پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مهاجرت معکوسِ اجباری تهدید نیست

مهاجرت معکوسِ اجباری تهدید نیست





۲۳ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۴۷

رییس شورای استان تهران در گفت‌وگو با «پیام ما» 

مهاجرت معکوسِ اجباری تهدید نیست

الهام فخاری، رییس شورای استان تهران می‌گوید: گرچه شرایط اقتصادی مردم را ناگزیر به مهاجرت کرده است اما نباید آن را در راستای تهدید دید و باید تلاش کرد تا کیفیت زندگی را در این شهرها ارتقا داد، بیشتر شهرهای اقماری چون به لحاظ توپولوژی و زمین شناسی امکان ایجاد فضای مسطح و زیرساخت حساب شده و از قبل سنجیده را دارند، می‌تواند الگوهای چون شهر دوستدار کودک را پیگیری کند.

در گذشته کم نبودند، افرادی که به سبب فرصت‌های شغلی شهرهای بزرگتر مجبور به مهاجرت می‌شدند، این روزها اما به سبب هزینه‌های بالای زندگی در کلان‌شهرها، شهروندان مجبور به این مهاجرت معکوس می‌شوند. بسیاری از این شهرهای اقماری و تازه تاسیس دست کم در استانی مانند تهران، زیرساخت مناسب برای استقبال از این حجم از مهاجر را ندارند، مسئله ایمنی ساختمان‌ها یا جمع‌آوری آب‌های سطحی یا فاضلاب شهری یا حتی شهرهایی که بتوانند کودکان را در پناه خود جای دهند، از جمله مصادیق آماده نبودن این زیرساخت‌هاست. الهام فخاری، رئیس شورای استان تهران که خود عضو کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران است، درباره این مسائل به خبرنگار «پیام‌ما» توضیحاتی ارائه می‌دهد.

او درباره الگوی شهر دوستدار کودک که مصوبه‌ای هم در شورای شهر تهران داشته است، می‌گوید: «ما سعی کردیم که این مصوبه را در سایر شهرهای اقماری تهران ترویج دهیم و سایر همکاران را در جریان اتفاقاتی قرار دهیم، که در شهر تهران در راستای شهر دوستدار کودک رخ داده. است.»

گرچه شرایط اقتصادی مردم را ناگزیر به مهاجرت کرده است اما نباید آن را در راستای تهدید دید و باید تلاش کرد تا کیفیت زندگی را در این شهرها ارتقا داد، بیشتر شهرهای اقماری چون به لحاظ توپولوژی و زمین شناسی امکان ایجاد فضای مسطح و زیرساخت حساب شده و از قبل سنجیده را دارند، می‌تواند الگوهای چون شهر دوستدار کودک را پیگیری کند.

فخاری در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون کارگروهی برای این مساله در شورای استان تهران رخ داده یا نه نیز گفت: «الگوها به شهرهای دیگر معرفی شده ما عموما مصوبات خودمان در شورای تهران را که به نظرمان می‌رسید به کار باقی شهرها هم آمد را سعی کردیم در قالب الگو برای شورای شهرستان و شورای عالی استان‌ها معرفی کردیم.»

او در پاسخ به پرسش دیگری که چندی پیش، اویس ترابی، مهندس عمران آب درباره ورود فاضلاب به انهار جمع‌آوری آب‌های سطحی مطرح کرده بود نیز گفت: «این‌که گفته شده، تصفیه فاضلاب در مسیر آب‌های سطحی قرار بگیرد مد نظر نبود و مساله ایجاد حوضچه آرامش در مسیر بود، البته دیده شده که گاهی بعضی به‌طور غیر‌قانونی در مسیر آب‌های سطحی فاضلاب ریختند که ما این را از مسیر توسعه شبکه فاضلاب دنبال می‌کنیم.»

به گفته او به ثمر رسیدن شبکه فاضلاب در هرکدام از شهرستان‌ها منجر به پیشگیری از ورود فاضلاب به آب‌های سطحی و زیر سطحی می‌شود.

فخاری در پاسخ به پرسشی درباره بازچرخانی آب در مقیاس استان نیز گفت: «یک سری پروژه در اراضی کشاورزی از آبی که کیفیتش مدام چک شود، برای آبیاری درختان زود حاصل استفاده می‌شود. این البته اقدام استانداری است که در جنوب استان مدنظر قرار گرفته بود.»

رئیس شورای استان تهران اما درباره آخرین وضعیت فعالیت گسل‌ها در اطراف تهران که می‌توانند تهدیدی برای بناهای ناایمن و ساکنانشان باشند نیز گفت: «ایمن‌سازی و اقدامات پیشگیرانه و مدیریت بحران را با همکاری سازمان پدافند غیر‌عامل دنبال کردیم، تا در تصمیم‌گیری‌های توسعه‌ای حساب شده‌تر عمل شود. بحث بعدی که پیگیری کردیم بحث بیمه آتش‌سوزی و زلزله بود که می‌توانند از آسیب‌ها جلوگیری کنند.» 

 

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر