پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | خاموشی درختان کهور ۳۰۰ ساله در ریگان

خاموشی درختان کهور ۳۰۰ ساله در ریگان





۸ مهر ۱۳۹۹، ۱۰:۱۷

خاموشی درختان کهور ۳۰۰ ساله در ریگان

بزرگترین و منحصر به فردترین جنگل های کهور که در شهرستان ریگان واقع شده در حال نابودی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، درست آنجایی که کویر پهنه خود را گسترده است و کمترین منبع طبیعی آب وجود دارد بزرگ‌ترین ذخیره‌گاه جنگل‌های کهور ایران واقع شده است که از عجایب خلقت است.

این جنگل‌های انبوه که گاهی ارتفاع درختانش به ۱۲ متر می رسد پناهگاهی برای جانوران و حیوانات وحشی منطقه است و در کنار آن مهم‌ترین نقش خود را حفظ کرده است. یکی از با ارزش‌ترین عرصه‌های طبیعی استان کرمان جنگل‌های کهور در عمق کویر کرمان و در شهرستان ریگان است.

یکی از مهم‌ترین کاربرد‌های این جنگل وسیع تثبیت شن در کویر کرمان و جلوگیری از بیابان‌زایی است به طوری که ادامه حیات در بسیاری از مراکز جمعیتی شرق کرمان وابسته به این جنگل است.

در این میان عوامل انسانی و همچنین خشکسالی و کم‌آبی پیاپی طی سال‌های اخیر صدمات جبران‌ناپذیری به جنگل‌های کهور ریگان وارد کرده است که حفظ و بقای این جنگل منحصر به‌فرد را نیازمند تدبیر و توجه بیشتر مسئولان کرده است.

قرار گرفتن این جنگل منحصر به فرد ایرانی در حاشیه جاده ترانزیت ریگان چابهار از این محور در برابر طوفان‌های شدید شن محافظت می‌کند. در قسمت‌هایی از شهرستان که سفره‌های آب زیر زمینی بالاست جنگل هنوز سر سبزی وطراوت خود را دارد، اما در جا‌هایی که افت سفره‌های آب زیر زمینی است جنگل در حال نابودی است.

این درختان کهور منحصر به فرد ایرانی همانند چتری بر فراز کویر ریگان واقع شده اند وتا حدودی از گرمی طاقت فرسای این شهرستان جلوگیری می‌کند، ولی با نابودی آن‌ها گرمای ریگان نیز دو چندان می‌شود.

محمد شهیکی یکی از شهروندان ریگانی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: جنگل های کهور ما را از هجوم شن‌های روان در امان نگه می دارد. مجیدامیرزاده رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری ریگان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: شهرستان ریگان در منطقه گرمسیری قرار دارد و به همین دلیل این گونه منحصر به‌فرد و زیبا دارای دیر زیستی بالا بوده و در سطح ۳۵ هزار هکتار از این منطقه پراکنش دارد.

او افزود: تاج و پوشش این درختان در سطح شهرستان به طور میانگین بین یک تا پنج درصد مشاهده شده که در برخی مناطق این تاج پوشش به ۳۶ درصد نیز می‌رسد.

امیرزاده بیان داشت: سال ۸۹ در محدوده ۲۳ هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی جنگلی طرح صیانت از جنگل‌های خلیج عمانی با هدف حفظ و احیای درختان کهور ایرانی تهیه و تاکنون در محدوده طرح از سال گذشته در ۱۵۰۰ هکتار مساحت کانال حفاظتی بطول ۱۳ هزار و ۵۰۰ متر حفر و مساحت ۵۸ هکتار آن به وسیله سیم خاردار محصور شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری ریگان تصریح کرد: با کمک جوامع محلی و در قالب طرح‌های بیابان زدایی این جنگل‌ها نیز احیا می‌شود.

او گفت: اعتباراتی جهت احیا جنگل کهور منحصر به فرد ایرانی در ریگان در نظر گرفته خواهد شد تا مجددا شاهد سر سبزی واحیا آن باشیم.

امین باقری فرماندار ریگان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: این گونه گیاهی به دلیل ساختار خاص برگ‌های خود در فصل‌های خشک و بدون بارندگی قادر است رطوبت مورد نیاز خود را از طریق برگ جذب کند و در سطح شهرستان گونه‌های کوره‌گز و کهور دره‌ای نیز همراه این گونه مشاهده شده است.

امین باقری گفت: در گذشته سر شاخه‌های این گونه گیاهی زیبا و منحصر به‌فرد به دلیل کالری زیاد در برگ‌ها توسط دامداران و همچنین به دلیل چوب مستحکم و زغال مرغوب توسط افراد سودجو قطع می‌شده است.

او افزود: در سال‌های گذشته با توجه به اقدامات قانونی و فرهنگ‌سازی‌های انجام شده به وسیله‌ اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان از این امر جلوگیری شده است.‌‌‌‌‌‌‌‌

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر