پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | عقب‌نشینی برای ایجاد فضای مثبت

کره جنوبی ناوشکن جنگی خود را برای پیشبرد مذاکرات با ایران از تنگه هرمز خارج کرد

عقب‌نشینی برای ایجاد فضای مثبت

یک منبع دیپلماتیک کره جنوبی: سئول برای نشان دادن حسن نیت و به منظور پیشبرد مذاکرات، این ناوشکن جنگی را از آن منطقه دور کرده است





۳۰ دی ۱۳۹۹، ۰:۲۸

یک منبع دیپلماتیک کره‌جنوبی به خبرگزاری رسمی این کشور، اعلام کرده که کره‌جنوبی ناوشکنی جنگی خود را از خلیج فارس دور کرده است. به گفته این منبع، این اقدام سئول برای «ایجاد جوی مثبت» در آستانه مذاکرات جدید با ایران بر سر توقیف نفتکش این کشور صورت گرفته است.

پیشتر و پس از آن‌که ایران یک نفتکش کره‌جنوبی را به دلیل «آلودگی نفتی و زیست‌محیطی» توقیف کرد، سئول یک واحد ضد راهزنی دریایی را راهی تنگه هرمز کرده بود. همزمان مقاماتی از کره‌جنوبی وارد تهران شدند تا بر سر آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در آن کشور و همچنین آزاد کردن نفتکش توقیف‌شده کره‌ای مذاکره کنند. گرچه مقامات ایران پیش‌تر ارتباط این دو موضوع را تکذیب کرده و گفته بودند که سفر مقامات دیپلماتیک کره‌ای به تهران از پیش برنامه‌ریزی شده و موضوع اصلی مذاکرات هم آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران بوده، اما شواهد نشان می‌دهد که موضوع توقیف نفتکش، یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد بحث و یکی از دلایل مهم سفر مقامات سئول به ایران بوده است.
یکی از این شواهد، سخنان حسین تنهایی، رئیس اتاق مشترک ایران و کره‌جنوبی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایلنا است. او گمانه‌زنی‌های قبلی در مورد ارتباط کشتی توقیف شده با اموال بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی را تایید کرد و با منطقی خواندن توقیف کشتی کره‌ای گفته است: «باتوجه به مدت زمان بلوکه شدن پول ایران در کره مجبور هستیم سختگیری بیشتری اعمال کنیم.»
یکی دیگر از شواهد این بود که نه مذاکرات بر سر آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده و نه آزاد کردن نفتکش توقیف شده، به جایی نرسید و این گمان را ایجاد کرد که ظاهرا این دو موضوع می‌تواند به یکدیگر مرتبط باشد. با این حال، پس از مذاکرات بی‌نتیجه هیئت کره‌ای با مقامات ایرانی، وزارت خارجه کره‌جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد که به مذاکرات با طرف ایرانی ادامه خواهد داد. در آن بیانیه آمده بود که کره‌جنوبی و ایران از طریق رایزنی‌های چندجانبه با یکدیگر همکاری می‌کنند تا راه‌حل‌های سازنده و سریعی را برای «موضوعات مورد‌علاقه دو طرف» بر اساس دوستی دیرینه دو کشور تدوین کنند. خبرگزاری یونهاپ از قول این منبع که نامی از او برده نشده، در گزارشی نوشته است که تهران، نسبت به اعزام واحد ضد‌راهزنی‌دریایی از سوی کره‌جنوبی، «واکنش منفی» داشته و حالا هم سئول برای نشان دادن حسن نیت و به منظور پیشبرد مذاکرات، این ناوشکن جنگی را از آن منطقه دور کرده است. خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به استناد گزارش یونهاپ نوشته است که «سعید بادامچی شبستری» سفیر ایران در کره‌جنوبی در همان زمان، نارضایتی خود را از اعزام این ناوشکن کره‌ای ابراز کرده بود.گرچه مقامات کره‌جنوبی از تایید بازگشت این ناوشکن جنگی خودداری کرده‌اند؛ اما این خبر را رد هم نکرده‌اند.
یک مقام رسمی وزارت خارجه کره‌جنوبی در مصاحبه با خبرگزاری رسمی این کشور گفته است: «در حالی که نمی‌توانیم هیچ چیز را درباره عملیات واحد دریایی ضد‌راهزنی‌دریایی تایید کنیم از شما می‌خواهیم که این مسئله را موضوعات مرتبط با آن را درک کنید.»
پیشتر نفتکش «هانکوک چمی» کره‌جنوبی در آب‌های خلیج‌فارس توقیف شد. قرار بود این نفتکش ۷ هزار و ۲۰۰ تن اتانول را از بندر الجبیل عربستان سعودی به بنادر کره‌جنوبی حمل کند که به دلیل آلودگی‌های زیست‌محیطی توسط سپاه پاسداران توقیف شد و بیست خدمه آن نیز از جمله پنج تبعه کره‌جنوبی در بازداشت قرار گرفتند. مقامات ایران بارها بر فنی بودن توقیف کشتی و نه سیاسی بودن موضوع تاکید کرده‌اند.
محمد‌جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز در دیدار با معاون وزیر خارجه کره‌جنوبی بر روی این موضوع تاکید کرده و گفته بود که دولت امکان دخالت در این موضوع را ندارد: «کشتی کره‌ای به دلیل آلوده‌سازی آب‌های خلیج‌فارس توقیف شده؛ لذا صرفاً موضوعی فنی است که رسیدگی به آن در چارچوب مقررات حقوقی و قضائی در حال پیگیری است و طبعاً دولت امکان دخالت در این فرآیند قضائی را ندارد.»
سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه نیز پاسخی مشابه پاسخ جواد ظریف داده بود. او در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص انتشار اخباری مبنی بر احتمال آزادی کشتی کره‌ای گفته بود: «مواضع و تصمیم‌های قوه‌قضائیه صرفا از طریق سخنگوی محترم این قوه اعلام می‌شود و اظهارات افراد غیر‌مسئول در این زمینه فاقد وجاهت است.»
از سوی دیگر، ایران تلاش دارد که پول‌های بلوکه شده خود را که گفته می‌شود 7 میلیارد دلار – و به گفته بانک‌های کره‌جنوبی بیش از 9 میلیارد دلار- است، آزاد کند. پیش از این ایران گفته بود که می‌خواهد با استفاده از این پول، واکسن و دیگر تجهیزات پزشکی را برای مقابله با ویروس کووید 19 وارد کند. مشخص نیست که بعد از ممنوعیت ورود واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی، موضوع خرید واکسن از پول‌های بلوکه شده ایران چه سرانجامی خواهد داشت.
همچنین وزارت امور خارجه کره مدعی شده است که وقتی تهران و سئول در حال مذاکره درباره راه‌های گسترش تبادلات بشردوستانه بوده‌اند، ایران پیشنهاد داده است از پول‌های مسدود شده‌اش در کره که تحت تحریم‌های آمریکا بلوکه شده‌اند، برای خرید آمبولانس و تجهیزات پزشکی استفاده شود. ادعایی که از سوی رئیس دفتر رئیس جمهوری، تکذیب شد. محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری گفته است: «ما در ازای پولی که آنجا داریم و در برابر عصبانیتی که ما برای نگه‌داشتن سه‌ساله این پول‌ها داریم، به هیچ وجه چنین پیشنهادی برای خرید آمبولانس نداده‌ایم، خودشان هم فهمیدند که نه ایران محتاج چنین چیزی است و نه این‌که ما با همه جنگ اقتصادی و فشارهایی که تجربه کردیم، سه سال این کشور را اداره کردیم. پس محتاج چند آمبولانس نیستیم بلکه پولی را می‌خواهیم که در آنجا مانده و باید آزاد شود.»
پس از توقیف نفتکش کره‌ای و به نتیجه نرسیدن مذاکرات برای آزادسازی آن، وزارت خارجه کره‌جنوبی در بیانیه‌ای از قطر درخواست کرد تا برای آزادسازی این نفتکش پشتیبانی کند: وزارت خارجه کره‌جنوبی در این بیانیه اعلام کرده که این مقام سئول خواستار «حداکثر پشتیبانی ممکن از طرف قطر برای حل این مساله» شده است. مشخص نیست که آیا ارتباطی میان درخواست کمک کره‌جنوبی از قطر با خروج ناوشکن کره‌ای وجود دارد یا نه.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *