پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | وضعیت نابسامان تنها تپه باستانی شهر اصفهان همچنان در سایه بی‌توجهی

وضعیت نابسامان تنها تپه باستانی شهر اصفهان همچنان در سایه بی‌توجهی





۲۴ بهمن ۱۳۹۸، ۹:۳۲

وضعیت نابسامان تنها تپه باستانی شهر اصفهان همچنان در سایه بی‌توجهی

تپه باستانی شهر اصفهان در وضعیت نابسامانی قرار دارد و در حالی که انتظار می‌رود سازمان میراث فرهنگی و شهرداری در همکاری با هم اقدامی برای حصارکشی ناتمام آن انجام دهند، این تپه تاریخی و دردانه شهر در دل یکی از خیابان‌های مطرح اصفهان به توپی میان شهرداری و میراث فرهنگی تبدیل شده است.

حصارکشی و نرده‌گذاری تپه اشرف ۱۰ سال است که ناتمام مانده. میراث فرهنگی اصفهان حصارکشی را تا آنجا که مصالح داشته ادامه داده و  قرار بر این بود که شهرداری امتداد کار را پیش ببرد اما هیچ‌گاه این کار انجام نشد و با عوض شدن شهرداران منطقه چهار، طی این سالها نه میراث فرهنگی و نه شهرداری همتی برای حصارکشی و نرده‌گذاری کامل آن نکرده‌اند.

شهرداری و میراث اندرخم یک حصارکشی ساده

تپه باستانی اشرف در خیابان مشتاق دوم،یکی از خیابان‌های مطرح اصفهان در میان دو پل تاریخی خواجو و شهرستان قرار دارد. با وجود اینکه ۱۰ سال پیش کاوش‌های باستان‌شناسی در آن انجام شده اما حالا این آثار با حصارکشی ناتمام، در معرض تهدید و آسیب قرار دارند. از سویی دیگر وضعیت رها شده این تپه تاریخی آن را  محلی برای رفت‌وآمد خلافکاران و موتورسیکلت‌ها کرده و مبدل به یک معضل شهری شده است.

کوتاهی‌های تامل برانگیز

به نظر نمی‌رسد ادامه حصارکشی و نرده‌گذاری‌ها در تپه اشرف اعتبار سنگینی بخواهد. شهرداری هزینه‌های زیادی را صرف طرح های عمرانی و فضاسازی مختلف در شهر اصفهان می‌کند اما اینکه چرا برای حصارکشی و نرده‌گذاری تپه تاریخی شهر هزینه نمی‌کند به گفته برخی از کارشناسان جای تامل دارد.

سازمان میراث فرهنگی، متولی اصلی آثار تاریخی می‌گوید که با کمبود اعتبارات مواجه است و شهرداری هم دست کم برای حل یک معضل شهری اقدامی در جهت حصارکشی کامل تپه اشرف نداشته است.

بنا بود تپه اشرف به سایت موزه تبدیل شود، سایتی فعال که در حین کاوش، بازدید گردشگران هم از آن ممکن است اما وقتی کاوش ها به فصل ششم رسید، پروژه متوقف شد و تبدیل تپه اشرف به سایت موزه مسکوت ماند. سایتی که می‌توانست از این تپه و آثارش حفاظت کند  و با حفظ جایگاه واقعی آن، به عنوان تنها تپه باستانی شهر از تبدیل شدنش به یک مکان ناامن و معضل شهری جلوگیری کند. یگان حفاظت میراث فرهنگی اصفهان به صورت دوره ای از تپه اشرف بازدید می‌کند اما مشکل این تپه تاریخی فراتر از این بازدیدهاست و باید چاره ای اساسی در این رابطه اندیشیده شود.

علمدار علیان مسئول باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان در این‌باره گفت: به دلیل وسعت زیاد تپه اشرف تا زمانی که حصارکشی‌ها و ورودی آن تکمیل نشود تردد ها اجتناب ناپذیر است. وی افزود: طبق تفاهم نامه‌ای که با شهرداری وقت منطقه چهار داشتیم بناشد بخشی از حصارکشی و نرده‌گذاری را ما انجام بدهیم  و  بقیه کار را شهرداری مساعدت کند اما  امتداد کار را شهرداری انجام نداد و ما هم  اعتباری برای این موضوع پیش بینی نکرده بودیم و الان هم اعتباری نداریم. وی در ادامه افزود: تا زمانی که طرح سایت موزه  به طور کامل اجرا نشود و به یک فضای موزه ای قابل بازدید تبدیل نشود در عمل حفاری‌ها هم اقدام چندان مناسبی نیست.

تپه اشرف در سایه بی‌توجهی‌ها

علیرضا جعفری زند رئیس هیات باستان شناسی فصلهای پیشین تپه اشرف، با ابراز نگرانی از وضعیت ناامن تپه اشرف به ایرنا گفت:  با اینکه در طول زمان دست اندازی‌های زیادی به تپه اشرف شده و فقط هسته ای از این تپه بزرگ تاریخی باقی مانده اما در زمان حاضر هم در امان نیست.

وی بیان داشت: سال ۸۹ تلاش کردیم که حصاری اطراف تپه اشرف بکشیم ،نرده‌ای  بگذاریمو  نگهبانی داشته باشد ولی متاسفانه با گذشت ده سال هنوزهیچ اتفاقی در این تپه نیفتاده است. بنابراین از همه طرف چه به  لحاظ دپوی نخاله و چه به لحاظ رفت و آمد در معرض تعرض است و این می‌تواند به تپه آسیب بزند.

جعفری زند بیان داشت: کاوش هایی که چند سال پیش در تپه انجام شده با ترددهای بیشمار به طور  طبیعت مورد تخریب قرار می‌گیرد.

وی در مورد وضعیت سازه های یافت شده در تپه اشرف به خبرنگار ایرنا گفت:  برخی از قسمت های کاوش شده  را مجبور شدیم دوباره با خاک بپوشانیم، مثل کاوش فصل شش ویا پنج که خاک ریختیم و گونی پهن کردیم  ولی وقتی مرتب تردد انجام می‌گیرد و برای مدتی تبدیل به پاتوق افراد معتاد شود ؛ این یعنی یک معضل شهری بوجود آمدهاست.

در حالی که برای ساماندهی تپه اشرف انتظار می‌رفت شهرداری و میراث فرهنگی دست به دست هم بدهند اما ماجرای نرده‌گذاری و حصارکشی این  تپه تاریخی بین این ۲ نهاد همچنان پا در هوا مانده است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *