پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | آتش‌های سریالی در جنگل‌ها و مراتع

آتش‌های سریالی در جنگل‌ها و مراتع





۱۰ خرداد ۱۳۹۹، ۱۰:۱۳

آتش‌های سریالی در جنگل‌ها و مراتع

بیشترین آتش‌سوزی‌های جنگلی و مرتعی در جنگل‌های زاگرس و استان‌های کردستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری و خوزستان به وقوع پیوسته و در ۹۰ درصد عامل انسانی دارد.

با ثبت ۲/ ۳۰۵ میلیمتر بارش در ۲۴۷ روز نخست سال آبی جاری، رشدی ۳۱ درصدی در میزان بارش‌ها نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت به ثبت رسیده است. بر اساس آمار رسمی دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، ارتفاع کل ریزش‌های جوی از آغاز سال آبی جاری (اول مهر ۹۸) تا ششم خردادماه (۲۴۷ روز ابتدایی سال آبی جاری) بالغ بر ۲/ ۳۰۵ میلی‌متر است.

این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۹/ ۲۳۲ میلی‌متر) ۳۱ درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۵/ ۳۲۹ میلی‌متر) کاهشی ۷درصدی را نشان می‌دهد.

 از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری مهر، مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: با ثبت ۴۵۲ میلی‌متر بارش در استان تهران، رکوردی جدید در ارتفاع بارش‌های این استان ثبت شد.محمدرضا خانیکی، مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به اینکه میزان بارش‌های ثبت شده در استان تهران در ۸ ماه سال آبی جاری از مهرماه تا پایان اردیبهشت است، افزود: میزان بارش‌های استان تهران ۴۵۲ میلی‌متر بوده که این رقم در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته، ۲۳ درصد و در مقایسه با متوسط ۵۱ ساله نیز ۷۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.وی گفت: با بارش‌هایی که در آخرین روزهای اردیبهشت ماه رخ داد میانگین بارندگی استان تهران به ۴۵۲ میلی‌متر رسید که این رقم، ثبت یک رکورد جدید در نیم قرن اخیر این استان است. 

نگرانی از آتش‌سوزی در مراتع

خبرهای خوب ترسالی و بهبود بارش‌ها اما نگرانی هم به همراه دارد. با نزدیک شدن به فصل گرما خطر حریق در مراتع و جنگل‌های کشور بیشتر می‌شود. این نگرانی وقتی بیشتر می‌شود که تجهیزات مقابله با آتش به صورت حرفه‌ای در استان‌ها وجود ندارد. بهبود وضعیت مراتع دامنه حریق احتمالی را بیشتر می‌کند و کار مبارزه با آن را دشوارتر می‌سازد.

حریق در انتهای بهار

رصد آتش‌سوزی‌های اخیر زنگ خطر افزایش حریق در روزهای گرم پیش‌رو را به همراه دارد. استان‌‌های غربی در روزهای گذشته میزبان آتش در مراتع و جنگل‌های خود بودند. محمد درویش فعال محیط زیست در این زمینه نسبت به از بین رفتن مراتع و جنگل‌ها در زاگرس هشدار داد.

آتش سوزی اما مانند گذشته در بیشتر موارد عامل انسانی را درپشت‌سر خود دارد. همزمان با تعطیلات چند روزه در کشور، رفع کامل محدودیت‌های تردد و افزایش سفرها آتش بار دیگر به جان جنگل‌ها و مراتع افتاده است. در کنار بی‌دقتی گردشگران هنگام تفریح در جنگل، تامین نشدن تجهیزات از جمله تجهیزات هوایی برای اطفای حریق، خسارت‌های آتش‌سوزی‌ها را دو چندان کرده است.

بر اساس آخرین آمار سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بیش از ۹۰ درصد از خسارت‌ها به جنگل‌ها و مراتع علت انسانی دارد. ممکن است برخی گردشگران طبیعت به‌راحتی از کنار برخی عادت‌های رفتاری اشتباه مانند پرتاب ته سیگار به کنار جاده و رها کردن وسایل دارای خاصیت ذره‌بینی در جنگل بگذرند اما باید بدانیم که طی سال گذشته حدود ۲۵ مورد آتش‌سوزی در جنگل‌های کشور به وقوع پیوسته است که بیش از ۹۰ درصد آن عامل انسانی عمدی و غیرعمدی دارد همچنین در صدر عوامل انسانی نیز پرتاب ته سیگار به کنار جاده عنوان شده است.

نقاط حادثه خیز

طی سال گذشته بیشترین آتش ‌سوزی‌های جنگلی و مرتعی در جنگل‌های زاگرس و استان‌های کردستان، لرستان، چهار محال و بختیاری و خوزستان به وقوع پیوسته است بنابراین نقاطی از این جنگل‌ها، طی سال جاری به عنوان نقاط بحرانی در نظر گرفته شده‌اند.امسال نیز مانند سال گذشته پوشش جنگلی و مرتعی کشور انبوه است و آتش‌سوزی‌های کوچک می‌تواند به‌سرعت پخش شود و گسترش یابد. عدم تامین بالگرد برای اطفای حریق هم از دیگر مشکلات برای مبارزه با آتش سوزی است. فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در این زمینه می‌گوید که جنگل‌های گچساران درحالی بیشترین آسیب از آتش‌سوزی‌های اخیر را دیده‌اند که برای اطفای آن به دلیل صعب‌العبور بودن منطقه نیاز به بالگرد بود اما متاسفانه بالگردها دو روز و نیم پس از آتش‌سوزی به منطقه رسیدند که این موضوع خسارت‌ها را تشدید کرد چراکه به گفته فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها اگر تجهیزات هوایی زودتر به منطقه اعزام شده بود همان روز اول امکان اطفای حریق بود.

او ادامه می‌دهد: پیش از این وزارت دفاع بالگردهای اطفای حریق را برای ما تأمین می‌کرد ولی به دلیل آنکه دولت اعتباری برای این کار در اختیار این وزارتخانه قرار نداده است، دو سال است که با ما همکاری نمی‌کنند.

 

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر