی است که در شوینده‌ها وجود دارد و به راحتی محل رشد غیراصولی جلبک‌ها و قارچ‌هاست که تعادل زیستگاه را به هم می‌زنند و پهنه زیستگاهی را با پوشش گیاهی جدید و جلبک‌های آلوده پوشش می‌دهند.
در حال حاضر یکی از مطالبات اصلی و به حق سمن‌ها در هرمزگان که بخش‌هایی از سرمایه اجتماعی را در استان هرمزگان نمایندگی می‌کنند، موضوع بهسازی وضعیت فاضلاب است. موضوعی که می‌تواند با سرمایه‌گذاری اصولی از این فاضلاب برای حل بسیاری از مشکلات شهر استفاده شود. متاسفانه بوی فاضلاب در بندرعباس در حال تبدیل شدن به یک فیچر و بخشی از هویت شهر است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *