سایت خبری پیام ما آنلاین | صلح در تنگه

صلح در تنگه





۴ مهر ۱۳۹۸، ۹:۵۸

صلح در تنگه

روحانی: دو اصلِ بنیادینِ «صلح هرمز» عدم تجاوز  و دخالت در امور داخلی یکدیگر است

حسن روحانی روز دوشنبه برای حضور در مجمع سالیانه سازمان ملل وارد نیویورک شد. علی رغم محدودیت هایی که دولت آمریکا برای دولتمردان ایرانی در نظر گرفته بود روحانی چندین دیدار با روسای جمهور و نخست وزیران داشت. روحانی پیش از سخنرانی خود در نشست با روسای جهور فرانسه، سوییس، ژاپن و نخست وزیران انگلیس، سوئد، پاکستان، اسپانیا دیدار کرد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی چهارشنبه درهفتاد و چهارمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: خاورمیانه در آتش جنگ، خونریزی، تجاوزگری، اشغال‌گری، تعصبات مذهبی و فرقه‌ای و افراط‌گرایی می‌سوزد و بزرگ‌ترین قربانی چنین شرایطی ملت مظلوم فلسطین هستند، تبعیض، تصاحب زمین‌ها، شهرک‌سازی‌ها و کشتار همچنان ادامه دارد. طرح‌های تحمیلی آمریکایی و صهیونیستی مانند معامله قرن، تعیین بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و الحاق بلندی‌های جولان به دیگر سرزمین‌های اشغالی، قطعا محکوم به شکست است.  

رئیس دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: برعکسِ طرح‌های ویران‌گر آمریکا، کمک‌ها و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در حوزه تامین امنیت و مقابله با تروریسم بسیار تعیین‌کننده بوده است. روحانی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران خاطرنشان کرد: من از کشوری می‌آیم که از یک سال و نیم پیش، در برابر بی‌رحمانه‌ترین تروریسم اقتصادی ایستادگی کرده و از حق استقلال و توسعه علمی و فناوری خود دفاع کرده است. دولت آمریکا با اعمال تحریم‌های فرامرزی و تهدید دیگر ملت‌ها، تلاش کرده ایران را از مزایای حضور در اقتصاد جهانی محروم کند و با سوء استفاده از نظام بانکی به راهزنی بین‌المللی دست زده است.

همه کشورهایی که از تحولات خلیج فارس متاثر می‌شوند را به ائتلاف امید فرا می‌خوانم

وی یاد آور شد: بنا به مسئولیت تاریخی کشورم در حفظ امنیت، صلح، ثبات و پیشرفت در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز، همه کشورهایی را که از تحولات خلیج فارس و تنگه هرمز متأثر می‌شوند  را به ائتلافِ امید»  یعنی «ابتکار صلح هرمز» دعوت می‌کنم.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه هدف «ائتلاف امید» ارتقای صلح، ثبات، پیشرفت و رفاه کلیه ساکنان حوزه تنگه هرمز و تفاهم متقابل و روابط صلح‌آمیز و دوستانه میان آنها است، ابراز داشت: این ابتکار حوزه‌های مختلف همکاری مانند تأمین همگانی امنیت انرژی، آزادی کشتیرانی و انتقال آزادانه نفت و سایر منابع به کشورهای حوزه تنگه هرمز و فراتر از آن را دربرمی‌گیرد.

روحانی با تشریح طرح «ائتلاف امید» بیان کرد: «ائتلاف امید» بر پایه اصول مهمی همچون پایبندی به اهداف و اصول ملل متحد، احترام متقابل، منافع متقابل، جایگاه برابر، گفت‌وگو و تفاهم، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی، خدشه‌ناپذیریِ مرزهایِ بین‌المللی، حل و فصلِ مسالمت‌آمیزِ تمامیِ اختلافات و از همه مهم‌تر، دو اصلِ بنیادینِ «عدم تجاوز» و «عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر» قرار دارد. حضورِ سازمانِ ملل متحد برای ایجادِ یک چترِ بین‌المللی در حمایت از «ائتلاف امید» نیز امری ضروری است.

وی اضافه کرد: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران جزئیات بیشتری از «ائتلاف امید» را به اطلاع کشورهای ذینفع خواهد رساند.

استفاده از تحریم به یک اعتیاد دائمی تبدیل شده است 

وی گفت: ما ایرانیان، پیشگامِ ملت‌هایِ منطقه در نهضت‌های آزادی‌خواهی بوده‌ایم و همواره برای خود و همسایگانمان، صلح و پیشرفت خواسته‌ایم و هرگز در برابر تهاجم و تحمیل خارجی، تسلیم نشده‌ایم. ما  نمی‌توانیم دعوت به مذاکره کسانی را باور کنیم که اعلام می‌کنند سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ را علیه کرامت و معیشت ملت‌مان اعمال‌کرده‌اند.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: چگونه می‌توان باور کرد که جنایت و فشار بر زندگی ۸۳ میلیون ایرانی به ویژه زنان و کودکان برای دولتمردان آمریکایی امری خوشایند و موجب افتخار تلقی ‌شود و استفاده از تحریم علیه طیفی از کشورها همچون ایران، ونزوئلا، کوبا، چین و روسیه به یک اعتیاد دائمی تبدیل شده ‌باشد. ملت ایران هرگز این جنایت‌ها و این جنایت‌کاران را نه فراموش می‌کند و نه می‌بخشد.

روحانی خاطرنشان کرد: رویکردِ دولتِ کنونی آمریکا نسبت به برجام، نه تنها نقضِ قطعنامه ۲۲۳۱، بلکه تجاوز به حاکمیت و استقلالِ سیاسی و اقتصادی کلیه کشورهای جهان است.

پاسخ ما به مذاکره تحت تحریم نه است 

رئیس جمهوری به بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام اشاره کرد و یادآور شد: اینک بر همگان ثابت شده‌ است که آمریکا به تعهدات خود پشت می‌کند و اروپا از اجرای تعهداتش ناتوان است. ما حتی در اجرای بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، راهبردِ گام به گام را در پیش گرفتیم، و هنوز بر عهد خود به برجام، برجا مانده‌ایم، اما صبر ایران هم حدی دارد.

وی با بیان این که وقتی آمریکا قطعنامه سازمان ملل متحد را حرمت نمی‌گذارد، وقتی اروپا ناتوانی خود را به نمایش می‌گذارد، تنها راه، تکیه بر عزت، غرور و اقتدار ملی است، عنوان کرد: ما را به مذاکره می‌خوانند؛ در حالی که خود از معاهده ‌گریزانند. ما با همین دولت فعلی آمریکا بر سر میز ۱+۵ در گفت‌وگو بودیم؛ اما آنها بر عهدِ سلفِ خویش، خط بطلان کشیدند.

رئیس دولت تدبیر و امید با تاکید بر این که من به نمایندگی از ملت و کشورم، اعلام می‌کنم که پاسخ ما به مذاکره تحت تحریم، نه است، گفت: دولت و ملت ایران، یک سال و نیم زیر شدیدترین تحریم‌ها، استقامت‌ کرده‌ است و هرگز با دشمنی که می‌خواهد با سلاح فقر، فشار و تحریم ایران به تسلیم وادارد، مذاکره نخواهد کرد. اگر پاسخ آری می‌خواهید همان طور که رهبر معظم انقلاب اعلام کرده‌اند، تنها راه برای گفت‌وگو، بازگشت به تعهدات است.

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

تکرار ناترازی برق در سالی که گذشت

سیاست‌های وزارت نیرو در صنعت برق کارساز نبود

تکرار ناترازی برق در سالی که گذشت

حبس حقابهٔ ایران در «کمال‌خان»

بر اثر بارش‌های اخیر رودخانهٔ هیرمند سیلابی شد

حبس حقابهٔ ایران در «کمال‌خان»

لزوم بازاندیشی در علوم اجتماعی ایران

در همایش ملی پژوهش‌های اجتماعی فرهنگی در جامعهٔ ایران مطرح شد

لزوم بازاندیشی در علوم اجتماعی ایران

برداشت آب از جیب نسلِ فردا

در مناظرهٔ میان موافقان و مخالفان انتقال آب مطرح شد

برداشت آب از جیب نسلِ فردا

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

تشکیل ۳ کارگروه مشترک با ارمنستان برای آلودگی رود ارس

رئیس سازمان محیط زیست خبر داد:

تشکیل ۳ کارگروه مشترک با ارمنستان برای آلودگی رود ارس

مهاجرت ۸۰۰ هزار نفر به استان‌های شمالی در پی تغییرات اقلیم

مهاجرت ۸۰۰ هزار نفر به استان‌های شمالی در پی تغییرات اقلیم

بی‌آب ماندن ۲۵ هزار کشاورز شمال‌شرق

اترک، یکی از پرآب‌ترین رودخانه‌های کشور سرانجام خشک شد

بی‌آب ماندن ۲۵ هزار کشاورز شمال‌شرق

پایان انحصار صادرات برق

معاون وزیر نیرو اعلام کرده است که شیوه‌نامهٔ صادرات برق تجدیدپذیر به‌زودی ابلاغ می‌شود

پایان انحصار صادرات برق

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *